Wanneer mag een pony terug?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 04:47

Cayenne schreef:
Ik weet niet of het dezelfde pony is hoor :+ Maar ik lees al een tijdje mee in het appie topic en kon me die pony herinneren, vandaar.
Niet dat mensen denken dat ik TS stalk ofzo haha :P

dat denk ik niet hoor!
Er staat bij net nieuwe pony en weet niet of hij blijft. Ik vind hem wel cute eigenlijk :D

Cemlys

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 07:24

Ik zou hem denk ik klinisch laten keuren thuis, bloedje afnemen en goede ontworming. Gezien gedrag, lang hengst geweest en blijkbaar niet het beste management zou ik maagzweren niet durven uitsluiten. Gezien zijn kuddegedrag vraag ik me af hoeveel kuddegedrag hij geleerd heeft. Is het een idee hem de komende tijd met 1 stabiele ruin samen te zetten? Want onzekerheid zal hier ook mee spelen. Qua taining in combi met goed ruwvoer beginnen met rustig grondwerk en rustig aan richting longeren. Osteopaat erbij kan ook al veel info geven, gezien de spanning in zn achterhand, maar ook op maagzweergebied. Duidelijk geen kant en klare pony, voor jezelf uitmaken kun en wil je de tijd erin stoppen (en extra kosten)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 07:39

Klopt hij lijkt zeker niet zo mager. Op alle foto's die ik zag zie je het ook niet en op zijn achterhand zit precies een klein beetje bespiering. Maar onder zijn dikke pak haar zit niet veel nog.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 08:36

lailapri schreef:
MightyMike schreef:
koop je bij een particulier, dan ligt de bewijslast bij jou, waarbij je in beide gevallen wel onderzoeksplicht hebt.

Ik heb gemeld dat ik hem pas kon onderzoeken bij brengen en dat ik hem pas het weekend uit kon proberen. Nogmaals medische dingetjes waarmee hij kan functioneren is niet erg. Maar als hij braaf in omgang zou zijn en hij blijkt de eerste dag meteen aan te vallen en en zijn kont erin te draaien, wat ik vervolgens meld. Het is niet dat er weken of maanden overheen zijn. hij is hier nu 10 dagen.

Mar na brengen heb je de koop al gesloten, of had je de afspraak dat je hem eerst kon bekijken en proberen bij brengen en bij niet oke, de pony weer mee terug genomen werd? Ik denk het eerste, dan heb je de koop al gesloten en voldoe je niet aan je onderzoeksplicht. Die moet je echt vooraf aan een koop doen. Vind het een bijzondere manier van kopen nogmaals, en eerlijk is eerlijk, dan zit er af en toe niet eerlijk spul tussen. Ik zou hem ook even de tijd geven als verkoper hem niet terug wil nemen, verhuizen kan soms veel doen natuurlijk en nogmaals, dierenarts geen overbodige luxe. Succes ts, hopelijk knapt de pony een stuk op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:06

Waarom overweeg je hem te houden? Hij voldoet niet als brave kinderpony dus als de verkoper akkoord gaat zou ik hem gewoon terugbrengen.

Deze pony is wel heel gefrustreerd als hij direct om zich heen gaat meppen. Ik vind dat ook geen hengsten gedrag want die draaien hun kont niet naar je toe. Die vallen van voor aan, slaan met voorbenen en bijten. Waarom die pony dit doet zou ik voor het doel wat jij hebt niet eens uit willen zoeken. Tenzij je er nu aan vast zit natuurlijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:22

Oke nu lees ik dat je pech hebt, tegenvallers zijn nooit leuk maar wat zie jij als oplossing?

Je gooit hem terug de verkoop in,
je gaat op gesprek met de verkoper,

of je gaat hem zelf verder kalm maken /krijgen.

En dat betekend dat je zelf uitzoekt waar dat gedrag vandaan komt met je dierenarts misschien is het een klophengst...of is er iets anders medisch mis

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:32

Ik zou eerst uitzoeken of het idd een klophengst is of niet. Dat zou al wel het een en ander verklaren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:05

Ik moest ook denken aan een klophengst, dat zou ik ook uit laten sluiten.

Verder heb ik niet alles gelezen hoor, maar is de pony goed ontwormd? nog in de groei? geef hem de tijd zou ik zeggen.

Edit, toch even bijgelezen en het dier slaat dus..ik zou ook denken aan groen in combi met nare ervaringen door de castratie wellicht. Kan best zijn dat er verklevingen zijn. En nee, een paard/ pony mag imo hoe dan ook niet slaan.

Het klinkt als een project dus ik denk dat het voor jezelf belangrijk is om op een rijtje te zetten wat je ermee wilt. Kijken of de verkoper hem terug wilt nemen en zo niet, opknappen en verkopen maar er gaat wel wat heropvoedingswerk in zitten denk ik.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 07-12-20 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:09

En voernijd kan gevaarlijk zijn, maar dat is dus de vraag hoe hij daar aan is gekomen. Mager en heftige voernijd betekend meestal een zeer slechte voorgeschiedenis is mijn ervaring. En er uit krijgen is bijna niet mogelijk en zeker voor kinderen niet vertrouwd om ook maar met een appeltje in de buurt te komen. Ondanks je “ ervaring “ ben je gewoon dom bezig geweest.
Maar het dier kan daar niets aan doen en nu kun je wel je geld terugwillen maar dat gaat niet zo makkelijk. Misschien maar als een goede les beschouwen dat je kennis niet voldoende was en dit dier zo verzorgen en opvoeden dat hij een beter huisje kan vinden .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:09

Jessix schreef:
Waarom overweeg je hem te houden? Hij voldoet niet als brave kinderpony dus als de verkoper akkoord gaat zou ik hem gewoon terugbrengen.

Deze pony is wel heel gefrustreerd als hij direct om zich heen gaat meppen. Ik vind dat ook geen hengsten gedrag want die draaien hun kont niet naar je toe. Die vallen van voor aan, slaan met voorbenen en bijten. Waarom die pony dit doet zou ik voor het doel wat jij hebt niet eens uit willen zoeken. Tenzij je er nu aan vast zit natuurlijk.

Dat vind ik ook. Een pony die aanvalt en slaat is niet geschikt als kinderpony.Ts vroeg uitdrukkelijk om een zeer brave kinderpony. Dat is deze bepaald niet dus er is sprake van nonconformiteit en ze heeft recht de pony terug te doen en haar geld terug te krijgen. Wel vrees ik dat het bijzonder veel moeite zal gaan koste om haar recht te krijgen....

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:10

Ik zou inderdaad de dierenarts laten komen en laten onderzoeken of het een klophengst is.

Daarna niet meer trainen tot hij op gezond gewicht is, om dit voor elkaar te krijgen ook laten onderzoeken op maagzweren/wormen.

Mocht hij dan weer op gezond gewicht zijn, dan beginnen met trainen. Zijn zijn knieën naar verloop van tijd nog steeds gevoelig? Laten onderzoeken.

Ik denk dat je jezelf een hoop werk/kosten op de hals hebt gehaald zo. Maar aangezien je aangaf het zelf niet erg te vinden een pony op te knappen, vind ik wel dat je hier nu verantwoordelijk voor bent. Ookal heb je misschien de insteek niet om hem te houden, ik denk dat je er alles aan moet doen voor die pony. Jij hebt hem immers gekocht, dus moet je nu ook de verantwoordelijkheid ervoor dragen...
Laatst bijgewerkt door xCODA op 07-12-20 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:10

Ts ik snap je heel goed. Echter kan het natuurlijk zo zijn dat de pony daar ander gedrag vertoonde.
Ik hen bijvoorbeeld ook zo'n pony staan. Kip braaf, maar wel bij de juiste persoon. Is iemand onzeker, of de situatie onzeker dan gaat die ook dreigen. Precies hetzelfde gedrag als wat de jouwe vertoond.
Kan dus zijn dat zulk gedrag door een verhuizing getriggerd wordt. Alles is onzeker voor die pony, een verhuizing doet veel!
Maargoed, jij zit er nu dus mee. Misschien was hij zo echt niet op het vorige adres, en komt dit karakter trek nu pas naar buiten.
Dus wellicht geen verborgen gebrek.
Hier valt echt wel iets van te maken, maar het is natuurlijk aan jou of je dat wil, want je wilde een ander soort pony.
Wilde je dit toch meegeven, het hoeft namelijk niet altijd met opzet gebeurd te zijn. Neemt niet weg dat dit nu gewoon vervelend is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:38

Iets van gelijk hebben en gelijk krijger.
Pony voldoet niet aan wat er gevraagd/beloofd is.
Zou dus voldoende reden zijn om hem terug te brengen en geld terug te krijgen.

Maar als de verkoper hier niet aan meewerkt wat dan......

Als ik zo alle problemen lees dan is dit denk ik geen pony voor jullie en kun je hem evt. doorverkopen aan iemand die hier als project mee aan de slag wil gaan.

Heb je het idee dat zijn gedrag zo blijft moet je misschien zelfs wel een andere beslissing nemen...... Want is het fair naar een nieuwe eigenaar en vooral naar de pony toe om elke x maar naar een ander huisje te moeten.

Klophengst verklaart niet al het gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:39

Makke kinderpony willen en dan een 4 jarige hengst ongezien kopen en fijn in de buurt van merries parkeren.Tja...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:41

Klophengst kan het aanval gedrag verklaren maar ook heftige voernijd kan het aanvallen verklaren en eventueel pijn .

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:54

Mindim schreef:
Makke kinderpony willen en dan een 4 jarige hengst ongezien kopen en fijn in de buurt van merries parkeren.Tja...

Dit klopt natuurlijk niet. Ze heeft m gekocht als tuin.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:04

Mindim schreef:

Ze heeft hem gekocht als ruin.

Maar goed met alle dingen die ts hier vertelt kan ze hem beter terugbrengen, want hij voldoet niet aan de eisen.
Hij is zelfs gewoonweg levensgevaarlijk voor kleine kinderen op dit moment.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:07

Ze heeft um gekocht als kinderpony

Als ie daar niet geschikt voor is weg ermee
Hoe zielig het ook is

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:22

Je hebt pb

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:23

Wat een vreemd topic?

Iemand koopt voor een bedrijf een pony op een wijze waarbij vrijwel iedereen zich realiseert dat dit op zijn minst zeer onverstandig is. Een dier dat bovendien gezien leeftijd nagenoeg onmogelijk aan de wensen kan voldoen.
Zonder het dier überhaupt ook maar 1 x live te zien.

Dan komen hier ineens allerlei redenen waarom die pony misschien wel of niet medisch niet in orde zou zijn (kom op, jong ding schraal en net verhuisd, ik gooi dit echt niet direct op medisch )
En allerlei adviezen over dierenartsen en of training.
Koper blijkt zelf paraveterinair te zijn. Zou dus ook op dít vlak beter moeten weten.

De pony is niet betrouwbaar (volgens het verhaal toch niet iig, ik durf te twijfelen) en aan de longeerlijn gaat het niet bepaald perfect.
Toch wordt er de volgende keer een jong kind op geparkeerd.
Ook daar zou je beter moeten weten als je kinderlessen verzorgt!

Heel eerlijk, als die verkopers hem terug willen hebben: Wees blij en dank ze.
Zo niet, en dat vind ik ook volkomen logisch bij deze gang van zaken:
Neem je verlies, verkoop dat dier aan een plaatselijke handelaar en leer hier van!

Is voor die pony ook echt niet de beroerdste oplossing.

Met dit hele verhaal en alle onkunde die eruit spreekt zou ik er niet zelf aan gaan lopen trainen of opvoeden.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:55

Sommige pony's zijn heel braaf en mak op een leeftijd van 4 jaar, dus dat kan best, maar of ze ook meteen al geschikt zijn voor dit werk is punt 2, ik weet niet hoe lang de lessen van ts duren, maar meteen een uur aan het werk zetten lijkt me voor zo'n jonge pony niet goed, en ook niet dagelijks.

TS is tekortgeschoten in haar onderzoeksplicht naar de pony, door hem zo maar te laten brengen.
Denk dat je de pony dan ook niet terug kan brengen indien de verkoper de pony niet terug wil nemen.
En dat je juridisch gezien niet in het gelijk word gesteld, omdat je gezien je bedrijfsmatig bezig bent en ook nog een paraveterinaire achtergrond hebt je beter had moeten weten.

Het kan best zijn dat de pony door andere huisvesting en voermanagement en verhuizing flink van slag is, en dit dier bij de verkoper dit gedrag totaal niet heeft laten zien en dat de pony je uittest, hoe ver kan ik gaan. (misschien uittesten wel geprobeerd bij verkoper maar die dit meteen heeft aangepakt, waardoor hij het niet meer deed of durfde?)

Je hebt de pony net 10 dagen, en persoonlijk ben ik van mening dat wanneer je zelf van mening bent dat de pony een conditiescore van tussen de -1 en -2 heeft, je hier geen zadel op gaat doen.
Vind dat je al behoorlijk veel van hem hebt gevraagd, hoe lang longeer of rijd je hem?
Het dier is daar weliswaar ook gereden maar hoe vaak en hoe lang?

Als ik de foto bekijk waar de anderen het over hadden, ben ik van mening dat de pony geen schoudervrijheid heeft en dat de ruiter te groot is, de neusriem lijkt aan de strakke kant, kan me voorstellen dat hij hier gevoelig op reageert, en wanneer hij niet gewend is zo vaak aan het werk te zijn hij overbelast word in zowel werk als in zijn jong koppie.
Neemt niet weg dat hij daarom zo mag uithalen, maar denk dat dit toch onvrede is, zo van laat me met rust, of zoals eerder genoemd uittesten.
Paarden kunnen slaan , bijten of schoppen als ze het niet eens zijn...paardentaal.

Heb je hem ook al ontwormt?

Geef hem wat tijd om bij te komen, denk dat je hem moet behandelen vanaf stap 1, en langzaam opbouwen, kort erbij pakken, veel praten tegen hem tijdens het werk.
Laatst bijgewerkt door Gooiske op 07-12-20 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:56

Persoonlijk zou ik, indien mogelijk, de pony terugbrengen. Hij voldoet niet, tenzij je een project wil.

Zover ik kan zien is er geen sprake van consumentenkoop, TS geeft les op de pony's, heeft deze pony ook gekocht met de intentie om mee te laten lopen in een lesje (staat letterlijk in de advertentietekst) en ook verkoper handelt regelmatig.
Dan wordt je niet meer zo beschermd indien je een consument zou zijn die voor het eerst een pony koopt. Dat er dan het bewuste risico genomen wordt om zonder kijken gelijk tot koop over te gaan speelt niet in het voordeel van TS.

Mijn advies zou dus zijn terugbrengen indien mogelijk of proberen nog wat geld terug te krijgen van de verkoopprijs.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:33

Zoals annaburg al zegt op de eerste pagina: als jij de pony koopt voor de uitoefening van een onderneming, hoe klein of niet-winstgevend die ook is, ben je klaar met de consumentenbescherming. Jij zult het bewijs moeten dragen.

Juridisch lees ik ongeveer het volgende: jij plaatst een zoek-advertentie. Iemand reageert daarop met de mededeling 'ik heb iets dat past'. Jij stelt een aantal vragen, bekijkt wat filmpjes die door degene die jou iets wil verkopen, zijn gemaakt, en jij zegt: deal, stuur maar op. Door op jouw advertentie te reageren, zegt de verkoper niet toe dat dat wat hij wil verkopen, past bij wat jij zoekt. Als ik zeg 'ik zoek een shetlander' en iemand biedt mij een Shire aan, dan is het niet de fout van die Shire-aanbieder dat het beest dat ik koop meer dan een meter hoog is.

Om vast te stellen of dat wat je hebt geleverd, conform verwachting is, moet je dus kijken naar wat je hebt afgesproken. Daarbij is jouw advertentietekst feitelijk niks waard. Het is aan de verkoper om te vertellen wat hij te koop heeft. Waarschijnlijk zal de verkoper vertellen aan welke van je advertentie-wensen het paard voldoet, spreekplicht gaat boven onderzoeksplicht. Het is dan aan jou om uit te gaan zoeken of dat wat je voornemens bent te gaan kopen, ook echt past. Dat doe je door vragen te stellen, nog meer vragen te stellen, kritisch te zijn, filmpjes te bekijken, zelf te gaan kijken, een dierenarts te laten kijken etcetera.

Als je dan vindt dat je door corona niet in een wei of een paardrijbak kan gaan staan, of omdat er een grens dicht is en je absoluut niet langer kan wachten, dan maak je een nette afspraak, zodat je alsnog de mogelijkheid hebt om te verifiëren of al die prachtige verhalen van de verkoper een beetje bij de werkelijkheid aansluiten. Dus dan zeg je: ik wil graag een proeftijd, of je koopt onder voorbehoud van goedkeuring, welke goedkeuring dan binnen zo en zoveel tijd moet plaatsvinden. Ook dat heb je overgeslagen en zo ben je onvoorwaardelijk eigenaar geworden van levende have waarvan je feitelijk nog niks weet.

Dat betekent dat, om de pony terug te sturen, ontbinding of vernietiging van de overeenkomst nodig is. Het is daarbij, vanwege de afwezigheid van consumentenbescherming, aan jou om aan te tonen dat al die gebreken die je nu ziet niet redelijkerwijs op te merken zouden zijn geweest, en bovendien al voor de verkoop aanwezig zijn geweest. Een aantal problemen kende je, zoals de voernijd etcetera, en van de rest weet je niet of je ze gezien zou hebben als je was gaan kijken. Dat bewijs ligt bij jou. Daarmee ligt ook het bewijs bij jou dat de pony dat al deed/had, en dat is jouw woord (maar jij had de pony nog nooit gezien voor de koop) tegen dat van de verkoper. Tenzij je dus toevallig een eerdere eigenaar treft, die zegt ' ooooh, die pony, o, man, wat een gevaarlijk beest, die kon zo venijnig uithalen', heb je dus, zoals ik het nu zie, niet zoveel bewijs in handen.

En dat betekent dat je drie smaken hebt: 1) je komt met de verkoper tot enige overeenstemming over ontbinding, waarbij de pony terug gaat. 2) je gaat zelf een ander baasje voor de pony zoeken, met vermelding van de bijzonderheden. 3) je gaat met de pony aan de slag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:11

@FloortjeM, ik vind wat jij schrijft nogal heavy hoor. Ts bestelt per postorder een pony,die zeer braaf moet zijn want geschikt voor kinderen. Dan krijgt ze dus een schoppende en aanvallende pony geleverd waarvan ik vind dat die zeker voor kinderen levensgevaarlijk kan zijn,want een trap tegen het hoofd kan tot de dood leiden.Dit is dus beslist geen brave kinderpony.Dus niet wat ze besteld had.Weer typisch een voorbeeld van de grote oneerlijkheid waardoor de paardenhandel zo'n slechte naam heeft. De verkoper moet zich schamen want een superbrave pony verandert door een verhuizing echt niet ineens in een agressieveling,dat was hij vast en zeker eerder ook al.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:17

FloortjeM legt uit hoe het juridisch in elkaar steekt en dat zou juist heel verhelderend moeten zijn.
Hoe het voelt is misschien andere maar daar heb je juridisch helemaal niets aan.