Zelf rij ik met een B-combi en ben nog nooit gecontroleerd. Vaak gaan ze pas controleren wanneer een combinatie onlogisch er uit ziet, slingert, verlichting stuk of vermoeden hebben dat er iets anders niet klopt.
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Zelf rij ik met een B-combi en ben nog nooit gecontroleerd. _Penotti schreef:En als je dan met B rijd snappen ze er nog geen snars van
Wij zijn een keer aangehouden, mijn man CE.
Oh het was een net net combinatie zei die man.
Oh zei ik, paar honderd kilo over zelfs. Meer lijkt me ook niet nodig.
( trailer 580, terug gekeurd naar 1200, pony 550. Auto mocht 1500kg)
En toen maakte ik een opmerking dat ik zelfs met mijn B de combinatie mocht rijden.
Toen zag die agent echt water branden.
Waar ik dat toch vandaan haalde.
Op internet zei ik.
Oh ja maar daar staat zoveel onzin op was zijn antwoord.
En ik: ook op de site van de rijksoverheid?
Toen was hij stil.
Echt die man snapte er geen bal van, we mochten overigens ook verder .
Duhelo schreef:Diddykong schreef:De regels zijn ook een aantal keer veranderd. Eigenlijk zijn ze makkelijker geworden maar ja.
Ik vind BE rijbewijs trouwens echt niks zeggen over je rijkwaliteit hoor. Ik heb hem wel. Mijn vriend niet. Mijn vriend rijdt 100x beter met aanhanger dan ik. Ik heb ook eerst jaren gereden zonder BE, toen kregen we een andere auto die zwaarder was en moest ik hem wel halen.
Wat ik wel gedaan heb, is voordat ik met de trailer op pad ging 2 uur les genomen bij een rijschool. Even oefenen met bochtjes achteruit en achteruit parkeren enzo. Dat heeft mij wel echt geholpen. Kostte iets van 80 euro toen. En het komt vaker voor, de rijschool vond het helemaak niet gek. Totaal onervaren met een dagcursus je BE halen is heel lastig. Moet je wel echt talent hebben zeg maar.
Ik heb hem uiteindelijk in 1x gehaald, maar ik reed toen al jaren dus.
Qua terugkeuren, waarom niet naar 1500? Ik zou altijd zoveel mogelijk massa overhouden. Je auto mag 1500 kilo trekken. Je mag nog 1530 kilo achter je auto hangen. Dus ik snap die 1400 geloof ik niet
Omdat niet iedere politie op de hoogte is van de correcte regels. Wat je vaak ziet is dat ze wel naar de getallen op papier kijken, er geen discussie mogelijk is, en je alsnog een boete krijgt. Dan moet je die boete gaan aanvechten en bewijzen. Kortom, een hoop gedoe.
Als je terugkeurt naar 1490 kilo (die 85 kilo verschil zal het nu echt niet uitmaken.) dan zit je op papier ook sowieso goed (mtm totaal = minder dan 3500 en aanhanger op papier minder dan de auto mag trekken).
MISTRAL94 schreef:Ik heb echt niets geleerd tijdens mijn cursus voor ik mijn E rijbewijs waarbij het veiliger is om daardoor mijn paard te vervoeren. Had het papiertje nodig maar verder vooral heel zonde van het geld.FleurVP schreef:Het meest simpele is toch echt een formuliertje invullen en 60 euro betalen, zeker als de trailer al gekocht is, dan kun je 'm over 1-2 weken tenminste ophalen. Er vanuit gaande dat de trailer in de praktijk 600 kilo weegt, kan TS er nog steeds 900 kilo paard inzetten met deze combinatie en het MTM terug laten zetten. Daar gaat ze waarschijnlijk met een paard nooit aan komen en met spullen als je een keer gaat verhuizen ofzo ook niet snel. En dan nog mag haar auto niet meer dan 1500kg trekken dus voegt die 75 kilo extra laadvermogen met BE ook niets toe.
En dan qua veiligheid inderdaad een lesje nemen of oefenen met iemand die veel ervaring heeft.
Je vervoert het meest kostbare bezit wat je hebt. Maar bent te beroerd om goede voertuigbeheersing te hebben om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten? Bijzonder..

Jackie82 schreef:Ik heb eind vorig jaar ook een trailer gekocht maar in combinatie met mijn auto en trailer mocht die aan lading ook teveel hebben. De trailer mocht maximaal 2000 wegen, terwijl mijn auto maximaal 1500 mocht trekken. Ik heb via de rdw een formulier ingevuld, gelijk betaald en binnen 3 dagen was het op het kenteken aangepast. Ben er trouwens ook tot nu toe nog nooit mee aangehouden, maar mocht dat ooit gebeuren dan hebben wij wel alles goed geregeld
Ik heb trouwens wel ervaring met het rijden van een kar of trailer combi, voor iemand die er nul verstand van heeft zou ik ook echt een cursus of E rijbewijs adviseren
Duhelo schreef:Diddykong schreef:De regels zijn ook een aantal keer veranderd. Eigenlijk zijn ze makkelijker geworden maar ja.
Ik vind BE rijbewijs trouwens echt niks zeggen over je rijkwaliteit hoor. Ik heb hem wel. Mijn vriend niet. Mijn vriend rijdt 100x beter met aanhanger dan ik. Ik heb ook eerst jaren gereden zonder BE, toen kregen we een andere auto die zwaarder was en moest ik hem wel halen.
Wat ik wel gedaan heb, is voordat ik met de trailer op pad ging 2 uur les genomen bij een rijschool. Even oefenen met bochtjes achteruit en achteruit parkeren enzo. Dat heeft mij wel echt geholpen. Kostte iets van 80 euro toen. En het komt vaker voor, de rijschool vond het helemaak niet gek. Totaal onervaren met een dagcursus je BE halen is heel lastig. Moet je wel echt talent hebben zeg maar.
Ik heb hem uiteindelijk in 1x gehaald, maar ik reed toen al jaren dus.
Qua terugkeuren, waarom niet naar 1500? Ik zou altijd zoveel mogelijk massa overhouden. Je auto mag 1500 kilo trekken. Je mag nog 1530 kilo achter je auto hangen. Dus ik snap die 1400 geloof ik niet
Omdat niet iedere politie op de hoogte is van de correcte regels. Wat je vaak ziet is dat ze wel naar de getallen op papier kijken, er geen discussie mogelijk is, en je alsnog een boete krijgt. Dan moet je die boete gaan aanvechten en bewijzen. Kortom, een hoop gedoe.
Als je terugkeurt naar 1490 kilo (die 85 kilo verschil zal het nu echt niet uitmaken.) dan zit je op papier ook sowieso goed (mtm totaal = minder dan 3500 en aanhanger op papier minder dan de auto mag trekken).
ElCamino schreef:ieder zijn mening, en ieder moet rijden met hoe hij/zij het veilig vindt.
Dat is eigen verantwoording en eigen keuze.
(Mijn auto weegt overigens 2800 kilo)
ikke schreef:ElCamino schreef:ieder zijn mening, en ieder moet rijden met hoe hij/zij het veilig vindt.
Dat is eigen verantwoording en eigen keuze.
(Mijn auto weegt overigens 2800 kilo)
Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zo zuinig is.
Haal gewoon je C-E, koop een dikke vrachtwagen; succes met terug koppen.
Bovendien rijdt het goedkoper dan een amerikaanse pick-up van bijna 3 ton......
ikke schreef:ElCamino schreef:ieder zijn mening, en ieder moet rijden met hoe hij/zij het veilig vindt.
Dat is eigen verantwoording en eigen keuze.
(Mijn auto weegt overigens 2800 kilo)
Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zo zuinig is.
Haal gewoon je C-E, koop een dikke vrachtwagen; succes met terug koppen.
Bovendien rijdt het goedkoper dan een amerikaanse pick-up van bijna 3 ton......

ElCamino schreef:Niet allemaal over me heen vallen nu....dit is mijn persoonlijke mening:
ik begrijp eigenlijk werkelijk niet waarom mensen terug willen keuren, geen E willen halen en met een Mickey mouse auto een paard willen trekken.....( gaat gewoon om geld denk ik)
Het is je kostbaarste bezit, en zolang er niks gebeurt gaat alles goed.... tót je door een andere debiel een noodstop moet maken, je combinatie uit een rukwind moet trekken of uit een slinger.....dan gaat dat nooit lukken met zo'n teruggekeurd lichtgewicht en piepkleine auto ervoor.....
En ja, ik heb gewoon doorgespaard en mijn E gehaald, doorgespaard en een dikke auto gekocht.....
kost wat meer tijd, meer geld, en een aantal jaar meeliften met mensen of huren.... maar ja, wel veilig op pad
Ik ben het overigens volledig met je eens. Duhelo schreef:Die trekgewichten zijn inderdaad wel veilig, ze hanteren ook een marge van 20 %, dus eentje die 1600 kilo mag trekken is normaal getest op 1920 kilo zonder problemen.
Enige waar je wél rekening mee moet houden is met de kogeldruk, zeker een trailer heeft vaak een hogere kogeldruk dan een (lichtere) wagen mag, en daarmee kan je wel in de knoei komen. Zeker als paard eens een huppeltje maakt.
Gloa schreef:Duhelo schreef:Die trekgewichten zijn inderdaad wel veilig, ze hanteren ook een marge van 20 %, dus eentje die 1600 kilo mag trekken is normaal getest op 1920 kilo zonder problemen.
Enige waar je wél rekening mee moet houden is met de kogeldruk, zeker een trailer heeft vaak een hogere kogeldruk dan een (lichtere) wagen mag, en daarmee kan je wel in de knoei komen. Zeker als paard eens een huppeltje maakt.
Ben ik niet helemaal met je eens. Auto's worden getest op vaste lading. Geen 600 kilo paard die de polka danst. Onvoorspelbaar bewegende lading is niet te meten of testen maar niet iets waar je lichtzinnig over moet denken. Zeker op snelheid kan een paard wat tekeer gaat in een trailer of een paard wat met allerlei toeren eigen balans probeert te bewaren nadat jij moet uitwijken een behoorlijke slinger tot gevolg hebben. Een auto met een beetje eigengewicht en of extra grip met permanente 4x4 is dan zeker een pré.