Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 19:49

Daphne_Lady schreef:
Is er geen hitteprotecol?

Als dat er zou geweest zijn was het daar zeker niet warm genoeg voor. Ik had al mijn proeven voor de middag dus zeker geen last van warmte

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:55

MarjanB schreef:
Ik dacht dat er met dit soort weer een vervoersverbod is.. ook voor paarden. Alleen noodzakelijk spoed vervoer

Dan moet het nog veel warmer zijn. 35 graden en hoger. Ze willen het inderdaad wel gaan verlagen, maar dat is er nog niet doorheen. Maar officieel is dat voor commercieel transport en geldt er voor particulieren alleen een advies.

Popstra schreef:
Dat ze de tijden aan passen naar smorgens vroeg is prima he!

S middags had ik ook niet gestart idd. Of als het al meerdere dagen warm was geweest waardoor het niet afkoelt s nachts, dan is de ochtend ook echt niet fijn. Zoals bij de vorige hittegolf.

Gini

Re: Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:29

Waidida, als jij aangeeft dat het op het moment dat jij jouw proefje reed goed te doen was, geen 30 graden was, er een licht briesje stond en jouw trailer heel koel was. Dan wil ik dat oprecht geloven. Het probleem echter is dat niet gewaarborgd kan worden dat dat voor ieder paard zo is.

Wedstrijddagen tellen meerdere proeven. En daar waar de paarden die in de ochtend of voormiddag moeten het inderdaad echt nog wel aangenaam kunnen hebben, zijn er paarden die toch richting de middag hun proef moeten doen en dan is het wel al warm. Hier bij ons in de buurt hebben paarden proeven van 1.20m -1.30m moeten springen tussen 14u en 16u30. En hier was het wel heet en windstil.

Niet ieder paard rijdt zijn proefje voor 11u, niet iedere trailer kan in de schaduw parkeren, niet ieder wedstrijdterrein heeft de mogelijkheid om het paard in de schaduw te laten grazen, niet iedere ruiter heeft maar 1 paard bij zodat er meteen naar huis gereden kan worden wanneer het proefje klaar is, niet iedere trailer is even koel of kortweg niet iedere ruiter is even begaan.

Dat is wat me stoort aan wedstrijden die gewoon doorgaan op hete dagen. Dat er wel paarden zijn voor wie het toch onaangenaam is. Dan moet je als wedstrijdorganisatie de mogelijkheid krijgen om te kunnen annuleren of het wedstrijdprogramma flink aan te passen zodat er alleen in de voormiddag gereden wordt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:54

Of tot 12 uur en dan vanaf 18 uur weer ofzo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:17

Ineke2 schreef:
Of tot 12 uur en dan vanaf 18 uur weer ofzo

Afgelopen weekend zou dat geen zoden aan de dijk zetten. Toen was het om 19u nog 32 graden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:44

Dan is de zon niet meer op zijn sterkst. Afgelopen weekend was het wel uitzonderlijk warm en zondag heel benauwd weer.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 13:57

Gini schreef:
Waidida, als jij aangeeft dat het op het moment dat jij jouw proefje reed goed te doen was, geen 30 graden was, er een licht briesje stond en jouw trailer heel koel was. Dan wil ik dat oprecht geloven. Het probleem echter is dat niet gewaarborgd kan worden dat dat voor ieder paard zo is.

Wedstrijddagen tellen meerdere proeven. En daar waar de paarden die in de ochtend of voormiddag moeten het inderdaad echt nog wel aangenaam kunnen hebben, zijn er paarden die toch richting de middag hun proef moeten doen en dan is het wel al warm. Hier bij ons in de buurt hebben paarden proeven van 1.20m -1.30m moeten springen tussen 14u en 16u30. En hier was het wel heet en windstil.

Niet ieder paard rijdt zijn proefje voor 11u, niet iedere trailer kan in de schaduw parkeren, niet ieder wedstrijdterrein heeft de mogelijkheid om het paard in de schaduw te laten grazen, niet iedere ruiter heeft maar 1 paard bij zodat er meteen naar huis gereden kan worden wanneer het proefje klaar is, niet iedere trailer is even koel of kortweg niet iedere ruiter is even begaan.

Dat is wat me stoort aan wedstrijden die gewoon doorgaan op hete dagen. Dat er wel paarden zijn voor wie het toch onaangenaam is. Dan moet je als wedstrijdorganisatie de mogelijkheid krijgen om te kunnen annuleren of het wedstrijdprogramma flink aan te passen zodat er alleen in de voormiddag gereden wordt.

Daarmee ben ik het helemaal eens hoor! Ik wilde alleen uitleggen dat dit in deze situatie met deze omstandigheden prima ging. Ik ontken niet dat het op andere plaatsen niet te doen was. Ik vind sowieso dat er een mogelijkheid tot annulatie moet zijn voor bepaalde omstandigheden.
Ik vond het gewoon niet eerlijk dat ik werd uitgemaakt voor dierenmishandelaar terwijl dat het hier wel prima te doen was, wat niet wegneemt dat dat op andere plaatsen en met andere omstandigheden niet het geval is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:12

Ineke2 schreef:
Dan is de zon niet meer op zijn sterkst. Afgelopen weekend was het wel uitzonderlijk warm en zondag heel benauwd weer.

Dat maakt voor de hitte niet uit. 32 graden is gewoon te warm. Of dat nu om 14u is, of 19 u :).

Het komt regelmatig voor dat de warmste periode later op de dag ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:42

Ik vind het onbegrijpelijk dat er met temperaturen als afgelopen weekend midden op de dag dressuurproeven of parcoursen gereden worden. In Limburg hadden we afgelopen weekend gevoelstemperaturen van 36 graden. Ondanks dat zag ik dat er midden op de dag wedstrijden gereden werden. De paardensport ligt al zo onder vuur vanwege het dierenwelzijn. Waarom alsnog besluiten om de wedstrijden door te laten gaan? Dan hebben de tegenstanders van de paardensport straks (terecht) een punt om de sport weer in een slecht daglicht te zetten. We maken onze eigen sport kapot.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:00

Alle oordelen lekker daar gelaten, een paar aanvullende tips.

Hoe is je trailerrit er naar toe/terug? Als je zeker weet dat je goed kunt doorrijden en veel schaduw onderweg hebt scheelt dat een pak tov kans op file of km's zonder beschutting.

Weet je hoe het terrein is? Veel wind of juist besloten? Hoe is de parkeerplaats? Is daar schaduw? Of kun je ergens met je paard in de schaduw gaan staan?

Kun je je paard van te voren nog in de wei zetten? Laat ze lekker nog even vers gras eten.
Neem je hooi mee? Maak dat zeiknat van te voren, even laten uitlekken en ophangen in de trailer.
Heb je een voerbak? Neem kleddernatte bietenpulp mee. Kun je ook makkelijk aanvullen met elektrolyten.

Ver voor de wedstrijd wil je al weten of je paard makkelijk uit een emmer drinkt. Ranja ipv appelsap is een makkelijke manier van aanzoeten van het water.

Neem water, véél water mee. Meteen na arbeid afstappen en meermaals koelen. Het gehele lichaam. En bied regelmatig water aan om te drinken.
Na het werk ook weer meteen natte bietenpulp met electrolyten.

En laat je paard zo min mogelijk in de trailer staan. Pas er (nat) in zetten als je weer echt weg gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:25

Gewoon niet gaan. Ik snap echt niet dat mensen met warm weer starten en wedstrijden doorgaan. Natuurlijk kost iets organiseren tijd en geld, maar in bepaalde periodes weet je dat het te warm zou kunnen zijn en moet je ergens incalculeren dat iets niet door kan gaan.

Voor de meeste ruiters is wedstrijden rijden ook echt alleen puur voor de lol en is er niks mee verloren door een keer niet te gaan.

Maar zelfs voor de pro is het vrij makkelijk. Als er geen wedstrijd is, kan niemand starten en is er niks verloren. Daar moeten organisaties echt beter op in gaan spelen.

Je kan je wel afvragen wat de grens moet zijn.

Maar alle smoesje over hoe de omstandigheden zijn en op welke tijd het wel kan blijven smoesjes en geven ook geen enkele garantie. Je hebt nooit op een hele parkeerplaats de hele dag schaduw en ook niet op weides en paddocks of in de rijbak.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:32

Mijn huidige paard kan veel beter tegen de warmte dan mijn vorige paard.
Met 25 graden is zij nog topfit te rijden. 30+ weet ik niet, want dan stap ik niet op.

De zomers worden wel steeds warmer dus de organisatie kan / moet daar wel meer rekening mee gaan houden.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:15

Ik vraag mij oprecht af aan de mensen die in de hitte starten: stel je pensionhouder zet je paard zomaar in een weiland met vreemde paarden, vind je dat oke? Of ga je dan gillen, maar straks is hij stuk? Want we houden altijd allemaal rekening er mee als hij maar niet stuk gaat en staan op een stal in iedere situatie te steigeren.. alleen in de hitte rijden lijkt altijd goed gepraat te worden terwijl je paard daar doodziek van kan worden maar het is oké omdat de ruiter er plezier van heeft. De organisatie is fout maar vind de ruiter nog zoveel fouter! Je bent verantwoordelijk voor je dier en die moet je nemen, niet je eigen plezier voor laten gaan.
Heb zelf ooit een zonnesteek gehad van te lang hardwerken in de zon en jeetje wat onwijs beroerd ben ik daar van geweest, lijkt mij niet dat je zoiets je paard gun..

Dit is absoluut niet persoonlijk naar ts gericht maar in het algemeen omdat ik mij onwijs heb lopen opvreten afgelopen weekend van alle trailers op de weg.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:22

Goh, dat je dit doet ts. Ik stap niet eens op met 25 graden, veel te warm, paarden hebben het gemakkelijk 5-10 graden warmer. Laat staan de trailer in, proeven rijden, weer terug.. Boeit mij vrij weinig dat er een lekker briesje zou staan, komop zeg..
Ik hoop dat hier meer aan word gedaan, regels wbt vervoer verbeteren waaronder wedstrijden niet door laten gaan bij 25+ graden. Jammer dat mensen hun wedstrijden nog boven het welzijn van hun dier zetten, ts maar ook blijkbaar veel andere mensen. Hier liggen de huisdieren ook plat, voor de waaiers te hijgen, regelmatig even in het hondenzwembadje, maar de paarden moeten door? Sterker nog, de meeste hebben niet eens schaduw. :wave:

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:57

Even los van dat ik ook niet opstap als het 25+ graden is, woon ik ook regio Antwerpen en hier was het gisteren bewolkt met windje.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:08

Voor iedereen die iets vindt van trailers; tegenwoordig staan er meer wagentjes dan trailers op een wedstrijdterrein en de meeste met airco erin. Ondanks dat ik zelf met enorme hitte ook niet zou starten, is de trailerrit iets wat me de minste zorgen baart….

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:13

Ik blij erbij: vanaf 25 graden geen niet noodzakelijk vervoer of (wedstrijd)rijden meer. Hierin moeten diergerelateerde organisaties/bedrijven/stichtingen/wat dan ook eveneens hun verantwoording in nemen en op de allereerste plaats de eigenaar van het dier. Wat een ander er ook van mag denken, ik vind het je reinste dierenmishandeling om boven deze temperatuur actief met dieren te zijn. Ook niet als de eigenaar beweert dat het dier er geen of weinig last van heeft. Gewoon niet doen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 19:16

Anastasia24 schreef:
Goh, dat je dit doet ts. Ik stap niet eens op met 25 graden, veel te warm, paarden hebben het gemakkelijk 5-10 graden warmer. Laat staan de trailer in, proeven rijden, weer terug.. Boeit mij vrij weinig dat er een lekker briesje zou staan, komop zeg..
Ik hoop dat hier meer aan word gedaan, regels wbt vervoer verbeteren waaronder wedstrijden niet door laten gaan bij 25+ graden. Jammer dat mensen hun wedstrijden nog boven het welzijn van hun dier zetten, ts maar ook blijkbaar veel andere mensen. Hier liggen de huisdieren ook plat, voor de waaiers te hijgen, regelmatig even in het hondenzwembadje, maar de paarden moeten door? Sterker nog, de meeste hebben niet eens schaduw. :wave:

Helaas was jij er niet bij dan he om te zien hoe goed het hier allemaal liep? Ik ken mijn paard heel goed en weet dat ze goed tegen warmte kan. Ze is geen enkel moment ook maar iets van suf of bezweet geweest, geen schuim, niet buiten adem, kortom geen enkel signaal dat ze zich niet op en top voelde. Het is ook niet dat ik ze heb doodgewerkt, ik heb rustig een proef gereden en niets geforceerd. Je doet net of ik met 35 graden een 1m40 proef heb gesprongen. Want dat is blijkbaar wel allemaal normaal he. Hoe hypocriet ben je dan.

Voor nu, de wedstrijd is voorbij, alles ging goed, er was niemand met problemen, dus stop met janken dat het bij jullie mss wel warm was want bij ons wou je tegen een uur of 3 toch echt een vestje aan gaan doen door de wind. Als je nog verder wil zeiken richt je je maar tot de knhs want hier los je absoluut niets mee op.

Jullie doen precies allemaal of ik heb mijn paard door de proef gejaagd, geduwd en geslagen. Ik kan je zeggen dat dat niet het geval is. Dus stop met miepen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:25

Stop met miepen? Je maakt zelf een topic!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 19:29

Cinnepin schreef:

Ik maakte een topic ja, om te vragen wat ik nog extra kon doen om dit zo goed mogelijk voor haar te doen, niet om uitgemaakt te worden als dierenmishandelaar. Klein verschil

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:39

Nouja er zijn mensen die het als mishandeling zien, en ik vind dat niet raar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:40

Waidida schreef:
Cinnepin schreef:

Ik maakte een topic ja, om te vragen wat ik nog extra kon doen om dit zo goed mogelijk voor haar te doen, niet om uitgemaakt te worden als dierenmishandelaar. Klein verschil

Jeetje, 1 iemand noemt mensen die met een bepaalde temperatuur per se moeten starten/rijden dierenmishandelaars. Nóg voor jij reageerde dat je bent wezen rijden. Waarom voel je je aangesproken wanneer de omstandigheden volgens jou prima waren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:43

Cinnepin schreef:
Nouja er zijn mensen die het als mishandeling zien, en ik vind dat niet raar.

Nee ik ook niet.
Per se je knol door een dressuurproef/parcours moeten sturen en vervoeren met tropische temperaturen... absurd! Vind het daarnaast inderdaad ook weer koren op de molen van activisten, en ik geef ze dan geen ongelijk ook.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 19:48

Jeetje, 1 iemand noemt mensen die met een bepaalde temperatuur per se moeten starten/rijden dierenmishandelaars. Nóg voor jij reageerde dat je bent wezen rijden. Waarom voel je je aangesproken wanneer de omstandigheden volgens jou prima waren?[/quote]

Ja, de omstandigheden waren prima, maar er werd wel gezegd dat iedereen die startte een dierenmishandelaar was. Iedereen dat dat hie rloopt te roepen had gerust mogen komen kijken. Van dierenmishandeling geen sprake.

Waar ik vooral moeilijk tegen kan is dat de wedstrijd gedaan is maar dat iedereen toch hier blijft posten over hoe onverantwoord het niet is om in 30+graden te rijden, wat niet de situatie was. Als jullie hier dan toch perse zo graag over willen praten maak dan een eigen topic aan.

Oordeel niet voor je het hele plaatje ziet.
Jullie oordelen allemaal vanuit: snikheet, geen wind, felle zon, bezweet paard, warm paard, warme trailer of wagentje, mensen die hun paard er door jagen. Alle bovengenoemde dingen waren niet het geval.
Het is niet omdat het bij jullie toevallig warm was dat dat voor iedereen geld.

Maar goed, i rest my case, alles was hier prima te doen maar ik kan evengoed tegen een muur gaan praten want jullie horen toch niet graag wat een ander te zeggen heeft.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:01

Het zal per combinatie ook iets verschillen. Mijn paard komt uit Spanje en lijkt deze hitte prima te vinden. Gisteren gevoelstemperatuur richting de 34-35 en meneer rende vrolijk bokkend rond. Hij kan beter tegen de hitte dan ik :') Boven de 25 graden gaat het bij mij niet meer zo goed :')