Pony vergiftigd door taxus, kan ik hier iets mee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Pony vergiftigd door taxus, kan ik hier iets mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:08

Ik denk dat TS niet valt over het feit dat hij zoveel rondhangt, maar vooral dat hij doet alsof er niets is gebeurd. Daar zou ik ook boos om worden.

En verzekeringswerk kan idd heel erg lang duren.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:17

Maar hij geeft het door aan zijn verzekering,meer kan hij niet doen.Je kan toch ook niet verwachten dat hij iedere keer nederig buigt of zo.
Ergens moet je dingen laten gaan het kost je anders tonnen weggegooide energie.
Als ik ts was zou ik hem mijden en even afwachten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:21

Niqui schreef:
Ik heb eerlijk gezegd niet alles gelezen, sorry. Heb je het al nagevraagd bij een jurist? Je zou, met dit bewijs in handen, hem sowieso een aansprakelijkheidstelling voor de kosten kunnen sturen vermoed ik: https://www.juridischloket.nl/voorbeeld ... tige-daad/

Hier heb je helemaal geen jurist voor nodig. Het is duidelijk dat hij de schuldige is. Dus alle kosten en de waarde van de pony van hem terug eisen. Wil hij niks dan kun je aangifte doen.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:29

Ik zou ook het heft in eigen hand nemen en niet wachten op zijn verzekering, maar zelf een jurist of je rechtsbijstand inschakelen en hem verantwoordelijk stellen.

Zou ook foto's maken van de weide en het stukje wat open en dicht kan en waar het tuinafval ligt.

Vreselijk TS om je vriend op deze manier kwijt te raken, heel veel sterkte!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:35

Ik heb niet alle reacties gelezen. Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen TS :(:)

Toevallig heb ik dit semester toxicologie gehad (opleiding diergeneeskunde). Natuurlijk is taxus ook behandeld en ik weet nog dat mijn professor zei dat je in zulke gevallen zeker kunt aanklagen. Ongeacht of diegene het met opzet heeft gedaan of niet. Je staat best sterk.

Maar de vraag is of je het zelf wil natuurlijk. Dat kan enkel jij weten.
Laatst bijgewerkt door emilyslaluna op 18-05-20 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:38

emilyslaluna schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen. Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen TS :(:)

Toevallig heb ik dit semester toxicologie gehad (opleiding diergeneeskunde). Natuurlijk is taxus ook behandeld en ik weet nog dt mijn professor zei dat je in zulke gevallen zeker kunt aanklagen. Ongeacht of diegene het met opzet heeft gedaan of niet. Je staat best sterk.

Grappig, dat jouw professor ook jurist is ;)
Je zult wel moeten kunnen bewijzen, dat je buurman het dier heeft vergiftigd. Daar zit het moeilijke punt. Je kunt iedereen aanklagen als je wil.
Sterkte ts!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:52

Joman schreef:
emilyslaluna schreef:

Toevallig heb ik dit semester toxicologie gehad (opleiding diergeneeskunde). Natuurlijk is taxus ook behandeld en ik weet nog dt mijn professor zei dat je in zulke gevallen zeker kunt aanklagen. Ongeacht of diegene het met opzet heeft gedaan of niet. Je staat best sterk.

Je zult wel moeten kunnen bewijzen, dat je buurman het dier heeft vergiftigd. Daar zit het moeilijke punt. Je kunt iedereen aanklagen als je wil.
Sterkte ts!

Goh, jurist is ze niet. Maar zij is wel degene die wordt opgeroepen in zulke gevallen voor het onderzoek.
En ik dacht te lezen dat er uit het autopsie onderzoek kwam dat het eventueel om een vergiftiging kan gaan. Daarbij is taxus in de wei gevonden.

Maar je hebt gelijk, zij en ik zijn geen juristen dus ik zal verder niks zeggen (en 99% van bokt ook niet ;))

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:53

Toverbal schreef:
Ik zou ook het heft in eigen hand nemen en niet wachten op zijn verzekering, maar zelf een jurist of je rechtsbijstand inschakelen en hem verantwoordelijk stellen.

Ook als je iemand aansprakelijk stelt wordt het een verzekeringskwestie. Maar dan heb je wel zelf het initiatief, in plaats van dat je moet afwachten of hij zo vriendelijk is iets te ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:53

emilyslaluna schreef:
Joman schreef:

Sterkte ts!

Goh, jurist is ze niet. Maar zij is wel degene die wordt opgeroepen in zulke gevallen voor het onderzoek.
En ik dacht te lezen dat er uit het autopsie onderzoek kwam dat het eventueel om een vergiftiging kan gaan. Daarbij is taxus in de wei gevonden.

Maar je hebt gelijk, zij en ik zijn geen juristen dus ik zal verder niks zeggen (en 99% van bokt ook niet ;))

Uit de autopsie kan wel blijken dat het dier taxus heeft gegeten, maar het gaat er juist om dat je kunt bewijzen dat je buurman degene is die taxus aan je paard heeft gegeven/nalatig is geweest. Dat is de moeilijkheidsgraad. Niet het aantonen van de taxus.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 09:56

beatje schreef:
Maar hij geeft het door aan zijn verzekering,meer kan hij niet doen.Je kan toch ook niet verwachten dat hij iedere keer nederig buigt of zo.
Ergens moet je dingen laten gaan het kost je anders tonnen weggegooide energie.
Als ik ts was zou ik hem mijden en even afwachten.

De situatie is dus iets ingewikkelder, ik huur namelijk een kamer van hem in het huis naast de weide. Dit is een huis met verschillende studenten, meneer woont hier niet. Het is één van zijn talrijke eigendommen. Maar nu met corona zit hier niemand buiten ik (aangezien mijn stages op de kliniek gewoon doorgaan) en leek het hem een goed idee om hier elke avond te overnachten met zijn vriendinnetje in een nog vrijstaande kamer. Overdag loopt hij dan wat te klooien in de tuin (aka zooi waar hij nog heel veel werk aan heeft). Dan nog maar te zwijgen over de verschillende buitenlanders die hier in het zwart zijn klusjes komen opknappen (buiten het huis) en dan wel gewoon lekker door het huis lopen.
Ik kon het allemaal wel van me af schuiven, zolang mijn ponies maar gelukkig waren en ze dichtbij stonden.
Maar om samen te vatten, vermijden is lastig, vanaf dat hij me ziet, spreekt hij mij onmiddellijk aan en wilt hij over koetjes en kalfjes praten :=
En ik antwoord gewoon altijd netjes, het is niet zo dat ik snel wegren ofzo.
Deze man heeft in mijn ogen gewoon geen respect voor anderen of hij mist elke vorm van empathie.

Over een maand ben ik hopelijk klaar en kan ik hier m'n spullen pakken.

Overigens is de weide letterlijk een dag of twee later volledig omgeploegd, omheining weg en is er nu maïs gezaaid. Ik heb gelukkig wel filmpjes en foto's van hoe het er daarvoor uitzag.

@emilyslaluna: Ik denk inderdaad dat ik een belletje doe naar de dienst pathologie om eens na te vragen of zij hier ervaring mee hebben. Maar zoals hierboven al vermeld zal het waarschijnlijk heel wat tijd en moeite vergen om hier ooit iets van terug te zien, vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:56

LindyH schreef:
Toverbal schreef:

Ook als je iemand aansprakelijk stelt wordt het een verzekeringskwestie. Maar dan heb je wel zelf het initiatief, in plaats van dat je moet afwachten of hij zo vriendelijk is iets te ondernemen.

Wat een onzin.
Je kunt gewoon een civiele zaak starten tegen een andere burger. Komt geen verzekeraar of verzekering bij kijken tenzij je je rechtsbijstandverzekering bedoelt? Of het een bedrijf betreft. In alle andere gevallen is een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:58

Joman schreef:
Uit de autopsie kan wel blijken dat het dier taxus heeft gegeten, maar het gaat er juist om dat je kunt bewijzen dat je buurman degene is die taxus aan je paard heeft gegeven/nalatig is geweest. Dat is de moeilijkheidsgraad. Niet het aantonen van de taxus.

Daar ben ik mee eens. Maar ik dacht aan de hand van de OP te lezen dat het wel duidelijk was:
Citaat:
Na de weide gecheckt te hebben, ben ik twee taxusstruiken tegengekomen. De eigenaar van wie ik deze weide huur, heeft gewoon tuinafval in een hoek gedumpt (hier stond ook een draad voor aangezien er nog oude takken etc van in de winter lagen) en heeft die draad gewoon aan de kant laten liggen, zonder mij hiervan op de hoogte te brengen. Tussen het afval zaten dus twee struiken taxus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:01

emilyslaluna schreef:
Joman schreef:

Daar ben ik mee eens. Maar ik dacht aan de hand van de OP te lezen dat het wel duidelijk was:
Citaat:
Na de weide gecheckt te hebben, ben ik twee taxusstruiken tegengekomen. De eigenaar van wie ik deze weide huur, heeft gewoon tuinafval in een hoek gedumpt (hier stond ook een draad voor aangezien er nog oude takken etc van in de winter lagen) en heeft die draad gewoon aan de kant laten liggen, zonder mij hiervan op de hoogte te brengen. Tussen het afval zaten dus twee struiken taxus...

Dat kan daar wel staan, maar het is geen bewijs.

Je kunt de beste man gewoon aansprakelijk stellen in een brief en je schade vorderen. Als hij daar niet op ingaat, en het afwijst, kun je de man dagvaarden. En dan zul je met bewijs moeten komen.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 10:02

emilyslaluna schreef:
Joman schreef:

Citaat:

Ohja, hij heeft ook gewoon toegegeven dat hij die rommel daar in heeft gegooid.
Hij 'heeft er niet op gelet' en hij ging me vragen om ze op een ander deel te zetten, maar dat is uiteraard nooit gebeurd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:03

Oliiviia schreef:
Ohja, hij heeft ook gewoon toegegeven dat hij die rommel daar in heeft gegooid.
Hij 'heeft er niet op gelet' en hij ging me vragen om ze op een ander deel te zetten, maar dat is uiteraard nooit gebeurd....

Waarom stel je hem niet gewoon aansprakelijk in een brief?

Hij kan dat nu wel hebben toegegeven, maar als het een procedure zou worden, moet je eens kijken hoeveel er als een blad aan een boom draaien.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:06

@emilylaluna: het is gewoon goed voor mensen om te weten dat 'recht' volgens het wetboek geen gerechtigheid betekent. Dat scheelt teleurstelling.

Wat nu heel logisch klinkt is in het recht niet altijd zeker.
De wet is een ingewikkeld systeem dat niet altijd rechtvaardig hoeft te voelen voor mensen.
1+1=2 is in de rechtzaak dus niet altijd leidend. Bewijs is moeilijk in veel zaken.
Het is altijd goed om daarop voorbereid te zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:14

Bestaat er in België ook zoiets als aansprakelijk stellen en verzekering als de AVP?
Dan zou ik dat zeker gaan doen.

Houd er rekening mee dat het lang kan duren en je voldoende bewijs moet hebben. Als hij het erkent zou het mooiste zijn, maar dan moet hij wel goed verzekerd zijn.
En om een voorbeeld te geven, ik ben 3 jaar geleden getrapt door een paard bij het helpen laden in de trailer. Ik heb de eigenaar aansprakelijk gesteld, omdat ik en artsen voorzagen dat dit langdurig letsel zou zijn. De eigenaar heeft meteen de aansprakelijkheid erkent. Zij had een goede AVP, ik heb het via Rechtsbijstand laten lopen. Nu 3 jaar later zijn we eindelijk toe aan een eindafrekening. Het traject loopt, maar is wel een traject van lange adem.

En natuurlijk heel veel sterkte met dit onverwachte verlies van je pony :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:21

Daihyo schreef:
Bestaat er in België ook zoiets als aansprakelijk stellen en verzekering als de AVP?

Houd er rekening mee dat het lang kan duren en je voldoende bewijs moet hebben. Als hij het erkent zou het mooiste zijn, maar dan moet hij wel goed verzekerd zijn.
En om een voorbeeld te geven, ik ben 3 jaar geleden getrapt door een paard bij het helpen laden in de trailer. Ik heb de eigenaar aansprakelijk gesteld, omdat ik en artsen voorzagen dat dit langdurig letsel zou zijn. De eigenaar heeft meteen de aansprakelijkheid erkent. Zij had een goede AVP, ik heb het via Rechtsbijstand laten lopen. Nu 3 jaar later zijn we eindelijk toe aan een eindafrekening. Het traject loopt, maar is wel een traject van lange adem.

Een aansprakelijkheidsverzekering is helemaal niet verplicht. Dus dat zou je eerst moeten uitzoeken; in jouw verhaal had je zelf letsel opgelopen. Een zorgverzekering gaat dan het verhaal na en probeert de schade te verhalen op de veroorzaker. Dat is wel een ander verhaal...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:25

In belgie want daar woont de ts heb je een rechtsbijstandverzekering die je er op kan zetten.Maar dan moet de (dader) ook mee werken en aangeven dat het zijn schuld is en vechten de rechtsbijstandverzekeringen dat onderling uit. Mijn ervaring is daar slecht mee. Een ander ad wat je kan bewandelen is het via een vrederechter te doen. Kost niet zoveel maar ook dan moet meneer mee willen werken. Zelf zou ik de wetsinkel bellen of daar langs gaan voor advies als je er echt wat mee wilt doen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:27

Volgens mij is de kwestie simpel. Optie 1 Je schakelt jurist of advocaat whatever in en houd hem aansprakelijk voor 'n daden en zorgt dat hij de 'schade' vergoed.

Of optie 2: je houd je mond dicht en slikt 't de consequenties daarvan.

Ik zou echter in beide gevallen wellicht jieuwe woonruimte zoeken. Je relatie als huisbaas zal toch al verstoord zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:33

Joman schreef:
Daihyo schreef:

Een aansprakelijkheidsverzekering is helemaal niet verplicht. Dus dat zou je eerst moeten uitzoeken; in jouw verhaal had je zelf letsel opgelopen. Een zorgverzekering gaat dan het verhaal na en probeert de schade te verhalen op de veroorzaker. Dat is wel een ander verhaal...

Ik zeg nergens dan een AVP verplicht is, ik vraag alleen of dat in België ook bestaat.
En mijn zorgverzekeraar is helemaal nergens achteraan gegaan. Ik heb de tegenpartij aansprakelijk gesteld en heb het vervolgens overgedragen aan mijn rechtsbijstandverzekering. Geen dingen invullen die ik niet schrijf en jij niet weet :)
En wat de TS dus ook zo kan doen: landeigenaar aansprakelijk stellen, via rechtsbijstand. Maar dan moet rechtsbijstand, mogelijkheid tot aansprakelijk stellen en een AVP er wel in België zijn en dat weet ik niet, daarom mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:40

Daihyo schreef:
Joman schreef:

Ik zeg nergens dan een AVP verplicht is, ik vraag alleen of dat in België ook bestaat.
En mijn zorgverzekeraar is helemaal nergens achteraan gegaan. Ik heb de tegenpartij aansprakelijk gesteld en heb het vervolgens overgedragen aan mijn rechtsbijstandverzekering. Geen dingen invullen die ik niet schrijf en jij niet weet :)
En wat de TS dus ook zo kan doen: landeigenaar aansprakelijk stellen, via rechtsbijstand. Maar dan moet rechtsbijstand, mogelijkheid tot aansprakelijk stellen en een AVP er wel in België zijn en dat weet ik niet, daarom mijn vraag.

Normaliter gaat het wel degelijk zo: als jij schade aan jezelf hebt opgelopen en de verzekeraar hoort het verhaal en komt ter ore dat het door een derde komt, gaan ze daar schade verhalen :)
Ik zou niet zo goed snappen waarom ts dat via haar rechtsbijstand zou moeten doen? Dat kan ze toch prima zelf?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:43

Natuurlijk kan dat. Maar dat moet je wel willen en je moet een lange adem hebben. Daarom is rechtsbijstand mijn advies. Mijn ervaring was een voorbeeld. Als tip/advies. Geen opdracht. TS moet niks.
TS vraagt naar opties, ik geef antwoord met een optie. Zo werkt dat toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:45

Ts je hebt bewijs verzamelt , probeer nogmaals het gesprek aan te gaan met hem. Vraag of hij zijn verzekering al in kennis heeft gesteld met betrekking tot het overlijden van je paard door zijn nalatigheid en voeg rekeningen toe, van autopsie en schadevergoeding voor de waarde van je pony . Doe dit via de mail zodat je bewijs hebt. En maak er werk van , niet aan laten modderen en voel je je er niet prettig bij omdat je daar nog woont , zoek desnoods andere woonruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:47

Daihyo schreef:
Natuurlijk kan dat. Maar dat moet je wel willen en je moet een lange adem hebben. Daarom is rechtsbijstand mijn advies. Mijn ervaring was een voorbeeld. Als tip/advies. Geen opdracht. TS moet niks.
TS vraagt naar opties, ik geef antwoord met een optie. Zo werkt dat toch?

Oh nee, dat is prima. Maar ik vraag me af of dat met rechtsbijstand nu veel sneller/beter is. Ik zou zoiets zelf doen. Maar ok, misschien een prima oplossing als je een dergelijke verzekering hebt.