Krijg met geen mogelijkheid vliegenmasker op.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:21

Ik denk ook dat je per situatie moet kiezen...

Als je soms te lang iets heb laten liggen, kom je ineens ergens waardoor je wel moet doorpakken om het later weer op te pakken met meer geduld.

Als je je paard nooit leert trailerladen en hij heeft koliek, dan moet je hem een trailer opwerken op een manier die niet prettig is omdat het acuut nodig is.

Als je paard ontstoken ogen heeft en het word alleen maar erger, dan zal je hem misschien toch nu met dwang een vliegennetje op moeten doen omdat medisch nu voor gedrag gaat.

Dan kan je over 2 weken aan de gang met iemand die alle geduld heeft en het proces weer oppakken zoals jij graag wil... maar soms moet je dan kiezen tussen 2 dingen.

En dan zou ik nu kiezen voor medisch gaat voor. Je kan dat altijd later weer fixen op de manier die beter bij je past. Eventueel kun je ook vragen of een ander het dan nu doet op de manier die jij niet prettig vind.

Even korte termijn en lange termijn uit elkaar halen.

superpony

Re: Krijg met geen mogelijkheid vliegenmasker op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:46

Ik vind het vaak stoer geklets en ken de aanpak van veel mensen helaas. Loop al iets te lang mee en heb teveel ellende gezien.

Ik volg geen goeroe en methode, maar ben wel ontwikkelt door de jaren heen.

Wij hebben nu wel wat paarden met een historie gehad en zoals ik schreef mn merrie nu, heeft men ook stoer willen doorpakken. Gevolg dat ze steeds terugviel in haar gedrag.

Om iets gedoseerd en met beleid te doen wil niet zeggen dat het weken of maanden tijd kost en je alleen staat te aaien.
Mn merrie had een ontstoken oog en er moest zalf in. Ze begon te steigeren, dus dat moest ik toch oplossen, maar de zalf ging er wel in.
En het moest een aantal dagen, dus wil niet de volgende dag nog meer gedoe. Zoals gezegd stond ze op dag 3 al los naast me.

En het lange termijn effect is dat ik dit haar gelijk zalf kon smeren zonder gedoe. Maar ook dat ze me meer opzoekt en haar in zijn geheel makkelijker overal laat aanraken. Daar komt altijd mijn motto; ik vertrouw mn paarden, maar veel belangrijker; zij vertrouwen mij.

Eerste keer dat ze sedatie kreeg voor gebit, was het steigeren, touwtje brak. 2e keer sederen door ongeduldige arts kon hij niet intraveneus en zelfs in de bil reageerde ze even. Nu werd ze in alle rust gedaan en was ze super relaxt.

Ik word nooit boos en raak nooit gefrustreerd, maar wat ik wil of wat moet gaat wel gebeuren en dat is het grote verschil.

Ik schreef ook dat je niet in het trauma moet blijven hangen, maar als het er is, is het er wel. Wij wisten het niet en hoorden alleen dat ze moeilijk was. Later kwamen wij achter de toegedane schade en dan begrijp je wel waar dingen vandaan komen.

Nu hebben we een ex shetlander fokmerrie met haar laatste zoon. Zij was heel bang. Ja, ze moest meedraaien in ons ritme en schema, maar die angst kan je niet wegtoveren met doorpakken.
Wij zijn gewoon nuchter en altijd hetzelfde en zij heeft het vertrouwen in ons gekregen, dus rent niet meer weg, we kunnen haar pakken en de gewone dingen doen. Maar ontspannen doet ze nog niet helemaal.
En we denken dat ze het niet kent, maar krijgt hier een vliegenmasker op en accepteert het wel. Wat moet, dat moet wel, maar ik doe het wel met beleid en niet ruw. Ik heb liever dat ze het als iets niet engs, het doet geen pijn en het is normaal ziet, dan wil weg rennen als ze mij ziet aankomen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:01

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:43

ruitje schreef:
Ik denk ook dat je per situatie moet kiezen...

Als je soms te lang iets heb laten liggen, kom je ineens ergens waardoor je wel moet doorpakken om het later weer op te pakken met meer geduld.

Als je je paard nooit leert trailerladen en hij heeft koliek, dan moet je hem een trailer opwerken op een manier die niet prettig is omdat het acuut nodig is.

Er zijn paarden waar je dat kunt doen, er zijn ook paarden waarbij dat echt, echt geen optie is kan ik je vertellen. En dan komt het neer op de beste behandeling thuis.
ruitje schreef:
Als je paard ontstoken ogen heeft en het word alleen maar erger, dan zal je hem misschien toch nu met dwang een vliegennetje op moeten doen omdat medisch nu voor gedrag gaat.

Dan kan je over 2 weken aan de gang met iemand die alle geduld heeft en het proces weer oppakken zoals jij graag wil... maar soms moet je dan kiezen tussen 2 dingen.

Is dat zo? Als je het met wat dwang doet, weet je dan zeker dat je dat ding de volgende dag weer op krijgt, en de dag daarop?
Veel paarden hebben namelijk niets tegen dingen op zich (bitten, vliegenmaskers, dekens, trailers, you name it) maar het trauma is om de manier waarop mensen het doen.

Dus dat je het "altijd weer kunt fixen" is niet het geval, en de meeste eigenaren zijn daar absoluut niet toe in staat.
Plus dat sommige paarden zo groot en heftig gaan reageren dat dwang geen optie is, want verliezen kan in dat geval een enkeltje ziekenhuis betekenen, bij het Monster lag een persoon 6 weken met been in tractie, en was over 2 weken verder gaan geen optie.

Bij een paard wat simpelweg niet opgevoed is, maar verder veilig voor mensen, is wat jij zegt een optie. Bij een paard zoals Monster, die effectief geen rem heeft in hoever die gaat in protest, ben je in dat geval levensmoe.

Plus dat "baat het niet, schaadt het niet" niet zo werkt. Er is altijd een gevolg, ook wat betreft gedrag, en de kans dat je de zaken erger maakt is levensgroot aanwezig. Bij koliek ga ik een paard dat niet kan trailerladen en daar stress van heeft, niet nog veel erger in de stress werken omdat hij de trailer op moet, want ook dat kan serieuze gevolgen hebben voor het verloop van de koliek en niet in positieve zin. Persoonlijk denk ik daar nog wel 10 keer over na, want zulke acties kunnen echt fataal aflopen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:50

Timing is in dit soort gevallen cruciaal. De meeste mensen stoppen op het moment dat het paard zijn hoofd wegtrekt. Je leert zo'n paard onbewust dat het hoofd wegtrekken loont.

Maar als je stopt op het moment dat het paard even stil staat, leer je hem dat niet wegtrekken maar stil blijven staan loont. Als je dat stapje voor stapje, voor mijn part centimeter voor centimeter, uitbreidt kom je meestal het verst. Succes met oefenen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:56

@Avalanche Er zijn maar zeer weinig paarden bij wie je later niet iets kunt fixen naar mijn mening. Uitetaard doe je dit alleen als medisch voorrang heeft. Als het niet moet, moet je het niet doen. Je maakt mogelijk het probleem even iets groter, maar hoe vaak is het nou echt niet te fixen daarna? Blijkbaar is zelfs Monster te fixen toch?

Dat de meeste eigenaren niet tot veel dingen in staat zijn, dat ben ik dan weer met je eens. Daarom is dit probleem er al in de eerste plaats natuurlijk...

Je laatste stuk kan ik niks mee. Als een paard medische hulp nodig heeft en naar een kliniek moet, dan heeft hij maar even iets stress. Meestal moeten ze pas naar een kliniek als de kans op fataal aflopen ook al groot is denk ik dan :) . Je laat een paard toch niet staan, met de kans dat hij overlijd, omdat hij moeilijk laad?

Overigens is het woord dwang natuurlijk bijzonder rekbaar. Niet alle dwang is meteen trauma-versterkend.

Eens met Prompter Overigens betreft timing :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 00:43

Monster is absoluut te fixen, maar is wel een van de heftigste paarden die ik ooit in handen heb gehad, en ik heb er daarbij ook heel bewust voor gekozen om niet voor "even snel want nodig" te gaan, maar het wel op de correcte manier aan te leren en ook te bevestigen. Mijn voordeel is dat ik dat vrij snel kan :D

Stuk over de trailer: de kans dat stress de symptomen heftiger maakt is levensgroot. Dus afhankelijk van hoe heftig de angst voor de trailer is, kies ik er dan voor om het wel of niet te doen. Bij de meeste paarden werkt wat zachte dwang prima, en kun je later het probleem oplossen, maar er zijn paarden bij wie dat geen optie is.

En ter illustratie: ik ben vrij handig in paarden laden, en met Monster ben ik met ophalen 4 uur bezig geweest, waarbij we uiteindelijk met driedubbele sedatie en een blinddoek het voor elkaar hebben gekregen, en de enige reden dat ik dat zo heb gedaan, is omdat ik dacht dat later op te kunnen lossen, maar als er spoed bij was geweest, kun je je dit niet veroorloven, en kan het soms een betere keuze zijn om DA ter plekke te laten komen, zo snel als je kunt en toch thuis te behandelen.

Als de kans op fataal aflopen al zo groot is, is het dan niet vriendelijker om zo'n paard verdere stress en lijden te besparen, proberen thuis te behandelen zoveel je kunt, en als dat niet baat, inslapen? Ik zou me het iig nooit vergeven als ik zo'n drama zou hebben om in de trailer te laden en paard dan alsnog overlijdt.

Angelavdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 15:00

Even een update:

Ogen zijn weer rustig en vliegenmasker zit op. Dit gewoon door rust en ontspanning. Eerst ging ze helemaal over de zeik en was ze in paniek, nadat ze iets ontspande meteen belonen en dit herhalen tot het uiteindelijk lukte. Bak voer erbij en koekjes. En alles in rust en ontspanning.

Dus omgedraaid naar iets positiefs en zonder dwang of druk. Want naar mijn mening is dat gewoon niet de oplossing bij dit paard.

Eerste sessie staat al gepland met iemand. en dan gaan we met haar aan de gang zodat dit soort dingen geen probleem meer zijn :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:06

Zie, timing is alles! Goed opgelost +:)+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:38

Heel netjes! :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:15

Goed gedaan hoor *\o/*