Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kneif schreef:Mijn paard domineert heel erg en aan zijn gedrag te zien lijkt het ook gewoon dat hij niet gekend is met de aanrakingen.
tamary schreef:Lijkt een beetje op een "ik moet overal wat mee wat de mens doet" reactie. Het gewone aanraken door borstelen waarbij het "ik moet er wat mee" lekker suffen is, kent hij echter dus wel. Kriebel als beloning tijdens het rijden in zekere zin dus ook.
Borstel is bekent en gedrag dat daar bij hoort snapt hij, wissel dus eens af, een veeg borstel, een veeg met je andere hand en zo "poetsen". En wat doet hij als je een hand op zijn lijf hebt liggen terwijl je poetst? Kan je hand bv op de kont hebben liggen terwijl je een achterbeen poetst, dus leunen voor jouw evenwicht en paard laten weten waar je bent? En kan je dan ook schakelen tussen pasje om zetten en weer verder poetsen?
De nek vind ze nog steeds niet heel leuk, daarbij doet ze haar hoofd omhoog, maar ze laat het dus wel gewoon toe. Ik spray ook altijd eerst een keer een meter voor haar, om haar te laten zien en horen wat ik van plan ben, zodat het niet onverwachts gebeurt en ze zou schrikken van het gevoel of geluid.
De oren gaan nog wel, maar lager vind ze er maar niks aan. Ze geniet veel meer van aaien in de nek, kroelen in haar manen e.d. Dan doe ik dat wel
Indien ik haar ogen of neus moet schoon maken, doe ik wel even een halster om om het mezelf makkelijker te maken, en dan doet ze ook niet al te moeilijk. In vrijheid heeft ze meer inspraak, maar als het van "moeten" is, gaat het wel, en daardoor kan ik het feit dat ze het in vrijheid niet zo leuk vind daar geaaid te worden wel laten gaan. Ze is dan wel weer zo'n paard dat in trance gaat als ik haar uier schoonmaak, dat dan weer wel