Paard is niet gekend met aanrakingen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard is niet gekend met aanrakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:19

Ik heb ooit een paard behandeld die niet aangeraakt wilde worden. Hij trilde dan (net als bij een vlieg) je hand gewoon eraf. Verder niet angstig of boos. Poetsen ging wel goed.
Lastig behandelen als je je handen er niet op mag leggen. Dus ben ik met behoorlijk wat druk over zn lichaam gaan vegen. Soort massage idee maar dan met aai bewegingen. Dat vond ie wat onwennig maar wel prima.
Volgende dag kon het paard geaaid worden.
Je weet soms niet wat ze hebben meegemaakt dat ze zo reageren helaas. Konden ze soms maar praten he..

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:25

Kneif schreef:
Mijn paard domineert heel erg en aan zijn gedrag te zien lijkt het ook gewoon dat hij niet gekend is met de aanrakingen.

Ik zou juist met deze reden veel vanaf de grond gaan werken om wat leiderschap vast te stellen. Ik zou ook stoppen met straffen, want het enige wat het paard doet is zijn zorgen uiten. Ongeacht de oorzaak van die zorgen, is het wel belangrijk om hiernaar te luisteren.

Mijn advies is vanaf de grond te werken aan leiderschap en het omgaan met spannende dingen, zoals je hand. Zoals hierboven ook al genoemd is, belonen voor de juiste beslissingen. Door te belonen voor het juiste ipv te straffen voor het oniuiste, maak je de hele ervaring positiever.

Succes!

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 17:17

Wij hebben op 1 uurtje tijd deze namiddag zo'n enorm grote stap gemaakt.

Eerst mocht ik niet naast hem staan, dit heb ik eerst met hem geoefend tot ik naast hem mocht blijven staan. Daarna ben ik begonnen met aaitjes van op zijn hoofd tot het begin van zijn hals, wanneer hij stopte met zich ervan te verzetten stopte ik meteen. Ik heb dit zo verder gedaan met aaitjes tot ik gewoon aan zijn hals mocht komen zonder dat hij iets van reactie gaf. Ik maakte mijn aaitjes ook altijd langer en langer tot mijn hand net niet bleef liggen op 1 plaats. Ik heb hem daarna meteen lekker weer op de wei gezet want wat heeft hij het flink gedaan.

Hij knabelde en was wat aan het lekken met zijn tong wanneer ik de druk op de juiste moment weg haalde. Ook begon hij zijn hoofdje te laten zakken en begon hij lekker traag en ontspannen te knipperen.

Heel gek dat dit weer op 1 uurtje kan lukken terwijl we anders geen stap verder geraakte. Ik was wel met heel goede moed en tips begonnen en was eens voor 1 keer niet gespannen en gestrest voor een "wat als hij.." reacties.

En morgen oefen ik dit weer, van in het begin en zo elke keer een stapje verder. :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:56

Meid wat super fijn zeg! Het heeft denk ik ook zeker een deel met je mindset te maken. Hou dat lekker vast en geniet van elk stapje vooruitgang!

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:00

Ik heb niet alle reacties gelezen die je gekregen had, maar wel de laatste die jij zelf geplaatst hebt. En ik denk dat er daar een grote sleutel woord/zinnetje in staat:
Dat jij niet gespannen en gestrest was.
Een paard kan van alles bang zijn en het klinkt alsof jij al veel met hem bereikt hebt en ook dat je weet waar jij mee bezig bent.
Maar op het moment dat jij bang bent om een bepaalde reactie te krijgen van je paard, is de kans heel groot dat je die reactie ook krijgt. En al helemaal als iets wat je gaat doen ook voor het paard spannend/onbekend is.
Als je dan als mens zijnde ook nog uitstraalt dat het eng en/of spannend is. Gaat het paard het nog spannender vinden en kom je minder snel verder.
Op het moment dat jij met iets nieuws aan komt zetten voor je paard, maar je doet zelf alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, maar daarin wel oplettend wat je paard op dat moment aan kan. Dan kom je veel verder op een fijne manier.

Ik zou zeggen, hoe ik het nu lees en interpreteer, ga zo morgen verder en check eerst bij je zelf, voordat je paard jou ziet hoe jij je voelt. Ben je rustig/kalm/relaxt en in staat om zijn kleine reacties te zien en te reageren, ga dan door. Merk je dat, dat er morgen niet in zit bij je zelf. Kijk of je de rust kan vinden en sla anders een dagje over, tot dat je er zelf weer helemaal klaar voor bent.

Veel succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:05

Nou, dat is nog een een snelle positieve update :D
+:)+

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:07

Ik heb niet alles door gelezen. Maar waar ik aan denk omdat het borstelen geen probleem geeft je dit kan afwisselen met aaien. Dus borstel over je paard heen aaitje er achteraan en zo een aantal keer achtereen. Zodat het heel gewoon gaat worden.

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:45

Je hebt al veel goede stappen in de juiste richting gedaan. Super! Als je inderdaad met kleine stapjes steeds verder gaat kom je een heel eind. Heb je ook wel eens geprobeerd om de achterkant van je hand te gebruiken. Soms hebben dieren moeite met de warmte die van je hand af komt. Je noemde ook dat je hem wel kon borstelen. Wat je ook kunt doen is het aanraken combineren met het grondwerk. Dus je doet een oefening en dan kun je hem aanraken, met je hand of met een stok met handschoen, maar niet te lang. Dan let je op zijn reactie en probeer je weer in beweging te komen voor dat deze groter wordt. Heel veel succes!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:25

tamary schreef:
Lijkt een beetje op een "ik moet overal wat mee wat de mens doet" reactie. Het gewone aanraken door borstelen waarbij het "ik moet er wat mee" lekker suffen is, kent hij echter dus wel. Kriebel als beloning tijdens het rijden in zekere zin dus ook.
Borstel is bekent en gedrag dat daar bij hoort snapt hij, wissel dus eens af, een veeg borstel, een veeg met je andere hand en zo "poetsen". En wat doet hij als je een hand op zijn lijf hebt liggen terwijl je poetst? Kan je hand bv op de kont hebben liggen terwijl je een achterbeen poetst, dus leunen voor jouw evenwicht en paard laten weten waar je bent? En kan je dan ook schakelen tussen pasje om zetten en weer verder poetsen?

Dit wilde ik ook zeggen. Als hij het borstelen "snapt" en toelaat, wissel dan af. Veeg 2x met je borstel, en 1x met je hand. Of terwijl je borstelt met je ene hand, gebruik je de andere hand om te aaien. Op die manier leert hij je hand kennen als "aai-ding", terwijl hij staat te genieten van het borstelen. Gewoon opbouwen.

Mijn paard moest vroeger niks van sprays hebben. Ik moest haar echt vastmaken zodat ze niet zou gaan lopen. Dit heb ik opgelost door haar eerst vast te maken, en dan de spray op de borstel naast haar te gebruiken, en de spray dan met de borstel aan te brengen. Daarna de staart rechtstreeks beginnen insprayen. En zo opgebouwd. Nu kan ik haar los op de wei helemaal insprayen :D De nek vind ze nog steeds niet heel leuk, daarbij doet ze haar hoofd omhoog, maar ze laat het dus wel gewoon toe. Ik spray ook altijd eerst een keer een meter voor haar, om haar te laten zien en horen wat ik van plan ben, zodat het niet onverwachts gebeurt en ze zou schrikken van het gevoel of geluid.

Ik kan mijn paard overal aaien, ook terwijl ze los staat. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ze het aan haar hoofd ook niet zo fijn vind. Haar hoofd borstelen gaat makkelijker dan haar hoofd te aaien. Daar heb ik me na 9 jaar maar bij neergelegd :+ De oren gaan nog wel, maar lager vind ze er maar niks aan. Ze geniet veel meer van aaien in de nek, kroelen in haar manen e.d. Dan doe ik dat wel :+ Indien ik haar ogen of neus moet schoon maken, doe ik wel even een halster om om het mezelf makkelijker te maken, en dan doet ze ook niet al te moeilijk. In vrijheid heeft ze meer inspraak, maar als het van "moeten" is, gaat het wel, en daardoor kan ik het feit dat ze het in vrijheid niet zo leuk vind daar geaaid te worden wel laten gaan. Ze is dan wel weer zo'n paard dat in trance gaat als ik haar uier schoonmaak, dat dan weer wel :+