Duurzaamheid in de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:17

Rex_Rolfo schreef:
Annemarievzr schreef:
wie heeft wel eens gekeken naar hoe duurzaam het voer is dat je geeft? ... Tot ik ineens zag dat mijn paardenvoer ook palmolie bevatte.

Toevallig van de week een artikel gelezen dat het wat genuanceerder ligt dan alleen "palm = slecht". Met name bestaande kleinschalige palmolie plantages zijn een stuk minder slecht dan grootschalige nieuw opgezette plantages waarvoor tientallen hectares oerwoud worden gekapt. Als je voer zoekt zonder palmolie zit er waarschijnlijk een andere bron van olie in, dat belast de omgeving ook. En de meeste planten hebben voor een ton olie (veel) meer oppervlak nodig dan de oliepalm.

Goed punt. Ik denk dat je dit WUR artikel bedoelt? https://www.wur.nl/en/newsarticle/New-l ... lm%20trees. Is inderdaad heel interessant. Pavo gebruikt idd sojaolie, en daar wordt ook regenwoud voor gekapt ;( Wat in elk geval wel belangrijk is: kijk kritisch naar al je producten en wees je ervan bewust wat je koopt. En kijk ook naar de "grote klappers". Je kunt bijvoorbeeld heel goed kijken naar de kleding die je koopt, maar vervolgens (post-corona) 3x per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan. Dat schiet niet op....

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:52

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Re: Duurzaamheid in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:58

Elk kwartaal een nieuwe outfit heb ik nog nooit gedaan. Dat zie je sommige ruiters wel doen. Dekjes koop ik zelden nieuw, ik heb er wel 50, maar daarvan zijn er maar 3 nieuw gekocht, de rest als hele serie gebruikt.

Een leren zadel is natuurlijk duurzamer dan een plastic zadel. Maar ja, er is wel een rund voor geslacht (of het leer was een bijprodukt van vlees). Maar een goed leren zadel gaat wel 20 jaar mee.
Hoofdstellen zijn een modeverschijnsel geworden, en ja, ik doe er ook wel wat aan mee. Ik heb onlangs veel Engelse hoofdstellen verkocht, maar heb er ook weer wat westernspul voor teruggekocht.
Meegaan met trends ben ik ook niet van. Maar ik vind af en toe wat nieuws wel mooi. Maar dat nieuw mag ook gebruikt zijn, als ik het maar mooi vind. Ik koop wel kwaliteitsspul, maar echt niet het allerduurste. Een merkje intreresseert mij niet.

Vakantie, en vliegen, tja, dat hoort bij mijn leven. Ik kan niet wachten voordat ik weer weg kan. Het is niet dat ik denk van dat kan niet. Ieder moet voor zich bepalen wat belangrijk is.
Voor mij is dat spullen met minder plastic kopen, plastic onder water opruimen en qua kleding en paardenspullen voor duurzaam te kiezen.
Maar een shampoo bevat bij mij gewoon SLS, dat schijnt niet altijd goed te zijn, maar ik kan echt geen goede shampoos vinden zonder.
Als ik van Kramer spullen krijg plastic, dan worden die zakken hergebruikt als afvalzakken, evenals de doos. Ik heb al wel een jaar geen vuilniszak meer gebruikt, kon telkens verpakkingsmateriaal gebruiken als afvalzak/bak.

Ik repareer ook wat nog te repareren is. Dus een halster kan best een strotouwtje hebben als een klip kapot is.

dAAn2410

Re: Duurzaamheid in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:05

ik ben opzich ook best wel duurzaam bezig volgens mij.
ik bedoel mijn spullen geen mee tot ze kapot zijn en niet meer te maken zijn. en mijn (2) verzorgpaarden hebben zeggen en schrijven 2/3 dekjes beiden.. en ik ben wel opzoek naar een setje, maar ik ben dan wel aan het kijken voor 2e hands, of een merk dat daar ook mee bezig is, dat zijn er veels te weinig voor mijn gevoel :+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:22

Ik koop niet graag tweedehands voor mijn paard (of kledij voor mijzelf) en doe dit dus ook niet. Dus wat dat betreft ben ik niet zo duurzaam. Aan de andere kant koop ik zelden nieuwe dekjes of kledij voor mezelf. Ik heb al makkelijk 9 jaar dezelfde cap (oeps die moet je eigenlijk vervangen na iedere val). Ik vind het ook oprecht fijn om mijn spullen te gebruiken tot ze tot op de draad versleten zijn. Ieder dekje wat ik heb heeft een bepaalde herinnering dus dan is het ook gewoon fijn om die steeds opnieuw te gebruiken. Enkel een dekje wat vol gaten zit of helemaal versleten is wordt hier weggegooid. Sommige dekjes zoals eentje van RG Italy heb ik al meer dan 10 jaar. Er zitten wel een paar vlekken op maar ik vind het fijn om na zo’n lange tijd het dekje toch nog te kunnen gebruiken.

En hoofdstellen/halsters koop ik enkel als de voorganger stuk is. Enkel borstels koop ik wel eens zomaar opnieuw. Omdat die toch best smerig kunnen worden en soms niet meer helemaal schoon raken. Maar wat betreft je OP heb je zeker een punt. De paardensport is bij uitstek een sector waar je eindeloos nieuwe spullen kan kopen.