Paardrijden in Egypte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 20:32

different1 schreef:
Kimmie235 schreef:
Wat me hierin ook opvalt: ik zie geen fora, geen actiegroepen en geen eindeloze verontwaardiging over de kinderen in diezelfde context. Kinderen die geen eten hebben, geen medische zorg, geen veiligheid. Die letterlijk naast die paarden leven.

Dat betekent niet dat dierenwelzijn onbelangrijk is. Dat is belangrijk. Maar het is opvallend selectief. Het morele vuur brandt fel voor het paard, maar nauwelijks voor het kind dat afhankelijk is van dat paard om te overleven.

Maar men móét geen kinderen krijgen hè, ik snap het door blijven fokken wanneer je zo arm bent echt niet...
Begrijpen ze niet dat kinderen (veel) geld kosten?
Of wordt er doorgefokt in de hoop dat "vele handen licht werk maken", in de zin dat het krijgen van kinderen een soort garantie voor een redelijk verzorgd "pensioen" is?
Ooit eens gehoord dat, verbeter me wanneer ik het fout heb!!, bijvoorbeeld in de arme delen van Afrika zoveel mogelijk kinderen op de wereld worden gezet, omdat er ook velen sterven (een soort kansen spreiden dus)
En ja, ook voor de kinderen moet opgekomen worden, zij hebben er ook niet voor gekozen om ter wereld te komen in dergelijke arme gebieden.

Als je geen kinderen krijgt ben je voor dood opgeschreven, er zijn geen verzorgingshuizen, en wie zorgt voor je fysiek en voor het inkomen als je ziek bent? Juist, de oudere zoons. De partners van deze zoons doen de fysieke zorg. Als je geen kinderen hebt moet je werken tot je er dood bij neervalt, mag je hopen dat je niet ziek wordt.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 20:57

Paardenfann4 schreef:
Misschien is het beter om voor het kindermisbruik door (Nederlandse) mannen een apart topic te openen? Dan kunnen we hier verder praten over paardrijden in Egypte.

Ik begrijp dat jij in Egypte woont Kimmie235, ik ben benieuwd hoe jij dit ervaart om dagelijks mee te maken al dat dierenleed? Mensenleed is er uiteraard ook in overvloed, maar ik richt me nu vooral even op het dierenleed daar. Ik vind het wel heel fijn om te lezen dat je man de zielige paarden opvangt en opknapt.

Ik woon in beide landen en m’n partner is dierenarts, vooral werkzaam voor grote stallen en meeste reproductie, ik zit dus in een omgeving mee vooral rijkdom. En ik vind het verschrikkelijk om naar de piramides te gaan, ik kom daar dan ook alleen vanuit de nieuwe hoofdingang, en vermijd slechte plekken als ik daarheen moet met gasten. Maar het ene grote bedrijf waar paarden goed verzorgd werden naar het andere valt om, de economie is verschrikkelijk, van 1 op 7 naar 1 op 56.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 00:28

Dat is inderdaad verschrikkelijk. Heeft dat nog een bepaalde oorzaak? Ik hoop niet dat het betekend dat de goed verzorgde paarden nu ook de hel tegemoet gaan....wat zou er volgens jou moeten gebeuren om de mensen en de dieren daar een beter leven te geven? Als ik die beelden zie dan zou ik willen dat ik iets kon betekenen, helaas heb ik geen geldboom in de tuin en woon ik te ver weg om iets praktisch te kunnen doen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 01:52

SeaSide schreef:
Als antwoord op jouw vraag, nav de Instagram pagina van dit bedrijf zou ik hier kwa haranchement & uiterlijk van de paarden zo op stappen ook als ik ze in een manege zou aantreffen.

https://www.instagram.com/habibahorse?i ... lhMjRsOA==

Best wel hypocriet dat veel maneges in NL geen eens een gewichts limiet hanteren, en deze stal zou meteen niet oké zijn omdat ze te weinig hanteren.

Ik geloof dat Instagram mooier is dan de realiteit, dus ga ik ergens vandaag nog echte reviews zoeken. Maar op basis van de folder en de Instagram vond ik het er zelf voor Egyptische standaarden super uitzien en als ik dit in Nederland tegen zou komen zou ik er ook zo gaan zwemmen met paarden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tripadvisor reviews van hetzelfde bedrijf. Het zijn overigens alleen de positieve reviews, score 4.9 zoiets? Mensen die deze foto's hebben gedeeld zijn er onwijs blij mee.

Zou je op een van deze paarden gaan zitten als dit in Nederland was? Zou je aan een bedrijf met dit verdienmodel willen bijdragen?

Zo niet dan heb je je antwoord al of het handig is om te doen :o

Dorine92

Re: Paardrijden in Egypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 03:17

Vanuit Nederlandse perspectieven is dit niet oke. Als het je inkomstenbron is, en de situatie is nou eenmaal zoals Kimmie beschrijft, kan ik me wel voorstellen dat mensen het doen. Immers, liever een staprondje met een te grote man op een schraal paard, dan een nog schraler of zelfs mager paard omdat je er geen eten voor kunt betalen.
Maar het is de toerist die bepaalt. Die moet dus zelf verstandig zijn. Ik ben zelf maar 60 kilo dus ik kan op zich overal wel op. Maar ben je 80 kilo, dan moet je wel even goed kijken. En als ze niet goed verzorgd zijn, kun je altijd de rit netjes weigeren omdat de paarden niet in goede staat zijn. Als meerdere mensen dat doen, geeft dat wellicht motivatie om de werkwijze te veranderen. Als het niet is voor de paarden, dan wel voor het geld dat ze anders mislopen. Linksom of rechtsom bereik je dan wel je doel.
Helaas zijn er teveel mensen die toch opstappen

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 06:35

Citaat:
Als je geen kinderen krijgt ben je voor dood opgeschreven, er zijn geen verzorgingshuizen, en wie zorgt voor je fysiek en voor het inkomen als je ziek bent? Juist, de oudere zoons. De partners van deze zoons doen de fysieke zorg. Als je geen kinderen hebt moet je werken tot je er dood bij neervalt, mag je hopen dat je niet ziek wordt.

Maar waarom dan zo veel kinderen fokken, twee is toch genoeg of zelfs een? Je hebt er maar een nodig die voor je zorgt als je oud bent, want al die andere kinderen kosten een ook hoop geld en dat spaar je dan uit. Daar kun je dan al een prima start mee maken zodat de bevolkingsgroei afneemt? Maar begrijp dat de bevolking nog steeds groeit in Egypte dus ze fokken gewoon door.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:12

Dorine92 schreef:
Vanuit Nederlandse perspectieven is dit niet oke. Als het je inkomstenbron is, en de situatie is nou eenmaal zoals Kimmie beschrijft, kan ik me wel voorstellen dat mensen het doen. Immers, liever een staprondje met een te grote man op een schraal paard, dan een nog schraler of zelfs mager paard omdat je er geen eten voor kunt betalen.

En iedereen in dit topic is Nederlands en kan prima eten betalen, dus vooruit dan maar. Mensen die op deze manier dieren exploiteren in toeristische oorden zijn ook niet arm, en als er geen toeristen waren die voor een rondje op een mager beest willen betalen dan hadden ze gewoon geen paarden.

Als er ineens geen paarden meer worden gehouden in de buurt van Hurghada gaat er niks bijzonders verloren toch.

Dorine92 schreef:
Maar het is de toerist die bepaalt. Die moet dus zelf verstandig zijn. Ik ben zelf maar 60 kilo dus ik kan op zich overal wel op. Maar ben je 80 kilo, dan moet je wel even goed kijken.

Ook al ben je zelf maar 60 kilo, wil je op een paard zitten waarvan je weet dat die elke andere dag van de week wel veel te zware ruiters draagt? Denk je dat het dier minder pijn heeft als het structureel wordt overbelast maar jij wel licht bent?

Mijn screenshots zijn van een stal die volgens dit topic super goed aangeschreven staat zeg maar, en geen enkele van die ruiters had ooit op deze paarden moeten zitten. Dat die dieren niet neervallen van de honger is nog steeds niet het niveau waar we naar moeten streven als paardenliefhebbers lijkt me :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:45

Daarbij vergeten mensen dat deze paarden die het beter hebben uiteindelijk ook onder aan de keten belanden. Wanneer ze oud worden en kwaaltjes krijgen wordt ze ook geen mooie oude dag gegund maar doorgeschoven. Daarin is het niet anders dan bij ons. En bij ons belanden die dan soms ook in de hoek schrijnende gevallen. Alleen is die hoek daar toch wel erg groot.

Als toeris gaan we ook niet meer op een olifant zitten of met jonge leeuwtjes op de foto. Waarom dit dan nog wel faciliteren?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:01

salome schreef:
Citaat:

Maar waarom dan zo veel kinderen fokken, twee is toch genoeg of zelfs een? Je hebt er maar een nodig die voor je zorgt als je oud bent, want al die andere kinderen kosten een ook hoop geld en dat spaar je dan uit. Daar kun je dan al een prima start mee maken zodat de bevolkingsgroei afneemt? Maar begrijp dat de bevolking nog steeds groeit in Egypte dus ze fokken gewoon door.

Omdat het de mannen zijn die verantwoordelijk zijn voor de gezinnen, als de broer van mijn partner overlijdt, wordt hij verantwoordelijk voor dat gezin totdat ze de leeftijd hebben voor eigen inkomen. Zijn zus is gescheiden, daar draagt hij ook de zorg voor, evenals voor zijn ouders die al te oud zijn om te werken. Moeder is ziek en moet en paar keer per week naar het ziekenhuis. Nergens support. Behalve als je vader je een grote erfenis achterlaat, ben je afhankelijk van je zonen.

Er is gewoon nergens steun.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:02

Jennyj01 schreef:
Daarbij vergeten mensen dat deze paarden die het beter hebben uiteindelijk ook onder aan de keten belanden. Wanneer ze oud worden en kwaaltjes krijgen wordt ze ook geen mooie oude dag gegund maar doorgeschoven. Daarin is het niet anders dan bij ons. En bij ons belanden die dan soms ook in de hoek schrijnende gevallen. Alleen is die hoek daar toch wel erg groot.

Als toeris gaan we ook niet meer op een olifant zitten of met jonge leeuwtjes op de foto. Waarom dit dan nog wel faciliteren?

Als er voldoende geld was, was dat heus geïnvesteerd in een oude dag. Dat geld is er niet.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:04

Paardenfann4 schreef:
Dat is inderdaad verschrikkelijk. Heeft dat nog een bepaalde oorzaak? Ik hoop niet dat het betekend dat de goed verzorgde paarden nu ook de hel tegemoet gaan....wat zou er volgens jou moeten gebeuren om de mensen en de dieren daar een beter leven te geven? Als ik die beelden zie dan zou ik willen dat ik iets kon betekenen, helaas heb ik geen geldboom in de tuin en woon ik te ver weg om iets praktisch te kunnen doen.

Overheid steunt niks, het is voor iedereen overleven, 50 procent van de bevolking heeft onvoldoende toegang tot voedsel. M’n partner vindt dat er meer overheidscontrole moet zijn bij gebieden bij de piramides, dat komt ook steeds meer, anderzijds wordt iedereen makkelijk omgekocht want iedereen wil geld, het is triest voor alle partijen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:01

Ik heb persoonlijk ook echt een goede ervaring gehad met rijden in Egypte. De meeste paarden deden alleen maar een klein stapritje. Een van de mannen was misschien wat groot, maar goed een half uurtje stappen door de branding kon wel vind ik.

De paarden waren mooi op gewicht, niet te dun en ook niet te dik. Zo netjes zie je ze niet vaak in Nederland
Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:39

Fly_high schreef:
Dorine92 schreef:

En iedereen in dit topic is Nederlands en kan prima eten betalen, dus vooruit dan maar. Mensen die op deze manier dieren exploiteren in toeristische oorden zijn ook niet arm, en als er geen toeristen waren die voor een rondje op een mager beest willen betalen dan hadden ze gewoon geen paarden.

Als er ineens geen paarden meer worden gehouden in de buurt van Hurghada gaat er niks bijzonders verloren toch.

Dorine92 schreef:
Maar het is de toerist die bepaalt. Die moet dus zelf verstandig zijn. Ik ben zelf maar 60 kilo dus ik kan op zich overal wel op. Maar ben je 80 kilo, dan moet je wel even goed kijken.

Ook al ben je zelf maar 60 kilo, wil je op een paard zitten waarvan je weet dat die elke andere dag van de week wel veel te zware ruiters draagt? Denk je dat het dier minder pijn heeft als het structureel wordt overbelast maar jij wel licht bent?

Je doet aan cherrypicking, verwacht je nu een serieus antwoord terwijl het antwoord er allang stond, maar jij daar vakkundig omheen gequote hebt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:44

Sintara schreef:
Ik heb persoonlijk ook echt een goede ervaring gehad met rijden in Egypte. De meeste paarden deden alleen maar een klein stapritje. Een van de mannen was misschien wat groot, maar goed een half uurtje stappen door de branding kon wel vind ik.

De paarden waren mooi op gewicht, niet te dun en ook niet te dik. Zo netjes zie je ze niet vaak in Nederland
[ Afbeelding ]

Je snapt toch ook wel dat die paarden meer dan een half uur per dag door de branding stappen?

Daarbij is ook een half uur een dier uitbuiten voor je eigen plezier niet acceptabel.

Ik vind het echt erg dat mensen dit soort bedrijven bestempelen als “een goede ervaring”.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:58

Sintara schreef:

De paarden waren mooi op gewicht, niet te dun en ook niet te dik. Zo netjes zie je ze niet vaak in [/u[u]]Nederland
[ Afbeelding ]

Wat een lariekoek, zo netjes zie ik ze juist wel met regelmaat in de ring verschijnen en op de bedrijven waar ik kom. En daarbij: jij woont blijkbaar in Denemarken en ik gewoon in Nederland.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 14:58

Dorine92 schreef:
Je doet aan cherrypicking, verwacht je nu een serieus antwoord terwijl het antwoord er allang stond, maar jij daar vakkundig omheen gequote hebt?

Deze quotes sluiten letterlijk op elkaar aan in je post, waar heb ik dan omheen gequote, een spatie? :o? was dat het antwoord wat er allang stond? :')

Je zegt dat toeristen het zelf kunnen bepalen door te weigeren om op niet netjes verzorgde paarden te zitten, nou weiger dan i.p.v. bij te dragen aan die ellende "want ik weeg 60 kilo" :') Een paard dat dag in, dag uit te zware ruiters draagt heeft er niks aan dat jij 60 kilo weegt. Te zwaar werken in slecht passend tuig valt ook onder "niet netjes verzorgd".

@Sintara, dit is echt whataboutisme - dat ene of andere Marloes dikke en bevangen shetlanders heeft die enorm staan te lijden maakt het niet minder waar dat paarden die toeristen dragen in Egypte echt een veel te zwaar en ondankbaar leven hebben.

Zou je dit nog steeds net zo'n leuk plaatje vinden als het bij een Nederlandse manege was gemaakt?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 15:36

Fly_high schreef:
Dorine92 schreef:

Deze quotes sluiten letterlijk op elkaar aan in je post, waar heb ik dan omheen gequote, een spatie? :o? was dat het antwoord wat er allang stond? :')

Je zegt dat toeristen het zelf kunnen bepalen door te weigeren om op niet netjes verzorgde paarden te zitten, nou weiger dan i.p.v. bij te dragen aan die ellende "want ik weeg 60 kilo" :') Een paard dat dag in, dag uit te zware ruiters draagt heeft er niks aan dat jij 60 kilo weegt. Te zwaar werken in slecht passend tuig valt ook onder "niet netjes verzorgd".

Lezen is blijkbaar ook een vak

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 16:05

Argumenteren ook, "jij bent stom en begrijpt niet dat ik gelijk heb!!!!!" kan nog wat verbetering gebruiken :=

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 16:36

Fly_high schreef:
Argumenteren ook, "jij bent stom en begrijpt niet dat ik gelijk heb!!!!!" kan nog wat verbetering gebruiken :=

Nou.. het was eerder "jij trekt mijn woorden uit zijn context en trekt daardoor conclusies die niks te maken hebben met wat er daadwerkelijk gezegd werd, en vervolgens als ik je daarop aanspreek doe je alsof je neus bloedt".
Ik was er niet per se vanuit gegaan dat je stom bent. Wel dat je slecht hebt gelezen wat er staat.
Een andere verklaring zou zijn dat je de betekenis van het woord "En" niet begrijpt, maar dat lijkt me sterk. En het lijkt me ook sterk dat je een paard dat te zware mensen moet dragen, goed verzorgd vindt. Vandaar dat ik was uitgekomen op slecht lezen

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 16:43

Dorine92 schreef:
Fly_high schreef:

Nou.. het was eerder "jij trekt mijn woorden uit zijn context en trekt daardoor conclusies die niks te maken hebben met wat er daadwerkelijk gezegd werd, en vervolgens als ik je daarop aanspreek doe je alsof je neus bloedt".
Ik was er niet per se vanuit gegaan dat je stom bent. Wel dat je slecht hebt gelezen wat er staat.
Een andere verklaring zou zijn dat je de betekenis van het woord "En" niet begrijpt, maar dat lijkt me sterk. En het lijkt me ook sterk dat je een paard dat te zware mensen moet dragen, goed verzorgd vindt. Vandaar dat ik was uitgekomen op slecht lezen

Dorine heeft goed onderzoek gedaan, onder andere via ons mbt welzijn van de paarden. De meeste paarden die gebruikt worden zijn baladi paarden, die kunnen qua gewicht sowieso veel meer hebben. Verder heeft Dorine vooral paarden gereden die niet specifiek voor toeristen zijn, maar vooral van een trainingsstal. Mede omdat Dorine niet in de toeristische gebieden rijdt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 17:09

Wat voor speciale genetische mutatie hebben Baladi paarden dan? Dat ze veel te grote volwassene die te zwaar zijn kunnen dragen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 17:28

Vast dezelfde als IJslanders. :j

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 17:43

Dorine92 schreef:
Fly_high schreef:

Je blijft vooral in bad faith discussiëren.

Als je én heel licht bent én de mensen kent op een niet toeristische plek én kunt rijden op een paard, dat eigenlijk niet wordt ingezet voor commerciële ritten én heel scherp bent op het welzijn, zou je overal in de wereld een mooie buitenrit kunnen maken.

Het lastige is dat je net zo goed als ik moet weten, dat deze voorwaarden voor 99% van Nederlandse toeristen totaal niet van toepassing zijn :+ Het topic ging over mensen die een rit bij een commerciële stal in de buurt van Hurghada willen maken. Meest strenge van die stallen hebben 90kg limiet voor een ranke D pony. Die paarden hebben geen magische genen, dit is betalen voor dierenleed.

En dat er arme mensen in Egypte zijn doet er al helemaal niet toe.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 18:35

Captain schreef:
Vast dezelfde als IJslanders. :j

Jeetje, ik dacht dat je 7 was maar je blijkt echt een volwassen vrouw.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 18:40

Ingewikkelde discussie hier!

Ik denk dat velen zich niet realiseren hoe moeilijk het leven op andere plekken is. Er is zo doorgaans weinig. Niet voor de mensen en ook niet voor de dieren en de harde realiteit is dat weinig toeristen geld betalen om niet op een paard te mogen rijden. En geen geld is geen eten, niet voor de mensen én niet voor de dieren. Dus wat doe je dan als je graag wilt overleven?

Ik hoop een beetje dat mensen hier bij wijze van protest de commerciële stallen geld betalen zonder de paarden te rijden. Zo help je ze, en de paarden, overleven zonder ze te belasten. En daarvoor hoef je niet naar Egypte, dat geld storten kan ook vanuit hier.