ruitje schreef:Ik denk ook dat je per situatie moet kiezen...
Als je soms te lang iets heb laten liggen, kom je ineens ergens waardoor je wel moet doorpakken om het later weer op te pakken met meer geduld.
Als je je paard nooit leert trailerladen en hij heeft koliek, dan moet je hem een trailer opwerken op een manier die niet prettig is omdat het acuut nodig is.
Er zijn paarden waar je dat kunt doen, er zijn ook paarden waarbij dat echt, echt geen optie is kan ik je vertellen. En dan komt het neer op de beste behandeling thuis.
ruitje schreef:Als je paard ontstoken ogen heeft en het word alleen maar erger, dan zal je hem misschien toch nu met dwang een vliegennetje op moeten doen omdat medisch nu voor gedrag gaat.
Dan kan je over 2 weken aan de gang met iemand die alle geduld heeft en het proces weer oppakken zoals jij graag wil... maar soms moet je dan kiezen tussen 2 dingen.
Is dat zo? Als je het met wat dwang doet, weet je dan zeker dat je dat ding de volgende dag weer op krijgt, en de dag daarop?
Veel paarden hebben namelijk niets tegen dingen op zich (bitten, vliegenmaskers, dekens, trailers, you name it) maar het trauma is om de manier waarop mensen het doen.
Dus dat je het "altijd weer kunt fixen" is niet het geval, en de meeste eigenaren zijn daar absoluut niet toe in staat.
Plus dat sommige paarden zo groot en heftig gaan reageren dat dwang geen optie is, want verliezen kan in dat geval een enkeltje ziekenhuis betekenen, bij het Monster lag een persoon 6 weken met been in tractie, en was over 2 weken verder gaan geen optie.
Bij een paard wat simpelweg niet opgevoed is, maar verder veilig voor mensen, is wat jij zegt een optie. Bij een paard zoals Monster, die effectief geen rem heeft in hoever die gaat in protest, ben je in dat geval levensmoe.
Plus dat "baat het niet, schaadt het niet" niet zo werkt. Er is altijd een gevolg, ook wat betreft gedrag, en de kans dat je de zaken erger maakt is levensgroot aanwezig. Bij koliek ga ik een paard dat niet kan trailerladen en daar stress van heeft, niet nog veel erger in de stress werken omdat hij de trailer op moet, want ook dat kan serieuze gevolgen hebben voor het verloop van de koliek en niet in positieve zin. Persoonlijk denk ik daar nog wel 10 keer over na, want zulke acties kunnen echt fataal aflopen.