Moeder van vriendin bemoeit zich met..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:53

Onali schreef:
Waarom überhaupt al die moeite doen voor een dekje.
Als je dan iets eigen wilt gebruiken koop dan een halster of iets.

Dit ja, als het zo’n gedoe is rijd je toch gewoon met een dekje van de manege. Paard merkt er toch niets van...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:57

Palmera schreef:
Ik snap vooral niet dat een manege dit gehannes toestaat. Je komt om wat te leren niet om een statement/reclame/etc te maken.
Arm paard, zadel op, zadel af, ander dekje en maar hopen dat alles recht ligt in de haast.

Dus dat.. Dit is IMO echt een geheel nutteloos ego-ding dat ten koste van het paard gaat. :o

Snap ook niet dat een manege dat toe laat.

pillow

Re: Moeder van vriendin bemoeit zich met..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:59

Ik snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt over dat het paard even op en afgezadeld wordt. Misschien vindt die het juist wel fijn om even stil te staan ipv 20 minuten stappen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:02

Ja hij vindt het vast heerlijk, dat haastige geklooi aan z'n lijf van minstens 1 persoon die geërgerd is omdat het niet snel genoeg gaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:05

Ayasha schreef:
Ja hij vindt het vast heerlijk, dat haastige geklooi aan z'n lijf van minstens 1 persoon die geërgerd is omdat het niet snel genoeg gaat.

Precies.
En inderdaad wat je zegt, met eigen dekje is ego, paard heeft er niets aan.

Ik begrijp de manege ook niet, koop een eigen paard en je kan er op leggen wat je wilt, rij je op een manege paard gebruik je manege spullen.
Klaar met dat ego trippen onderling, elke manege klant gelijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:08

pillow schreef:
Ik snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt over dat het paard even op en afgezadeld wordt. Misschien vindt die het juist wel fijn om even stil te staan ipv 20 minuten stappen.

Voor de spieren zou ik zeggen dat stappen na de les veel beter is dan stilstaan.
Voor het paard zou het mij verbazen als die opzadelen echt leuker vindt dan wat stappen, nog geen enkele gezien die dat zou verkiezen tot nu toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:15

pillow schreef:

Ja, ik lees het ook met verbazing. Ik rijd/ reed zelfs altijd met mijn eigen zadel en als er een les er na kwam dan lag het zadel van de manege al klaar. Dit vanwege mijn rug, ik heb echt een goed zadel nodig. Ik heb veel verschillende goede kwaliteitszadel en ik moet het 1ste paard nog tegen komen als het zadel niet zou passen. De 1ste keer werd er eventjes gecontroleerd, meestal een goedkeurende knik (mijn zadels zijn echt beter als het gemiddelde manege zadel) en dan lekker rijden (meestal buiten). Bij terug komst werd of het paard afgezadeld of gewisseld van zadel. Het manege zadel lag dan al klaar met dekje.
Het enige belangrijke is dat er gewoon rustig en op tijd gewisseld wordt voor de andere. Je kunt alles wel onder dierenmishandeling of dierenleed of ongemak voor de dieren scharen.
Ik ken zadeldekjes van de manege die zien er echt niet meer uit en zijn van geen comfort (idem de zadels), dus wie weet hoe het paard geniet van een normaal dekje op zijn rug dat lekker zacht en comfortabel is, of zoals in mijn geval een fijn goed passend merk zadel.
Zolang je de ander met de tijd maar niet in de weg zit, dat is het allerbelangrijkste en met rust wisselt voor het paard.

amazaballss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:19

Vroeger, toen ik nog op de manege reed, wist ik eigenlijk niet beter dan dat alle paarden gewoon hun eigen manege dekje hadden, maar dat is verder natuurlijk de zaak van de manege zelf en niet de jouwe. Nou weet ik wel dat deze dekjes niet altijd even schoon waren (lees: hard van het zweet/ongewassen), maar dat verschilt ook per manege. De manege waar ik daarna gereden heb was veel beter verzorgd en alles prima in orde, wat ik nu bij vrijwel elke manege.

Als jij persé zou willen rijden met een eigen dekje, zou ik dat doen wanneer er na jou niemand meer op het paard rijdt. Zowel jij als een ander ondervinden dan ook geen hinder in de zin van een verkorting van zijn of haar lestijd (eerder stoppen/later beginnen)! :j
Laatst bijgewerkt door amazaballss op 04-03-21 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:22

Hoe in hemelsnaam past 1 kwaliteitszadel op elk paard? Kun je best vinden maar dat is gewoon niet waar. Op maneges hebben ze gemiddeld genomen prima tuig tegenwoordig. De tijd van verotte zadels en versleten dekjes is echt wel voorbij. De modieuze dekjes van tegenwoordig zijn de helft van de tijd echt bedroevend qua materiaal en pasvorm. Ik zou het niet willen voor mijn paarden. Vooral voor het welzijn van het paard maar ook voor het gehannes met wisselen, en nog meer, statusverschillen tussen kinderen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:26

Vroeger werd er inderdaad veel met 1 zadel gereden.
Zo ben ik ook begonnen, idd 1 kwaliteitszadel voor bijna alle handelspaarden.
Nu hadden veel paarden wel ongeveer eenzelfde bouw en ja de ene stond er een week en de andere 3 maanden dus aanpassen kon ook niet.
Dus ik vermoed dat dit nu nog zo gaat.

Manege toen was idd niet veel soeps, maar ik ga er vanuit anno nu dat elke manege paard een goed eigen zadel heeft.

En als je wisselt om medische redenen vind ik overigens heel wat anders dan wisselen om redenen om op te scheppen, want meer waarde heeft dat dekje onder hetzelfde zadel niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:27

pluisje88 schreef:
Hoe in hemelsnaam past 1 kwaliteitszadel op elk paard? Kun je best vinden maar dat is gewoon niet waar. Op maneges hebben ze gemiddeld genomen prima tuig tegenwoordig. De tijd van verotte zadels en versleten dekjes is echt wel voorbij. De modieuze dekjes van tegenwoordig zijn de helft van de tijd echt bedroevend qua materiaal en pasvorm. Ik zou het niet willen voor mijn paarden. Vooral voor het welzijn van het paard maar ook voor het gehannes met wisselen, en nog meer, statusverschillen tussen kinderen.

Lezen is ook een kunst. Ik heb 4 verschillende kwaliteitszadels. Die nam ik mee en als er geen past dan reed ik met die vd manege.
OP Babou waar ik regelmatig op rijd heb ik een handgemaakt Dabbs zadel met brede boom, dat zadel ligt zelfs beter als haar eigen zadel. Toen ik Babou zag wist ik welk zadel ik mee moest nemen en dat klopte.
OP Chic een totaal ander zadel gelegd (kieffer veelzijdigheids) en pastte super. Geschikt voor normale rug, normale boom. Ook verbetering tov manegezadel.
Dan heb ik nog een KN zadel en nog een minder kwalitatief zadel.

In Frankrijk vind ik de kwaliteit zadels van lage kwaliteit op de maneges.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-03-21 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:29

De handeling van het aansingelen vind ik niet iets dat je vaker zou moeten doen dan nodig. Of het nou een manegepaard is of niet.
Wat betreft 2 uur achter elkaar, daar gaat een paard niet dood aan. Met onze eigen ook een poos gedaan, pas toen het werk van ons allebei dressuurmatig serieuzer werd zijn we daarmee gestopt.
En dat het manegedekje afgeragd of slecht zou zijn is hier niet als reden genoemd (al gaat TO dat nu vast wel doen, om zo haar eigen dekje te verdedigen en niet naar haar eigen motivatie te hoeven kijken) en daarnaast zijn er tegenwoordig ook gewoon maneges die hun spullen prima voor elkaar hebben, maar dat is voor de meeste bokkers nog altijd moeilijk te geloven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:34

Om medische redenen met een ander zadel rijden vind ik ook wel anders dan te moeten wisselen om een dekje dat er gewoon leuker uitziet. Zelfs afgeragd of niet, dat maakt voor een paard toch niets uit? Die dikke zijn juist veel warmer voor de dieren.

Als manegehouder zou ik wel wat angst hebben waar die dekjes nog allemaal opgelegen hebben. Ik zeg niet dat TS dit doet, maar voor hetzelfde geld heeft je manegeklant nog 3 verzorgponies waarvan eentje met schurft of luizen. Als die zadeldoeken dan over en weer gaan.. hmmm... niet zo veilig eigelijk.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:38

Ik zou persoonlijk kijken naar wat het meest prettig is voor het dier en het gehannes van een eigen dekje omdat jij dat mooier vindt achterwege laten. Als het dan toch per se nodig is zou ik het in je eigen tijd wisselen, zodat de lesklant erna er geen last van heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:42

Poekkie dat is waar. Ik vind wel dat je altijd één dekje voor één paard moet gebruiken. Althans dat doe ik wel.
Babou heeft haar eigen spullen (van mij dus).
Chic waar ik eerst op mocht rijden had dat idem dito en het was pure 100% mazzel dat de twee zadels van Hercule alle twee perfect op hem pastte, want dat was een vette meevaller toen we hem kochten. Scheelt toch een hoop gepas en gedoe en geld.
Als ik op een manege reed waren het merens paardjes, en aangezien ik twee totaal verschillende merens had als het om de rug ging, past er vrijwel altijd een op de merens van de manege.
Het 4de zadel was een spring zadel (kwam uit UK) en dat heb ik aan mijn vriendin gegeven, want dat pastte vrijwel nooit op de manege paardjes. Dus was alleen maar lastig want nam ruimte in.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:44

pien_2010 schreef:
Poekkie dat is waar. Ik vind wel dat je altijd één dekje voor één paard moet gebruiken. Althans dat doe ik wel.
Chic waar ik eerst op mocht rijden had dat idem dito en het was pure 100% mazzel dat de twee zadels van Hercule alle twee perfect op hem pastte, want dat was een vette meevaller toen we hem kochten. Scheelt toch een hoop gepas en gedoe en geld.
Als ik op een manege reed waren het merens paardjes, en aangezien ik twee totaal verschillende merens had als het om de rug ging, past er vrijwel altijd een op de merens van de manege.
Het 4de zadel was een spring zadel (kwam uit UK) en dat heb ik aan mijn vriendin gegeven, want dat pastte vrijwel nooit op de manege paardjes. Dus was alleen maar lastig want nam ruimte in.

Dat vind ik ook, maar kan je als stalhouder niet controleren als ieder met zijn eigen materiaal komt helaas. Zeker nu met die rhino zou ik wel angst hebben.

Horseball6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 13:26

Art_Ificious schreef:
Waarom wil dat meisje perse op dat paard?

Ik lees dat jij dat paard als vast les paard hebt. Heeft dan niet iedere klant een vast lespaard?

Vind 2x een les rijden ook best erg voor het paard. Meeste maneges proberen dat toch juist te voorkomen, of het moet 2x een ander type les zijn waarvan 1 les dus rustiger en minder intensief is.

Ze wil perse op mijn les paard omdat ze van friese paarden houd.Er zijn meer die met eigen spul rijden.Somigen hebben en eigen zadel hoofdstel en ook dekje waar ze mee rijden
Heb op verschillende paarden gereden.Met uitgewassen tussen door en die moesten soms ook na mij die gene had nergens moeite mee ze stond toen al klaar met het dekje bij de bak.de vriendin doet dit niet
Bij ons lopen de paarden max 2 uren meer niet.
Ik had gehoopt op postiviefe reaties

Horseball6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 13:27

Poekkie schreef:
pien_2010 schreef:

Dat vind ik ook, maar kan je als stalhouder niet controleren als ieder met zijn eigen materiaal komt helaas. Zeker nu met die rhino zou ik wel angst hebben.

Daar zijn ze niet bang voor.Ik gebruik het dekje alleen voor dat paard en als ik op een ander ga dan WAS IK HEM EERST UIT

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:32

Natuurlijk mag zij ook perse op dat paard rijden, net als jij vind ze die dus het leukste.

Van de manege mag het, dan is het gewoon zelf 10 minuten eerder stoppen met je les en zorgen dat je paard rustig en correct omgezadeld word met het manege dekje :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:35

Horseball6 schreef:
Art_Ificious schreef:

Ik lees dat jij dat paard als vast les paard hebt. Heeft dan niet iedere klant een vast lespaard?

Vind 2x een les rijden ook best erg voor het paard. Meeste maneges proberen dat toch juist te voorkomen, of het moet 2x een ander type les zijn waarvan 1 les dus rustiger en minder intensief is.

Ze wil perse op mijn les paard omdat ze van friese paarden houd.Er zijn meer die met eigen spul rijden.Somigen hebben en eigen zadel hoofdstel en ook dekje waar ze mee rijden
Heb op verschillende paarden gereden.Met uitgewassen tussen door en die moesten soms ook na mij die gene had nergens moeite mee ze stond toen al klaar met het dekje bij de bak.de vriendin doet dit niet

Als je daar met random eigen zadel en hoofdstel zonder degelijke check mag afkomen kan ik het alleen maar triest vinden voor de paarden. Wat een slechte manege.

Maar sorry... ‘t is niet omdat anderen in je les het ook doen dat ik het een positieve zaak vind. Als ik die vriendin was, vond ik je ook vooral erg lastig :o probeer rekening met haar te houden en zeker niet uit te lopen.

Horseball6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 13:40

Poekkie schreef:
Art_Ificious schreef:

Als je daar met random eigen zadel en hoofdstel zonder degelijke check mag afkomen kan ik het alleen maar triest vinden voor de paarden. Wat een slechte manege.

Maar sorry... ‘t is niet omdat anderen in je les het ook doen dat ik het een positieve zaak vind. Als ik die vriendin was, vond ik je ook vooral erg lastig :o probeer rekening met haar te houden en zeker niet uit te lopen.[/quote]
Sorry ?
De manege kijkt wel degelijk of.wat past als het niet past mag het ER NIET OP

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:44

Maar wat wil je nu eigenlijk horen? :)

Ondanks dat vele het raar vinden, van de manege mag het.
Dus jij moet klaar zijn voordat de andere les begint. Of ze daar nu nog aan het stappen zijn of niet doet er niet toe. Gewoon het paard op tijd overdragen.

Horseball6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 13:45

DuoPenotti schreef:
Maar wat wil je nu eigenlijk horen? :)

Ondanks dat vele het raar vinden, van de manege mag het.
Dus jij moet klaar zijn voordat de andere les begint. Of ze daar nu nog aan het stappen zijn of niet doet er niet toe. Gewoon het paard op tijd overdragen.

Zoals ik ook al had vertelt.Staat het paard optijd klaar voor haar

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:45

Dan is het toch prima :)

Misschien ligt het aan mij maar ik begrijp dit topic dan eigenlijk niet helemaal :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:46

Je geeft aan dat het paard klaar staat als de anderen nog aan het instappen zijn, dan staat het dus niet op tijd klaar want de volgende les is al begonnen.