Choice, controle en communicatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabel_k

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 09:05

Wat is dit een leuk topic geworden. De tekeningen van fed up Fred vind ik heel goed, maar ik ben het niet 100% met alles eens. En dat is ook okay. Mijn uitgangspunt voor mijn pony is wel echt de samenwerking en het geven van een keuze. Maar daar zitten wel grenzen aan verbonden.

Zo heeft ze nu besloten dat ze halster niet meer leuk vind. Ik weet waar dat vandaan komt (als veulen een iets te krap halster toen ze bij mij kwam en laatst was haar 'grote paarden halster' ook wat te krap gezet). Maar stalregels gelden. Er moeten halsters om :D Dus nu doe ik de clip niet onder haar kaak vast (maar wel vast klippen aan de andere kant). Zij blij en ik blij.

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:09

Leuk topic om te lezen. Mijn paard mag best wat dingen zelf bepalen of zelf doen. Zo kan ik een clicker parcours uitzetten waar ze alleen door gaat lopen en de volgorde bepaalt. Ze weet precies wat ze bij elk deel moet doen en is dan apetrots.

Ze kan ook zelf naar het park lopen en gaan eten waar ze wilt (kan alleen als er verder geen andere mensen zijn). Alleen de terugweg zijn we het niet vaak eens, zij wil langer blijven en nog niet terug haha.

Soms geeft ze duidelijk aan dat ze wil wandelen of buiten rijden. Soms blijft ze liever binnen. Ik vind het meestal prima.

Ze is een paard met een duidelijke mening. We hebben daar een goede samenwerking in gevonden. Hierdoor doet ze soms ook dingen die ze wat minder leuk vindt, maar ik wel.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:51

Mzorro, ik rij overal. Want in principe heb je geen bak nodig om te dressuren, oefeningen te doen want dat kan overal ;) . Ik maak dus bijv. ook gebruik van wat ik onderweg tegen komen. Ligt ook aan het doel van de rit.
Filmpjes heb ik niet want ik film mezelf nooit. Maar ik ben inmiddels wel handig geworden in het uitzetten van parcoursen of zien wat je onderweg kunt gebruiken.

Eowyn_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:08

Interessant topic! Ik ben sinds 2 weken geleden begonnen met R+. Er moest iets veranderen bij ons want ik mis(te) soms het plezier hebben in werken met mijn paard. Ik ben ook even gestopt met rijden om mijn tijd puur in grondwerk te steken.

Sinds ik met voerbeloning werk heb ik ineens álle aandacht en komt hij heel snel bij me terug en kan ook ontspannen als hij uit de kudde wordt gehaald. Heb een erg extravert, bewegelijk, 7 jarig AVtje als eerste paard waar ik zelf ook makkelijk zenuwachtig van wordt. Geen goude combi, maar wie weet wat er te bereiken valt.

Hij kan wel erg schooien bij mn jaszak en hij heeft 2x in de mouw van mijn jas gehapt. Ik geef hem sinds twee weken niks zonder eerst een vraag te stellen en het beloningssignaal. Maar ik heb uit dit topic al opgemaakt dat ik beleefdheid leren heb over geslagen, dus dat gaan we als eerste aan werken.

Waar wij ook tegenaan lopen is de spanning in samen buiten wandelen en dat hij me graag voorbij loopt. Dit doet hij alleen met de spanning, zonder spanning loopt hij netjes naast of achter me. Ik volg tips op van lesgeefsters om dat op te lossen (achteruit zetten, met leadlope voor zn neus zwaaien of omdraaien stukje lopen en weer terug je weg vervolgen). Ook probeer ik de spanning af te laten vloeien door bijv. stukje te laten grazen of zijn neus naar zijn ribben te vragen (hoe leg je dat nou weer uit haha, bending to relaxation?). Nu ben ik benieuwd of jullie met R+ misschien iets weten omdat ik in de rijbak weg van zijn vriendjes een enorm verschil merk en dat wil proberen.

Als laatste wil ik ook (ooit, eerst moet het grondwerk en wandelen beter gaan) in mijn eentje een klein rondje in het bos maken. Compleet in mijn eentje heb ik nog niet geprobeerd. Nu merk ik, ook vaak met andere paarden, dat hij soms veel spanning onderweg heeft (nadeel en voordeel aan extravert paard?). Ook hierbij dezelfde vraag of jullie met R+ iets weten wat ik kan proberen.

Wat ik doe gaat allemaal nog niet perfect, maar het gaat er om dat ik open sta voor wat anders en wil leren, lijkt me :)

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:54

Dit topic is al een poosje niet meer actief maar ik ben wel benieuwd hoe het met iedereen gaat? Gaat het trainen lekker of lopen jullie tegen dingen aan?

JMKAAAY en ik hebben laatst een tof e-book geschreven over de emotionele bankrekening. Omdat er in dit topic mensen zitten die geïnteresseerd zijn in het emotioneel welzijn van hun paard dacht ik misschien leuk om 'm hier te delen?
Hij is helemaal gratis en je download 'm hier: https://trainenmetkeuzevrijheid.nl/e-bo ... krekening/

Waar het normaal over geld gaat, gaat het nu over interacties die de kwaliteit van je relatie met je paard bepaalt. We hebben het over:

- Wat is de emotionele bankrekening
- Investeren in je relatie
- Meedogenloze 'moetjes'
- Herstellen na onvoorziene uitgaven

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, leuk als je het hier laat weten!

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 14:02

Eowyn_95 schreef:
Interessant topic! Ik ben sinds 2 weken geleden begonnen met R+. Er moest iets veranderen bij ons want ik mis(te) soms het plezier hebben in werken met mijn paard. Ik ben ook even gestopt met rijden om mijn tijd puur in grondwerk te steken.

Sinds ik met voerbeloning werk heb ik ineens álle aandacht en komt hij heel snel bij me terug en kan ook ontspannen als hij uit de kudde wordt gehaald. Heb een erg extravert, bewegelijk, 7 jarig AVtje als eerste paard waar ik zelf ook makkelijk zenuwachtig van wordt. Geen goude combi, maar wie weet wat er te bereiken valt.

Hij kan wel erg schooien bij mn jaszak en hij heeft 2x in de mouw van mijn jas gehapt. Ik geef hem sinds twee weken niks zonder eerst een vraag te stellen en het beloningssignaal. Maar ik heb uit dit topic al opgemaakt dat ik beleefdheid leren heb over geslagen, dus dat gaan we als eerste aan werken.

Waar wij ook tegenaan lopen is de spanning in samen buiten wandelen en dat hij me graag voorbij loopt. Dit doet hij alleen met de spanning, zonder spanning loopt hij netjes naast of achter me. Ik volg tips op van lesgeefsters om dat op te lossen (achteruit zetten, met leadlope voor zn neus zwaaien of omdraaien stukje lopen en weer terug je weg vervolgen). Ook probeer ik de spanning af te laten vloeien door bijv. stukje te laten grazen of zijn neus naar zijn ribben te vragen (hoe leg je dat nou weer uit haha, bending to relaxation?). Nu ben ik benieuwd of jullie met R+ misschien iets weten omdat ik in de rijbak weg van zijn vriendjes een enorm verschil merk en dat wil proberen.

Als laatste wil ik ook (ooit, eerst moet het grondwerk en wandelen beter gaan) in mijn eentje een klein rondje in het bos maken. Compleet in mijn eentje heb ik nog niet geprobeerd. Nu merk ik, ook vaak met andere paarden, dat hij soms veel spanning onderweg heeft (nadeel en voordeel aan extravert paard?). Ook hierbij dezelfde vraag of jullie met R+ iets weten wat ik kan proberen.

Wat ik doe gaat allemaal nog niet perfect, maar het gaat er om dat ik open sta voor wat anders en wil leren, lijkt me :)

Begin dit jaar is hier een hoop gebeurd dus was dit topic even uit het oog verloren, maar leuk dat je bezig bent met stukjes R+ implementeren!

Je vraag omvat een vrij breed stuk training maar ik kan je wel iets meegeven wat hopelijk helpt. Het is al keigoed om überhaupt te registreren dat hij spanning heeft en dus iets nodig heeft.

1. Als hij gewoon even wil kijken, laat hem dan kijken.
2. Ik loop zelf graag ter hoogte van de nek of hals van het paard, niet vóór het paard of juist bij de schouder. Dan kunnen jullie elkaar goed zien, kan het paard goed de omgeving zien, en springt hij niet vol met zijn schouder tegen je aan als hij schrikt bijv.
3. Als hij nog snel en vlot reageert op cues, kan je wat simpele oefeningen vragen
4. Als hij niet meer reageert op clicks en cues zou je hem gewoon even kunnen laten grazen. Als hij dat niet kan of durft, zou ik gewoon even voetjes geven tot hij wat ontspant, een hopelijk enigszins positieve associatie begint op te bouwen, en zijn focus weer verlegt naar jou
5. Als hij geen voer meer aanneemt, zou ik een comfortzone gaan opzoeken, bijvoorbeeld gewoon weer een klein stukje richting huis tot hij weer aanspreekbaar is. Verwachtingen hebben van een paard dat nog niet helemaal zeker weet of ie in levensgevaar is of niet, is niet zo verstandig.

Als je weet welke triggers nog veel veroorzaken of welke gedragingen nog niet robuust genoeg gemaakt zijn, kan je die even isoleren en daarop focussen in de bak. Hier kan je heel gestructureerd mee aan de slag met trainingsplannen e.d., dan boek je verreweg de meeste, snelste en duurzaamste vooruitgang. Succes!

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:18

Wat een leuk topic! Ik ga volgen want ik ben ook altijd op zoek naar leuke nieuwe manieren om te trainen terwijl ik de puberpony wel grenzen moet geven maar ook ontzettend veel plezier heb aan haar openheid en leergierigheid en ondanks dat ze ook echt stout kan zijn, maar niet gemeen, het leven met haar creativiteit nooit saai is :D

Het e-book ga ik lezen!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:14

Leuk, weer wat reacties hier :)

Ik ben nog altijd lekker aan het trainen met mijn 3-jarige. We hebben een beginnetje gemaakt met horse agility en zetten voorzichtig onze eerste stapjes buiten het erf. Hij doet het supergoed, roze wolkje hier <3

Waar hij me in uitdaagt is dat hij echt supersnel denkt. Ik wilde gisteren bijv. de heuptarget afwisselen met "omstappen". Maar hij denkt mijn gedachten te lezen en doet dan een soort heen-en-weer-dans en als dat dan niet goed is, draait hij zich om en loopt naar het gras :') weer heel anders dan mijn eerdere paarden (shires die toch wat langzamer denken/bewegen en mijn hoogbegaafde pony :') ). Dus voor mij weer verrijkend als trainer om dan dat weer te managen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 15:22

Lucia88 schreef:
Wat een leuk topic! Ik ga volgen want ik ben ook altijd op zoek naar leuke nieuwe manieren om te trainen terwijl ik de puberpony wel grenzen moet geven maar ook ontzettend veel plezier heb aan haar openheid en leergierigheid en ondanks dat ze ook echt stout kan zijn, maar niet gemeen, het leven met haar creativiteit nooit saai is :D

Het e-book ga ik lezen!

Het is ook echt geweldig.. zeker niet de snelste weg.. maar de reis is prachtig.

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:43

Lucia88 schreef:

Het e-book ga ik lezen!

Leuk! Niks mis met grenzen aangeven, die geven duidelijkheid en daarmee een hoop ontspanning voor beide partijen. Wat ik tof vond om te ontdekken toen ik met deze manier van trainen begon, is dat grenzen aangeven ook op een hele andere manier kan. Zonder aversief te hoeven zijn of mijn paard teleur te stellen etc.
Ik kwam erachter dat je met een goede antecedente arrangement heel veel grenzen duidelijk kan maken, zonder zelf te hoeven corrigeren. Was wel even schakelen, want het is een hele andere manier van denken maar zoveel leuker!!

Haha jouw pony klinkt heel vindingrijk en ondeugend. Wat doet ze als ze stout is?

Leuk dat je het e-book gaat lezen, laat je weten wat je ervan vond?

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:50

VogeltjeM schreef:
Leuk, weer wat reacties hier :)

Ik ben nog altijd lekker aan het trainen met mijn 3-jarige. We hebben een beginnetje gemaakt met horse agility en zetten voorzichtig onze eerste stapjes buiten het erf. Hij doet het supergoed, roze wolkje hier <3

Waar hij me in uitdaagt is dat hij echt supersnel denkt. Ik wilde gisteren bijv. de heuptarget afwisselen met "omstappen". Maar hij denkt mijn gedachten te lezen en doet dan een soort heen-en-weer-dans en als dat dan niet goed is, draait hij zich om en loopt naar het gras :') weer heel anders dan mijn eerdere paarden (shires die toch wat langzamer denken/bewegen en mijn hoogbegaafde pony :') ). Dus voor mij weer verrijkend als trainer om dan dat weer te managen.

Leuk horse agility! Welke oefening ben je nu mee bezig?
Haha die sneller denkers zijn heel leuk maar vraagt inderdaad ook veel precisie van ons als trainer! Klinkt wel knap die heen en weer dans haha! Misschien helpt het als je net wat eerder clickt na het omstappen (of de heuptarget, maar net welke je als laatste vraagt) zodat je de volgende gedraging nog precies voor bent waardoor hij die niet meer doorzet.
Tof om te lezen dat hij wegloopt naar het gras ipv gefrustreerd te raken. Dat is een fijne coping strategie!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:22

Met de horse agility ben ik bezig met de basis, dus volgen en daarmee ook slalommen, over een balkje, tussen balkjes door, over een zeiltje etc. En ook dingetjes zoals achterwaarts en verschillende targets. Hij doet het superfijn, wil gaan toewerken naar die online competitie :)

En qua dat snelle denken: tsja :') voordeel is dat hij snel leert. Nadeel is dat hij snel leert := ik moet vooral nergens vanuit gaan. Niet ervanuit gaan dat hij wel ff blijft staan als ik bijv naar zijn achterhand loop, maar meer tussenstappen maken en sneller clicken inderdaad. Hij heeft die duidelijkheid echt nodig.

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:03

Ah ik zie dat Roux van jou is. Leuk! Ik heb hem een beetje gevolgd toen hij nog van Elise was. Prachtig paard <3

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:52

Oh wat grappig dat je hem kent, kleine wereld :D

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:14

Met stout bedoelde ik: direct weten als het stroom er niet op staat en dan ontsnappen...dingen slopen die niet gesloopt zouden moeten kunnen (staldeur met dikke balken bijv)...we lopen veel buiten maar met een onbewaakt ogenblik naar t gras duiken...en alles dan met zo'n prethoofd erop hè :D
Over t algemeen kan ik de humor er goed van in zien maar 1x ben ik door haar getrapt met wandelen buiten en sindsdien ben ik toch wel wat strenger geworden. ik was toen ook echt wel even teleurgesteld in dr, maar ik denk dat t gewoon een puberbreinfoutje was. :=

Ik vond het e-book fijn om te lezen, heel lief geschreven. Ik ben zelf wel opzoek naar wat meer diepgang, bijvoorbeeld wat je hierboven beschrijft of er een andere manier is dan n puber zo streng te corrigeren, maar clickeren ben ik op de 1 of andere manier niet zo van.
Sommige dingen vind ik eigenlijk ook dat ze gewoon na het aanleren als veulen (bijvoorbeeld voetjes geven of meelopen, dat is als veulen super fijn om geleerd te hebben en wordt dan geduldig geleerd en beloond) moeten kunnen zonder er nog uitgebreid voor beloond te worden, uiteraard even een kriebel op de billen of een 'braaf'.
Verder heldere duidelijke uitleg, denk dat t voor iedereen inclusief jongere ruiters (heel belangrijk als die zo gaan nadenken over hun paard ipv alles maar voor lief te nemen!)te volgen is. Ik geef zelf lessen aan kinderen met een beperking dus zal eens kijken hoe ik er wat van in de lessen kan brengen.

Verder was het gevuld met leuke foto's en beschrijvingen, super leuk!

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:31

haha stout en slim zo te lezen :D
Oei getrapt... Nee dat moet je echt niet hebben. Heb je een idee waarom ze trapte? In de praktijk zie ik dit regelmatig gebeuren als paarden prikkels niet goed kunnen verwerken, daardoor even kortsluiting krijgen en dan dit soort capriolen uit gaan halen. Zeker jonge paarden kunnen hun emoties nog niet altijd goed reguleren wat zich dan kan uit in dit soort gedrag.

Leuk om te lezen wat je van het e-book vond! Er komen nog wat mailtjes achteraan met wat meer verdieping, onder andere met een gratis hoofdstuk over spanning en onzekerheid uit onze Basiscursus en een template emotieregulatie.

Het is inderdaad fijn als je gedragingen niet eindeloos uitgebreid hoeft te blijven belonen. Als de bekrachtigingsgeschiedenis van een oefening dik genoeg is, hoeft dat ook niet omdat de oefening an sich dan bekrachtigend is geworden door positieve associatie die het heeft gekregen. Helemaal niet meer belonen wordt lastig (volgens mij is dat ook niet je streven, maar even voor de meelezers) omdat gedrag eens in de zoveel tijd beloond moet worden om in stand te blijven. Gedrag dat voor lange tijd niet beloond wordt dooft uit, dus ergens zal eens in de zoveel tijd die beloning moeten komen. Een aai of een goedzo kan voor sommige paarden zeker genoeg zijn, de ontvanger (het paard in dit geval) bepaalt de beloning. Als een aai of goedzo niet als beloning functioneert kom je daar snel genoeg achter omdat het gedrag dan op den duur uit elkaar valt.

Heel tof als je wat stof in jouw lessen mee kan nemen! Zeker omdat je kinderen lesgeeft, jong geleerd... Het klinkt cliche maar de jeugd is de toekomst, als zij vanaf het begin leren na te denken over de omgangsvormen met paarden, is er al een heel groot stuk gewonnen. <3

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:44

NanGee schreef:
Het is inderdaad fijn als je gedragingen niet eindeloos uitgebreid hoeft te blijven belonen. Als de bekrachtigingsgeschiedenis van een oefening dik genoeg is, hoeft dat ook niet omdat de oefening an sich dan bekrachtigend is geworden door positieve associatie die het heeft gekregen. Helemaal niet meer belonen wordt lastig (volgens mij is dat ook niet je streven, maar even voor de meelezers) omdat gedrag eens in de zoveel tijd beloond moet worden om in stand te blijven. Gedrag dat voor lange tijd niet beloond wordt dooft uit, dus ergens zal eens in de zoveel tijd die beloning moeten komen. Een aai of een goedzo kan voor sommige paarden zeker genoeg zijn, de ontvanger (het paard in dit geval) bepaalt de beloning. Als een aai of goedzo niet als beloning functioneert kom je daar snel genoeg achter omdat het gedrag dan op den duur uit elkaar valt.

Ik worstel hier ook een beetje mee. Hoe bouw je de beloningen af.
Ik beloon ruim, en dat werkt, maar julius "vraagt" om hoogwaardige beloningen.. als hij het de moeite niet vind spuugt hij ze uit.

Maar hij heeft dit weideseizoen nogal een rijke conditie opgedaan. Dus het mag allemaal wel wat minder.

De dagen waarop getraind wordt krijgt hij al geen extra voer meer.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 23:03

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Silfer is een beetje een gek dier, ik weet niet precies waarom ze trapte, ze leek ergens van te schrikken en toen trapte ze, maar ze is normaal voor de duvel nog niet bang. De wandelingen daarna ben ik expres ontzettend met haar bezig gegaan met veeeeeel oefeningen om te kijken of haar uitdaging geven en toch heel consequent gaan zijn haar ging helpen en ze heeft t niet meer gedaan. Ik heb bij haar enorm het idee dat ze gewoon veel uitdaging nodig heeft, ze is ook zo enorm leergierig. Oefening bv zijwaarts over een balkje had ze in 1x onder de knie...achterwaarts slalommen tussen pionnen door ook. Het is ook wel heel leuk hoor!

Ik ben benieuwd naar de rest vd mailtjes en de uitleg over de andere manier van corrigeren die je bedoelde.

NanGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:08

Ik kwam deze tegen op insta: https://www.instagram.com/reel/C-4We_Uo ... Izaw%3D%3D

Heel leuk voorbeeld van brainwork! Ik weet niet zeker of het paard al snapt dat het gele object in de gele emmer moet. Omdat het gele object ook voor de gele emmer wordt geplaatst, dus het zou kunnen dat de positie van het object haar nu nog verteld in welke emmer het object moet. Volgens mij is ze nog bezig de oefening verder uit te breiden en gaat ze later de objecten nog anders plaatsen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:23

ja uit de berichten heb ik gelezen dat ze nog aant opbouwen is, de bedoeling is om makkelijk te starten zodat het paard geen fouten maakt en dan een 2e kleur erbijpakken om tenslotte beide kleuren te mengen. Leuk hé!