Wedstrijden rijden: waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 21:09

Thx, dat wordt morgen een bezoekje drogist Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:11

Je kunt de avond tevoren ook twee nemen, dan slaap je lekker Haha!. En op het terrein ff twee achterover slaan ook natuurlijk Haha!.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:12

ik rij bewust geen wedstrijden. ik hou niet van de sfeer, van de competitie en ook niet van de druk. ik heb veel dingen in wedstrijdverband gedaan en juist daardoor kon ik het plezier niet meer vinden.

wat wel belangrijk is, is dat je een doel hebt om naar toe te werken, en met wedstrijden motiveert dat extra. een instructrice die je elke week achter je kont aanzit, zoals de mijne, werkt ook wel Haha!

maar to each his own, als anderen het leuk vinden is het prachtig! Lachen en ik vind het soms best leuk eens te kijken naar een bekende in de ring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:14

Oh ja Fitz, vlak voor je gaat opzadelen nog even in de auto 30 keer tegen jezelf zeggen: "I'm a hero and I love myself" of zoiets dergelijks.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:17

Ik rijd wedstrijden omdat ik er eenmaal mee begonnen was en het zo superleuk vond dat ik er niet meer mee wou stoppen!

Het begon met me pony Misty, die kochten we als leuke pony om leuk mee rondjes te rijden en hij moest dan ook vooral erg braaf zijn. Na een paar maandjes ging het best aardig en werd er op de club steeds meer gevraagd waarom ik geen wedstrijden ging doen. Toen er op een gegeven moment een trailer kwam hebben we binnen een dag alles klaargemaakt om wedstrijden te kunnen rijden. En toen ging het best goed, de pony begon naar een paar maandjes aan de teugel te lopen en de winstpunten stroomden binnen.
Binnen 3 jaar reed ik in het Z2 en na een jaar ging er toen voor mij de lol wel een beetje af. Ik zat op me top, ging 4 dagen per week de bos in en reed nog maar 1 of 2 dagen per week serieus en dan was ik binnen een half uurtje klaar!

Hier na heb ik nog een merrie gehad, maar met haar waren wedstrijden niet leuk, springen was niet leuk, buitenrijden was niet leuk, deze hele merrie was gewoon niet leuk! Toen ik er op een gegeven moment voor de 3e keer af was gevallen op een wedstrijd heb ik de knoop doorgehakt en is ze verkocht.

Daarna kwam Sydney als 3 jarige en 2 maanden onder het zadel. Met hem stond ik op een gegeven moment echt weer te popelen om wedstrijden te gaan rijden, maar hij was nog wat jong. Nu gaat het met hem elke week met sprongen vooruit en heb ik echt zin in wedstrijden! Hijdoet altijd zijn best, zelf heb ik geenlast van spanning en als er een foutje in zit is het altijd mijn fout!

Het ligt dus absoluut aan het paard of wedstrijden leuk zijn of niet. Ik kan heel goed begrijpen dat als je elke week stijf van de zenuwen staat voor een wedstrijd dat je er niks aan vind.
Dat is ook de reden waardoor mijn voormailge Z pony nu geen wedstrijden meer loopt, haar nieuwe baasje kan niet met de spanning omgaan, de pony heeft het door en die denkt: bekijk het maar en gaat lopen ouwehoeren! Zij is nu dus veel gelukkiger af zonder de wedstrijden.

Ik vind het ook geweldig om te doen omdat je heel veel dezelfde mensen tegenkomt en er op veel wedstrijden (vooral buiten) een hele goeie en leuke sfeer hangt! En daar doe ik het ook voor....

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:57

een vriendin van mij, heeft heel veel baat bij BACH druppels gehad. Altijd als ze starte, "klapte t paard helemaal dicht", ze reageerde nergens meer op door de zenuwen van de amazone (nu rijdt ze dit paard M2 en dr andere paard Z2!!)

Ikzelf "moet"wedstrijden rijden anders heeft voor mij t paardrijden geen zin, ik ben erg ambitieus en wil wat bereiken. Doe ook echt mee om te winnen, dwz, ik ben (zeker op een groter concours) liever 1e zonder winst dan laatste met winst. Het is niet zo dat ik niet tegen mn verlies kan, of het een ander niet gun, maar ik wil erg graag winnen. De beste zijn. (klinkt miss arrogant, maar thats it!)

Ben nu sinds januari weer begonnen met rijden, na 1.5 jaar en ga ook weer starten, in april. !!!

Dus hoop dat alles goed gaat. Met zenuwen heb ik gelukkig nooit echt te maken gehad, op 1 keer na! Ik deed vroeger altijd mee met de record hoogtesprong op de manege. Ik heb toen eens met en een paard (150 en een pony 120 ofzo) gewonnen. (ik was 13 en had tot een paar weken ervoor nog nooit op een paard of hoger dan 120 gesprongen) Het jaar erna, verwachtte iedereen dat ik wel weer zou winnen, ook was alles heel haastig en stresserig. Ik had de week ervoor met dit paard nog 150 gesprongen, maar toen het erom ging, bleven we op 120 steken, was zo nerveus van alle druk op mn schouders

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:57

hey fitzroy, heb je je al eens af gevraagd waarom je die verschijnselen krijgt? ga dat eens na bij je zelf, als ik het zo hoor zo jij misschien met het boek " WINNEN door de kracht van positief denken" een andere kijk op jou ideeen over je wedstrijden krijgen. het is geschreven door Jane Savoie.

ik ben dit boek sinds kort weer aan het lezen voor de 2e keer, en ben alweer veel helderder aan het denken, ik denk nu van he hoe heb ik dat ooit kunnen denken en van ja zo kan het ook.
er staan ook goede ontspannings oefeningen in en oefeningen om je een goede wedstrijddag te vissualiseren, volgens de schrijfster, moet je je goed in kunnen beelden hoe je je wedstrijd dag verloopt en daar naar tpe werken, ze beschrijft hoe je dingen goed kunt plannen en naar een hoogte punt toe kunt werken. daarnaast verteld ze dat je in jezelf moet geloven en je je in moet beelden en moet proberen het goede gevoel te creeeren het gevoel hoe je bijvoorbeeld een goede changement rijdt je moet dit goede gevoel tijdens je rijden proberen om het zelf te doen.

ik vind het echt een super boek en raad het je zeker aan. en ik zeg altijd maar niet geschoten is altijd mis. dus lezen maar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:47

Ik rij al een hele tijd geen wedstrijden meer, maar ik heb het altijd met veel plezier gedaan. Ik heb gelukkig ook absoluut geen last van wedstrijdstress en zenuwen, dus het was altijd echt een leuk uitje Lachen. In de training heb ik geen wedstrijden nodig om gemotiveerd te blijven rijden, je paard lekker soepel aan de gang houden en steeds wat verbetering voelen geeft ook veel bevrediging .

Na mijn overstap naar de dravers zijn de wedstrijden daarmee eigenlijk wel hoogtepunten geworden, daar is je hele training op afgestemd, en het is ook zo éérlijk; wie het eerst over de finish komt heeft gewonnen, daar is erg weinig discussie over Haha!. Dravers trainen zonder aan koersen mee te doen lijkt volkomen zinloos voor me, waarom zou je dat dier steeds een fractie harder willen laten lopen terwijl je hem toch niet inschrijft?

Heel dubbel dus: dressuurmatig rijden kan ook zonder wedstrijden heel motiverend zijn, dravers trainen is niks aan zonder wedstrijden Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:58

De staleigenaar had van de week een leuke uitspraak tegen een stal genootje wat voor de 1e keer op concours ging en zenuwen had.

"Je krijgt hem na afloop weer gewoon mee naar huis hoor."

Met andere woorden, wat staat er op het spel?
Een wp, oke, maar verder niks.
Dus misschien helpt het om zo te redeneren?

Ja ik roep ook maar wat hoor Lachen

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:11

Da's een leuke RK Lachen

Ik vind het net als de meesten die wedstrijden rijden, leuk om een doel voor ogen te hebben waar ik naar toe wil werken. Met mijn eigen paard lukt dit nu niet meer, en ik merk dat ik dan in de training ook echt niet meer zo veel eisend ben.
Aan 'mijn' andere paard, die ik wel ga starten, stel ik veel meer eisen, nou moet hij ook nog heel veel leren, maar ik vind het leuk om met een jong paard ergens naar toe te werken Lachen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:16

PhiaBink schreef:
Wedstrijden rijden = vroeg je nest uit Boos! , paard die dan natuurlijk viezer Boos! is dan normaal poetsen, vlechten er WEER in doen Boos! , eventueel spullen in de auto mikken, 10 x kijken of je alles bij je heb, start je op je eigen stal, dan MAZZEL , opschieten want je bent te laat, shjips Boos! er zijn er een paar voor je, idioot kan je niet uit kijken , pff ik moet. Wat een sjips jury zeg, had hij stront in zijn ogen Stoom uit je oren .
Gelukkig nog een proefje, nou met die jury kan ik praten Lovers . Zo, de dag is weer om en dat voor die 2 x 5 min.

Nou nee, ik heb het jaren gedaan en nu rij ik gewoon voor mezelf en ik merk zelf wel of we voor uit gaan of niet. Neem af en toe les van verschillende mensen en je hoort vanzelf of je op de goede weg bezig bent.
Daarom ga ik ook mijn dressuurpaarden omscholen tot boscrosspony's als we in Belgie wonen.

hahaha wat zeg je dat leuk.. Begrijp precies wat je bedoelt eigenlijk, wij zijn ook ALTIJD te laat dat is echt zo erg... Maar van mij hoeft het nu ook even niet zo nodig, omdat ik eerst nog 100en dingen beter wil hebben, wat dan ook wel weer motiveert Lachen
's Winters vind ik er ook veel minder aan als 's zomers -> lekker de hele dag rondhobbelen, kijken of er nog wat te zien valt, ah kheb er zin in Cool
Waarom ik wedstrijden rijd heb ik eigenlijk nooit over nagedacht, is altijd automatisch zo geweest dus ik weet ook niet hoe het zonder is. Maar het is nooit verkeerd om je door een onafhankelijk persoon te laten beoordelen lijkt me.
Het is trouwens wel een goed excuus om je zwarte schimmel Boos! weer eens wit te wassen en je tuig te poetsen.. en jezelf ook een keer Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:41

Lenn"]
[quote="PhiaBink schreef:
Wedstrijden rijden = vroeg je nest uit Boos! , paard die dan natuurlijk viezer Boos! is dan normaal poetsen, vlechten er WEER in doen Boos! , eventueel spullen in de auto mikken, 10 x kijken of je alles bij je heb, start je op je eigen stal, dan MAZZEL , opschieten want je bent te laat, shjips Boos! er zijn er een paar voor je, idioot kan je niet uit kijken , pff ik moet. Wat een sjips jury zeg, had hij stront in zijn ogen Stoom uit je oren .
Gelukkig nog een proefje, nou met die jury kan ik praten Lovers . Zo, de dag is weer om en dat voor die 2 x 5 min.

Nou nee, ik heb het jaren gedaan en nu rij ik gewoon voor mezelf en ik merk zelf wel of we voor uit gaan of niet. Neem af en toe les van verschillende mensen en je hoort vanzelf of je op de goede weg bezig bent.
Daarom ga ik ook mijn dressuurpaarden omscholen tot boscrosspony's als we in Belgie wonen.

hahaha wat zeg je dat leuk.. Begrijp precies wat je bedoelt eigenlijk, wij zijn ook ALTIJD te laat dat is echt zo erg... Maar van mij hoeft het nu ook even niet zo nodig, omdat ik eerst nog 100en dingen beter wil hebben, wat dan ook wel weer motiveert Lachen
's Winters vind ik er ook veel minder aan als 's zomers -> lekker de hele dag rondhobbelen, kijken of er nog wat te zien valt, ah kheb er zin in Cool
Waarom ik wedstrijden rijd heb ik eigenlijk nooit over nagedacht, is altijd automatisch zo geweest dus ik weet ook niet hoe het zonder is. Maar het is nooit verkeerd om je door een onafhankelijk persoon te laten beoordelen lijkt me.
Het is trouwens wel een goed excuus om je zwarte schimmel Boos! weer eens wit te wassen en je tuig te poetsen.. en jezelf ook een keer Haha!
[/quote]

Een dag vol stress, kost klauwen met geld (startgeld, hapje, drankje en eventueel stress pillen) hoop ergenissen, veel gesnauw, voor je sokken worden gereden en de hele dag naar de knoppen voor misschien 12 minuten "lol" Verward Verward Verward

Het enige voordeel is inderdaad dat je het hoofdstel, bit!! en zadel weer eens goed schoonmaakt en je paard een goede poetsbeurt krijgt. Je moet ook niet zien hoe mijn spullen er nu uitzien Schijnheilig . Misschien mogen eens kijken waar de zadelzeep en het vet is Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:52

Wedstrijden, geweldig!!

Ik ben er gek op, het liefst zou ik twee of drie keer per week wedstrijd rijden. De sfeer, lekker paardjes kijken, fijn met je paard bezig zijn.

Ik heb geen last van welke vorm van wedstrijdstress dan ook. Ik ga volkomen relaxed op concours, sta 's ochtends vrolijk (hoe vroeg dan ook Schijnheilig ) op en poets met een big smile mijn (natuurlijk weer gele na de wasbeurt gisteren) schimmel voor de vierde keer. Alles is keurig en met veel plezier gepoetst, paard ziet er tiptop uit met haar mooie vlechtjes, witte bandages en luxe concoursdeken. Echt een genot om te zien!
Met een zonnig humeur wordt het paard ingeladen (wat ze niet altijd leuk vindt Knipoog ) en met de radio hard en onder het genot van een ontbijt-snickers gaan we op weg Haha!
Aangekomen is het altijd eerst even paard checken, aanmelden, even rondkijken en een tosti eten. Met een hoop lol en grappen wordt het paard opgezadeld en zelfs als het altijd frisse en kijkerige paard met losrijden niet helemaal in de houding loopt is het tot groot vermaak van ons.
Lekker proefje rijden, geweldig toch! Een stukje ervaring voor het paard en iedere keer leer je weer wat. Wat maken die punten me nou uit, ik heb toch lol met mijn beestje? (Dat wil overigens niet zeggen dat ik totaal niet mijn best doe en niet competitief ben, integendeel!!).

Ik snauw NOOIT op wedstrijd, ben ook NOOIT niet-lief tegen mijn paard. het dier doet alleen maar zijn best! Stress, waarom? Het is toch hobby?

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:54

Waarom ik wedstrijden rijd... gewoon, omdat ik het leuk vind! Als je meerdere wedstrijden hebt gereden is het gewoon fijn om te merken dat je vooruit gegaan bent. Dat is ook mijn doel van wedstrijden rijden: hogerop komen. Maar niet ten koste van alles, daarmee bedoel ik dat ik het paard heb om het dier, niet voor de prestaties, maar zolang het mogelijk (en leuk) is wil ik wel dat ze goed presteert.
Het startgeld is inderdaad een heel groot nadeel. Het is dat het in euro's is, maar als je dat gaat omrekenen dan schrik je toch best wel hoor!
Verder ben ik nooit meer zenuwachtig voor de wedstrijd. Alleen de eerste keer, toen heb ik de week voorafgaand aan de wedstrijd slecht geslapen, zo zenuwachtig was ik, maar daarna was het ook over.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 00:02

Missouri schreef:
Stress, waarom? Het is toch hobby?

Tja, alleen dat gedeelte tussen mijn oren wil er niet aan Schijnheilig
Ik denk dat het een vorm van faalangst is. Bang zijn om af te gaan. Gisteren zei een stalgenootje tegen me dat ik gewoon met een angstig gezicht op mijn paard zit, hoe idioot kun je zijn?
Ik zou blij moeten zijn dat ik in het Z2 start, trots dat ik dat gehaald heb, maar nee, dat duiveltje op mijn schouder fluistert me hele andere dingen in: die mensen in de kantine willen je af zien gaan.
Hoe krom kan een mens denken Verward

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:11

Fitzroy schreef:

Hahaha, een dagje met mij mee op concours en dan ben je er helemaal vanaf!! Haha!
Ik heb altijd veel "aanhang" op concours. Ik ga altijd samen met een vriendin die dezelfde instelling heeft als ik. En op elke wedstrijd worden we positief aangesproken, krijgen drankjes aangeboden en er worden praatjes gemaakt. Heerlijk zo'n dagje uit!! OK dan!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:13

En trouwens, je rijdt Z2, de mensen daar in die kantine moeten er nog maar zien te komen... trots zijn op jezelf!!

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:26

Fitzroy schreef:
Ik zou blij moeten zijn dat ik in het Z2 start, trots dat ik dat gehaald heb, maar nee, dat duiveltje op mijn schouder fluistert me hele andere dingen in: die mensen in de kantine willen je af zien gaan.

De voornaamste reden dat ik weleens een wedstrijd start is omdat ik anders snel te mekkelijk word in het rijden en omdat ik het leuk vind om met mijn paard aan te tutten. Wassen, vlechten en die hele heisa vind ik geweldig. Ik zou echter beter maar gewoon iemands groom kunnen worden want van wat jij beschrijft heb ik ook nogal last. En niet alleen op wedstrijd, maar ook gewoon door de weeks als er mensen kijken als ik rijd. Dus zorg ik meestal dat ik 'lekker'' sochtends vroeg rijd, kan niemand me zien.
En het ligt echt aan mezelf, ik sta helemaal niet op een stal waar iedereen elkaar afkraakt ofzo...
Wat mij trouwens ietsiepietsie helpt wbt de wedstrijden is er met anderen over praten van tevoren. (wat ik eigenlijk gewoon doe is mezelf alvast indekken voor als het mislukt Scheve mond Schijnheilig

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:31

Tja, waarom rijd ik wedstrijden...
Ik kan er niet zonder. Zonder wedstrijden zou de lol er voor mij snel af zijn. Het is leuk om je te meten met een ander. Ik doe het voor mijn plezier, maar ik wil wel graag een goed resultaat neerzetten, dat hoeft niet altijd de eerste plaatst te zijn. Ik geniet van de voorbereidingen en de spanning. Hoewel ik het soms niet leuk meer vin (kampioenschappen enzo...). Ik vind het ook leuk om aan anderen mijn paard te laten zien,, dat klinkt misschien wat verwaand, maar zo is het niet bedoeld. Het is voor mij een samengaan van veel factoren. Ik oefen veel en ga iedere week twee keer naar les, dat doe ik mede om de wedstrijden.

Ik kan het eigenlijk gewoon niet goed uitleggen...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:33

Missouri schreef:
En trouwens, je rijdt Z2, de mensen daar in die kantine moeten er nog maar zien te komen... trots zijn op jezelf!!

idd OK dan! gewoon knallen!!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:27

Ik vind het juist een leuk dagje uit voor mezelf en voor Sevin. Lekker vlechtjes maken enzo en natuurlijk hopen dat je goed gaat rijden.
Ik ga natuurlijk wel voor de winstpunten, maar als het een keer niet zo is, dan is het jammer. Ik probeer er gewoon een leuke dag van te maken en ik wil natuurlijk zien hoe ver ik kan komen met Sevin.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:35

Ik zit er eerlijk gezegd ook altijd een beetje tegenaan te hikken. Maar dat is meer vanwege de poespas eromheen: spullen schoonmaken, invlechten, vroeg opstaan...

Een wedstrijd zie ik puur om ervaring op te doen, om te kijken of het paard de oefeningen goed doorstaat en of de jury het daar ook mee eens is. Een winstpunt of plaatsing is mooi meegenomen. Ik heb daar wel eens anders over gedacht, maar dat heeft geen zin. Soms krijg je je punten verdient, de andere keer niet en weer een andere keer krijg je ze gewoon niet. Dat is dressuur. Dat is jurysport. Dat is sport.

Wat betreft de sfeer: die maak ik zelf Haha!

Citaat:
Tja, alleen dat gedeelte tussen mijn oren wil er niet aan
Ik denk dat het een vorm van faalangst is. Bang zijn om af te gaan. Gisteren zei een stalgenootje tegen me dat ik gewoon met een angstig gezicht op mijn paard zit, hoe idioot kun je zijn?

Als ik met Tol aan het losrijden ben, voel ik me ook erg klein tussen al die GP ruiters. Maar eenmaal in de ring laten we zien wat we waard zijn. Meer kan je ook niet doen. Ik geniet gewoon van dit niveau en elke proef die ik nu rij is mooi meegenomen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:40

Ik vind het grappig om de reacties over al het werk te zien. Ik vind juist al het getut en gefrut gewoon helemaal geweldig. Niks leukers dan pakken voor concours. De wedstrijden (of ik ze nu zelf rijd of mee ga) en hengstenshows e.d. zijn de krenten in de pap.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:47

Vind ik ook niet erg, behalve als het echt superkoud is.
Soms neem ik me voor dat ik deze keer niet zijn staart ga wassen, bv met vrieskou, maar puntje bij paaltje loop ik toch weer te wassen en te poetsen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:01

Plantival werkt echt Lachen

En voor mij werkt het goed de proef blind te kunnen rijden. Dus in een hoekje zitten en handen naar voren de hele proef rijden. Daarbij 'echt' voelen wat je paard normaal zou doen en wat jij moet doen om de proef door te komen. Alle slechte gedachten van dingen die fout gaan omzetten in 'je probeerd het goed te doen' ipv 'het gaat toch fout'. Dat werkt voor mij ontzettend goed. Dus stukje sport psycho voor je gaat starten. En dat tezamen met Plantival die je rustig houdt, dat wordt dus de combi...