HELP paspoort blijkt vervalst, paard 10 jaar ouder!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 10:05

Elisa2 schreef:
Myrkvi schreef:
Hallo,
In september een pony gekocht,een 14 jarige merrie ( a 4750 euro ) pony was recent gekeurd en goedgekeurd,ook rapport van de tandarts erbij, er was wat achterstallig onderhoud maar dit zou geen problemen opleveren, zelf nog telefonisch contact opgenomen met de desbetreffende tandarts om dit bevestigd te krijgen,twee weken nadat pony gebracht was werd ze ziek.
De dierenarts constateerde een maagzweer, dit behandeld met medicatie( 650 euro)
Na de behandeling verbeterde de situatie niet, pony at minder en was futloos.
Pony twee weken op de kliniek gestaan ( 2000 euro )
Bloedworm infectie was de conclusie.
Dit behandeld en weer een paar honderd euro verder.
Gebit daar ook nagekeken en bleek niet goed.. 1 snijtand miste en 1 geïnfecteerde kies verwijderd, weer kassa.
Pony at hierna beter gelukkig.
In de veronderstelling dat dit paard 14 jaar is en nog wel 10 jaar mee kan natuurlijk zonder problemen alles ingezet om haar beter te krijgen.
Toch had ik er een naar gevoel over.
Nadat stalgenoot onderzoek had gedaan in de Franse database( zit Frans paspoort bij ) blijkt dit paard niet in 2007 geboren te zijn maar in 1998, en heb ik dus een paard waar ik niet mee kan doen waarvoor ik haar gekocht had.
We hebben zelfs de fokker weten te achterhalen en foto's ontvangen van haar, we weten zeker dat het om hetzelfde paard gaat.
Ik weet nu even niet wat te doen.
Verkoper zegt van niets te weten.
Ik ben inmiddels 10.000 euro verder, terwijl de klachten waarschijnlijk leeftijdsgerelateerd zijn ( moeilijk aankomen, minder goed eten, minder goed gebit, het missen van een aantal elementen)
Mijn doel om haar dressuurmatig op te pakken en intensief te rijden heb ik uiteraard meteen laten varen omdat ik dit niet eerlijk vind tegenover het paard.
Ik wil voor haar een plekje zoeken waar ze lekker op het land kan en nog lekker buitenritjes kan maken, misschien op een zorgboerderij of iets dergelijks.
Iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en misschien tips heeft ?

Is dit paard gechipt? want bij de keuring zouden ze altijd de chip uitlezen en die moet overeen komen met het paspoort. Het komt wel vaker voor in de handel, zeker bij import paarden dat de paspoorten niet kloppen. Of ze worden per ongeluk verwisseld, of bewust als een dier niet gechipt is en nog geen paspoort heeft kan er een nieuwe aangevraagd worden. De fokker zou wel moeten weten of het dier gechipt is.

Voor de rest zou ik juridisch advies in winnen, de verkoper zegt van niets te weten maar dat het paard al terug kwam na verkoop zegt ook wat. Ik geloof de reden niet die opgegeven is dus daar rommelt imo echt wel wat. En dan inderdaad kijken wat de mogelijkheden zijn, paard inruilen, wat geld terug krijgen etc.

Paard is gechipt, bij invoeren chip komt er als geboorte jaar 1900 tevoorschijn, in paspoort staat 2007 en haar echte geboorte jaar is 1999
Laatst bijgewerkt door Myrkvi op 11-04-22 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:05

JeanneV schreef:
Neem je verlies.... leer een harde les... en ga verder... Dit overkomt je als je onervaren bent en leren kost nou eenmaal geld...

Voor 10 ruggen zou ik ook wel even checken of er nog wat te halen viel. Het blijft een dure les.

RianneH

Re: HELP paspoort blijkt vervalst, paard 10 jaar ouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:14

Maar de enige bevestiging dat het dier 10 jaar ouder is is een foto van de fokker en onderzoek van de stalgenoot? Vind het nogal wat om alle problemen daaraan te wijten nu terwijl geen da/ta heeft bevestigd of de inschatting werkelijk klopt.

Neemt niet weg dat het zuur is als het waar is hoor.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:21

Myrkvi schreef:
Evamarie schreef:
Dit is toch echt rechtzaakwaardig hoor! Je zou hier een deurwaarder op moeten zetten. Komt het paard bij een handelaar of particulier vandaan?

Een particulier die regelmatig paarden te koop aanbiedt

En particulier die REGELMATIG paarden te koop aanbiedt...
Bestaat niet!

Dus ik zou heel gauw hier een advocaat opzetten. Met "ich habe es nicht gewusst" komt ie echt niet zomaar weg.

Darnaast zou ik alles wat te googelen valt, googelen - zodat je de vorige eigenaars kan opsporen.

Maar wat ik niet snap : als bij keuring de chip uitgelezen wordt - dan komen er ook de data te voorschijn .
Wat is hier op gezegd?
De Franse database is erg uitgebreid , dus bij controle waren zeker meteen alle gegevens boven water gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:22

Wil je ook nog ergens schade verhalen of is het voor jou zo goed?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:27

Pantykous schreef:
JeanneV schreef:
Neem je verlies.... leer een harde les... en ga verder... Dit overkomt je als je onervaren bent en leren kost nou eenmaal geld...

Voor 10 ruggen zou ik ook wel even checken of er nog wat te halen viel. Het blijft een dure les.

Maar het paard heeft geen 10 ruggen gekost. Dat zijn medische kosten die na de aankoop zijn gedaan. En het risico daarop heb je altijd en zeker als je het paard niet hebt laten keuren zelf. Ts heeft het paard nu opgeknapt en ze wil het niet in de handel.Maar volgens mij hoeft ze hem ook niet gratis weg te geven wat ze zei te overwegen.De kans dat hij dan slecht terecht komt is er.Voor een brave nog te rijden pony van 24 is zeker tegenwoordig echt wel een markt om hem normaal te verkopen voor een normale passende prijs. Voor een pony is 24 ook niet echt oud.Ook weer niet jong natuurlijk,dat is waar.Maar in principe kunnen ze wel 40 worden,30 komt geregeld voor. Als ze toch een rechtszaak zou willen dan duurt dat minstens een jaar en al die tijd moet je het paard zelf op stal houden . Ik heb ook wel eens een miskoop gedaan waarbij ik dat overwoog (de verkoper zei dat ik dat maar moest doen!) maar op aanraden van mijn pensionhouder die vaker met dat bijltje had gehakt is het op een andere manier opgelost wat me wel veel geld gekost heeft ja maar dat is het risico van de paardenhobby.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:28

sasja0705 schreef:
En particulier die REGELMATIG paarden te koop aanbiedt...
Bestaat niet!

Het ligt er aan wat REGELMATIG is..

Als ik jou zeg: ik heb regelmatig hoofdpijn.. dat zegt dan toch helemaal niets hoe vaak dat is?
Ik heb regelmatig paarden verkocht, 3á4 per jaar. Ben ik dan geen particulier meer?
En als ik als hobby oude fietsen opkoop, opknap en verkoop..3a4 per jaar, ben ik dan ook geen particulier meer met een hobby?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:29

1. Je hebt bij een handelaar gekocht dus er is sprake van een consumentenkoop.
2. Het gaat om een paard met een "verborgen gebrek" . Er is sprake van non-conformiteit, d.w.z. dat de pony niet beantwoordt aan het doel waarvoor je deze hebt gekocht.

Wel moet je zeker weten dat de pony die je hebt gekocht ouder is dan de handelaar beweert.
Het onderzoek naar de papieren van je pony helpen daar natuurlijk wel bij. Stap 1 is dus dat laten vaststellen bij een dierenarts.
Dat de handelaar beweert van niets te weten, is helemaal niet relevant. Een verborgen gebrek kan ook verborgen zijn geweest voor de verkoper (al vermoed ik zomaar dat hij het wist). Maar als handelaar is hij gewoon verantwoordelijk dat wat hij verkoopt ook beantwoordt aan wat hij aanprijst.
De termijn van reclameren is binnen de consumenten koopwet een half jaar, maar deze is of wordt opgerekt naar een jaar. (Ik weet niet of dit al van kracht is). In dit geval is - als de Franse papieren ook daadwerkelijk bij het paard horen en de DA heeft de leeftijd bevestigd de termijn minder relevant.

Wat je het beste kan doen is nu snel de verkoper/handelaar schriftelijk te melden dat je de koop wil ontbinden wegens dwaling. In principe moet hij volgens de wet wel in staat gesteld worden jou een andere pony te leveren. (Dit heeft hij blijkbaar eerder gedaan)
Daarbij wil je natuurlijk ook de door jou gemaakte dierenartskosten van hem terug. Daar krijg je wel geharrewar door maar zo'n claim is wel kansrijk, omdat zijn klachten nauw samenhangen met "het gebrek" (de leeftijd van de pony) en zul je waarschijnlijk in rechte moeten afdwingen.
Ik snap je gevoel over de pony, maar je zou altijd nog een middeling kunnen vragen bij de rechter om ervoor te zorgen dat de pony niet meer terug gaat naar de handelaar.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 11-04-22 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:34

Aanvulling: in de franse database staat normaliter ook vermeld WANNER een paard/pony gechipt is .

Ik had het laatst bij een duitse kennis, die een franse Connemara gekocht had.
Of te wel haar pony (met Duitse chip) had er een 2e Franse chip.
Op de Duitse passport 11 in werkelijkheid is zij al 23.
Omdat dit pony wel nog een goed gebit had, is het bij keuring ook eerst niet opgevallen en ook de 2e chip niet gevonden.
Pas toen pony ziek werd , dus de Franse gevonden.
En in de Franse database staat dus alles vermeld - ook datum van chippen

Google " chercher un cheval"
Ik krijg de link even niet hier naar toe gekopieerd

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:09

Babootje schreef:
1. Je hebt bij een handelaar gekocht dus er is sprake van een consumentenkoop.
2. Het gaat om een paard met een "verborgen gebrek" . Er is sprake van non-conformiteit, d.w.z. dat de pony niet beantwoordt aan het doel waarvoor je deze hebt gekocht.

Wel moet je zeker weten dat de pony die je hebt gekocht ouder is dan de handelaar beweert.
Het onderzoek naar de papieren van je pony helpen daar natuurlijk wel bij. Stap 1 is dus dat laten vaststellen bij een dierenarts.
Dat de handelaar beweert van niets te weten, is helemaal niet relevant. Een verborgen gebrek kan ook verborgen zijn geweest voor de verkoper (al vermoed ik zomaar dat hij het wist). Maar als handelaar is hij gewoon verantwoordelijk dat wat hij verkoopt ook beantwoordt aan wat hij aanprijst.
De termijn van reclameren is binnen de consumenten koopwet een half jaar, maar deze is of wordt opgerekt naar een jaar. (Ik weet niet of dit al van kracht is). In dit geval is - als de Franse papieren ook daadwerkelijk bij het paard horen en de DA heeft de leeftijd bevestigd de termijn minder relevant.

Wat je het beste kan doen is nu snel de verkoper/handelaar schriftelijk te melden dat je de koop wil ontbinden wegens dwaling. In principe moet hij volgens de wet wel in staat gesteld worden jou een andere pony te leveren. (Dit heeft hij blijkbaar eerder gedaan)
Daarbij wil je natuurlijk ook de door jou gemaakte dierenartskosten van hem terug. Daar krijg je wel geharrewar door maar zo'n claim is wel kansrijk, omdat zijn klachten nauw samenhangen met "het gebrek" (de leeftijd van de pony) en zul je waarschijnlijk in rechte moeten afdwingen.
Ik snap je gevoel over de pony, maar je zou altijd nog een middeling kunnen vragen bij de rechter om ervoor te zorgen dat de pony niet meer terug gaat naar de handelaar.

Een dergelijke rechtszaak duurt minstens een jaar,de uitkomst is niet zeker,en al die tijd moet je het paard op stal houden wat in geval van een pensionstalling flink duur wordt en ook kunnen er nog noodzakelijke medische kosten bijkomen.Het paard heeft hier ook allemaal niets aan want voor een dier is het beter dat hij een eigenaar heeft die blij met hem is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:11

anjali schreef:
Een dergelijke rechtszaak duurt minstens een jaar,de uitkomst is niet zeker,en al die tijd moet je het paard op stal houden wat in geval van een pensionstalling flink duur wordt en ook kunnen er nog noodzakelijke medische kosten bijkomen.Het paard heeft hier ook allemaal niets aan want voor een dier is het beter dat hij een eigenaar heeft die blij met hem is.

Het is het één of het ander.
Wie zegt bovendien dat het zolang gaat duren.
Misschien als de aanklacht op de deurmat valt bij de verkoper kiest hij eieren voor zn geld en wordt de zaak geseponeerd.

Juist door dit soort uitspraken/ meningen blijft dit doorgaan in de paardenwereld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:14

Ik heb (lang geleden) ook eens gehoord over een aangekocht paard met paspoortverwisseling.De kopers hadden meer betaald dan het paard eigenlijk kostte. De verwisseling kwam uit en ze kregen de aanbieding om het paard te ruilen voor het paard waar het paspoort eigenlijk van was.Maar ze waren inmiddels zo gehecht geraakt aan het verwisselde paard dat ze het niet meer wilden omruilen tegen het duurdere waar ze dus eigenlijk voor betaald hadden.Zoiets gun je een dier toch,dat hij baasjes krijgt die dol op hem zijn.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:25

De wet definieert niet dat de consumentenbescherming van toepassing is als de verkoper een 'handelaar' is (hoewel dat in de volksmond lekker bekt), de wet bepaalt: 'als de ene partij handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf en de andere partij niet'. Nu, wanneer is iets je beroep of bedrijf? Dat verschilt van situatie tot situatie. Dat kan zijn dat iemand je drie paarden heeft laten zien, en niet alleen die ene, of een trailer met een bedrijfsnaam, of dat iemand zich op sociale media voordoet als iemand die er zijn brood mee verdient. Het hebben van een (fulltime) andere baan wil niet altijd zeggen dat je niet als professional te werk gaat. Maar als je 3-4 keer per jaar een paard inkoopt met het oogmerk dit door te rijden/verder te trainen en dan te verkopen op een wijze waarop je uit de kosten bent/winst maakt, dan ben je wel aan te merken als iemand die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.

In deze kwestie maakt dit echter volstrekt níets uit. het enige verschil is namelijk wie er moet bewijzen of het 'gebrek' er op het moment van leveren al zat. En het is niet zo dat het paard bij levering wel 14 was, maar vier maanden later ineens 24. Dus als je hard bewijs hebt dat het paard uit 1998 is, heb je die bewijsdruk-verschuiving helemaal niet nodig, omdat het hier om een gebrek gaat dat niet na de levering ontstaan kan zijn, maar altijd al in het paard zat.

Het verhaal is wel vreemd, omdat het paard gekeurd is (waarbij de chip met geboortedatum moet zijn gecontroleerd), en omdat de tandarts daar toen naar gekeken heeft.

Al met al zit je nu met een paard dat op dit moment misschien nog best te rijden is (hoewel ik met een paard van 24 echt wel anders om zou gaan qua management dan met een paard van 14, die in de bloei van zijn leven is), weet je nu al dat het geen langdurige kwestie zal worden. Voor een paard van 24 had je ook deze prijs niet betaald. Of de verkoper hiervan weet, is juridisch niet relevant (hoewel het wel eens invloed op de sympathie van de rechter kan hebben), het gaat erom dat er sprake is van een hoedanigheid van het paard waarvan je geen weet had die het paard duurzaam ongeschikt maken voor wat je ermee voor ogen had (serieus optrainen voor de sport, nog zeker tien jaar plezier van hebben voor je m met pensioen stuurt). Dat het paard op dit moment wel bereden kan worden, staat daar niet aan in de weg. Dit paard is dus a) non-conform en b) je hebt serieus gedwaald ten aanzien van de hoedanigheid van het paard. En als de verkoper stelt dat hij of zij daar ook niks van wist, ligt het in de rede dat die gemeenschappelijke dwaling niet voor jouw rekening en risico behoort te komen (tenzij het echt doodeenvoudig was om te achterhalen dat het paard 10 jaar ouder is, dan kan de situatie wel weer juridisch anders liggen, mocht het op het dwalingsvraagstuk uitkomen).

Dus: geen genoegen nemen met 'ik weet hier niks van', zorgen dat je je documentatie op orde krijgt. En het dan aan de rechter voorleggen.

En ja, procederen is vaak een lang en kostbaar verhaal, maar je hebt nu ook hoge kosten gehad (die je vermoedelijk niet had gehad als je wist dat het paard al 24 was, nog los van dat je het paard niet gekocht zou hebben). Wat je kan doen, is in een 'voorlopige maatregel' aan de rechter vragen of de wederpartij hangende de procedure de zorg voor het paard op zich moet nemen, tegen terugbetaling van de koopprijs. Je kan dat in de bodemprocedure als tussenoplossing vragen. Dat is heel beperkt kostenverhogend, maar zorgt er wel voor dat jij niet met een aftakelend paard blijft zitten, waarvan het maar zeer de vraag is of je die kosten ooit terug krijgt. In mijn ervaring wordt de zaak vaak geregeld als het paard eenmaal gedwongen terug naar de verkoper moet.

Succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:28

anjali schreef:
Ik heb (lang geleden) ook eens gehoord over een aangekocht paard met paspoortverwisseling.De kopers hadden meer betaald dan het paard eigenlijk kostte. De verwisseling kwam uit en ze kregen de aanbieding om het paard te ruilen voor het paard waar het paspoort eigenlijk van was.Maar ze waren inmiddels zo gehecht geraakt aan het verwisselde paard dat ze het niet meer wilden omruilen tegen het duurdere waar ze dus eigenlijk voor betaald hadden.Zoiets gun je een dier toch,dat hij baasjes krijgt die dol op hem zijn.

En dit is relevant waarom?

In jouw verhaal was het maar zo netjes geweest dat de verkoper het verschil in bedrag zou teruggegeven hebben, als ze liever niet wilden wisselen.

Ts heeft in die geval ruim 4 K betaald voor een paard van 24, de kosten die er bij kwamen zijn zuur, maar gewoon pech, maar verkoper heeft imo minstens de plicht om het paard terug te nemen OF een deel van de aankoopprijs naar werkelijke waarde (en hier zou het toch over een 3 K gaan) terug te geven.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:42

FloortjeM schreef:
De wet definieert niet dat de consumentenbescherming van toepassing is als de verkoper een 'handelaar' is (hoewel dat in de volksmond lekker bekt), de wet bepaalt: 'als de ene partij handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf en de andere partij niet'. Nu, wanneer is iets je beroep of bedrijf? Dat verschilt van situatie tot situatie. Dat kan zijn dat iemand je drie paarden heeft laten zien, en niet alleen die ene, of een trailer met een bedrijfsnaam, of dat iemand zich op sociale media voordoet als iemand die er zijn brood mee verdient. Het hebben van een (fulltime) andere baan wil niet altijd zeggen dat je niet als professional te werk gaat. Maar als je 3-4 keer per jaar een paard inkoopt met het oogmerk dit door te rijden/verder te trainen en dan te verkopen op een wijze waarop je uit de kosten bent/winst maakt, dan ben je wel aan te merken als iemand die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.

In deze kwestie maakt dit echter volstrekt níets uit. het enige verschil is namelijk wie er moet bewijzen of het 'gebrek' er op het moment van leveren al zat. En het is niet zo dat het paard bij levering wel 14 was, maar vier maanden later ineens 24. Dus als je hard bewijs hebt dat het paard uit 1998 is, heb je die bewijsdruk-verschuiving helemaal niet nodig, omdat het hier om een gebrek gaat dat niet na de levering ontstaan kan zijn, maar altijd al in het paard zat.

Het verhaal is wel vreemd, omdat het paard gekeurd is (waarbij de chip met geboortedatum moet zijn gecontroleerd), en omdat de tandarts daar toen naar gekeken heeft.

Al met al zit je nu met een paard dat op dit moment misschien nog best te rijden is (hoewel ik met een paard van 24 echt wel anders om zou gaan qua management dan met een paard van 14, die in de bloei van zijn leven is), weet je nu al dat het geen langdurige kwestie zal worden. Voor een paard van 24 had je ook deze prijs niet betaald. Of de verkoper hiervan weet, is juridisch niet relevant (hoewel het wel eens invloed op de sympathie van de rechter kan hebben), het gaat erom dat er sprake is van een hoedanigheid van het paard waarvan je geen weet had die het paard duurzaam ongeschikt maken voor wat je ermee voor ogen had (serieus optrainen voor de sport, nog zeker tien jaar plezier van hebben voor je m met pensioen stuurt). Dat het paard op dit moment wel bereden kan worden, staat daar niet aan in de weg. Dit paard is dus a) non-conform en b) je hebt serieus gedwaald ten aanzien van de hoedanigheid van het paard. En als de verkoper stelt dat hij of zij daar ook niks van wist, ligt het in de rede dat die gemeenschappelijke dwaling niet voor jouw rekening en risico behoort te komen (tenzij het echt doodeenvoudig was om te achterhalen dat het paard 10 jaar ouder is, dan kan de situatie wel weer juridisch anders liggen, mocht het op het dwalingsvraagstuk uitkomen).

Dus: geen genoegen nemen met 'ik weet hier niks van', zorgen dat je je documentatie op orde krijgt. En het dan aan de rechter voorleggen.

En ja, procederen is vaak een lang en kostbaar verhaal, maar je hebt nu ook hoge kosten gehad (die je vermoedelijk niet had gehad als je wist dat het paard al 24 was, nog los van dat je het paard niet gekocht zou hebben). Wat je kan doen, is in een 'voorlopige maatregel' aan de rechter vragen of de wederpartij hangende de procedure de zorg voor het paard op zich moet nemen, tegen terugbetaling van de koopprijs. Je kan dat in de bodemprocedure als tussenoplossing vragen. Dat is heel beperkt kostenverhogend, maar zorgt er wel voor dat jij niet met een aftakelend paard blijft zitten, waarvan het maar zeer de vraag is of je die kosten ooit terug krijgt. In mijn ervaring wordt de zaak vaak geregeld als het paard eenmaal gedwongen terug naar de verkoper moet.

Succes!

even een oprechte vraag:
Maar de verkoper heeft helemaal geen overleg gehad over de behandeling?
Want het is natuurlijk voor een verkoper ook wel wat, als je een paard verkoopt (nu gaat het over de leeftijd, maar zo zijn er natuurlijk nog 101 dingen wat een paard kan hebben die de verkoper misschien echt niet wist).
Stel je voor dat de koper, dan zonder enig overleg een dier voor 15.000 laat opereren, en dan achteraf zou willen die kosten te verhalen op de verkoper, is dat dan niet wat laat? (Zeker bij bijv. een aanschaf van 3000-4000 euro)
Misschien had de koper wel gelijk gezegd, kom maar, ik neem hem terug en ik laat hem wel inslapen of net wat.
Dan zou je als verkoper van een paard van 3000 euro, uiteindelijk een koper misschien wel 20.000 euro terug moeten betalen?

Dan durf je toch ook geen paard meer te verkopen?
Het is echt een oprechte vraag, omdat ik wel benieuwd ben hoe het wettelijk zit?

(het slaat dus niet perse op dit verhaal, maar gewoon verkoop in het algemeen)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:45

Duhelo schreef:
anjali schreef:

En dit is relevant waarom?

In jouw verhaal was het maar zo netjes geweest dat de verkoper het verschil in bedrag zou teruggegeven hebben, als ze liever niet wilden wisselen.

Ts heeft in die geval ruim 4 K betaald voor een paard van 24, de kosten die er bij kwamen zijn zuur, maar gewoon pech, maar verkoper heeft imo minstens de plicht om het paard terug te nemen OF een deel van de aankoopprijs naar werkelijke waarde (en hier zou het toch over een 3 K gaan) terug te geven.

Dit is relevant omdat ik vind dat nu alleen over geld en bedriegende verkopers wordt gesproken en weinig over het lot van het paard zelf. Ik vind dat altijd zo sneu.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:51

anjali schreef:

Ik gun elk dier een baasje dat dol op hem/haar is, maar sommige handelaren zijn te dol op geld en sommige dierenliefhebbers zijn niet dol genoeg op hun portemonnee.

'Zielige diertjes helpen' is geen geldige reden om mensen een poot uit te draaien en meer te laten betalen dan terecht. Helemaal in deze tijden waar dingen alleen maar duurder worden.

anjali schreef:
Dit is relevant omdat ik vind dat nu alleen over geld en bedriegende verkopers wordt gesproken en weinig over het lot van het paard zelf. Ik vind dat altijd zo sneu.

Wat een onzin, TS zegt dit:
Myrkvi schreef:
Verkoper wil het paard absoluut niet terug.
Ik wil niet dat ze de handel in gaat, dat paardje verdient dat zeker niet :(:)
Ik ben aan het overwegen om haar misschien te schenken aan een zorgboerderij of als weidemaatje/recreatie paardje aan te bieden aan iemand die er af en toe nog een bosrit mee wilt maken, ook voor kinderen is ze heel geschikt.

Ze heeft er verdorie 10.000 euro in zitten. Ga nu niet doen alsof ze niet om het dier geeft, maar de meeste mensen willen niet bedrogen worden.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:13

FloortjeM schreef:

Succes!

Kun je ook voorrekenen wat dit kost? Realistisch salaris advocaat x realistisch aantal uren... bijkomende kosten...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:32

Floor tje duidelijk omschreven maar het is al meer dan 6 maanden geleden? Inmiddels is de wet hierop aangepast dacht ik naar een jaar maar dat was na aankoop van dit paard.

Of telt dit allen niet mee?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:40

Sky_As schreef:
even een oprechte vraag:
Maar de verkoper heeft helemaal geen overleg gehad over de behandeling?
Want het is natuurlijk voor een verkoper ook wel wat, als je een paard verkoopt (nu gaat het over de leeftijd, maar zo zijn er natuurlijk nog 101 dingen wat een paard kan hebben die de verkoper misschien echt niet wist).
Stel je voor dat de koper, dan zonder enig overleg een dier voor 15.000 laat opereren, en dan achteraf zou willen die kosten te verhalen op de verkoper, is dat dan niet wat laat? (Zeker bij bijv. een aanschaf van 3000-4000 euro)
Misschien had de koper wel gelijk gezegd, kom maar, ik neem hem terug en ik laat hem wel inslapen of net wat.
Dan zou je als verkoper van een paard van 3000 euro, uiteindelijk een koper misschien wel 20.000 euro terug moeten betalen?

Dan durf je toch ook geen paard meer te verkopen?
Het is echt een oprechte vraag, omdat ik wel benieuwd ben hoe het wettelijk zit?

(het slaat dus niet perse op dit verhaal, maar gewoon verkoop in het algemeen)

Als verkoper loop je inderdaad het risico dat als de verkoop wordt ontbonden door de rechter op basis van non conformiteit, deze ook de gemaakte kosten zal toewijzen aan de verkoper voor zover deze bewezen samenhangen met dat gebrek. in het geval van een consumentenkoop heb ik daar wel jurisprudentie van gezien. In dit geval is TS er pas achter gekomen dat de leeftijd van het paard niet klopte nadat ze de kosten al had gemaakt.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:04

Is paspoort vervalsing juridisch niet van een hele andere aard dan bijvoorbeeld het achterhouden van een klein gebrek?
In het eerste geval heb je het echt over groffe oplichting.
(Ik ben geen jurist!).

Ik weet zelf dat het afgelopen jaar (2021) nog heel makkelijk was om in Nederland een paspoort aan te vragen bij een volwassen paard waar de chip niet van werkte.
Ik mocht alles zelf uitkiezen, formulier was al gestempeld door mijn dierenarts.
Dus ik had dat paard bij wijze van als een vierjarige kunnen aanmelden.
Uiteindelijk heb ik hem 21 'gemaakt' na overleg met de tandarts.

Ik ben dan wel een particulier die zelden (1 per 5 jaar oid.) een paard verkoopt, maar deze ervaring heeft mij wel doen beseffen dat ik bij elke toekomstige aankoop mijn eigen dierenarts het boekje en tanden extra goed laat nakijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:12

JeanneV schreef:
Kun je ook voorrekenen wat dit kost? Realistisch salaris advocaat x realistisch aantal uren... bijkomende kosten...

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, niets.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:16

En je zag lichamelijk niet dat dit een 23 of 24 jarig paard is?
Want lichamelijk is er toch een verschil te zien en zeker als er lichamelijke klachten zijn. :)

En wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic? Info inwinnen? Voor wat?
Je kunt natuurlijk een zaak starten tegen de verkoper, die particulier is maar toch een 'verborgen' handelaar is
dmv regelmatig paarden te koop aan te bieden. Je kunt het paard terugbrengen, maar dat wil je niet..

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:28

Myrkvi schreef:
Paard was eerder verkocht geweest en gekeurd, paard werd paar dagen later terug gebracht want contact verliep niet goed of iets? Precies weet ik het niet meer, verkoper vertelde er geen fijn gevoel bij te hebben en wou het beste voor het paard waarna paard aan ons werd aangeboden.
Wij gingen er vanuit dat het keuringsrapport eerlijk is beoordeeld waardoor wij er op dat moment vanuit gingen dat het prima was.
Zelf nog achter desbetreffende dierenarts aangebeld om navraag te doen.
Achteraf natuurlijk niet slim maar nooit bij stil gestaan op dat moment

Heb jij het keuringsrapport ook ?
Heeft de da daar de chip uitgelezen en vermerkt dat er gebortejaar 1900 uitkomt ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:43

Ik snap eigenlijk niet heel goed wat jij nu verder wil?

Ja, het paard moet goed terechtkomen. Maar wat wil jij? Wil je de kosten verhalen?

Achteraf heb je misschien iets meer betaald in de aanschaf dan een paard van deze leeftijd nu waard is. Hoewel de prijzen vrij hoog liggen en een gezonde 24jr nog even mee kan.

Bij de verkoper was een tandarts geweest? Die vullen meestal ook behandelkaarten in en had vraagtekens kunnen stellen bij de leeftijd. Soms is het lastig te beoordelen, maar een 14 jarige heeft doorgaans een ander gebit dan een 24 jarige. Maar ook onderling zien we hier wel grote verschillen bij 20+ers.

Wie zegt dat de verkoper het wist? Als je als "particulier" een paard verkoopt in goed vertrouwen en de koper doet zelf verder ook geen onderzoek, wordt het snel, soms onterecht, naar elkaar wijzen.
Als de verkoper een handelaar is, weten ze soms niet alles. Een echte particulier heeft het paard misschien toch enige tijd in bezit gehad, wil dat het goed terecht komt en kent het paard. Maar daarop weer alle variaties.

Hoe goed heb je het paard bekeken? Een snijtand missen zie je toch wel. En nu ziet het paard er opeens niet meer bruikbaar uit voor wat je wil? Dus bij aankoop zag je een gezond, 14jarig paard en die is bij jou in hele korte tijd onbruikbaar geworden?

Ik heb recent op afstand meegeleefd met een rechtzaak om een paard en dat was echt wel heel naar. Kopers raakten toch gehecht, de rechtzaak duurde lang en werd steeds verlengd. Paard moest of ging toch terug en dat was naar. Zeker omdat de handelaar het paard weer onterecht volop is gaan trainen.

Als je deze aanschaf hebt betaald en die kosten hebt gemaakt en nu op het punt staat om het weg te geven, zijn de kosten geen probleem voor je? Dan kan je dat overwegen.

Maar je kan ook nog heel veel leuke dingen doen als het paard nu weer opknapt. Mijn merrie was 19, verwaarloosd en knapte goed op en hebben we tot vorig jaar op haar 28e nog gereden. Zou nu nog kunnen, maar je gaat het nu echt merken.
In theorie kan je nog een paar jaar plezier hebben. Er is helemaal geen garantie dat je van een 14 jarige langer plezier hebt.

Als je iets tegen de verkoper wil beginnen, moet je hippisch juridisch advies zoeken en verder niet meer teveel zeggen en plaatsen op bijv Bokt.