Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:48

Ik ken ook genoeg mensen die hun E hebben gehaald maar mij alsnog nodig hebben wanneer een stak naar achteren moet worden gereden := Zelf rij ik met een B-combi en ben nog nooit gecontroleerd.
Vaak gaan ze pas controleren wanneer een combinatie onlogisch er uit ziet, slingert, verlichting stuk of vermoeden hebben dat er iets anders niet klopt.

lizy29

Berichten: 6394
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:53

_Penotti schreef:
En als je dan met B rijd snappen ze er nog geen snars van :))

Wij zijn een keer aangehouden, mijn man CE.
Oh het was een net net combinatie zei die man.
Oh zei ik, paar honderd kilo over zelfs. Meer lijkt me ook niet nodig.
( trailer 580, terug gekeurd naar 1200, pony 550. Auto mocht 1500kg)
En toen maakte ik een opmerking dat ik zelfs met mijn B de combinatie mocht rijden.
Toen zag die agent echt water branden.
Waar ik dat toch vandaan haalde.
Op internet zei ik.
Oh ja maar daar staat zoveel onzin op was zijn antwoord.
En ik: ook op de site van de rijksoverheid?
Toen was hij stil.

Echt die man snapte er geen bal van, we mochten overigens ook verder .


Ach ik heb ook al eens de regels uit moeten leggen toen ik staande werd gehouden terwijl ik met mijn 4x4 en schamelwagen reed. Nu heb ik sowieso mijn BE dus was geen enkel probleem maar een meisje in een grote auto met enorme aanhanger is schijnbaar toch ‘verdacht’ :')

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:02

Duhelo schreef:
Diddykong schreef:
De regels zijn ook een aantal keer veranderd. Eigenlijk zijn ze makkelijker geworden maar ja :+.

Ik vind BE rijbewijs trouwens echt niks zeggen over je rijkwaliteit hoor. Ik heb hem wel. Mijn vriend niet. Mijn vriend rijdt 100x beter met aanhanger dan ik. Ik heb ook eerst jaren gereden zonder BE, toen kregen we een andere auto die zwaarder was en moest ik hem wel halen.
Wat ik wel gedaan heb, is voordat ik met de trailer op pad ging 2 uur les genomen bij een rijschool. Even oefenen met bochtjes achteruit en achteruit parkeren enzo. Dat heeft mij wel echt geholpen. Kostte iets van 80 euro toen. En het komt vaker voor, de rijschool vond het helemaak niet gek. Totaal onervaren met een dagcursus je BE halen is heel lastig. Moet je wel echt talent hebben zeg maar.
Ik heb hem uiteindelijk in 1x gehaald, maar ik reed toen al jaren dus.

Qua terugkeuren, waarom niet naar 1500? Ik zou altijd zoveel mogelijk massa overhouden. Je auto mag 1500 kilo trekken. Je mag nog 1530 kilo achter je auto hangen. Dus ik snap die 1400 geloof ik niet :+

Omdat niet iedere politie op de hoogte is van de correcte regels. Wat je vaak ziet is dat ze wel naar de getallen op papier kijken, er geen discussie mogelijk is, en je alsnog een boete krijgt. Dan moet je die boete gaan aanvechten en bewijzen. Kortom, een hoop gedoe.
Als je terugkeurt naar 1490 kilo (die 85 kilo verschil zal het nu echt niet uitmaken.) dan zit je op papier ook sowieso goed (mtm totaal = minder dan 3500 en aanhanger op papier minder dan de auto mag trekken).

Sorry maar rekening houden met de onkunde van deze of gene individuele knuppel gaat wel erg ver. Het is niet mijn probleem dat HIJ/ZIJ z'n huiswerk niet voor elkaar heeft.

Als ze echt vervelend worden, vraag je naar het wetsartikel waarop ze hun uitspraak baseren en als dat niet werkt vraag je naar hun leidinggevende. Werkt meestal erg vlotjes.......

Katja

Berichten: 42353
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:03

MISTRAL94 schreef:
FleurVP schreef:
Het meest simpele is toch echt een formuliertje invullen en 60 euro betalen, zeker als de trailer al gekocht is, dan kun je 'm over 1-2 weken tenminste ophalen. Er vanuit gaande dat de trailer in de praktijk 600 kilo weegt, kan TS er nog steeds 900 kilo paard inzetten met deze combinatie en het MTM terug laten zetten. Daar gaat ze waarschijnlijk met een paard nooit aan komen en met spullen als je een keer gaat verhuizen ofzo ook niet snel. En dan nog mag haar auto niet meer dan 1500kg trekken dus voegt die 75 kilo extra laadvermogen met BE ook niets toe.
En dan qua veiligheid inderdaad een lesje nemen of oefenen met iemand die veel ervaring heeft.


Je vervoert het meest kostbare bezit wat je hebt. Maar bent te beroerd om goede voertuigbeheersing te hebben om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten? Bijzonder..
Ik heb echt niets geleerd tijdens mijn cursus voor ik mijn E rijbewijs waarbij het veiliger is om daardoor mijn paard te vervoeren. Had het papiertje nodig maar verder vooral heel zonde van het geld.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:07

Ik heb eind vorig jaar ook een trailer gekocht maar in combinatie met mijn auto en trailer mocht die aan lading ook teveel hebben. De trailer mocht maximaal 2000 wegen, terwijl mijn auto maximaal 1500 mocht trekken. Ik heb via de rdw een formulier ingevuld, gelijk betaald en binnen 3 dagen was het op het kenteken aangepast. Ben er trouwens ook tot nu toe nog nooit mee aangehouden, maar mocht dat ooit gebeuren dan hebben wij wel alles goed geregeld :)


Ik heb trouwens wel ervaring met het rijden van een kar of trailer combi, voor iemand die er nul verstand van heeft zou ik ook echt een cursus of E rijbewijs adviseren :j

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:10

Jackie82 schreef:
Ik heb eind vorig jaar ook een trailer gekocht maar in combinatie met mijn auto en trailer mocht die aan lading ook teveel hebben. De trailer mocht maximaal 2000 wegen, terwijl mijn auto maximaal 1500 mocht trekken. Ik heb via de rdw een formulier ingevuld, gelijk betaald en binnen 3 dagen was het op het kenteken aangepast. Ben er trouwens ook tot nu toe nog nooit mee aangehouden, maar mocht dat ooit gebeuren dan hebben wij wel alles goed geregeld :)


Ik heb trouwens wel ervaring met het rijden van een kar of trailer combi, voor iemand die er nul verstand van heeft zou ik ook echt een cursus of E rijbewijs adviseren :j

Zoals je het nu schrijft, klinkt het als een volstrekt onzinnige actie :D

Merexa

Berichten: 1226
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 12:16

Duhelo schreef:
Diddykong schreef:
De regels zijn ook een aantal keer veranderd. Eigenlijk zijn ze makkelijker geworden maar ja :+.

Ik vind BE rijbewijs trouwens echt niks zeggen over je rijkwaliteit hoor. Ik heb hem wel. Mijn vriend niet. Mijn vriend rijdt 100x beter met aanhanger dan ik. Ik heb ook eerst jaren gereden zonder BE, toen kregen we een andere auto die zwaarder was en moest ik hem wel halen.
Wat ik wel gedaan heb, is voordat ik met de trailer op pad ging 2 uur les genomen bij een rijschool. Even oefenen met bochtjes achteruit en achteruit parkeren enzo. Dat heeft mij wel echt geholpen. Kostte iets van 80 euro toen. En het komt vaker voor, de rijschool vond het helemaak niet gek. Totaal onervaren met een dagcursus je BE halen is heel lastig. Moet je wel echt talent hebben zeg maar.
Ik heb hem uiteindelijk in 1x gehaald, maar ik reed toen al jaren dus.

Qua terugkeuren, waarom niet naar 1500? Ik zou altijd zoveel mogelijk massa overhouden. Je auto mag 1500 kilo trekken. Je mag nog 1530 kilo achter je auto hangen. Dus ik snap die 1400 geloof ik niet :+

Omdat niet iedere politie op de hoogte is van de correcte regels. Wat je vaak ziet is dat ze wel naar de getallen op papier kijken, er geen discussie mogelijk is, en je alsnog een boete krijgt. Dan moet je die boete gaan aanvechten en bewijzen. Kortom, een hoop gedoe.
Als je terugkeurt naar 1490 kilo (die 85 kilo verschil zal het nu echt niet uitmaken.) dan zit je op papier ook sowieso goed (mtm totaal = minder dan 3500 en aanhanger op papier minder dan de auto mag trekken).


Dit inderdaad. Hij mag 1500 trekken en ik heb geen zin in gedoe mocht er iets gebeuren.
De brief is nu toch al de deur uit om het aan te laten passen (waarom het niet online kan weet ik ook niet, maar goed).
Overigens heb ik hem dus bij een bedrijf gekocht, waar hij nu dus nog staat omdat de spuitvloer en trapwandjes er nog in moesten en die vertelden ook dat het zo prima is. Er kan nog steeds een KWPN'er van 175cm in als ik dat wil bij wijze van en veel 1,5paards zijn zelfs naar 1300 gekeurd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:47

Ik zou hem ook terug laten keuren, puur om discussie te voorkomen.

Ik heb mijn weijer weer glimmend gekregen met polytrol, misschien ook wat voor jou? Ik denk dat je het wel 3x moet doen voor goed resultaat.

ElCamino

Berichten: 9249
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:58

Niet allemaal over me heen vallen nu....dit is mijn persoonlijke mening:

ik begrijp eigenlijk werkelijk niet waarom mensen terug willen keuren, geen E willen halen en met een Mickey mouse auto een paard willen trekken.....( gaat gewoon om geld denk ik)

Het is je kostbaarste bezit, en zolang er niks gebeurt gaat alles goed.... tót je door een andere debiel een noodstop moet maken, je combinatie uit een rukwind moet trekken of uit een slinger.....dan gaat dat nooit lukken met zo'n teruggekeurd lichtgewicht en piepkleine auto ervoor.....
En ja, ik heb gewoon doorgespaard en mijn E gehaald, doorgespaard en een dikke auto gekocht.....
kost wat meer tijd, meer geld, en een aantal jaar meeliften met mensen of huren.... maar ja, wel veilig op pad

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:04

Wat vind jij een mickey Mouse auto?

Die van ons mag 1500 trekken.
Trailer is op origineel papier 1600, zou dus niet mogen met B. (tenminste zoveel jaar terug toen we hem terug lieten keuren)
Onze auto is niet echt piepklein lijkt me, nee het is geen dikke Jeep maar die willen we ook niet betreft belasting.

Ondertussen heeft de chauffeur CE, maar het is niet zo dat de combinatie nu ineens veiliger is.

ElCamino

Berichten: 9249
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:14

_Penotti, Dat ligt aan de combinatie natuurlijk, en dat vind ik dan kleinere auto's die nét aan een trailer die teruggekeurd is mogen trekken. Of een kleinere auto die een grote 2 paards erachter heeft....
Ik zie soms kleine Volkswagens een trailer trekken .

Denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel, iedereen zit wel eens een auto een trailer trekken waarvan je denkt, hmmmmmmm....... en dan zal het misschien nét mogen en is het toegestaan, maar zoals ik eerder zei gaat het erom dat je het kunt oplossen wanneer er iets misgaat....

en ik zeg nergens dat het met een chauffeur die BE heeft veiliger is!! Alleen dat je met een BE rijbewijs een grotere combinatie kunt rijden, en dát vind ik wél veiliger. Met mijn E mocht ik gewoon "groter"rijden, en dan bedoel ik zwaardere wagens en trailers .
En dat was nadat E gratis bij je rijbewijs kwam en vóór de aanpassingen voor rijden met E

FleurVP
Berichten: 859
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:40

Juist met een zwaardere auto moet je eerder terug 'keuren'. Onze auto mag straks 2000 kg trekken, maar ik heb aan 1450kg ruim genoeg. Ik geloof niet zo in de toegevoegde waarde van zo'n dagcursus en dan een papiertje hebben voor de veiligheid. Beide een BE kost minstens 800 euro, terug zetten 60 euro. Kan een hoop nuttigere zaken bedenken voor dat prijsverschil.

Overigens geloof ik ook echt dat veiligheid meer zit in gedrag en onderhoud dan in de combinatie. Momenteel rijden wij wel met wat jij vast een mickey mouse auto vindt, auto mag het wel trekken en het gaat ook al 5 jaar prima, maar ik heb maar 100 kilo 'over'. Daarvoor jaren met een golf gereden, zelfde verhaal, ook altijd zonder problemen. Ik heb trouwens nu ook naar een golf gekeken, mocht 1500kg achter.
Met harde wind of gladheid blijven we thuis, maar dan doen we straks met de nieuwe auto net zo goed. En verder houden we goed afstand en kijken we ver vooruit. Ik heb in 15 jaar en bijna dagelijks op de weg zitten in de spits een keer een noodstop moeten maken (zonder trailer) en dat kwam puur omdat ik zelf niet op zat te letten en te laat zag dat er file stond. Natuurlijk moet ik weleens remmen, maar een noodstop? Ik vind dat altijd een beetje vergezocht.

ElCamino

Berichten: 9249
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:09

ieder zijn mening, en ieder moet rijden met hoe hij/zij het veilig vindt.
Dat is eigen verantwoording en eigen keuze.
(Mijn auto weegt overigens 2800 kilo)

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:19

ElCamino schreef:
ieder zijn mening, en ieder moet rijden met hoe hij/zij het veilig vindt.
Dat is eigen verantwoording en eigen keuze.
(Mijn auto weegt overigens 2800 kilo)

Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zo zuinig is.

Haal gewoon je C-E, koop een dikke vrachtwagen; succes met terug koppen.

Bovendien rijdt het goedkoper dan een amerikaanse pick-up van bijna 3 ton......

speurneusc

Berichten: 5911
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:24

je kan ook je laadvermogen van je auto wat terug laten zetten, dat is ook berekend op maximaal aantal personen en helemaal gevuld met bagage.. heb je zelfde effect

maralyn

Berichten: 11499
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:04

ikke schreef:
ElCamino schreef:
ieder zijn mening, en ieder moet rijden met hoe hij/zij het veilig vindt.
Dat is eigen verantwoording en eigen keuze.
(Mijn auto weegt overigens 2800 kilo)

Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zo zuinig is.

Haal gewoon je C-E, koop een dikke vrachtwagen; succes met terug koppen.

Bovendien rijdt het goedkoper dan een amerikaanse pick-up van bijna 3 ton......



Winnaar <3

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:36

ikke schreef:
ElCamino schreef:
ieder zijn mening, en ieder moet rijden met hoe hij/zij het veilig vindt.
Dat is eigen verantwoording en eigen keuze.
(Mijn auto weegt overigens 2800 kilo)

Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zo zuinig is.

Haal gewoon je C-E, koop een dikke vrachtwagen; succes met terug koppen.

Bovendien rijdt het goedkoper dan een amerikaanse pick-up van bijna 3 ton......


_/-\o_ :')

Anoniem

Re: Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:42

Even voor mijn beeldvorming, dat 'terugkeuren'.
Daar komt dus geen weegschaal aan te pas? Dat is gewoon wat de eigenaar opgeeft?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:44

Ja, is alleen op papier.
Als jou trailer 1600 kg op de papieren staat en jij zegt, ik wil 1300, dus minder belasting in kilo's, dan vind men dat prima. Want dat kan hij namelijk technisch nog beter af :)

MISTRAL94

Berichten: 14265
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:56

ElCamino schreef:
Niet allemaal over me heen vallen nu....dit is mijn persoonlijke mening:

ik begrijp eigenlijk werkelijk niet waarom mensen terug willen keuren, geen E willen halen en met een Mickey mouse auto een paard willen trekken.....( gaat gewoon om geld denk ik)

Het is je kostbaarste bezit, en zolang er niks gebeurt gaat alles goed.... tót je door een andere debiel een noodstop moet maken, je combinatie uit een rukwind moet trekken of uit een slinger.....dan gaat dat nooit lukken met zo'n teruggekeurd lichtgewicht en piepkleine auto ervoor.....
En ja, ik heb gewoon doorgespaard en mijn E gehaald, doorgespaard en een dikke auto gekocht.....
kost wat meer tijd, meer geld, en een aantal jaar meeliften met mensen of huren.... maar ja, wel veilig op pad


Micky Mouse auto :') Ik ben het overigens volledig met je eens.

Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:01

Als een auto officieel 1600 kg of whatever mag trekken, dan ga ik ervan uit dat je er dús veilig een trailer achter kunt hangen. Het is onzin om te roepen dat je een dikke bak nodig hebt. Als de auto het mág, kan je ervan uitgaan dat-ie dat dus ook veilig kán - met een flinke marge ook nog.

Ik heb altijd (ondertussen meer dan 40 jaar) gewone middelklassers gereden (met meestal een leeggewicht van 1350-1450 kg, en een normaal aantal PKs, en meestal 1500-1600 kg trekgewicht) met 2-paardstrailers er achter en er is werkelijk nog nooit ook maar íets gebeurd dat ik dacht: oliebol, ik had een zwaardere auto moeten hebben.

Ik heb nu een iets zwaardere trailer en voor het eerst een auto die 2 ton mag trekken (nog steeds een gewone middelklasser met een leeggewicht van 13honderdnogwat) omdat ik anders overbelast ben met 2 paarden.

Duhelo

Berichten: 29885
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:24

Die trekgewichten zijn inderdaad wel veilig, ze hanteren ook een marge van 20 %, dus eentje die 1600 kilo mag trekken is normaal getest op 1920 kilo zonder problemen.
Enige waar je wél rekening mee moet houden is met de kogeldruk, zeker een trailer heeft vaak een hogere kogeldruk dan een (lichtere) wagen mag, en daarmee kan je wel in de knoei komen. Zeker als paard eens een huppeltje maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:41

Duhelo schreef:
Die trekgewichten zijn inderdaad wel veilig, ze hanteren ook een marge van 20 %, dus eentje die 1600 kilo mag trekken is normaal getest op 1920 kilo zonder problemen.
Enige waar je wél rekening mee moet houden is met de kogeldruk, zeker een trailer heeft vaak een hogere kogeldruk dan een (lichtere) wagen mag, en daarmee kan je wel in de knoei komen. Zeker als paard eens een huppeltje maakt.

Ben ik niet helemaal met je eens. Auto's worden getest op vaste lading. Geen 600 kilo paard die de polka danst. Onvoorspelbaar bewegende lading is niet te meten of testen maar niet iets waar je lichtzinnig over moet denken. Zeker op snelheid kan een paard wat tekeer gaat in een trailer of een paard wat met allerlei toeren eigen balans probeert te bewaren nadat jij moet uitwijken een behoorlijke slinger tot gevolg hebben. Een auto met een beetje eigengewicht en of extra grip met permanente 4x4 is dan zeker een pré.

Duhelo

Berichten: 29885
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:53

Tuurlijk. Ik ga er nu ook vanuit dat de mensen wel een beetje hun eigen paard kennen en met een idioot niet de snelweg op gaan met een licht autootje ervoor.
Maar een paard die echt over de flos gaat, daar heeft zelfs een goede suv moeite mee hoor.
Over het algemeen mag je ervan uitgaan dat een auto die 1600 kilo mag trekken dit ook aankan met een paard die zijn manieren houdt in de trailer. Als je een eerste X een paard vervoert, zorg dan voor een degelijke wagen zodat je de reacties kan inschatten. Ben je nog altijd niet 100 % mee gevrijwaard, maar zo beperk je toch al risico's.

Het is ook makkelijk zeggen om bij een paardje van 500 kilo een wagen te kiezen die voldoende reserve heeft. Als je echter een trailer met 2 grote zware paarden wil trekken heb je echt al een giga auto nodig die het kan trekken én dan ook nog eens een heleboel reserve heeft voor als ze besluiten de boel te verbouwen. Dat is niet altijd evident.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:12

Gloa schreef:
Duhelo schreef:
Die trekgewichten zijn inderdaad wel veilig, ze hanteren ook een marge van 20 %, dus eentje die 1600 kilo mag trekken is normaal getest op 1920 kilo zonder problemen.
Enige waar je wél rekening mee moet houden is met de kogeldruk, zeker een trailer heeft vaak een hogere kogeldruk dan een (lichtere) wagen mag, en daarmee kan je wel in de knoei komen. Zeker als paard eens een huppeltje maakt.

Ben ik niet helemaal met je eens. Auto's worden getest op vaste lading. Geen 600 kilo paard die de polka danst. Onvoorspelbaar bewegende lading is niet te meten of testen maar niet iets waar je lichtzinnig over moet denken. Zeker op snelheid kan een paard wat tekeer gaat in een trailer of een paard wat met allerlei toeren eigen balans probeert te bewaren nadat jij moet uitwijken een behoorlijke slinger tot gevolg hebben. Een auto met een beetje eigengewicht en of extra grip met permanente 4x4 is dan zeker een pré.

Niet om het een of ander maar ik heb liever een polka dansend paard aan de haak dan een autoambulance van 2500kg die net niet goed gebalanceerd blijkt en bij 75km/h over de Belgische rampenwegen een slingerneiging gaat vertonen!

Dan doet 2 ton eigen gewicht en 4x4 helemaal niets!