Interessant topic! Ik ben sinds 2 weken geleden begonnen met R+. Er moest iets veranderen bij ons want ik mis(te) soms het plezier hebben in werken met mijn paard. Ik ben ook even gestopt met rijden om mijn tijd puur in grondwerk te steken.
Sinds ik met voerbeloning werk heb ik ineens álle aandacht en komt hij heel snel bij me terug en kan ook ontspannen als hij uit de kudde wordt gehaald. Heb een erg extravert, bewegelijk, 7 jarig AVtje als eerste paard waar ik zelf ook makkelijk zenuwachtig van wordt. Geen goude combi, maar wie weet wat er te bereiken valt.
Hij kan wel erg schooien bij mn jaszak en hij heeft 2x in de mouw van mijn jas gehapt. Ik geef hem sinds twee weken niks zonder eerst een vraag te stellen en het beloningssignaal. Maar ik heb uit dit topic al opgemaakt dat ik beleefdheid leren heb over geslagen, dus dat gaan we als eerste aan werken.
Waar wij ook tegenaan lopen is de spanning in samen buiten wandelen en dat hij me graag voorbij loopt. Dit doet hij alleen met de spanning, zonder spanning loopt hij netjes naast of achter me. Ik volg tips op van lesgeefsters om dat op te lossen (achteruit zetten, met leadlope voor zn neus zwaaien of omdraaien stukje lopen en weer terug je weg vervolgen). Ook probeer ik de spanning af te laten vloeien door bijv. stukje te laten grazen of zijn neus naar zijn ribben te vragen (hoe leg je dat nou weer uit haha, bending to relaxation?). Nu ben ik benieuwd of jullie met R+ misschien iets weten omdat ik in de rijbak weg van zijn vriendjes een enorm verschil merk en dat wil proberen.
Als laatste wil ik ook (ooit, eerst moet het grondwerk en wandelen beter gaan) in mijn eentje een klein rondje in het bos maken. Compleet in mijn eentje heb ik nog niet geprobeerd. Nu merk ik, ook vaak met andere paarden, dat hij soms veel spanning onderweg heeft (nadeel en voordeel aan extravert paard?). Ook hierbij dezelfde vraag of jullie met R+ iets weten wat ik kan proberen.
Wat ik doe gaat allemaal nog niet perfect, maar het gaat er om dat ik open sta voor wat anders en wil leren, lijkt me