Gewicht ruiter maximaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:05

TS: Het gaat in mijn ogen ook helemaal niet om of iemand overgewicht heeft of niet, het gaat om feitelijk gewicht.

Een meisje van 50 kilo die dolgraag op een shetlander zou rijden kan dat echt beter niet doen, terwijl ze prima op gewicht is. Ik zou zelf graag mijn oude C-pony nog rijden, maar met mijn 65 kilo is dat teveel, op mijn grote E-pony gaat het prima. Een lange, breed gebouwde man die niet of nauwelijks te zwaar is maar toch 100kg aantikt kan beter gaan mennen.

Is dat moeilijk en oneerlijk? Absoluut :j Maar ik denk dat elke liefhebber (op een enkeling na die z'n kop in het zand steekt) snapt dat er limieten zitten aan wat verstandig is qua verhouding paardengewicht/ruitergewicht. En gelukkig jij ook +:)+ Dus ook ik zou je aanmoedigen om af te vallen tot een kilo of 80, en dan een passend paard te zoeken. Óf als dit een fijn gewicht voor je is, je te richten op andere dingen die te doen zijn met een paard. Mennen is bijvoorbeeld ook heel leuk én je kan samen met je man op de kar met een mooie haflinger ervoor!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 18:33

Ik hou 15% gewicht aan. Mijn tinker is in maart gemeten en gewogen op 148 cm en 481 kg. 15% van 480 kg is 72 kg, dit is Inc zadel e.d daar zit ik onder. Hooguit die ene keer met zware bepakking dat ik erboven zal zitten, maar daar had ie geen hinder van ondanks een lange rit van 40 km.

20% Wordt ook door velen aangehouden, dat zou dan uitkomen op 96 kg, maar ik wil niet op de max zitten. Ik rij kilometers en uren. Plus de vraag is of je dan nog in het zadel past.. Ook belangrijk natuurlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:08

Loretta schreef:
Ninx schreef:

Die heb ik ook voorbij zien komen.
Ik wil mensen die aan overgewicht lijden toch op het hart drukken naar een professional te gaan en niet mee te doen aan allerlei commerciele challanges waarbij je het verloren gewicht er later meestal weer bij op krijgt soms zelfs nog met een paar extra kilo's op de koop toe.

Nou...., die indruk heb ik volstrekt niet.

Het is mijn ervaring dat het wemelt van diëtisten, maar dat er maar weinig kennis is..... Bovendien kan ik me goed voorstellen dat het ondersteunend werkt wanneer je met een community van te zware ruiters de schouders eronder zet.
Het gaat om een permanente verandering van levensstijl.

BeanPip

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 21:07

Nogmaals bedankt voor de berichten. Een hoop adviezen, ook wbt het afvallen. Hierin heb ik mijn plan al getrokken en doe ik iets dat bij mij past en dat ik leuk vind.. anders houd ik het nooit vol.

Vandaag is mijn man mee geweest naar de manege en daar zag hij een super leuk formaat pony staan. Zijn idee... twee paarden net als vroeger. Ik weet nog niet of dat hem wordt maar ik overweeg nu wel ook om voor mijn dochter een kleiner formaat leuke pony te kopen. Paard voor mij zal nog wel even duren maar dan kan zij wellicht al sneller gaan oefenen op eigen pony.

Als je eenmaal je eigen bent gewend dan is het delen van pony's, harnachement en alles eromheen toch niet zo leuk als het lijkt. Dus nog iets om te overwegen..

equiroyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:26

Blijft een lastig onderwerp.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 04:52

BeanPip schreef:
Nogmaals bedankt voor de berichten. Een hoop adviezen, ook wbt het afvallen. Hierin heb ik mijn plan al getrokken en doe ik iets dat bij mij past en dat ik leuk vind.. anders houd ik het nooit vol.

Vandaag is mijn man mee geweest naar de manege en daar zag hij een super leuk formaat pony staan. Zijn idee... twee paarden net als vroeger. Ik weet nog niet of dat hem wordt maar ik overweeg nu wel ook om voor mijn dochter een kleiner formaat leuke pony te kopen. Paard voor mij zal nog wel even duren maar dan kan zij wellicht al sneller gaan oefenen op eigen pony.

Als je eenmaal je eigen bent gewend dan is het delen van pony's, harnachement en alles eromheen toch niet zo leuk als het lijkt. Dus nog iets om te overwegen..

Vroeger ( :') ) was het hier ook het plan om samen met mijn moeder 1 paard te kopen en dan te delen. Ik was al wel ouder als jouw dochter, 11 of 12. Uiteindelijk zijn het er toch 2 geworden omdat de paarden waar zij op paste voor mij echt een maatje te groot waren. Niet alleen letterlijk, ook al was ik bijna uitgegroeid, maar vooral figuurlijk. Ik ben enorm dankbaar dat ik eerst een d pony en later een E pony heb gehad, terwijl mijn moeder een paard gekocht had die bij haar paste. Dat paard kon ik echt nog niet rijden met 12 jaar, ook te breed. Dat zie ik wel vaker bij kinderen, ook bij pony's die op de groei gekocht worden en dan de bredere exemplaren. Dat is echt niet prettig voor die kinderen

Na die 2 pony's en dat ene paard hebben we wel samen een nieuw paard gekocht. Toen was ik al 18, dus volledig uitgegroeid en ondertussen handiger met rijden als mijn moeder :') vanaf mijn 15e reed ik wel regelmatig ip het paard al, maar mijn moeder nooit op de E pony omdat die toch niet paste, zij is 1,74 en ik 1,72, maar ik was een sprietje en paste dus met gemak op de E pony, een redelijk brede van 1,52. Zij vond zichzelf te zwaar voor hem.

Zowel de pony's voor mezelf als de paarden daarna samen waren super. De pony's vooral omdat het qua maat en rijbaarheid beter bij mij paste op die leeftijd, de paarden daarna samen was echt niet erg om te delen en juist ook leuk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 06:39

Ik zou zeker gaan voor een pony op maat, kans is enorm dat ze daar veel meer plezier van gaat hebben :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 07:41

Ik wou nog van alles typen maar ik zie dat je man de beste oplossing al heeft. Meer paarden is natuurlijk altijd beter!

Ik wou nog zeggen koop eventueel een leuk welsh ponietje voor je dochter, en ga daar zelf lekker mee mennen want een 8 jarige op een haflinger is vaak gewoon niet leuk, maar als volwassene mennen met een pony wel. Dat zou je evt nog kunnen proberen.

Het voordeel van 2 is wel dat je ze evt ook in eigen beheer kunt houden. Ik weet niet hoe het in jullie omgeving is, maar wat ik in het verleden zag was dat het weliswaar gezellig voor een kind is op de manege maar dat de pony dan bijvoorbeeld amper een halve dag of zelfs niet buiten komt in de winter. Ik wilde daar nooit aan mee doen dus dan maar een eigen plek en met de trailer naar de les toe. maar goed dat is off topic.. :o

Annefrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:55

Altijd lastig. Ik ben 43 jaar en weeg nu 85. Het is echt mijn maximumgewicht. Ik wil het terugbrengen naar 78. Ik heb een stevige Tinker van 1.45. Ze is heel robuust maar ze heeft een korte rug dus niet alle zadels passen. Ik doe alleen korte ritjes en licht werk met haar op het moment maar ik heb tochten van 25 km gedaan doen ik wat lichter was, geen enkel probleem voor haar. Maar ik heb sinds kort een tweede Tinker van 1,55 met heel veel Shire erin. Ze is groter, met een langere rug en met forse benen. Ze moet nog behoorlijk worden ingereden maar uiteindelijk is dit een betere maat voor mij. De kleine Tinker houden we voor mennen, lichte ruiters en mijn kinderen.Maar als je een paard zoekt voor jou en je familie is en stevige Tinker geen slecht idee alleen moet je wel je gewicht in de gaten blijven houden. Een Fjord is ook geschikt, die zijn erg sterk. Je moet wel letten op het karakter. Halflingers, Fjorden en Tinker's die een beetje pittig zijn, kunnen heel sterk zijn. Zoek een goedzak uit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:11

Tinkers = stinkers.

Heel vaak zijn tinkers, haffies en fjorden niet persé geschikt voor jonge lichte kinderen. Ze zijn vaak te breed, maar ook te sterk en ook heel vaak heel erg slim. Zodra ze merken dat ze kunnen profiteren doen ze dat wel, dan is het plezier er ook heel snel vanaf.

Ik zou eerder voor een leuker "sport"typetje gaan, niet te breed, mss wel een D-maatje, daar kunnen ze vaak enige tijd mee rijden en is nadien ook nog geschikt voor een koetsje.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:27

Ik zou bij dergelijk gewicht juist helemaal niet in de hoek van pony's en cobs kijken maar gewoon een grote maat warmbloed aanschaffen (wel eentje met correcte rug dat goed in de spieren zit). En dan een aparte pony voor de dochter.

Vooral haflingers en fjorden zijn bijna per definitie slechts d-maat pony's met gezond gewicht dat nauwelijks hoger dan 400-450kg uitkomt, flinke aanleg voor obesitas (wat hun draagvermogen alleen maart vermindert) en korte ruggen. Kans dat je een 18 inch zadel op zo'n paard gepast krijgt is bijna nihil (dat mensen er wel vaker 18 inch zadels op leggen is een ander verhaal, net zoals dat er heel veel baggervette haflingers van 600 kilo rondlopen :+ ) terwijl 18 inch best standaard is voor iemand die rond de 90 kilo weegt.

Mbt maximum ruitergewicht zijn er eigenlijk nauwelijks betrouwbare onderzoeken, KNHS hanteert iig 17% zonder tuig als richtlijn. Er zijn wel meerdere ruiters in de 80-90 kilo range die niet onverdienstelijk in de spring- en eventingsport meedoen. Uiteraard krijg je meteen te maken met de vraag of de topsport überhaupt ooit gezond is voor het paard :+ en het hele spieren vs vet vraagstuk want mensen waar ik op doel zijn hele sportieve maar gewoon hele lange mannen. Maar goed mijn punt is dat er blijkbaar meer dan genoeg paarden bestaan die onder dergelijke gewichten meerdere seizoenen achter elkaar op het hoogste niveau kunnen presteren, wat imo best een goede indicatie is dat het nog prima binnen de grenzen van hun kunnen valt.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:47

Ik denk dat het uit de andere berichten duidelijk is dat je het beste kan gaan kijken naar de 15% regel. Zelf ben ik ook te zwaar om te rijden (88 kg, maar ik ben een werpsporter en bijna al het gewicht is spierweefsel) dus ben ik gaan mennen. Dat kan voor jullie wellicht ook een oplossing zijn, een pony kopen voor jullie dochter en er zelf mee gaan mennen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:49

BeanPip schreef:
Ik wilde eigenlijk wachten tot ik ben afgevallen. Ze zit nu op de manege en daar wil ik ook gaan stallen dus tot die tijd blijft dat zo. Ik zwem nu 3x per week en probeer bewust te eten (en te laten staan haha). Ik weet alleen niet zo goed welk doel ik wil behalen.

Het liefst koop ik weer een robuuste haflinger, mijn man's voorkeur gaat uit naar een fries. Maar alles hangt nu af van mijn gewicht. Ik wil zeker dat ze er goed mee overweg kan en zij het paard kan rijden ipv andersom.

Ik heb een ouderwetse stevige haflinger. Maar daar wil ik niet meer dan 70 kilo op hebben. Ze zijn sterk, maar dat is vooral trekkracht. Qua hoogte zijn het maar pony's he?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:52

Fly_high schreef:
Maar goed mijn punt is dat er blijkbaar meer dan genoeg paarden bestaan die onder dergelijke gewichten meerdere seizoenen achter elkaar op het hoogste niveau kunnen presteren, wat imo best een goede indicatie is dat het nog prima binnen de grenzen van hun kunnen valt.

Een fitte man met een atletisch lijf, balans en core stability en een vrouw met flink overgewicht en daarmee 'losse massa' (vet) en geen sportief lijf zijn natuurlijk echt 2 volstrekt verschillende werelden. Ze kunnen hetzelfde gewicht hebben, maar ze hebben een volstrekt andere uitwerking op het paard.

Ik gun iedereen de grootste pret van de wereld.... maar laten we wel gewoon open en eerlijk blijven, en de eindeloze topics over kapotte paarden zouden voldoende motivatie moeten zijn om het zo goed mogelijk te willen doen.
Een paard is kwetsbaar en zelf fit zijn en in balans zitten is van enorm belang.

Het kan niet zo zijn dat we een wereld creëren waarin dierenwelzijn ondergeschikt gemaakt wordt aan iemands gevoeligheid mbt lichaamsgewicht.
Want hoe moeilijk ook, aan lichaamsgewicht kun je werken 9 uit 10 keer.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-10-23 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:53

En als dat niet kan. Dan kun je ook andere dingen doen met paarden dan rijden. Zodat het ook leuk blijft voor het paard. En mensen die overgewicht hebben toch een paardenhobby uit kunnen voeren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:58

Ninx waarom zou je niet mogen rijden? Mijn trekpaard kruising van 700 kg mag volgens de 15 procent regel 105 kg dragen, daar zou ts toch prima op kunnen rijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:04

Gypsy schreef:
Ninx waarom zou je niet mogen rijden? Mijn trekpaard kruising van 700 kg mag volgens de 15 procent regel 105 kg dragen, daar zou ts toch prima op kunnen rijden.

Trekpaarden zijn slechte gewichtsdragers. Deze paarden zijn primair gefokt om te trekken.
Los van het gewicht is er nog steeds de factor ruiterbalans en fitheid.
Het dient een paard nooit, van welke formaat dan ook, om er met flink overgewicht op te gaan zitten. Het is goed jezelf leuke dingen te gunnen, maar niet wanneer dit ten koste gaat van een dier.

Waarom zou je dat met alle geweld van de wereld willen?

Laten we niet doen alsof overgewicht hetzelfde is als een handicap of ziekte waaraan je bent overgeleverd en niets aan kunt doen.
Overgewicht kun je aanpakken. Maar met een duidelijk doel, visie en hulp. Ts probeert zelf steeds een beetje iets te doen, heeft geen duidelijk doel of richting of plan van aanpak. Ik denk dat dit bij veel mensen zo gaat, daarom gaat het ook steeds verkeerd en dat vreet aan je zelfvertrouwen.
Voor de meeste mensen is een gezond gewicht echt wel haalbaar.... maar zoek hulp en zet alle zeilen bij.

Wat is er nu motiverender dan het willen doen voor je paard?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:08

Ruiterbalans...ja als je fanatiek gaat rijden wel.
Maar als er heel rustig gereden word, voornamelijk stap, met eens af en toe een drafje.
Nou dan heb je een hele andere belasting.

Dat is wat je in veel onderzoeken ook leest.
Wat word er van het paard verwacht, wat is de duur.
Voor een half uurtje rondje buiten stappen, of ga je 3 uur weg.
Voor half uurtje in de bak met wat draf eventueel een galopje. Of ga je een uur echt trainen .

Alles moet je meenemen, niet alleen staren naar gewichten of ruiterfitheid.
dat ligt er allemaal aan wat je doet en hoe lang.
Wat is de bouw van een paard, alles meenemen.
Maar meestal is het alleen maar kortzichtig kijken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:14

Ook eens duopenotti.

Daarbij heb je ook overgewicht en oooovergewicht.

Maar ik denk wel dat je als je al overgewicht hebt en je moet dan gaan beginnen aan een paard het een mooi doel is om eerst het overtollige kwijt te raken. Met mijn 1.79 lang ben ik bijv met een gezond gewicht nog niet licht. Maar kan ik wel breede grote pony's en elk paard wel rijden met mijn gezond gewicht. Maar toen ik 85 kg woog vond ik mij voor bijna alles al te zwaar. Terwijl ik dus maar licht overgewicht had. Ik had toen al een tijd niet meer gereden en wilde weer gaan lessen. Maar was dus niet rij fit zoals ik dat maar noem. En dus moest er drastisch iets veranderen. En omdat ik dat graag wilde is het mij ook echt gelukt. Binnen vrij korte tijd zat ik op 80 kg en was ik vooral veel fitter en mocht ik van mezelf starten en ben ik verder gegaan met afvallen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:43

DuoPenotti schreef:
Ruiterbalans...ja als je fanatiek gaat rijden wel.
Maar als er heel rustig gereden word, voornamelijk stap, met eens af en toe een drafje.
Nou dan heb je een hele andere belasting.

Dat is wat je in veel onderzoeken ook leest.
Wat word er van het paard verwacht, wat is de duur.
Voor een half uurtje rondje buiten stappen, of ga je 3 uur weg.
Voor half uurtje in de bak met wat draf eventueel een galopje. Of ga je een uur echt trainen .

Alles moet je meenemen, niet alleen staren naar gewichten of ruiterfitheid.
dat ligt er allemaal aan wat je doet en hoe lang.
Wat is de bouw van een paard, alles meenemen.
Maar meestal is het alleen maar kortzichtig kijken.

Dat is toch een gekke redenatie?

Dus je gaat een eigen paard kopen om slechts maximaal een half uur lichte arbeid te doen zodat je niet hoeft af te vallen?

Een paard kan ook beter dragen wanneer je niet 'sloft', maar het paard juist actief leert dragen.

Het is zo vreemd hoe we allemaal om te materie heen werken.
Zadels met korte kussens maar groot zitvlak, osteopaten, chiropractoren en allerhande behandelaren, kort stappen, etc.... allemaal maatregelen treffen om WEL te kunnen rijden, maar NIET af te hoeven vallen en fit worden.
Ik vind dat een hele gekke ontwikkeling.

Soms moet je gewoon zeggen: OF ik ga niet rijden OF ik zoek nu hulp en pak mezelf aan.....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:48

wat trek jij weer rare conclusies...zodat je niet hoeft af te vallen???

En ook als het niet sloft, oke, dus stappen is ook altijd sloffen?
Als je dan draaft is het meteen sloffen? Je kan toch ook maar weinig draven maar als je draaft wel activiteit vragen?

Misschien eens niet zo'n rare dingen bedenken en dan pas reageren?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-10-23 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:56

DuoPenotti schreef:

En ook als het niet slof, oke, dus stappen is ook altijd sloffen?
Als je dan draaft is het meteen sloffen? Je kan toch ook maar weinig draven maar als je draaft wel activiteit vragen?

Het is een samenvatting uit 1 van de vele reacties van te zware mensen in dergelijke topics.

Blijft een trend om om het probleem heen te werken en de status quo te behouden. En dan mag er ook nog niet over gepraat worden.
Soms is fitter worden een hele strijd, daar weet ik helaas veel van met reuma, maar laten we er normaal over praten.

Jouw toon mondt helaas vaak uit in een beetje verbale agressie.
Maar ook daar is van alles aan te doen ;-)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:00

Verbale agressie?
Omdat jij dingen / invult die er niet staan verbaas ik me daar heel erg over. En dan zeg ik daar wat van, dat klopt.
Als dat verbalen agressie is als ik daar wat van zeg? oke.....
Misschien kun jij dan wat doen aan je manier van schrijven, je manier van invullen.
Dan hoeft die ander daar niet "verbaal agressief" op te reageren.

Want alles wat jij daar zogenaamd samenvat lees ik namelijk helemaal niet....

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:01

DuoPenotti schreef:

Ik geef ninx wel gelijk dat rustig drafje etc bij het merendeel van de recreatieruiters sloffen is.
Om echt tot activiteit en dragen te komen moet je ook wel een beetje fanatieker rijden is mijn ervaring. Iets totaal anders dan ‘af en toe een half uurtje’.

Ps ik vat je laatste posts ook redelijk agressief op en las ook wel dezelfde dingen erin als ninx.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:04

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik geef ninx wel gelijk dat rustig drafje etc bij het merendeel van de recreatieruiters sloffen is.
Om echt tot activiteit en dragen te komen moet je ook wel een beetje fanatieker rijden is mijn ervaring. Iets totaal anders dan ‘af en toe een half uurtje’.

Oke, niet mee eens.

Ik rij ook maar af en toe een half uurtje. Met maar een paar minuutjes draf.
Maar als ik draaf wil ik wel draf. Geen geslof. En als ik aandraaf wil ik ook weg, nu, geen 10 beenhulpen later.
Als ik stap wil ik wel een nageeflijke stap met een paard die doorloopt.

En dat aan het been/zit maken kan al heel prima in stap en halt.
Daar waar je dus nog helemaal geen ruiterfitheid voor hoeft te hebben.

En dan kan ik mij niet voorstellen dat ik daar de enige in ben toch?