Paard gaat even "total loss", help?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Paard gaat even "total loss", help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:33

Met paarden is het altijd opletten. Vraagje , is zij ook gevallen, rare schuiver gemaakt? Omdat je oude zadel kapot was.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 18:53

bigone schreef:
Met paarden is het altijd opletten. Vraagje , is zij ook gevallen, rare schuiver gemaakt? Omdat je oude zadel kapot was.

Ik denk dat je iets verkeerd begrepen hebt, kan gebeuren :)
Mijn oude zadel was niet kapot, maar gewoon te klein aan het worden, vandaar het nieuwe.
Zij zelf is dus niet gevallen of dergelijke, toch niet waar ik van weet!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:04

Nou, als ik eerst gelongeerd heb (wat ik overigens gewoon met zadel opdoe, anders is dat zo’n onderbreking / gedoe / kans om weer op te laden en waarom niet?!), is hij wel warm cq looplustig :j
Maar heb ik iig dat hele “het mot er NU UIT 8-) :):) niet !
Dus buiten voorwaarts gewoon te rijden bij mij _/-\o_

Punt is met dit: dit (kunnen) ze doen...
Maar omdat ze tegenwoordig (gezien de busladingen goedkope pre’s) overal als koel, braaf , je kan er kind op weg sturen “ worden omschreven (en dat is ook zo) maar men “vergeet” even voor het gemak (past niet in verkoopverhaal ;) ) dat ze dus ook een andere kant hebben.
Leer je daar zelf niet mee omgaan, verlang je dus ve pre dat hij gezien karakter veranderd ...
Wat raar is natuurlijk met zo’n uitgesproken back to nature karakterras !
En ja, het leren herkennen en wennen proces duurt nu eenmaal even (en dat geldt voor ieder paard).
Mocht een eigenaar dat niet lukken na een tijd dan is een pre / lusitano geen passende combi mi; en daar is niets mee alleen jammer ...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:46

Jenara schreef:
Even een vraag naar alle PRE-eigenaren die hier gereageerd hebben, als jullie dan gelongeerd hebben om die energie te laten afvloeien, zijn ze daarna wel gewoon terug braaf? Of moet je dan ook nog opletten?

Na het hele verhaal en als ik dan nog gelongeerd had, dacht ik eigenlijk van nog even opnieuw op te zadelen en eventjes te rijden, maar aangezien ik ondertussen helemaal alleen was, durfde ik niet echt meer ..
Zit nu met een heel verdeeld gevoel :p Langs de ene kant ben ik wel wat "bang", maar langs de andere kant wil ik zo snel mogelijk terug om dit "op te lossen" (=longeren vooraf)

Die van mij zijn dan gewoon braaf. Ik heb een 9 jarige onder het zadel. Die heb ik tot z'n 6/7de voor het rijden regelmatig even gelongeerd. Mijn 21 jarige heb ik vanaf haar 10de. Die heeft het nooit nodig gehad.

Wel laat ik beide om de paar dagen even ontploffen in de bak samen. Zeker met dit weer en de huidige kleine paddocks. Ze vinden rennen, bokken en klieren dan gewoon leuk. In de zomer spelen ze op de wei. Ze jutten met z'n 2 dan regelmatig de boel helemaal op. Ze willen dat gewoon, het is niet kwaad bedoeld. Er zijn geen eerlijkere paarden dan dit.

Dat loperige warmgedraaide wat Evelienepien noemt herken ik trouwens wel. Maar daar kan ik meestal heerlijk mee rijden.

Ik geloof trouwens heilig in hersengym voor mijn paarden. Weet niet of dat voor elke spanjaard telt. Maar die van mij worden beduidend kalmer en geconcentreerder van werken in de hand en tussen de dubbele lijnen. Maar zie ook mensen die het doen met grondwerk of vrijheidsdressuur.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:04

Mijn paard is inmiddels 6, geen PRE, maar ik laat hem regelmatig in de bak uitrazen en als hij al druk is met opzadelen gaat hij vaak ook nog aan de longe voor ik erop ga. Dit scheelt ons beide een hoop frustratie en komen we aan echt rijden toe in plaats van energie eruit rijden.
Hij mag zeker 3 keer in de week uitrazen in de bak. Doe ik dit niet dan krijg ik een bommetje onder het zadel. Heb ik gelongeerd, durf ik ook prima alleen te rijden als er niemand bij me im de bak is. Ik stap niet op als er verder niemand op het terrein is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 05:31

Als het de energie was en ze er in haar leerproces geen koppeling heeft gemaakt die haar iets oplevert.

Dan zal ze na het longeren en uitrazen vast gewoon braaf zijn onder het zadel.

Maar het kan zijn dat ze doorheeft dat bokken iets oplevert... Ruiter van de rug, niet meer in de bak, terug naar stal, haar vriendjes, het eten.... Als ze die link heeft gelegd kan het gerust dat ze ook 'moe' nog fratsen uit gaat halen.

Ze kan ook voelen dat jij spanning hebt, en daardoor ook spanning krijgen. Die ze moet ontladen en dan krijg je ook weer bokkesprongen.

Valt dus niet zoveel over te zeggen nog. Kwestie van proberen en zo goed mogelijk zorgen dat jij als 'vanouds' opstapt en aan het werk gaat.

Misschien kan je een handige stalgenoot of je instructeur vragen nu eerst een paar keer op te stappen en even te rijden? Dan doorbreek je in ieder geval de cirkel even voor haar leerproces qua bokkerij.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:47

Persoonlijk, als ik jouw verhaal lees denk ik alleen maar, wat jammer dat je zo'n jong en onervaren paard hebt gekocht. Jammer voor jou en jammer voor het paard.

Het lijkt allemaal zo leuk, een jonkie, eentje waarmee je samen kunt groeien. Maar uit alles lees ik dat je behoorlijk onzeker bent. Jouw paard vertoond nl heel gewoon en normaal jonge paarden gedrag. Die zijn nog niet 100% stabiel in hun gedrag, die gaan af en toe uit hun bol (enkele hele brave daargelaten), die weten het allemaal nog niet zelf en zoeken hun zekerheid bij hun ruiter. Als je die niet zekerheid niet kan brengen door je eigen onzekerheid, gaat het gewoon 9 van de 10 keer fout.

Waarom heb je zo'n jonkie gekocht? Je klinkt niet als iemand die al een bak aan ervaring heeft met het opleiden van jonge paarden. Met zo'n jonkie moet je nog door alle fases van het opgroeien hee, het brave overdonderde stadium, maar ook het puberende en het uitproberende stadium en het stadium ik zoek zekerheid bij mijn ruiter want anders wordt alles eeeennnnggg. Je paard ging niet total loss, je paard is gewoon jong en vertoond heel gewoon jonge paarden gedrag.

Ik zou zeggen, zoek goede begeleiding. Iemand die jou een paar keer per week kan helpen, die veel ervaring heeft met jonge paarden opleiden. Alleen rijden als diegene erbij is en jou aanwijzingen kan geven, en misschien die persoon ook 1 of 2 keer laten rijden in de week, zodat er een goede basis inkomt en het paard vertrouwen in de ruiter gaat krijgen. Niet zelf gaan zitten aanmodderen en denken dat je er met tips van bokt wel komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:14

TS schrijft dat ze al zo‘n 20 paarden ingereden heeft, dus de ervaring is er wel lijkt mij.

Ik herken het gedrag wel van mijn vorige barock x kwpn mix, die moest af en toe echt als een bezetene uitrazen en dan was alles weer top. Ik zag het eigenlijk altijd wel aan haar ogen en dan gooide ik eerst los waarop er dan een knap staaltje acrobatiek uitkwam (paard stond overigens 24/7 in een groep en geen krachtvoer).
Mijn meer lui dan moe knabje komt overigens ook tot uitbarstingen met het lente weer omslag. Die raast dan echt even als een dolle rondjes en daarna is ze weer de rust zelve. Ik heb hee‘t idee dat het een soort emotie stapeling is in combinatie met lente kriebels (meerie).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:47

Dat had ik niet gelezen, maar hmmm...vreemd als je 20 paarden hebt ingereden en dan nog dit soort vragen op Bokt moet stellen en dat je dan nog zo onzeker wordt als je er een keer naast ligt.

Ik vraag mij dan af wat voor paarden dit zijn geweest? Koudbloeden? En wat zij onder inrijden verstaat? Echt helemaal zelfstandig opleiden of bijrijden bij iemand met jonge paarden, maar dat daarnaast ook een ervaren iemand regelmatig op die paarden heeft gereden. Als ze echt al 20 paarden van niets helemaal zelf opgeleid heeft dan zit je niet met dit soort vragen en onzekerheden en is het je niet meer vreemd dat een jong dier af en toe kan ontploffen.

Lampjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:19

oji schreef:
Dat had ik niet gelezen, maar hmmm...vreemd als je 20 paarden hebt ingereden en dan nog dit soort vragen op Bokt moet stellen en dat je dan nog zo onzeker wordt als je er een keer naast ligt.

Ik vraag mij dan af wat voor paarden dit zijn geweest? Koudbloeden? En wat zij onder inrijden verstaat? Echt helemaal zelfstandig opleiden of bijrijden bij iemand met jonge paarden, maar dat daarnaast ook een ervaren iemand regelmatig op die paarden heeft gereden. Als ze echt al 20 paarden van niets helemaal zelf opgeleid heeft dan zit je niet met dit soort vragen en onzekerheden en is het je niet meer vreemd dat een jong dier af en toe kan ontploffen.

Hiermee ben ik het wel eens! Hij is nog zó jong! Rustig, geduld, het paard is nog niet stabiel en volwassen. Het komt op mij ook over dat je iets te onzeker bent om hem het vertrouwen te geven waar een jong paard wel recht op heeft mijns inziens. Zou inderdaad hulp inroepen hoor!! Succes

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 10:13

Ik denk niet dat het ook maar iets toevoegt om de aankoop van dit paard nu ter discussie te stellen. Nuttig voordat je een paard koopt, niet nu.

Ze heeft dit paard nu eenmaal, en ze gaat er voorlopig gewoon het beste van maken.
Genoeg manieren om dit gedrag weer onder controle te krijgen. Van voer tot even laten uitrennen. Van medische oorzaken en oplossingen tot de juiste instructeur of handige trainer/bijrijder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 18:51

Ik had de indruk die Oji had bij het lezen van de OP ook direct en ook de posts erna: onervarenheid. Ik lees inderdaad ook dat TS al 20 jonge BWP's zadelmak heeft gemaakt en vaak gevraagd werd om "frisse jonkies" te rijden. Als je dan zoveel ervaring hebt, dan weet je toch dat ze een keer gaan? Ik lees echt alleen maar jongepaardengedrag hier.
En met al die ervaring zou TS ook moeten weten dat je het niet zelf moet gaan proberen op te lossen als je bang bent. Dan wordt het gedrag alleen maar erger. En dat je dit met grondwerk niet gaat oplossen. Mijn advies zou dan ook zijn laat je instructeur/trice voorlopig rijden tot het paard wat meer bevestigd is of breng het weg om te laten beleren/wat verder door te rijden.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:09

Ken je die "gekke-5-minuten" van bijvoorbeeld kids of pups? Mijn gevoel gaat hier een beetje naar uit.. 5 jaar is niet gek oud en als ze een tijdje minder afleiding heeft gehad en het weer is nogal onstuimig geweest.. (ik ken je omgeving niet, maar bij mij was dit de afgelopen dagen.) Plus het ras, dan kan ik me goed indenken dat ze zo'n uitspatting heeft. Ik heb een Kwpn-Hackney die op die leeftijd exact dezelfde dingen deed.. Welliswaar nooit als ik er op zat, dusdanig lief en braaf was ze wel. Maar als die kriebel er nu eenmaal in zit op dat moment en ze moet het kwijt..

Balen dat het schrik geeft, dat is nooit goed. Voorzichtigheid mag altijd, maar wordt er niet bang voor.
Vooraf longeren of "round pennen" (en dan bedoel ik niet join-uppen!) lijkt me een goed plan om even die gekte kwijt te raken voordat je opstapt. Desnoods even een goede siliconen rijbroek aan mocht ze gaan en op de volte zetten..:j Je voelt vaak vanzelf al tijdens de eerste stappen/overgangen wat de rit gaat brengen.. Op zich denk ik niet dat het bewust gedrag is richting jou. Enkel jeugdige energie-kriebels. Heb je mensen om je heen die je kunnen bijstaan tijdens het rijden en soms een oogje in het zeil kunnen houden?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 21:59

Om nog even in te gaan op de laatste reacties, ik heb dus inderdaad 4 jaar op een fokkerij van BWP springpaarden gewerkt en daar elk jaar 4-5 van hun jonge paarden zadelmak gemaakt, uiteraard niet op mijn eentje en nog met de hulp en begeleiding van iemand met meer ervaring dan ik.
Ik was 15jaar toen ik daar begon. Ik heb genoeg gekregen van het zadelmak maken en ben dan verder gegaan paarden voor andere terug gaan recht rijden en daarna ook jonge paarden gaan doorrijden.
Voor ik mijn eigen merrie kocht, heb ik 2 paarden van net zadelmak doorgereden naar lichte basis dressuur.

Ik heb alle hoeken van de piste al gezien, ben er al ontelbaar keren ook af gevlogen en weer opgestapt.
Maar hoe je het ook draait of keert, dit keer is het mijn eigen paard, volledig mijn eigen verantwoordelijkheid en ja, dat brengt ook een bepaalde onzekerheid met zich mee. Ik ben ook geen 15 jaar meer (niet dat ik oud ben), maar als ik nu serieus ten val kom, heeft dat heel andere gevolgen dan 11 jaar geleden.
Vallen en iets breken = niet werken = geen inkomen = geen geld voor paard en dat voel ik heel sterk in mijn hoofd spelen.

Iedere keer als ik ergens tegenaan loop, wat volstrekt normaal is bij jonge paarden, weet ik best wel goed wat doen, maar ik zoek dan wat extra bevestiging, zowel bij mijn lesgeefster, als hier, op een paardenforum waar mensen zitten die andere en waarschijnlijk ook meer ervaringen hebben dan ik.
Ik krijg trouwens, om me even te verdedigen hier, regelmatig complimenten van mijn lesgeefster dat ik het zo goed doe en dat ze blij is dat iemand als ik een jonkie koopt en weet hoe daarmee om te gaan.
Het is niet omdat je wel degelijk veel ervaring hebt, dat je niet onzeker kan worden met momenten en in vraag kan stellen of je wel goed bezig bent. Zoals beschreven heb ik ook al meerdere keren spanning gevoeld en dat wél goed opgelost en er dus niet afgevallen, ik ben nu gewoon verrast door haar plotse uitbarsting, achteraf gezien waren er inderdaad signalen en heb ik niet goed opgelet, kan gebeuren, zelfs met een boel ervaring.
Ik heb dit topic geopend meteen nadat het gebeurd was en omdat ik in mijn hoofd probeerde te processen wat er gebeurd is.

Voor wie het moest interesseren, ik ben vandaag teruggeweest en beter opgelet en ze stond al bij het opzadelen heel erg speels, dus eerst los gegooid in de bak en ja, ze zit gewoon met een gigantische hoop lentekriebels. Ik heb dan even met haar lopen klieren, waar ze duidelijk erg van genoot en als ze terug rustig achter mij kwam wandelen, longe aangeklikt en nog even een actieve longeersessie gedaan, waarbij ze superbraaf was, ze heeft een enkele keer proberen omdraaien, maar dat had ik mooi gezien en meteen gecorrigeerd. Eerst zonder en daarna met zadel ook gelongeerd trouwens en daar ook geen verschil in te merken, dus ik ga voor de lentekriebels :) Geeft me ook een pak meer vertrouwen om volgende keer gewoon terug op te stappen.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 22:12

Ik kan het zelf heel goed snappen dat je op zoek bent naar bevestiging.. Ik plaatste dan niks online in mijn beleer-traject, maar dat in gat van "oh oliebol, nu is het mijn eigen paard en wat nu?" vallen weet ik nog alsof het gisteren was.. :o (en toch was het ook de mooiste tijd van ons traject.)

Ik denk dat je het prima red en dat je jezelf best wat kudos mag geven voor wat je doet en hoe je het doet! Je staat open voor advies en andere gedachten en kent eigenlijk wel de touwtjes.. het is alleen even het toepassen op dit (jouw eigen!) en nu even heel energieke paard. Maar daar kom je er wel mee.. Je komt op mij heel bewust over. :) En sparren met andere mensen is nooit verkeerd! :D

Leuk te lezen hoe je zo een verbinding vindt met haar in het doen van die spelletjes! In mijn ogen geeft ze daarin wel aan "Ja! Dit heb ik nodig!" en daar zou je meer mee kunnen doen gaandeweg..! Leuk! :))

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:46

Hey TS, je hoeft je niet te verantwoorden omdat enkelen je ervaring in twijfel trekken!
Het gevoel van verantwoordelijkheid als eigenaar (het is geen spelletje meer) en het feit dat je nadenkt over mogelijke gevolgen mbt je financiën vind ik heel normaal.
Ik hoop dat je erg snel weer het vertrouwen en het plezier in rijden vindt zoals voorheen.

Vera_Wapstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:48

Echt een bizar verhaal.
Bij ons op stal zijn er de laatste tijd ook wat veranderingen gekomen in de kudden en dat leverde voor mijn paard wel extra spanning op die ook met rijden wel te merken was, alleen mijn merrie houd altijd alle spanning in haar lichaam en gaat dus nooit uit haar dak ofzo. Wat ook al eerder is gezegd en wat ik ook wel herken is dat als het weiland erg nat is dat ze het heerlijk vind om even in de bak haar benen te strekken en even flink aan de loop te gaan, echter doet ze dit nooit onder het zadel.

Misschien toch beginnen met grond werk en dan opstappen zodat ze zeker weet dat de focus van je paard bij jou is. Ik merk echt wel verschil als ik op de grond even de tijd neem dat ze onder zadel ook beter is.

Ik hoop dat dit helpt.

Lampjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:46

Lieve TS ik schaam me een beetje dat ik te snel conclusies trok,en begrijp je nu helemaal na je verhaal gslezen hebben. Ik kan me het goed voorstellen dat het nu met eigen paardje allemaal wat serieuzer voelt.en dat het ook meer druk geeft . Grondwerk is denk ik ook goed idee .