Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BITO

Re: Aangekocht paard na 3 weken kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 14:38

Ja dankjewel! :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:20

Ben je bij de klinische keuring geweest? Mijn vorige paard was bij keuring zo opgefokt als wat, zelfs met een gebroken been had hij nog met glans de buigproef doorstaan. Na 5 maanden kreupel geworden (extra schade bij een oude blessure) en na bijna een jaar in laten slapen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 00:38

Hier een stalgenoot een pony gekocht vorig jaar die achteraf een blessure bleek te hebben. Dierenarts gaf aan dat het oud letsel was waarvan de vorige eigenaar geweten moet hebben. Oude eigenaar wou paard niet terug nemen. Advocaat in de arm genomen. En er is nu al bijna een jaar om maar ze zijn nog geen stap vooruit.....

Paard staat ondertussen al een jaar op kosten van de stalgenoot in de wei. En nog steeds de stress; zal ze gelijk krijgen? Of zijn uiteindelijk toch nog alle kosten voor haarzelf?
Plus zolang deze pony er staat, is er geen budget voor een nieuw beestje.

Lees ik jouw verhaal dan denk ik ja! Jij kon nog weleens sterk staan. Overleg eens met een advocaat...

Maar of dit een makkelijke situatie gaat worden? Nee denk ik niet.... Misschien heb je geluk en geeft de tegenpartij direct na 1 brief toe. Maar heb je pech dan kan dit een lang slepende kwestie worden.

Zelf ook een keer een “slecht” paard gehad met veel leugens. Direct aan de bel getrokken maar geen gehoor, paard was nu mijn probleem volgens eigenaresse.... Pittige brief en een paar telefoontjes verder met de boodschap dat dit advocatenwerk zou gaan worden en ze stonden met de trailer voor de deur om het beest weer op te halen. Ze besloten gelukkig dat ze het niet zo ver wilden laten komen.
En ik heb verder met al mijn paarden gewoon geluk gehad bij aankoop (even afkloppen).

Bijna vergeten te zeggen: ik wil je veel sterkte wensen!! Rotsituatie dit.

BITO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 02:09

Tessebes schreef:
Ben je bij de klinische keuring geweest? Mijn vorige paard was bij keuring zo opgefokt als wat, zelfs met een gebroken been had hij nog met glans de buigproef doorstaan. Na 5 maanden kreupel geworden (extra schade bij een oude blessure) en na bijna een jaar in laten slapen.

Jeetje zeg! Dat is ook niet niks. Hij was inderdaad behoorlijk opgefokt bij de keuring. Ik ben er wel zelf bij geweest.

XxLMMxX jeetje zeg, heftige situatie van je stalgenoot! Is dat al een rechtszaak geworden?

Fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 05:40

Want een ontzettend vervelende zaak.... ik zou als ik jou was zoveel mogelijk alles zwart op wit verzamelen zodat je voor jezelf al een dossier opstelt. En misschien dat het Idd kan helpen om te laten weten dat je er werk van gaat maken is soms genoeg. Ik wens jou en je paardje veel sterkte!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 05:43

Stap voor stap
Begin met de advocaat een brief op te laten stellen, ingebrekestelling en non conformiteit.
En wacht de reactie af en kijk dan voor de volgende stap.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:05

Kan ook maar zo zijn dat de handelaar dit niet wist hè. Er wordt wel vaker een vrachtwagen vol paarden gekocht vanuit Spanje die op het oog goed zijn. (Gezond) Ze worden het liefst zo snel mogelijk door verkocht.

Hoelang heeft jouw paard daar gestaan? Misschien is ze slechts een paar keer gereden en is dat net als bij jou goed gegaan. Ze is door de keuring gekomen en jouw osteopaat kon ook niets ontdekken.

Dat die blessure er al zat geloof ik direct maar als twee medische geschoolde personen en jij zelf het niet hebben opgemerkt waarom de handelaar dan wel? En dat moet je dan ook nog bewijzen... lastig hoor!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:08

Als een dierenarts met zekerheid kan bewijzen dat het er al zat voor aankoop en dit op papier wil zetten heb je wel iets.
Daarmee zou je met een advocaat van je rechtsbijstand aan de slag kunnen als je dat zou willen.

Als je geen zeker bewijs kunt krijgen sta je niet sterk, dan zou ik er niet aan beginnen als de verkoper moeilijk doet.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:40

Ik denk dat jezelf voor de kosten opdraait, je heb wel recht op non conformiteit ( het ontvangen van een degelijk product( paard dus) maar je hebt mijn inziens niet voldoende onderzoeksplicht gedaan.
De handelaar gaat het daar op gooien.
Je hebt gekozen voor alleen klinische keuring, dat is al niet genoeg.
Ik heb eigenlijk bij alle keuringen ooit, ook een bloedtest gehad, dit om pijnstillers uit te sluiten.
Dit zou je als enigste bij de keurende dat aan kunnen geven, waarom dit nu niet gebeurd is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:44

Maar als de blessure echt al aanwezig was valt het volgens mij onder een verborgen gebrek

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:48

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:52

Nouvel schreef:
Maar als de blessure echt al aanwezig was valt het volgens mij onder een verborgen gebrek

Daar vallen in principe stalgebreken onder.Voor de rest moet je toch echt zelf laten onderzoeken of er nog meer gebreken zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:52

Jillz1 schreef:
Nouvel schreef:

Daar vallen in principe stalgebreken onder.Voor de rest moet je toch echt zelf laten onderzoeken of er nog meer gebreken zijn.

Dit klopt echt niet, helemaal niet als je hem bij een handelaar koopt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:54

Nouvel schreef:

Als de handelaar ervan af wist.
Maar ik heb geen röntgen ogen en hier mogen alle paarden gekeurd worden incl echo's of wat dan ook, doen ze doen ze dit niet zeg ik het er wel bij dat ik die ogen niet heb en zet ik dit op papier.
Ik koop een pony zo vanaf de weide en af is af en ook ik weet dan vaak niks

Hier mag er overigens alleen gekeurd worden door dierenartsen die wel bloed afnemen, nu is dat bij de dierenartsen rondom mijn omgeving wel standaard.

En 1000 ervan af is niet altijd zo heel gek hoor. Als zei dat paard een week heeft en 300 kan verdienen ipv 1300 dan willen ze dit nog weleens doen. Dat is snelle handel voor hun.
Zei kan dam vlug weer een andere in die stal zetten en ook 300 verdienen dan heeft ze het afgeboden geld zo jij elkaar en minder risico op 1 pony.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:56

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:10

Jessix schreef:
Kan ook maar zo zijn dat de handelaar dit niet wist hè. Er wordt wel vaker een vrachtwagen vol paarden gekocht vanuit Spanje die op het oog goed zijn. (Gezond) Ze worden het liefst zo snel mogelijk door verkocht.

Hoelang heeft jouw paard daar gestaan? Misschien is ze slechts een paar keer gereden en is dat net als bij jou goed gegaan. Ze is door de keuring gekomen en jouw osteopaat kon ook niets ontdekken.

Dat die blessure er al zat geloof ik direct maar als twee medische geschoolde personen en jij zelf het niet hebben opgemerkt waarom de handelaar dan wel? En dat moet je dan ook nog bewijzen... lastig hoor!

Wat ik niet snap is waarom de handelaar dan moeilijk doet over terugnemen, de meeste handelaren willen wel een goede naam behouden en doen niet zo moeilijk over inruil.

Sommige peesblessures zijn oud en blijven een kwetsbaar punt wat weer op kan spelen na teveel belasting. Ik neem aan dat er hier zoiets aan de hand is?
Het kan zijn dat de handelaar het niet wist, maar in feite is er dan wel een ondeugenlijk "product" verkocht.

Ik sluit me aan bij iedereen die zegt dat je bewijstlast moet verzamelen (dus laat je DA zwart op wit zetten dat het een oude blessure is) en zoek juridische hulp.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:20

Dit valt inderdaad onder de noemer "verborgen gebrek". Een verborgen gebrek is een gebrek dat niet is gezien op het moment van aankoop. Je hoeft dus ook niet aan te tonen of de verkoper hier wel of niet iets van heeft geweten.
Het onderzoek door de dierenarts is het enige ter zake doende. Op de echo kan een dierenarts heel goed zien wat "nieuw" is aan de blessure en wat "oud" is vanwege de hersteltijd van zo'n blessure die toch wel een aantal maanden in beslag neemt.

Zoals Gini al zei geldt - omdat je het paard bij een handelaar hebt gekocht - gedurende een half jaar na aankoop een omgekeerde bewijslast. Dat betekent dat de handelaar moet aantonen dat het gebrek er nog niet zat voordat jij het paard kocht. Eigenlijk is dat nog niet eens nodig, want het dierenartsrapport is duidelijk genoeg.

Het eerste dat je nu moet doen - zodra je het dierenartsrapport hebt - is een brief (aangetekend) of mail sturen waarin je de koop ontbindt op basis van non-conformiteit. Google even op consumentenkoop en ontbinding aankoop dan staan daar genoeg voorbeelden van. De verkoper moet altijd in de gelegenheid worden geteld de "fout" te herstellen. In dat geval betekent dit een ander vergelijkbaar (wel gezond) paard aanbieden. Ik zou in dat geval zeker niet meer alleen voor een klinische keuring gaan, maar 1 met foto's en bloedafname. Als de verkoper geen ander paard naar jouw zin kan of wil leveren, dan moet hij/zij je het aankoopbedrag teruggeven.

De kans is natuurlijk groot dat de verkoper hier niet op ingaat en blijft weigeren aan je verzoek te voldoen.
Dat gebeurt heel vaak omdat mensen niet zo snel naar een rechter zullen gaan, soms ook omdat ze niet verzekerd zijn en een rechtsgang ook flink wat geld kost. Daarbij is gelijk hebben niet altijd gelijk krijgen en valt een uitspraak soms niet helemaal zo uit als je voor ogen had. Dat weten dit soort verkopers maar al te goed. Voor een gang naar de rechter moet je toch wel ca een half jaar uittrekken. Tot die tijd moet je voor het paard blijven zorgen of er moet een hele goede reden zijn voor inslapen. Je moet goed van tevoren nadenken of je zo'n proces wel in wil gaan.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:35

Jillz1 schreef:
Nouvel schreef:

Dit klopt echt niet, helemaal niet als je hem bij een handelaar koopt.[/quote]

Je zult toch echt onderzoeksplicht hebben, en dat is hier niet voldoende gedaan tijdens de aankoop

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:48

Jillz1 schreef:
Nouvel schreef:

En dat weet jij zeker?

Ik heb eens een 5 jarig paard gereden bij een fokker. Die ook een pensionstal had, dus beroepsmatig.
Dier heb ik daar zadelmak gemaakt.
Is nooit kreupel geweest. Leuk allround paardje.
Helaas wat klein gebleven en daardoor geen dikke prijs.
Daarnaast was het een hittepetit dus niet voor elke ruiter geschikt, wel eerlijk, maar heet.

Paard is verkocht, met alleen klinische keuring.
Fokker heeft aangeboden dat röntgen ook mocht en bij afkeur hij de kosten zou betalen, bij goedkeur de koper.
Koper vond rontgen niet nodig omdat ze daar het geld niet voor had.
Klinisch met vlag en wimpel er door.

Na een maand de vraag of er geen ander paard was om te ruilen want het ging niet lekker.
Verder geen woord over kreupel of zo iets.
Maar het was geen handelaar, alleen maar een fokker, hij had wel andere paarden maar die waren dik in de 170 en dat wilde dat meisje niet.

Paar weken later, ze hadden foto's laten maken en er was een bemerking bij de hoefkatrol.
Paard moest terug, advocaat er op want fokker had een paard met gebreken verkocht.
Hij zou nu ineens ook kreupel uit de buigproef komen.
Dat fokker en ik zeiden dat paardje nooit kreupel gezien te hebben, dat de klinische verkoop keuring goed was en er röntgen was aangeboden maar afgeslagen door koper was niet voldoende.
Rechter oordeelde dat het paard met gebreken was verkocht.
Paard moest terug incl gemaakte kosten.

Later is dat paardje weer verkocht, met verhaal erbij.
Meisje dat hem heeft gekocht gaf regelmatig een update dat ze weer gewonnen had met springen en er zo blij mee was. Nooit kreupel.

Dus hoe het met die onderzoeksplicht zit?
In principe moet de handelaar aantonen dat het gebrek er niet was.
Met een 3 op de hk kon dat niet.
Peesblessure is natuurlijk wat anders en zou voor de handelaar gunstiger kunnen zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:37

Tja, als het niet echt aangetoond kan worden dat de blessure al ouder is (bv door duidelijk aanwezig litteken weefsel) dan kan het gewoon net zo goed bij jou gebeurd zijn.

Je paard stond daar op een stal, werd weinig getraind kennelijk vanwege de arme bespiering en bij jou gaat ie op de wei. Kan natuurlijk heel goed dat ie zich verstapt heeft op de wei, met weinig bespiering wordt alles door de pezen opgevangen, die waarschijnlijk net zo ongetraind zijn als die spieren. Kan zomaar licht beschadigd zijn op de wei zonder dat je dat dan meteen merkt. Paard heeft bij jou weinig tot niets gedaan en toen 3 dagen achter elkaar aan het werk en pang zegt de pees. Kan gewoon heel goed.

Dus als er niet heel duidelijk een oude blessure aantoonbaar is, denk ik niet dat je heel sterk staat als ie 3 weken niets heeft laten zien, klinische keuring niets heeft laten zien en ook bij hoefsmid en osteopaat niets aan blessures aan de benen heeft laten zien. Het klinkt zuur, maar soms heb je gewoon pech snel na aankoop. Ik verzeker paarden daarom ook altijd, zeker het eerste jaar goed kijken of je een brokkenpiloot, eentje met zwakke darmen oid hebt gekocht. Na een jaar kun je altijd besluiten dan hem uit de verzekering te halen als je je daar senang bij voelt. Ene paard is nou eenmaal gezonder en/of voorzichtiger met zichzelf als het andere paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:41

StalNollie schreef:
Nouvel schreef:

Als de handelaar ervan af wist.

Het maakt niet uit of de handelaar er iets van wist of niet. Wat belangrijk is, is of de blessure er al was ten tijde dat die bij de handelaar stond en of de handelaar kan aantonen dat dat niet zo was en de blessure dus pas na verkoop is ontstaan. En die bewijslast ligt bij de handelaar en niet bij de koper.

BITO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 10:20

Paard was niet helemaal goed bij hoefsmid en osteopaat overigens. Hij stond slecht op zijn hoeven, hoefsmid kon zien dat het paard waarschijnlijk nog nooit bij een goede hoefsmid was geweest, maar was bekapt door een amateur. Paard was dit gek genoeg de hoefsmid ook helemaal niet gewend.

Osteopaat merkte dat hij behoorlijk vastzat in zijn kaak en rug/achterhand. Hiervoor is hij behandeld en moest hij 1 week op rust.

Daarbij heb ik zwart op wit dat de handelaar weigerde dat ik het paard meenam naar mijn eigen dierenkliniek voor onderzoek. Ik wilde het paard meenemen naar mijn kliniek voor keuringen. Ik mocht het paard wel door mijn eigen dierenarts laten keuren, maar de afstand was bijna 2 uur enkele reis. Toen trok ik dit niet in twijfel maar inmiddels wel.

Dinsdag krijg ik de dierenarts verklaring, dan kan ik er werk van maken. Ik ben wel bereid om helemaal door te zetten tot een rechtzaak.

BITO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 10:20

Paard was sinds kerst in Nederland en in maart heb ik hem gekocht.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:29

Waar heb je het paard gekocht TS? Super dat je doorzet _/-\o_ heel veel sterkte!

BITO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 10:33

Dat wil ik liever niet open en bloot op bokt hebben. Eventueel in pb kan ik wel antwoord geven.