Die eeuwige twijfel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Die eeuwige twijfel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:02

Dat had ik gelezen dat viel bij j mij onder verzorgster :))
Maar dus nergens dat je iemand betaald. Dat was mijn punt eigenlijk :o
Na dit gelezen te hebben zou ik hem toch gewoon lekker laten waar hij nu is. Ik denk dat dat voor ieders rust het beste is.
Dat geeft de meeste zekerheid.
Inderdaad of jij het zelf trekt met je gezondheid. Of iemand jaren blijft om je te helpen. Studentes zullen toch na een tijdje wat anders gaan doen en moet je weet op zoek.
En als het echt niet lukt dan moet je je paard weer verhuizen en is die plek er dan nog wel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:01

Dreamboy schreef:
Het terrein en mijn paddock zijn dusdanig ingericht dat het goed te doen is. Het probleem is vooral dat mijn klachten toenemen als het kouder wordt.

En andere kleding? Misschien zelfs verwarmde kleding? Ik heb een oude knieblessure die heel erg opspeelt bij kou. Rijden in de winter deed echt pijn. Nu met een warme rijrok opeens geen last meer. Heb een heel arsenaal aan handige slimme kleding gekocht om mezelf comfortabel te houden: hele goede warme handschoenen, een wollen poncho, thermokleding als onderlaag en een goede warme maar enorm ademende winterjas. Zou zoiets niet kunnen bijdragen aan dat de winter haalbaarder wordt? En dat eventueel in combinatie met verharding en gemakkelijke kruiwagens?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 12:04

Celebi schreef:
Dreamboy schreef:
Het terrein en mijn paddock zijn dusdanig ingericht dat het goed te doen is. Het probleem is vooral dat mijn klachten toenemen als het kouder wordt.

En andere kleding? Misschien zelfs verwarmde kleding? Ik heb een oude knieblessure die heel erg opspeelt bij kou. Rijden in de winter deed echt pijn. Nu met een warme rijrok opeens geen last meer. Heb een heel arsenaal aan handige slimme kleding gekocht om mezelf comfortabel te houden: hele goede warme handschoenen, een wollen poncho, thermokleding als onderlaag en een goede warme maar enorm ademende winterjas. Zou zoiets niet kunnen bijdragen aan dat de winter haalbaarder wordt? En dat eventueel in combinatie met verharding en gemakkelijke kruiwagens?

Mijn voorkeur gaat ernaar uit om hem daar te laten. Hij heeft het goed daar. Ik ga hem niet naar huis halen omdat ik hem mis. Mocht blijken dat hij toch niet op zijn plek is daar dan ga ik zeker alle tips in overweging nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:08

Ik begreep uit je OP eigenlijk dat vooral de ruimte is wat je dwars zat, niet perse ook je lichamelijke klachten. Door het topic heem lees ik dat het juist andersom is.

Dan zou ik eens even een praatje maken met de stal eigenaar.
En anders daar toch in het groepje plaatsen van de paarden die ook niet teveel gras mogen.
Ja hij moet dan wennen, maar wat is een paar maanden wennen nu op misschien nog 15 jaar daar staan? Dat red hij wel. Hoefbevangen is naarden dan opnieuw wennen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 13:01

DuoPenotti schreef:
Ik begreep uit je OP eigenlijk dat vooral de ruimte is wat je dwars zat, niet perse ook je lichamelijke klachten. Door het topic heem lees ik dat het juist andersom is.

Dan zou ik eens even een praatje maken met de stal eigenaar.
En anders daar toch in het groepje plaatsen van de paarden die ook niet teveel gras mogen.
Ja hij moet dan wennen, maar wat is een paar maanden wennen nu op misschien nog 15 jaar daar staan? Dat red hij wel. Hoefbevangen is naarden dan opnieuw wennen.

Die ruimte zit vooral tussen mijn oren. Er zijn zat paarden die het met minder moeten doen. Maar mijn eigen lichamelijke klachten zijn de doorslag geweest om hem daar neer te zetten, juist omdat het niet lukte om al dan niet betaalde hulp te vinden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:03

Ga in gesprek met de pensioenplek. Ga desnoods ter plekke, samen met een DA, kijken naar of je paard daadwerkelijk in te rijke conditie is, en laat de DA evt een voedingsplan opstellen, zodat de eigenaren van de pensioenplek ook weten dat het door een DA wordt aanbevolen. Geeft altijd wat meer druk dan wanneer een eigenaar bezorgd is. Zegt de DA dat er niets aan de hand is, ben jij ook meteen gerustgesteld.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:09

Wat je ook kan doen, is nu wel een oproep plaatsen voor iemand die komt uitmesten tegen betaling. En als je die gevonden hebt, dan pas je paard naar huis halen :) en niet naar huis halen en dan pas tot de conclusie komen dat je lijf het niet aan kan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 13:11

Ibbel schreef:
Ga in gesprek met de pensioenplek. Ga desnoods ter plekke, samen met een DA, kijken naar of je paard daadwerkelijk in te rijke conditie is, en laat de DA evt een voedingsplan opstellen, zodat de eigenaren van de pensioenplek ook weten dat het door een DA wordt aanbevolen. Geeft altijd wat meer druk dan wanneer een eigenaar bezorgd is. Zegt de DA dat er niets aan de hand is, ben jij ook meteen gerustgesteld.

Zolang hij 24/7 buiten loopt wordt hij niet bijgevoerd. Nu het gras minder wordt krijgen ze er hooi bij dus de enige mogelijkheid zou zijn om hem van het gras af te halen. Dat van die DA is wel een goed idee.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 13:35

Sanet schreef:
Wat je ook kan doen, is nu wel een oproep plaatsen voor iemand die komt uitmesten tegen betaling. En als je die gevonden hebt, dan pas je paard naar huis halen :) en niet naar huis halen en dan pas tot de conclusie komen dat je lijf het niet aan kan.

Ik wil gewoon liever niet afhankelijk zijn van een ander. Als diegene besluit om te stoppen, heb ik een probleem als het mijzelf niet lukt.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:47

maar kun je dan in de tussentijd niet sparen voor een elektrische kruiwagen?
Ik weet niet wat het verschil kwa prijs tussen thuis houden en pension. Maar zag bij Bol.com er eentje voor 600 euro.. Als je 6 maanden 100 overhoudt dan kan je hem kopen.. en 6 maanden moet iemand het toch wel volhouden?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:59

Dreamboy schreef:
karuna schreef:
Wat misschien een optie is. Naar huis halen en desnoods tegen de pensionkosten van daar kijken of je iemand kan inhuren voor dat geld die de zwaardere klussen voor je kan doen indien nodig. Dan heb je wel eigen beheer maar niet de te zware werkjes die je er dan bijkrijgt

Tegen pensionprijs alle dagen een kruiwagen drollen weg scheppen en een paar hooinetten vullen? Dat is wel een heel duur betaalde kracht. . Ik heb ze 24/7 buiten lopen dus het is geen nat stro of zo. Het is vooral de kruiwagen rijden wat mij opbreekt waardoor ik dus geen dingen kon ondernemen daarna. Bovendien lopen hier de kosten dan ook weer op want mijn paard eet heel wat meer hooi en brokjes dan mijn twee mini's bij elkaar. Inmiddels heb ik al een poos therapie en is de pijn aardig onder controle. Wandelen lukt inmiddels weer. Hoe dat gaat als ik ook weer meer drollen moet scheppen weet ik natuurlijk niet. Het idee is goed en ik wil er gerust iets voor betalen maar de pensionprijs vind ik wel erg uit verhouding met het werk wat gedaan moet worden. Bovendien kon ik hier al geen gratis bijrijder vinden, laat staan iemand die een paar dagen wil komen om drollen te scheppen.

Ik deed dat met liefde voor mijn verzorgpaard.
Wat jij nodig hebt is iemand die lekker met je paard wil gaan tutten en aan de halster mee neemt naar buiten lekker stappen.
En misschien wat grondwerken.
En niet persee wil rijden.

Zorg voor een electrische kruiwagen en kijk of die persoon jou wil helpen met klusjes. En evt kun je dan nog 1 of 2 keer in de week iemand een paar uurtjes inhuren dat wat groffer werk doet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:01

Dreamboy schreef:
Sanet schreef:

Ik wil gewoon liever niet afhankelijk zijn van een ander. Als diegene besluit om te stoppen, heb ik een probleem als het mijzelf niet lukt.

Deze snap ik wel. Zo zou ik er zelf ook in staan. Lastig.

Als jij echt in die rolstoel kan belanden en het niet zelf kunt. Dan denk ik dat naar huis halen eigenlijk geen optie is.

Maar is het dan een optie om een verzorger te zoeken die jou paard meer beweging kan geven daar waar die nu staat. En het voer beleid aanpassen en evt graasmasker?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 14:05

BeFunny schreef:
Dreamboy schreef:

Deze snap ik wel. Zo zou ik er zelf ook in staan. Lastig.

Als jij echt in die rolstoel kan belanden en het niet zelf kunt. Dan denk ik dat naar huis halen eigenlijk geen optie is.

Maar is het dan een optie om een verzorger te zoeken die jou paard meer beweging kan geven daar waar die nu staat. En het voer beleid aanpassen en evt graasmasker?[/quote]

Waar hij nu staat is een rusthuis. Daar is het nuet echt de bedoeling dat er iets met de paarden gedaan wordt. Dit zou wel een optie kunnen zijn als hij thuis zou staan. Maar nogmaals, ik heb dit al meerdere keren geprobeerd maar ze staan gewoon niet in de rij als ze niet kunnen rijden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 14:08

BeFunny schreef:
Dreamboy schreef:

Wat misschien een optie is. Naar huis halen en desnoods tegen de pensionkosten van daar kijken of je iemand kan inhuren voor dat geld die de zwaardere klussen voor je kan doen indien nodig. Dan heb je wel eigen beheer maar niet de te zware werkjes die je er dan bijkrijgt

Tegen pensionprijs alle dagen een kruiwagen drollen weg scheppen en een paar hooinetten vullen? Dat is wel een heel duur betaalde kracht. . Ik heb ze 24/7 buiten lopen dus het is geen nat stro of zo. Het is vooral de kruiwagen rijden wat mij opbreekt waardoor ik dus geen dingen kon ondernemen daarna. Bovendien lopen hier de kosten dan ook weer op want mijn paard eet heel wat meer hooi en brokjes dan mijn twee mini's bij elkaar. Inmiddels heb ik al een poos therapie en is de pijn aardig onder controle. Wandelen lukt inmiddels weer. Hoe dat gaat als ik ook weer meer drollen moet scheppen weet ik natuurlijk niet. Het idee is goed en ik wil er gerust iets voor betalen maar de pensionprijs vind ik wel erg uit verhouding met het werk wat gedaan moet worden. Bovendien kon ik hier al geen gratis bijrijder vinden, laat staan iemand die een paar dagen wil komen om drollen te scheppen.

Ik deed dat met liefde voor mijn verzorgpaard.
Wat jij nodig hebt is iemand die lekker met je paard wil gaan tutten en aan de halster mee neemt naar buiten lekker stappen.
En misschien wat grondwerken.
En niet persee wil rijden.

Zorg voor een electrische kruiwagen en kijk of die persoon jou wil helpen met klusjes. En evt kun je dan nog 1 of 2 keer in de week iemand een paar uurtjes inhuren dat wat groffer werk doet.[/quote]

Die kruiwagen is het probleem niet. Daar is zeker wel op korte termijn aan te komen. Maar jullie doen allemaal net alsof mensen in de rij staan om te helpen, vooral als ze er geld voor krijgen. Helaas is de realiteit anders.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 14:36

Ik merk dat mensen niet de moeite nemen om het topic door te lezen waardoor ik steeds weer dezelfde, ongetwijfeld goed bedoelde, tips krijg. Daar ben ik ook echt wel blij mee en leg ze echt niet zomaar naast me neer. Maar nog even voor de duidelijkheid en de laatste keer:
Voor ik het besluit nam om hem in het rusthuis te plaatsen ben ik ruim 1,5 jaar bezig geweest met een oplossing zoeken. Verzorgsters, betaalde krachten en zelfs tijdelijk een pensionklant gehad waarmee ik dacht duidelijk afspraken gemaakt te hebben en die haar pony hier tegen een schijntje mocht stallen in ruil voor wat hulp. Dat ging even goed maar uiteindelijk stond zij mooi goedkoop en had ik er alleen maar meer werk van. Als het allemaal zo makkelijk was als jullie blijkbaar denken, had hij daar helemaal niet gestaan. Vandaar dat ik dus niet meer afhankelijk wil zijn van een ander en het moeilijke besluit nam om hem in het rusthuis te zetten. Inmiddels gaat het gelukkig bergopwaarts met mijn gezondheid, hoewel ik altijd slechte periodes zal houden. Voor nu heb ik met mijn man afgesproken dat we eerst met die mensen gaan bespreken wat de mogelijkheden zijn. Komen we niet tot een bevredigende oplossing dan halen we hem naar huis. Mijn man had ook nog wel wat goede ideeen om het makkelijker te maken voor me, waaronder die electrische kruiwagen. Verder zal hij me dan in de weekenden wat meer proberen te ontlasten. Wordt vervolgd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:43

Wat mij persoonlijk al enorm ontlast is dat mijn vriend de kruiwagen voor me leegd.
Klinkt als zo'n klein ding en voor mij is dat heel zwaar.
Geen idee hoe dat voor jou is, maar wilde het even zeggen. Soms doen ogenschijnlijk kleine dingen best wat.

Hier in de omgeving is een betrouwbare bijrijder zoeken ook erg moeilijk.
En ik heb er ook vaak meer werk om gehad en energie kwijt dan dat ik er juist van kreeg.
Dus daarin snap ik je heel goed.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 14:46

DuoPenotti schreef:
Wat mij persoonlijk al enorm ontlast is dat mijn vriend de kruiwagen voor me leegd.
Klinkt als zo'n klein ding en voor mij is dat heel zwaar.
Geen idee hoe dat voor jou is, maar wilde het even zeggen. Soms doen ogenschijnlijk kleine dingen best wat.

Hier in de omgeving is een betrouwbare bijrijder zoeken ook erg moeilijk.
En ik heb er ook vaak meer werk om gehad en energie kwijt dan dat ik er juist van kreeg.
Dus daarin snap ik je heel goed.

Dat helpt zeker. Alleen is mijn man de hele week van huis en kan dat dus alleen in het weekend van me overnemen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:47

bummer.... dat schiet niet op.
Wij hebben 3 kruiwagens dus mijn vriend doet het ook niet dagelijks. Maar bij elektrische word dat wat duur die 5 neer te zetten :P

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 14:48

DuoPenotti schreef:
bummer.... dat schiet niet op.
Wij hebben 3 kruiwagens dus mijn vriend doet het ook niet dagelijks. Maar bij elektrische word dat wat duur die 5 neer te zetten :P

:=

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:25

Welke leeftijd moet de verzorgster hebben?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 15:43

marleen_usar schreef:
Welke leeftijd moet de verzorgster hebben?

Dat maakt niets uit zolang ze maar eigen vervoer hebben en ervaring met paarden want ik heb twee mini(nu nog) hengstjes rondlopen. Maar voor nu ben ik niet op zoek naar een verzorgster of wat dan ook.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:45

Nou wellicht heb je iets aan mijn ongezouten mening?

Ik kan uiteraard niet bepalen hoe het voor jou fysiek gaat zijn door je beperkingen om er een grote weer bij te hebben thuis.

Maar ik kan je wel mijn ervaringen delen met chronisch ziek en je paarden aan huis te hebben: Het is zwaar, heel zwaar zelfs, maar je haalt er ook zoveel voldoening uit en uiteindelijk ben je altijd bezig met kleine klusjes zoals voeren etc. , waardoor jij toch ook in beweging blijft en vooral ook je geestelijk een stuk beter voelt dan de zorgen en verdriet die je nu ervaart nu hij niet aan huis staat.

Even over de 20 bij 40 zandbak voor in de winter. Dat is op kleigrond bijvoorbeeld niet meer dan normaal en ik heb dit ook jaren gedaan in de maanden dat ze echt tot hun knieën in de wei wegzakken, ook altijd 1 reus en een ukkie en vaak was de reus ook al noodgedwongen met pensioen door kwalen en mankementen. De grootste reus die ik heb gehad, had dus ook ataxie dus ik begrijp je zorg om het blijven bewegen heel goed, maar als jij het wandelen niet trekt (lukte mij ook vaak niet in de winter, want dan is de rest van het werk ook een stuk zwaarder tenslotte) is er echt geen man overboord, maar meerdere hooiplekken en het water weer ergens anders en dan maar hopen dat ze toch nog wat bewegen. En als het ruinen zijn heb je toch al meer geluk daarmee, want die spelen tenminste nog eens met elkaar.

Ik wens je heel veel succes en sterkte met je beslissing.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 17:06

neetoch schreef:
Nou wellicht heb je iets aan mijn ongezouten mening?

Ik kan uiteraard niet bepalen hoe het voor jou fysiek gaat zijn door je beperkingen om er een grote weer bij te hebben thuis.

Maar ik kan je wel mijn ervaringen delen met chronisch ziek en je paarden aan huis te hebben: Het is zwaar, heel zwaar zelfs, maar je haalt er ook zoveel voldoening uit en uiteindelijk ben je altijd bezig met kleine klusjes zoals voeren etc. , waardoor jij toch ook in beweging blijft en vooral ook je geestelijk een stuk beter voelt dan de zorgen en verdriet die je nu ervaart nu hij niet aan huis staat.

Even over de 20 bij 40 zandbak voor in de winter. Dat is op kleigrond bijvoorbeeld niet meer dan normaal en ik heb dit ook jaren gedaan in de maanden dat ze echt tot hun knieën in de wei wegzakken, ook altijd 1 reus en een ukkie en vaak was de reus ook al noodgedwongen met pensioen door kwalen en mankementen. De grootste reus die ik heb gehad, had dus ook ataxie dus ik begrijp je zorg om het blijven bewegen heel goed, maar als jij het wandelen niet trekt (lukte mij ook vaak niet in de winter, want dan is de rest van het werk ook een stuk zwaarder tenslotte) is er echt geen man overboord, maar meerdere hooiplekken en het water weer ergens anders en dan maar hopen dat ze toch nog wat bewegen. En als het ruinen zijn heb je toch al meer geluk daarmee, want die spelen tenminste nog eens met elkaar.

Ik wens je heel veel succes en sterkte met je beslissing.

Dank je wel voor deze reactie. Jij begrijpt precies hoe ik me voel. We moeten al zoveel inleveren en opgeven. Ik heb inderdaad een ruin en de kleintjes zijn nu nog hengst maar die worden op korte termijn gecastreerd. Overigens zitten wij op zandgrond en bij droog weer kunnen ze op het kleine weitje. De grote wei is helaas niet bij huis maar daar kunnen ze volgend jaar blijven lopen zolang het weer het toe laat, desnoods voer ik hooi bij. Dus de periode in de paddock is, afhankelijk van het weer, te overzien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 17:57

Ik zou hem op de pensioen stal laten staan.
Net zoals er moeilijk personeel te krijgen is voor thuis is er voor een plek op een dergelijke stal vaak een wachtlijst...
Zie maar weer eens zo een plek terug te krijgen.
Ook zie je dat hij het naar zn zin heeft daar.

Het gras heeft een enorme groeispurt gehad afgelopen 2 maanden en zit momenteel vol eiwit.
De paarden kunnen er nog goed van eten ja. Ik zou me daar niet zo heel druk om maken. Lijkt mij dat de stalhouder daar het ook wel in de gaten houd.
De tijd van vol voedzaam gras is binnenkort voorbij.

Ze thuis hebben als je zelf lichamelijk niet o.k bent is ook niet alles.
Net wat je schrijft, de wintermaanden komen er aan en dan is het gewoon zwaar werk. Ook een electrische kruiwagen gaat lastig door mul paddock zand.

Persoonlijk zou ik zo een fijn pensioenplekje niet snel opgeven.

(en ik weet waar ik het over heb, heb zelf 7 paarden staan hier thuis :D )

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 18:00

Popstra schreef:
Ik zou hem op de pensioen stal laten staan.
Net zoals er moeilijk personeel te krijgen is voor thuis is er voor een plek op een dergelijke stal vaak een wachtlijst...
Zie maar weer eens zo een plek terug te krijgen.
Ook zie je dat hij het naar zn zin heeft daar.

Het gras heeft een enorme groeispurt gehad afgelopen 2 maanden en zit momenteel vol eiwit.
De paarden kunnen er nog goed van eten ja. Ik zou me daar niet zo heel druk om maken. Lijkt mij dat de stalhouder daar het ook wel in de gaten houd.
De tijd van vol voedzaam gras is binnenkort voorbij.

Ze thuis hebben als je zelf lichamelijk niet o.k bent is ook niet alles.
Net wat je schrijft, de wintermaanden komen er aan en dan is het gewoon zwaar werk. Ook een electrische kruiwagen gaat lastig door mul paddock zand.

Persoonlijk zou ik zo een fijn pensioenplekje niet snel opgeven.

(en ik weet waar ik het over heb, heb zelf 7 paarden staan hier thuis :D )

Er is gelukkig geen wachtlijst bij dit rusthuis.