Regendeken om of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 07:53

superpony: hier een stal met alleen maar 'sport'paarden. Maar ik kan er echt donder op zeggen dat die dan vervolgens als een stelletje debielen door de wei gaan scheuren zodra het weer droog is. En dan dus drijfnat zijn van het zweten onder hun deken.
Dus in dit geval is zonder deken en dan zelf de schuilstal opzoeken vaak echt de betere optie.

Anders zijn het allemaal van die gestoomde dumplings op het einde van de dag.

En Desi: ik heb voor dit soort dagen een grote opgestrooide schuilstal. Daar kunnen ze languit droog liggen.
Niet dat ze dat nu gedaan hebben. Ik zie geen paard met stro in de staart met wel met zand op de rug. Maar ik vind het heeeel belangrijk dat die optie er wel is.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 01-08-23 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 07:54

Ja als ze nu gaan rennen met regendekens op werkt niet…
Die van mij gaat juist rennen als hij niks op heeft en blijft rustiger met een dekentje op.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:05

Hier ook een dekentje op! Wel met veel twijfels, het is niet koud. Er zijn bomen waar ze een soort van onder kunnen schuilen, geen schuilstal. Staan 24/7 buiten. Maar mijn merrie staat na langdurige regen altijd 2-3 dagen erg opgetrokken in haar buik en rug. Heeft ze altijd al gehad, vond ik nooit zo erg. Maar nu ze chronisch ziek is wil ik dat eigenlijk vermijden.
Ze staat nu onder een regendeken, maar zag mooie dekens hier voorbij komen! Zal daar eens naar kijken voor haar.

Britta31

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:15

Mijn ruinen van 28 staan zonder,maar ze hebben een schuilstal,alleen staan ze er niet in.En ze zijn natuurlijk in goede gezondheid.Zodra het weer kouder word gaat er wel een regendeken op natuurlijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:21

Chinas schreef:
Hier ook een dekentje op! Wel met veel twijfels, het is niet koud. Er zijn bomen waar ze een soort van onder kunnen schuilen, geen schuilstal. Staan 24/7 buiten. Maar mijn merrie staat na langdurige regen altijd 2-3 dagen erg opgetrokken in haar buik en rug. Heeft ze altijd al gehad, vond ik nooit zo erg. Maar nu ze chronisch ziek is wil ik dat eigenlijk vermijden.
Ze staat nu onder een regendeken, maar zag mooie dekens hier voorbij komen! Zal daar eens naar kijken voor haar.

Zonder schuilstal in dit weer vind ik wel echt van een heel andere orde. Zeker met die onophoudelijke regen van afgelopen maandag.

Zodra ze hier met opgetrokken buik staan gaat er wel acuut een deken op trouwens.

Ik ga eens kijken naar die combidekens. Kan misschien nog een acceptabele tussenoplossing zijn. Heb een oudje die de winter nog dekenloos staat. Misschien is zo'n deken ook wel iets voor winterdagen met veel regen?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:44

Misschien is een vliegendeken met waterdichte rug nog een optie voor dit soort dagen?
Hier staan ze in ieder geval zonder deken, maar hebben of een schuilstal of gaan 's nachts op stal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:49

pol013 schreef:
[Heb een oudje die de winter nog dekenloos staat. Misschien is zo'n deken ook wel iets voor winterdagen met veel regen?

Voor winterdagen zou ik gewoon een normale regendeken op doen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:03

24/7 zonder schuilstal heb ik momenteel met m'n oudje. Alles is nat. Ik vind het vreselijk.. Als dit nog veel langer aanhoudt vraag ik of er iemand mee wilt doen met 's nachts op stal want het is geen doen als ze echt niet meer droog kunnen liggen. De paddock is al een zwembad geworden. De weide wordt nu langzaamaan ook steeds natter..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:14

Ik zou vandaag al rondvragen, want morgen word net als maandag net zo’n kletsnatte dag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:54

Wat vinden jullie van de pasvorm?
Is maat 185, uit ervaring weet ii dat 195 te groot is en 175 gaat te krap zijn.

Maar deze lijkt ook iets naar achter te schuiven :(

Afbeelding

Borstsluiting ietsje losser gedaan
Afbeelding

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:00

Naar achteren schuiven betekent over het algemeen dat die te groot is, doordat de deken tever over de billen hangt. Ik ben bang dat het model deken je paard gewoon niet lekker past, schouders steken er ook al best ‘strak’ uit.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:03

Mijn paard met een hele gevoelige bovenlijn staat nu met de Rambo Summerseries of een regendeken. Gisteren heeft het hier letterlijk de hele dag geregend dus dan staat ze met de regendeken omdat ik die qua waterdichtheid veel meer vertrouw dan de Rambo met waterdichte en houdt haar in het geheel net iets warmer.

Mijn andere paarden staan daarentegen gewoon zonder deken nu. Ik haal ze met hele dag regen dan eerder naar binnen ipv ‘S avonds.

Mijn conclusie is: bekijk per paard wat nodig is. :j

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:15

Mijn watje stond gister kurkdroog met opgetrokken flanken in de schuilstal. Aan de mest te zien zijn ze de stal niet uitgeweest. Ik heb echt een watje maar ze bekijkt het maar, ze krijgt nu echt geen regendeken op. En nu ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb, het is hier hele ochtend al droog met zon.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:33

Ik heb ze toch maar een regendeken op gedaan, zeker als het de hele dag zo door regent. Trof ze eerder al een keer rillend aan, ondanks de temperaturen van 18-20 graden. 's Nachts staan ze vanzelfsprekend lekker droog en in de blote buik.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:41

Hier heb ik ook 1 watje staan die zowel vliegen als regen haat. Dus die woont nu in zijn schuilstal. Dus ik vraag me af of ik die ook blijer zou maken met een combi deken. Zijn vriend maakt het weinig uit, die is ook de helft jonger, Alex is ook alweer 16 jaar. Alleen het probleem is, dit gaat om een mini shet, dus het is lastig zo'n deken te vinden in zijn maat. Maar deze is er nog in 105 onderlengte. Is er hier iemand die ervaring heeft hiermee? Keert QHP de regen ook goed?
https://www.minihorseshop.nl/qhp-deken-vlieg-combo

Vooral mijn weiland is een probleem. Daar hebben ze geen schuilplek. De jongste boeit het niks, maar deze houdt op van eten en gaat dan vervolgens staan te trillen om warm te blijven. En hij is al zo lastig met rugbespiering te houden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:46

Hier 2 Arabieren, waarvan 1 best snel een deken op moet ivm kou op de rug. Maar heb nu nog geen dekens op. Ze staan overdag buiten, geen schuilstal, en 's nachts op stal.

Vind het in de zon veel te warm en heb meer te doen overdag dan ieder uur dekens op/af doen. :=

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:47

Mijne staat nog zonder, maar krijgt hem vanavond op. De onophoudelijke regen in combinatie met de koude wind over zijn rug en geen schuilstal heeft mij doen besluiten hem 's nachts op te doen.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 01-08-23 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:52

Ladygiroc schreef:
Mijn watje stond gister kurkdroog met opgetrokken flanken in de schuilstal. Aan de mest te zien zijn ze de stal niet uitgeweest. Ik heb echt een watje maar ze bekijkt het maar, ze krijgt nu echt geen regendeken op. En nu ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb, het is hier hele ochtend al droog met zon.

Oh wauw. Lintje voor jou. Als je hem gewoon een deken op had gedaan dan had hij gewoon lekker door de wei gekuierd. Wat een akelige toon in je post zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:32

Ladygiroc schreef:

Jij loopt dus ook zomer en winter in een shirtje buiten begrijp ik?

Ik heb vandaag de Bucas Buzz Off Rain kunnen ophalen. Hoop dat die past dan kan ze morgen in ieder geval wat bedekt staan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:31

Een paard heeft een vacht hoor, en de temperatuur is hoger dan de meeste paarden als ideaal ervaren. Dan is het voor deze paarden eerder zielig om er wél een deken op te leggen, dan om hem af te laten.

Ik kreeg vanmiddag het bericht dat mijn paard al de hele dag in de plassen aan het spelen is, als die nu een deken op had gehad had ze het kouder gehad dan nu zonder :P

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:35

Sintara het is een reactie op het bericht van ladygorec dat haar paard het maar moet bekijken, terwijl haar paard het gisteren duidelijk niet zo prettig had.
Vandaag is het meerendeel droog gebleven, dat scheelt uiteraard met gisteren.

Morgen voorspellen ze weer de hele dag regen.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:43

Ik vind het lastig. Mijn paard stond er gisteren niet 100% comfortabel bij, opgetrokken en wat koud. Hij staat vrijwel heel de dag in de schuilstal en gaat dan te weinig naar de hooi-plekken om te eten. Al mijn dekens zijn toevallig naar de wasserij... Ik houd hem goed in de gaten en voer hooi bij als ik er ben. Hoop dat dit snel over is.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:27

Mijn pony’s krijgen geen deken op met dit weer. Ze staan van ongeveer 10 tot 19u buiten in de wei en de rest binnen. Ze grazen ook vrijwel de hele dag door. Ik denk dat een regendeken een averechts effect heeft op de vacht. Juist door een deken verstoor je de aanmaak van vet in de vacht lijkt me. En koud is het niet.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:26

pluisje88 schreef:
Ladygiroc schreef:

Oh wauw. Lintje voor jou. Als je hem gewoon een deken op had gedaan dan had hij gewoon lekker door de wei gekuierd. Wat een akelige toon in je post zeg

Wat goed dat jij mijn pony kent.

Nee, die had ook met deken niet in de regen gaan staan. Dus waarom een deken als ze droog staat?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:29

De combinatie van regen en wind, maakt dat ze snel afkoelen. Hier ook combi deken op bij Volbloed.. liever mee verlegen dan om verlegen. En ik vind ook niet dat ze er hard van worden als ze het koud hebben, ze verliezen enkel heel veel weerstand en leveren veel in als ze het koud hebben.