Paard omtrekken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:26

Poekkie schreef:
In de manege gaat het wel goed zeg je? Kan je je instructrice geen filmpje tonen en tips vragen?

Als ze totaal niet reageren op je been zou ik terug bij het begin beginnen. Vanop de grond leren wijken voor druk. En aan de longe mooi stap/draf/galop en tempo wisselen op stemhulpen.
Als je er dan op gaat alleen stap en draf waarbij je puur let op tempo, grote figuren en overgangen. Nog geen galop totdat dat goed gaat. En die handen helemaal niet naar boven.
Zitten, met je navel wijzen waar je heen wel, buiging vragen rond je binnenbeen, buitenteugel aangespannen, binnenteugel open. Zorg dat je in de wendingen en cirkels het binnenoog net kan zien, maar je paard wel onder je blijft lopen. Loopt hij weg… dan heb je te weinig contact op buitenteugel. Rij gerust 20x een grote acht om die stelling te leren voelen.

Maar: laat ook een zadelpasser komen en doe niet meer mee aan dat soort mishandeling aub.

Super goed advies :j

Anoniem

Re: Paard omtrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:34

Ieder paard kan “aan de teugel”. Als jij het juiste verende contact met het paard hebt dan gaat het paard vanzelf “aan de teugel” lopen. Op onderstaande foto was mijn paard 1,5 week zadelmak.

Afbeelding

Als je zadel niet goed past kan daar ook een groot oorzaak van het probleem liggen. Paard kan wellicht niet buigen omdat het pijn doet. Dan even niet meer rijden tot dat er een ander zadel is.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:35

TS, ik zie je in je post verantwoorden hoe goed je rijd en hoeveel je rijd en dat het aan de paarden ligt die het nooit geleerd hebben. Dat snap ik, alleen het punt is dat paarden niet geleerd te hebben om aan de teugel te lopen. Het is een cadeautje wat je krijgt wanneer je je paard op de correcte manier rijd (met het juiste tuig!). Dat kan soms even duren, maar ieder paard die je correct rijdt met goed ruggebruik die in orde is, wordt nageeflijk. Dus ook jouw bijrijdpaarden kunnen nageeflijk over de rug lopen, met de juiste ruiter. En nogmaals, dat is geen schande als dat niet lukt. Ik heb ook weleens moeite om een paard nageeflijk te krijgen, daar gaat een traject aan vooraf van actief aan het been, rechtrichten, voldoende buitenteugel. Stapje voor stapje. Maar het is niet zo dat ze dat eerst moeten leren en dan vervolgens altijd nageeflijk lopen.

Nu waar je misschien praktisch wat aan heb, begin inderdaad wat Poekkie zegt. Begin bij het begin. Eerst aan het been, niet aan de teugels prutsen. Buitenteugel er aan houden, en zorgen dat hij actief wordt met zijn achterhand. Het jammere is alleen dat je zonder les zonder ervaring (en ik bedoel niet dat je niet kan rijden, maar wat ik lees mis je wel wat ervaring qua hoe correct ruggebruik/nageeflijkheid werkt) niet heel veel verder gaat komen ben ik bang. Ik kan het misschien op papier vertellen, maar zonder les red ik het ook niet. Er moet iemand naast staan die ziet wat ik doe, om hem uiteindelijk netjes nageeflijk te krijgen en dit te begeleiden zodat ik wanneer ik alleen rij ook dit toe kan passen. Om alleen zo'n heel traject door te gaan red ik dat niet alleen, en jij ook niet vrees ik. Is er geen optie te vinden om toch privé les oid te krijgen soms?

En te beginnen met het tuig. Als je tuig niet in orde is, niet opstappen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:02

TS, je vraagt om tips om een paard om te kunnen trekken als hij er vandoor gaat. Met leren hoe je het paard omtrekt, ga je het probleem niet oplossen. Dit probleem los je op door te voorkomen dat hij gaat rennen, en dat kan je pas als je weet waarom hij gaat rennen. Als hij gaat rennen omdat hij wil ontsnappen van de pijn van een slecht passend zadel, dan moet je gewoon niet meer opstappen tot het wel past. Dat is gewoon dierenmishandeling. Gaat hij rennen omdat hij schrikt, leer je hem geruststellen en spanning afvloeien. Als hij gaat rennen omdat hij je niet begrijpt of je hulp verkeerd interpreteert, dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat hij je wel (goed) begrijpt. En daarin is het heel makkelijk om te zeggen 'paard heeft dit niet goed geleerd', maar of dat nou wel of niet het geval is, het blijft jouw taak om de hulpen zo te maken dat hij ze wel snapt of gaat snappen. Het is vrij duidelijk dat dit jouw niet lukt, maar je kunt ook geen hulpen vragen van een instructeur. Hoe wil je dit dan ooit gaan verbeteren? Het lijkt me vrij duidelijk dat als je na een half jaar nog steeds dit probleem hebt, dat je het niet zelfstandig gaat kunnen oplossen. Zoals ik al eerder heb gezegd, dit is geen probleem dat je met een paar tips van Bokt gaat oplossen. Dit probleem heeft iemand nodig die meekijkt en op het moment zelf kan zeggen wat goed en fout gaat en waarom. Het rennen is namelijk niet het probleem dat je moet oplossen, het is slechts een uiting die je paard gebruikt. Je moet de oorzaak vinden en aanpassen.

Ik hoop echt dat je in gaat zien dat je de fout bij jezelf moet zoeken. Paarden kunnen best iets niet of niet goed hebben geleerd, maar dan moet jij dat oplossen en niet gewoon zeggen 'paard is niet opgevoed'. Verander je vraag eens naar 'hoe kan ik dit paard wél de juiste dingen leren' en zoek een instructeur die je kan helpen met die vraag.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 20:02

Mijn bijrijdpaarden kunnen allebei geen galop onder het zadel.
Longeren doe ik zelf normaal nooit.
Goedpassend tuig gaat er niet komen, voor beide paarden wordt het zelfde tuig gebruikt.
De paarden lopen bij iedereen niet nageefelijk. Ze weten niet wat stelling en buiging is, en zijn aan het been wat afgestompt. De eigenaren hebben nooit rijles gehad.
en dat 'aan de teugel' ja, das wel mooi, maar de eigenaren hebben geen idee hoe je ze aan de teugel laat lopen. de paarden kennen daar de hulpen dus ook niet voor. Ze stellen het ook niet voor.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:08

Wat stopt je om ze deze dingen zelf te leren? (Al zijn er geen hulpen voor aan de teugel, dus dat ze die niet kennen is niet zo vreemd)

Wat wil je bereiken met het rijden van deze paarden? Kun je dit zonder hulp? Kan dit veilig?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:08

Mijn pup kent de hulpen daar ook niet voor.
Als ik een verende zachte verbinding maak met haar mond, doet ze het vanzelf. Aan de teugel is niet iets wat paarden hoeven te leren :)

Stelling vraag je zelf als ruiter, is van nek tot schoft, buiging is niets anders dan de lijn van de bocht volgen met het lijf, en doe je door de schouder en de achterhand te begrenzen.

Dat is iets wat paarden van nature niet doen, maar wel redelijk makkelijk kunnen leren, en met logische hulpen begrijpt ook een jong paard dat gewoon. Dan zit je nog met een stuk natuurlijke scheefheid en een ruiter die ze uit balans brengt, en als die ruiter ze erg uit balans brengt en geen buiging vraagt, vliegt het paard dus uit de bocht.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:13

Er zijn geen hulpen om nageeflijk te lopen. Lees nog eens wat er boven geschreven wordt door o.a. Avalanche, Bowo en Poekkie. Echt heel goed advies. Je paarden gaan hun lichaam beter gebruiken als jij ze correct rijdt. Is overigens best moeilijk, als in: vergt veel ervaring, dus geen schande als het nog niet helemaal perfect lukt. Mij lukt het in ieder geval nog niet altijd, daarom heb ik les.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:16

mars_mellow schreef:
Goedpassend tuig gaat er niet komen, voor beide paarden wordt het zelfde tuig gebruikt.
De paarden lopen bij iedereen niet nageefelijk. Ze weten niet wat stelling en buiging is, en zijn aan het been wat afgestompt. De eigenaren hebben nooit rijles gehad.
en dat 'aan de teugel' ja, das wel mooi, maar de eigenaren hebben geen idee hoe je ze aan de teugel laat lopen. de paarden kennen daar de hulpen dus ook niet voor. Ze stellen het ook niet voor.

'De eigenaren hebben geen idee hoe ze aan de teugel moeten lopen'. Jij wel?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:27

Het is helemaal geen punt dat er iemand anders op die paarden rijdt die niet met stelling en buiging kan rijden of waarbij het paard niet nageeflijk loopt. Dat kan bij jou alsnog wel, dus ja het ligt toch ook echt aan jou.

Ik rijd al jaren paarden samen met anderen. Waarbij de anderen altijd een lager niveau hebben en moeite hebben met nageeflijkheid of aan de hulpen/het been. Wisselende dingen, maar iig moeite ermee. Ook bij paarden die net onder het zadel waren. En toch lopen en liepen ze bij mij wel allemaal correct. Nageeflijkheid leer je ze niet, dat gebeurt als je de rest netjes hebt. Ook wenden is iets wat gewoon logische reacties zijn.

Als ze in stap al niet reageren op hulpen moeten je niet aan 1 teugel gaan trekken. Juist nagaan of je wel de juiste hulpen geeft, zoals al vaker uitgelegd in dit topic. Als ze wel de richting op kijken waar jij heen wilt maar niet wenden en de andere kant op gaan heb je dus te veel binnen teugel en te weinig buitenkant.

Wat in uiterste geval nog wel kan helpen als ze richting prikkeldraad lopen is niet er vandaan trekken aan 1 teugel, want je ziet dat het juist verkeerd gaat. Probeer ze dan juist eens naar het prikkeldraad te laten kijken

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 20:29

Amado7 schreef:
mars_mellow schreef:

'De eigenaren hebben geen idee hoe ze aan de teugel moeten lopen'. Jij wel?

Nee, ik ook niet!
Ik bedoel hiermee te zeggen dat de paarden dit niet eerder hebben gedaan onder het zadel. De eigenaren kunnen ook geen tips geven zo.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:31

TS, het is belangrijk om te onthouden dat de paarden jouw hulp nodig hebben om te verbeteren.
Dus wat kun JIJ betekenen om ze fijn door hun lijf te leren/laten lopen onder het zadel?
Daar is maar één antwoord op en dat is je eigen rijkunst verbeteren.

Een paard dat soepel en blij is, is makkelijker om te rijden dan een paard dat minder goed gereden is, niet fijn in zijn lijf zit en/of last heeft van minder passend tuig. Paardrijden op zo'n soepel paard is ingewikkeld genoeg, maar paardrijden op een paard dat minder soepel en blij is, is onwijs ingewikkeld.

Als ik jou was, zou ik les nemen. Aangezien je aangeeft dat dat niet kan, zou ik me op internet en boeken helemaal storten op hoe je goed dressuur rijdt. Een paar tips: op de voorpagina staat een interview met iemand van TAKT Academy, zij biedt een gratis lezing/webinar aan. Ook DressagePro is 7 dagen gratis uit te proberen en heeft súperinteressante informatie. En verder googlen, rijtechnische topics doorlezen enz.

En jezelf steeds de vraag stellen: hoe kan ik de vraag zo stellen dat het paard het 'juiste' antwoord kan en wil geven? En betrap jezelf op gedachten als 'ja, maar' / 'het paard doet het niet (goed)' / 'de eigenaren hebben iets verkeerd gedaan' / enz. Nee. Wat kan JIJ anders doen om je paard te helpen?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:35

Ik denk niet dat het hier om een groen dier gaat maar om paarden die al veel verkeerd gedrag aangeleerd hebben.
Dat is echt wel heel wat anders dan een jong dier opleiden.Dan red je het niet zo eenvoudig.

Ts ik denk dat je vooral moet nadenken of dit wel veilig voor je is, deze dieren vragen wel een ervaren ruiter, een noodstop is geen hulpmiddel om alles op te lossen. Je moet hier echt keuzes maken voor je eigen veiligheid

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:55

De paarden op de manege gaan ervandoor? Ook tijdens de les? Wat zegt je instructrice dan?

@gilbo: niet mee eens in dit geval. Ook oudere paarden kunnen gewoon correct leren lopen. Ik heb er hier genoeg zo, inclusief mijn eigen paard. Goede ruiter erop en na 3 keer rijden zie je al een heel groot verschil (nee, niet om Z te rijden, maar wel gewoon correcter in hun lijf lopen). Het is niet zo dat er gedrag afgeleerd moet worden of een paard omgeschoold moet worden, alleen de hulpen correcter en de paarden leren buigen en contact te houden op buitenteugel.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:58

Ja dat zeg je goed, een goede ruiter erop.Maar dat is de situatie niet
Dit vraagt echt wel meer ervaring dan nu alleen de info van Bokt of een paar extra lesjes.

Ts die 25 jarige kan zich zomaar flink blesseren als je die zomaar ineens omtrekt.

Mogen ze nu wel of niet naar de manege? Want dan zou ik dat zeker doen.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 21:03

Met mijn bijrijd paarden kan ik niet naar een manege, en ook geen les nemen.

We gaan nu wel erg ver off- topic trouwens :j

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:14

Ik zou stoppen met rijden op deze paarden. Slecht passend tuig, omheining van prikkeldraad, niet genoeg kennis en kunde en daarbij ook nog een paard met gebreken. Dat zou je niet eens moeten willen. Hier doe je jezelf en de paarden geen plezier mee. Doe gewoon dingen die wel veilig en leuk zijn voor jou én de paarden. Bewaar het rijden voor op de manege of zoek een ander bijrijdpaard.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:23

Ik zou ook stoppen met rijden op deze paarden. Slecht passend tuig, niet opgevoed en geen mogelijkheid voor begeleiding vind ik een slechte combinatie. Wat haal jij uit het rijden? Je leert er niet veel van en creeërt alleen gevaarlijke situaties voor jezelf en anderen. Nee hier zou ik echt niet willen blijven rijden. Ik zou eerder opzoek gaan naar een plek waar de paarden meer kunnen en waar jij begeleiding kan krijgen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:49

mars_mellow schreef:

Maar het vandoor gaan gebeurt op de manege of lees ik dat verkeerd?

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 22:21

Poekkie schreef:
mars_mellow schreef:

Maar het vandoor gaan gebeurt op de manege of lees ik dat verkeerd?

Ja, al een tijdje niet meer, omdat ik alleen op die makke kinderpony rijd, aangezien ik het te gevaarlijk vond worden.
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 04-03-22 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:25

Maar geeft je instructrice dan geen tips? Daarvoor dient ze toch?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:36

Ik zou die twee verzorg paarden zonder passend tuig laten voor wat het is, die heb je toch nog maar net? Ik zag je ook in het verzorg paarden topic reageren dat je kortgeleden een advertentie had geplaatst. Dan kan je al die extra tijd stoppen in meer lessen op de manege. :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:38

Bijzonder allemaal...

Op de manege rij je de makke pony's.
De andere zijn nog te moeilijk voor je. Niet erg dat is het fijne van de manege. Rijden op de paarden die bij je passen

Maar bij je verzorg paarden denk je het zonder les wel te kunnen?

Heel rot dat les daar niet kan.
Ook nog geen passend tuig.
Dan zou ik het daar bij borstelen houden totdat de de situatie tuig en les is veranderd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:40

Hoezo krijg je geen tips dan?
Je bedoelt dat je daar vrij rijd zonder les of zo?

Wat neem ik aan?
Dat je nu liever de brave paarden doet? Is toch zo?
Als je angstig bent zijn ze net zo goed te moeilijk?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-03-22 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 22:42

Nee, maar die problemen doen zich alleen voor op mijn verzorgpaarden. Daarom vraag ik op de manege geen tips...

'de andere zijn nog te moeilijk voor je'

oke :)
Het is voor jullie helaas lastig om de situatie in te schatten. Als je meer info wil, voel vrij om me een pb te doen.
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 04-03-22 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt