Paard agressief naar mens tijdens het voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:38

moonfish13 schreef:
Weet je wat niet fijn is anjali?
Je paard die de pensionhouder het licht uit de ogen wil slaan.
De eigenaar had allang zelf actie moeten ondernemen links of rechtsom.
Je zadelt nu een ander op met een levensgevaarlijk paard, bij mij zou het actie zijn of de eigenaar mag een andere stalling zoeken.
Hier hebben we twee paarden gehad die niet te hanteren waren door weinig vrije beweging icm 3-4 kg krachtvoer wegens de sport.
Stalhouder heeft gezegd dat ze ze zelf maar buiten moesten zetten, dat dit niet te doen was en ronduit gevaarlijk.
Toen zijn ze vertrokken, maar ik snap de keus, ze waren ook nog groot.
Geen paard is hier onopgevoed, maar er ging zoveel voer in dat ze s’ochtends helemaal wappie waren als ze eruit mochten.
Dat duurde niet lang, want ze wilden graag nog langer heel blijven.
En dit was geen kwestie meer van foei niet doen, maar buiten moeten zetten met een zweep erbij.

TS heeft in principe niets met de zaak van doen. Is een derde partij zeg maar. Dus wel handig als partij 1 en 2 er van weten en met elkaar communiceren.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:46

Ik zou hem voor het voeren uit z’n stal halen en op een andere plek voeren.
Hij denkt duidelijk dat hij de baas is in zijn eigen stal. Misschien dat je dat gedrag aan het wankelen brengt als je hem uit zijn “territorium” haalt en hem op neutrale grond voert. Wel een hele heftige reactie heeft hij zeg! Die mag wel eens opnieuw de basis regeltjes gaan leren van het principe “wat van mij is blijft van mij, totdat ik zeg dat het van jou is”.. <<)

Edit: en misschien dat de mogelijkheid op die stalling er is dat het paard een schot tussen hem en de buurman kan hebben? Kan hij wel naar de overkant kijken, maar is die opbouwende spanning/stress van het zien dat er gevoerd wordt voor een deel beperkt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:54

Ianrowan2009 schreef:
Hij denkt duidelijk dat hij de baas is in zijn eigen stal. Misschien dat je dat gedrag aan het wankelen brengt als je hem uit zijn “territorium” haalt en hem op neutrale grond voert. Wel een hele heftige reactie heeft hij zeg! Die mag wel eens opnieuw de basis regeltjes gaan leren van het principe “wat van mij is blijft van mij, totdat ik zeg dat het van jou is”.. <<)

Edit: en misschien dat de mogelijkheid op die stalling er is dat het paard een schot tussen hem en de buurman kan hebben? Kan hij wel naar de overkant kijken, maar is die opbouwende spanning/stress van het zien dat er gevoerd wordt voor een deel beperkt.

Dat hoeven ze niet te zien,maar horen ze al,als er helemaal aan de andere kant van de stalgebouwen met voeren begonnen wordt.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:01

anjali schreef:
Ianrowan2009 schreef:

Dat hoeven ze niet te zien,maar horen ze al,als er helemaal aan de andere kant van de stalgebouwen met voeren begonnen wordt.

Ik bedoel dan natuurlijk wel dat het paard eventueel aan het begin van de boxenreeks gestald kan worden, aan de kant waar het voeren altijd start. En geluid is uiteraard altijd sneller dan het beeld ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:57

Oh hier horen ze de voerkar in de andere stal al hoor, of ze linken het aan de persoon die op een bepaald tijdstip rondloopt.
Ze zijn slim zat hoor.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 19:30

Ik heb er zelf inderdaad niks mee te maken, maar vond het een interessante ‘case’ en interessant om te zien wat verschillende mensen er over te zeggen hebben.
Ik zie zelf het meeste in onbeperkt slowfeeden en daarnaast met positive reinforcement aan de slag buiten de stal. Ik heb het zelf al druk zat met onze eigen paarden, en woon ook niet om de hoek bij mijn vriendin. ;) Dus ik zal zelf niks gaan betekenen in deze case. Maar zal het zeker nog eens gaan bespreken en volgen.