Paard jeuk door deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prima2Donna

Re: Paard jeuk door deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 21:46

Liner is een goede, daar ga ik even naar kijken morgen!

Haar winterdeken is 200 gr. Daarnaast een onderdeken/staldeken van ook 200 gr voor als het écht goed koud is (deze winter niet gebruikt en ligt gewassen thuis). Even zoeken of het amigo systeem ook werkt met iets als liners of dat ik over moet stappen op een ander merk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:50

Horseware (Amigo) heeft liners in allerlei diktes. 50 is de dunste. Die heeft Ionic werking, maar ik gebruik hem bij al mn paarden als onderdekentje om makkelijk te kunnen wassen. Blijft daardoor veel frisser/schoner voor de vacht gedurende het deken seizoen. Ik heb ze onder amigos en Lemieux dekens. Bij de Lemieux kan je hem alleen achter vastmaken, maar dat werkt ook prima. Bij aantal Amigo dekens heb je ook mogelijkheid om hem voor vast te maken. Ligt even aan het model.
Denk dat het in jouw geval wel veel makkelijker is. Tenzij je paard ook allergie heeft op huisstofmijt op de stof van de buitendeken. Maar dat lijkt me met regen etc toch minder waarschijnlijk eigenlijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:45

Als liners wassen voldoende is, is dat inderdaad de beste oplossing. Je buitendeken zo vaak wassen komt de waterdichtheid niet ten goede namelijk.

Voor het wassen van dekens trouwens.. Dat doe ik gewoon thuis. Ik gooi de deken eerst over het hek in de tuin en spuit de deken af met een tuinslang en een borsteltje. Eventueel ook al met een beetje sop om de ergste viezigheid eraf te halen. Dan in een grote Lemieux waszak waar dekjes in horen. Daar past een hele (in ieder geval mijn 0 grams) deken in. Meestal doe ik daar in al wat druppels Bucas Wash en dan in het wasmiddel bakje nog wat van dat spul en dan gewoon wassen op 30 graden en een heleboel extra spoelingen. Werkt hier echt uitstekend. Maar de dekens moeten wel buiten kunnen drogen dus met aanhoudende regen kan ik niet wassen. Liners wel, die drogen in een dagje over de douchedeur.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 13:34

Ik heb even contact gehad en helaas raadt de dierenarts aan wel echt de winterdekens zelf te wassen en niet uit te gaan van een liner...

Mijn bijrijdster had de tip om bij een tankstation te wassen (met wasmiddel om de deken weer waterdicht te maken) en evt te drogen, maar dat wordt al snel kostbaar als je dat elke week moet doen -O- In de wasmachine gaat thuis niet, die is daar niet geschikt voor. En we hebben ook geen tuinhek oid waar ik het makkelijk kan afspuiten.

Wie o wie heeft de gouden tip om een winterdeken van 200 gram enigszins betaalbaar wekelijks te wassen? O:)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:42

Waarom gaat thuis niet?

Je zou dan nog bijna tweedehands ergens gewoon een wasmachine op de kop tikken.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 13:48

Mijn moeder heeft liever niet dat ik haar "dure" machine voor een paardendeken vol met viezigheid en haren ga gebruiken. Daarnaast weet ik het eigenlijk ook niet of het qua ruimte zou passen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 13:54

Dat eerste begrijp ik wel, het tweede is afhankelijk hoeveel kilo erin past. Mijn zware Bucas paste er prima in. En door van te voren de deken even af te spuiten en haren eruit te borstelen weinig viezigheid in de wasmachine. Maar goed het is mijn eigen wasmachine. Mijn moeder had me dit vroeger ook nooit laten doen. :+

Maar wekelijks is sowieso wel echt veel. Zowel om bij een dekenwasserij te brengen als thuis. Bij een wasserij moet je elke week een deken brengen, schone ophalen en de volgende week weer opnieuw. Kost een fortuin denk ik, al kun je wellicht een dealtje sluiten omdat je het wekelijks moet doen. Maar je dekens zullen ook binnen no time niet meer waterdicht zijn denk ik met wekelijks wassen, dus vraag me af hoe haalbaar dit is.

Over een andere boeg: een stalling zoeken waar je paard geen deken meet nodig heeft? Met veel schuilmogelijkheden bijvoorbeeld? Of misschien zelfs zo'n stalling in een kas. Staan ze altijd droog.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 20:13

Een goedkope tweedehands wasmachine kan nog wel een idee zijn. Maar hoe droog ik zo'n deken dan het beste? In dit seizoen gaat het buiten niet echt lekker en binnen kan ik hem eigenlijk alleen in een koude garage uitleggen. Of over de doucherand als de anderen in huis dat OK vinden :+ Ik ga de Lemieux waszak ook nog even opzoeken, of dat groot genoeg zou zijn voor mijn Amigo deken.

Wat betreft de waterdichtheid, volgens mij zijn er paardenmerken die een wasmiddel voor dekens aanbieden die de waterdichte laag behouden. Met het wassen zou ik dat dan telkens gebruiken en dat is denk ik voldoende.

Van stalling wisselen gaat niet gebeuren. Wij staan hier prima en de omgeving is moeilijk qua stalling. Veel plekken hebben net als hier geen schuilmogelijkheid of zijn op basis van doe-het-zelf, waar ik geen tijd voor heb.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:21

Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat het zelf wassen echt te doen is. Drogen duurt echt wel dagen zonder een warme ruimte. Wekelijks wassen is zelfs met speciaal wasmiddel funest voor je deken. Persoonlijk zou ik eerst eens gaan testen met een liner.
De huisstofmijt zal overal zitten en niet alleen in je deken dus ik vrees dat het een druppel op de gloeiende plaat is. Een makkelijk wasbare liner zal wel fijn schoon blijven voor de huid (en is glad dus geen haren in je machine).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:27

Misschien zo'n draagbare verwarming? Zou dan alleen als dat aan staat niet weg gaan maar wel in de buurt blijven en misschien ook een rookmelder ophangen voor de zekerheid, maar die dingen stoken heel goed een schuurtje op. Droogt dan veel sneller. Gebruik dat als ik in de bijkeuken de hond moet trimmen. Is daar steenkoud nu, dus zowel voor mij als met de hond niet aangenaam, maar met zo'n elektrisch kacheltje wordt het toch warm genoeg. Dat in combinatie met een oude wasmachine is denk ik de beste optie. En inderdaad wassen met Bucas Wash.

Maar zou toch eerst misschien die liners proberen. Wie weet doet dat al voldoende? Zou toch fijn zijn voor de dekens en jouw portemonnee.

Maroesjka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:46

Onze pony heeft ook altijd jeuk als ze een deken op heeft. Nu heeft ze verschillenden allergische reacties. Wij hebben uiteindelijk bloedonderzoek laten doen. Daar is uit gekomen dat ze een huisstofmijt allergie heeft. Huisstofmijten gaan graag in de dekens zitten en zorgen dan voor veel jeuk. We spuiten nu de binnenkant van de dekens in met een spray. Deze spray legt een laagje om de huisstofmijt. Onze pony heeft nu geen jeuk meer door de deken

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:48

Heeft ze niet gewoon een vette huid vanwege de deken?

In dat geval vind ik liners, die je heel regelmatig kan wassen i.t.t. het deken zelf, wel echt een goede oplossing.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:50

Huisstofmijten gaan ook dood in de vriezer.Dus een tweedehands vriezer kopen lijkt me dan verreweg de beste oplossing.
Anders een losse badkuip/teil en met de hand wassen ?Drogen op een electrische waslijn ?
Lastig hoor voor je …

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 23:19

Ik heb jullie advies opgevolgd en toch een tweedehands liner besteld voor een schappelijke prijs (voor als het toch niet genoeg helpt). Vandaag kreeg ik 'm al binnen, dus morgen gaat hij op! Ik verwacht geen wonderen hoor, maar zou heerlijk zijn voor het paardje als ze vanaf nu met goed management minder jeuk heeft.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:55

Ben benieuwd! Wel al gewassen?

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 09:38

Ja, stond gewassen te koop. Thuis voor de zekerheid nog even korte was op 60 graden en dan zo de Allergone spray er op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:51

Geen tankstation met wasmachine in de buurt?

Heb hier op stal ook een wasmachine staan.
Maar die heeft nog een kleine trommel. Liners en dekjes en vliegendekens gaan goed. Maar groter niet.
En de rest heb ik ook liever prof gereinigd ivm waterdicht houden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:12

Het is bij die tankstation machines toch zo dat er al wasmiddel in zit en je niet zelf kunt toevoegen? Dat lijkt me funest voor je waterdichtheid want er zal geen Bucas wash in zitten.
Ik heb geen ervaring met die machines maar had dat gehoord van iemand. Dit is om de machines te beschermen.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 10:53

DuoPenotti schreef:
Geen tankstation met wasmachine in de buurt?

Heb hier op stal ook een wasmachine staan.
Maar die heeft nog een kleine trommel. Liners en dekjes en vliegendekens gaan goed. Maar groter niet.
En de rest heb ik ook liever prof gereinigd ivm waterdicht houden

Die zit hier op zo'n 10 minuten rijden vandaan. Maar zou een hoop kosten en moeite schelen als ik daar niet telkens langs hoef :o En ben idd bang dat het op de lange termijn de waterafstotende laag zo ver aantast dat het niet meer goed werkt.