Strandrit trauma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:20

Maartje1990 schreef:
Ikke lees de link die ik deelde.ik zou bij zo'n mensen geen paard willen rijden kunnen ze nog zo braaf zijn

Dat verhaal had ik al eens gelezen.

Als je elk bedrijf af gaat fakkelen op z'n fouten kun je de BV Nederland wel opdoeken. Jij wil helemaal niet weten wat er achter de schermen van willekeurig welk bedrijf in NL gebeurt en soms maar net goed genoeg gaat om de krant niet te halen en een enkele keer haal je dan wel de krant omdat de ambulance eraan te pas kwam, met de perskraaien in hun kielzog......

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:22

Vosje98 schreef:
Dat was hier niet het geval. Ik ben juist enorme fan van rengalop door bossen etc, maar hier was er geen enkele controle en daar ging het fout. Niet bij het wel of niet hard willen

Heb het ook eens meegemaakt op Vlieland. Onverantwoord. Ik ben echt niet gauw bang op een paardenrug maar toen was ik toch wel opgelucht dat ik er nog op zat toen we weer terug in draf waren.
En ja ook ik hou van volgas, ook in de drunense duinen over het zand maar zoals jij zegt: het moet wel onder controle gebeuren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:21

Marisje76 schreef:
Ik heb lang lang geleden hetzelfde meegemaakt..
Een hele jonge begeleidster van een groep van 10 ruiters. Denk dat ze maarnet 16 was.
Paarden gingen op het strand aan de kletter geen houden meer aan. 1 pony gevallen meisje stond doodsangsten uit en die kon echt wel rijden. Uiteindelijk moesten paarden gewisseld worden en moest de begeleidster haar rustige paard afstaan waar ze het zelf niet mee eens was maar ze had geen keus wij waren allemaal afgestapt en gingen er niet meer op voor het fatsoenlijk geregeld was.
Ook die beesten konden niet stappen of draven op het strand dus eers trek afslag duinen gepakt en andere route terug genomen en alleen nog maar terugweg gestapt. Tot zover de lang verwachte, uiteindelijk nog geen 5 minuten durende strandrit... bij terugkomst klacht ingediend bij stal maar werd geen gehoor aan gegeven...o ja of we nog wel een drankje gingen nuttigen..op eigen kosten dat wel...mij niet gezien snel wegwezen daar. Uiteindelijk wel negatieve review achter gelaten op internet!

We zouden samen op deze rit zijn geweest. :+
Exact hetzelfde verhaal, maar dan nog in stromende regen.
Terschelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:24

oei doodeng!
helaas gebeurt het nog wel eens ja, die ritten die echt te gevaarlijk voor woorden zijn. ik reed laatst nog een buitenrit bij een FNRS 'veilige' manege dus.. nou dat was dus echt niet zo. bij het harachement had ik al zoiets van, dat zou ik zelf anders doen. de rit zelf was niet relaxt, paarden waren veel te heet en elke poging tot galop was gewoon ongecontroleerd en bokte weer een paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:08

Maar voor iedereen die vindt dat je overal maar weg moet blijven omdat je er ooit een slechte ervaring hebt opgedaan, wat denk je dat die bedrijven onderling doen?
Die zijn nog een maatje erger.

Ik kwam af en toe op een bedrijf dat z'n zaakjes best acceptabel voor elkaar had. Maar ik kwam af en toe ook op een bedrijf daar in de buurt, die z'n zaakjes ook best aceptabel voor elkaar had. Nou, ze maakten elkaar meer dan zwart dat die ander er een zooitje van maakten, slechte paarden, slechte begeleiding, onverantwoord met gasten op het strand, enz, enz, alles wat hier genoemd wordt, kwam daar over tafel en nog erger.

Maar beide bedrijven maakten zich "schuldig" aan onverantwoord gedrag; niet omdat ze zo graag onverantwoord bezig zijn, maar omdat sommige klanten wel een erg rooskleurig beeld van zichzelf hebben. Dat is best maar je zou op het idee kunnen komen dat jouw concurrent met hetzelfde euvel zit, wat uitgerekend tot uiting komt op het moment dat jij ook langs rijdt.

Ik heb dit van beide kanten gezien en meegemaakt en de verhalen op de andere toko over exact dat voorval ook gehoord dus het is niet alleen horen-zeggen-voortvertellen; ik was er gewoon bij.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:31

speedfiets_2 schreef:
Voor de mensen die naar Ameland zijn geweest, waar in Ameland moet ik zijn voor die strandrit?

Voor ts ik ben ook bossche naar en wil best met je mee als je het fijn vind om een iets bekender gezicht mee te hebben.

Ik ben bij Blinkert geweest :)

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:44

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar voor een strandrit kan ik het fjordenpaard aanraden, zij nemen ook beginners mee en die paarden zijn allemaal super braaf. Hier kan je ook een prive rit doen. Verder heb je Endurance clinics op FB. Ik weet niet of dit wat is voor je, maar bij een strandrit geeft zij volgens mij lessen in buitenrijden, in kleine groepjes, hier ben ik zelf alleen niet geweest.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:48

Ook hier een goede ervaring op Ameland. Ben hier geweest met 2 leerlingen van mij, met een verstandelijke beperking. Was echt een fijne rit, kon zelf tempo bepalen. Hoe de manege heet weet ik zo niet, kan ik navragen, maar zitten er 2 naast elkaar. Als je ervoor staat de linker.

JosefienE, hoop niet dat je Fjordenpaard in Een bedoeld. Daar niet zulke fijne ervaring en verhalen van gehoord. Onbeleerde paarden die mee werden gegeven en ritten over wildroosters.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:50

ik zeg nooit hoelang ik al rijd en geef me zelf nog altijd als beginner op als ik op vreemde paarden moet stappen.
Veel mensen overschatten zich zelf ook.Als ik dan o een paard zit zeggen de meeste begleiders ook van O jij kan wel rijden...,Maar dan zit ik toch mooi op een braaf paard :D .
Halsbrekende toeren doe ik thuis wel weer .

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:00

Bonnelover schreef:
Ook hier een goede ervaring op Ameland. Ben hier geweest met 2 leerlingen van mij, met een verstandelijke beperking. Was echt een fijne rit, kon zelf tempo bepalen. Hoe de manege heet weet ik zo niet, kan ik navragen, maar zitten er 2 naast elkaar. Als je ervoor staat de linker.

JosefienE, hoop niet dat je Fjordenpaard in Een bedoeld. Daar niet zulke fijne ervaring en verhalen van gehoord. Onbeleerde paarden die mee werden gegeven en ritten over wildroosters.

Ik bedoel het fjordenpaard in breda, maar zij rijden ook in Scheveningen.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:01

beatje schreef:
ik zeg nooit hoelang ik al rijd en geef me zelf nog altijd als beginner op als ik op vreemde paarden moet stappen.
Veel mensen overschatten zich zelf ook.Als ik dan o een paard zit zeggen de meeste begleiders ook van O jij kan wel rijden...,Maar dan zit ik toch mooi op een braaf paard :D .
Halsbrekende toeren doe ik thuis wel weer .

Dit doe ik ook altijd, 15 jaar rij ervaring maar op vreemde paarden en vreemd gebied wil ik gewoon een relaxt paard en relaxte rit

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:27

Jeetje wat slecht... Ik was ter plekke van die knol afgestapt en had het beest aan die jonge begeleidster gegeven succes ermee... en zie maar hoe je thuis komt... Ik had een taxi genomen... Ik neem aan dat je geen cent betaald hebt voor die waardeloze rit?

Belachelijk dat een manege dit soort risico's met hun paarden en ruiters neemt.

Ik zou iedereen aanraden om dat gewoon te doen.. het is volgens mij de enige manier om bij dit soort bedrijven duidelijk te maken dat dit gewoon echt niet kan.

VeraaaaahJarig

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:34

Toen ik net begon met paardrijden stoer als ik was regelmatig strandritten gedaan in Renesse. Maar dat was inderdaad ook vooral proberen te blijven zitten terwijl het paard in rengalop door het zand ging :+

Erg onverantwoord in mijn ogen, zeker omdat ik zo jong was. Nu zou ik dat echt niet meer durven. Maar vroeger: hoe harder hoe beter :=

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:36

Verschrikkelijk die ritten. Hier in de buurt hebben we er ook 1 die dat doet/deed.
Leuk als je op het strand bent met je jonge paard en er komt een groep vol gas passeren.... zucht.....
Deze stal(manege) gaf ook paarden mee zonder begeleiding en die gingen dus ook "af" op het strand. Gelukkig is het nu alleen nog maar onder begeleiding.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:49

Jeetje, ik zou doodsangsten uitstaan!! :oo

Ik kan Manege Sanders aanraden in Wenduinen.
De paarden luisteren perfect naar de tekens van de eigenaar dus eigenlijk hoef je alleen maar te zitten :)
Hele mooie rit ook en mijn ervaring is dat hij niet eens echt op de tijd let.

Ik zeg ook dat ik een beginner ben :+

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:50

Vosje98 schreef:
Blussem schreef:
Lastig verhaal.

Ik denk dat je om mee te begingen eerst onderscheid moet maken tussen de verschillende soorten ruiters.
Bijv, ruiter die in rensport rijdt zit niet te wachten op rustige ritje en houdt er van om heerlijk te racen en weet heel goed hoe je zo paard moet rijden. Terwijl dressuur ruiter er alleen maar dood angsten bij heeft.

Misschien was er ook een commutatie fout met wordt ervaren ruiter. Wat mogelijk bij hun betekent houdt van een paard met veel uitdaging.

Maar is lastig, en ene wilt super mak paard en de ander beleeft echter totaal geen lol aan zo mak paard.

Dat was hier niet het geval. Ik ben juist enorme fan van rengalop door bossen etc, maar hier was er geen enkele controle en daar ging het fout. Niet bij het wel of niet hard willen

Dit bedoel ik dus. Ruiters die altijd 100% controle willen hebben. En aan de andere kant ruiters die op hun paard vertrouwen.

Juist wanneer paard druk is zet ik het gas er op en begeleid ik het paard om veilig te kunnen galopperen.
Dit heeft heel andere effect dan wanneer iemand 100% controle wilt hebben en het paard constant inhoud. Dan wordt het idd gevaarlijk.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:01

Ik ben een paar keer bij Puur Terschelling geweest. Superleuke en relaxed strandritten gemaakt. Met controle. Paarden ging terug naar draf als de begeleider dat aangaf. Er werd niet ingehaald en geen rengalop.recent op Texel geweest, op Belgische trekpaarden strandrit gemaakt. Met z n 5 naast elkaar over het strand in galop. met een los teugeltje. Begeleiding steekt haar hand op en we draven. Geen moment bang geweest,ven ik ben echt geen held.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:24

Herkenbaar. Vroeger ook bij een manege zulke ritten gehad. Na het omdraaien was er ook maar weer 1 stand: hard! Had je de pech dat je niet hoorde dat er gedraaid moest worden dan draaide je paard wel even 180graden om ongeacht of jij dan nog bleef zitten... ik was toen een stuk jonger en me niet bewust van de risico’s, maar tegenwoordig heb ik ook graag controle. Houd echter nog steeds wel van hard gaan. Hier ga ik enkel nog met verzorg paarden naar het strand. En verder kom ik graag in Ierland, om daar tochten te paard te maken met lange stranden waar je een stuk gas kunt geven, maar de meesten ook prima te houden zijn als je niet hard wilt.

Hopelijk vind je snel een fijne plek, want strand kan echt genieten zijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:41

Flower033 schreef:
Ik ben een paar keer bij Puur Terschelling geweest. Superleuke en relaxed strandritten gemaakt. Met controle. Paarden ging terug naar draf als de begeleider dat aangaf. Er werd niet ingehaald en geen rengalop.recent op Texel geweest, op Belgische trekpaarden strandrit gemaakt. Met z n 5 naast elkaar over het strand in galop. met een los teugeltje. Begeleiding steekt haar hand op en we draven. Geen moment bang geweest,ven ik ben echt geen held.

Ooit eens een paar keer op Texel geweest. Omdat ik de weg wist, kregen wij de paarden zo mee. Heel relaxed over het strand gereden met een stel Fjorden. Maar als groepje ervaren ruiters rijdt je naast elkaar op een breed strand. Veel gezelliger en er was nauwelijks iemand op het strand, dus niemand had er last van.
Niks raars gedaan, gewoon stapje, drafje, galopje; geen scheur- en race-partijen of rare toestanden. Paarden waren braaf, rustig en fijn te rijden..

Gaat de eigenaar 's middags met een groep beginners met dezelfde paarden naar het strand. Hoop toestanden, raar gedrag; niet achter elkaar blijven en meer van dat wangedrag.
Dus of wij iets gemerkt hadden? Nou nee dus. Fijne, brave paarden; doe me er daar maar tien stallen vol van.

Of die paarden van die ene rit nou verpest zijn, geen idee, maar het was op z'n minst frappant.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:55

Ik ben een paar jaar terug ook ergens op strandrit geweest waar wel wat op aan te merken was. Ik reed op zich op een fijn paard, maar hij moest absoluut voorop galopperen. Ik moest dus op het strand vóór de begeleiding uit galopperen. Daarbij werd wel verwacht dat je zo'n beetje om de strandgasten heen slalomde 8)7.

Ik kan de IJslander in Biggekerke ook aanraden! Erg fijne paardjes daar en goede begeleiding.
Ook heb ik een keer een super fijne strandrit gemaakt met zonsopgang, waarbij ik alleen was met 2 begeleiders haha. Ik in mijn eentje voorop door de branding... Maar goed, dat was in Griekenland, op Kos :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:02

Meeste paarden zijn eigenlijk rustiger als ze schouder aan schouder in gelijk tempo gaan, ook in galop.
Op het strand (allemaal ruiters met eigen paarden) draven en galopperen wij vaak naast elkaar. Willen de paarden in het begin soms wel even proberen standje racen aan te zetten, zodra ze merken dat dat dus niet de bedoeling is en we gelijk tempo aanhouden dan heb je er geen werk meer aan. Ze blijven vanzelf op gelijke hoogte.

Mijn merrie kan voorop, naast elkaar en achteraan maar dan wel vrij dicht maar ze krijgt het heeeeeel moeilijk als er afstand met de voorganger ontstaat. Dat gat moet en zal dicht gelopen worden. Als ik dat niet wil dan moet ik haar instellen zodat ze letterlijk niet meer ver voor haar kan kijken.
In grote groepen is de beste strategie vaak haar aan een rustig (lees:traag) paard kleven, dan stelt ze zich daar op in.
Constant inhouden werkt bij haar niet. Maar een dot gas bij geven als ze hard wil ook niet. Maar weinig plaatsen geschikt voor de lange remweg dan en ze draait helemaal over toeren als ik haar 'onbeheerd' laat knallen.
Dus nee ik begrijp absoluut dat men ten alle tijden controle wil houden. Ter gelegenheid ga ik ook wel eens hard maar ook op hoge snelheid controleer ik even of er reactie komt op een halve ophouding, indien ja kunnen we rustig hard verder.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 21:18

Corelli schreef:
speedfiets_2 schreef:
Voor de mensen die naar Ameland zijn geweest, waar in Ameland moet ik zijn voor die strandrit?

Voor ts ik ben ook bossche naar en wil best met je mee als je het fijn vind om een iets bekender gezicht mee te hebben.

Ik ben bij Blinkert geweest :)

Deze kan ik zeker en vast ook aanraden! <3 Ik had nog niet heel veel ervaring met paardrijden, maar ik weet nog dat ik ooit mijn beugel kwijt raakte tijdens de galop en ik hoefde alleen maar te zeggen ''STOP'' en de begeleiding stopte en kwam direct naar je toe. Heerlijke paarden en super begeleiding ook voor als je wat angstig bent onder het zadel.

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 21:43

Neon schreef:
Jeetje wat slecht... Ik was ter plekke van die knol afgestapt en had het beest aan die jonge begeleidster gegeven succes ermee... en zie maar hoe je thuis komt... Ik had een taxi genomen... Ik neem aan dat je geen cent betaald hebt voor die waardeloze rit?

Ik zou iedereen aanraden om dat gewoon te doen.. het is volgens mij de enige manier om bij dit soort bedrijven duidelijk te maken dat dit gewoon echt niet kan.

Heb helaas vooraf moeten betalen en een contract moeten onderteken dat zij nergens verantwoordelijk voor waren. Achteraf gezien hadden toen de alarmbellen al af moeten gaan en had ik gewoon naar huis moeten gaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:58

Vosje98 schreef:
Neon schreef:

Heb helaas vooraf moeten betalen en een contract moeten onderteken dat zij nergens verantwoordelijk voor waren. Achteraf gezien hadden toen de alarmbellen al af moeten gaan en had ik gewoon naar huis moeten gaan

Dat je vooraf moet betalen is nog niet zo raar maar een contract ondertekenen dat zij nergens verantwoordelijk voor zijn is regelrechte b*llshit! Zij ZIJN namelijk verantwoordelijk voor het correct verlenen van de dienst (de buitenrit) en het niet in gevaar brengen van de mensen; zowel deelnemers als andere mensen op het strand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:38

Blussem schreef:
Vosje98 schreef:

Dit bedoel ik dus. Ruiters die altijd 100% controle willen hebben. En aan de andere kant ruiters die op hun paard vertrouwen.

Juist wanneer paard druk is zet ik het gas er op en begeleid ik het paard om veilig te kunnen galopperen.
Dit heeft heel andere effect dan wanneer iemand 100% controle wilt hebben en het paard constant inhoud. Dan wordt het idd gevaarlijk.

Ik ga er van uit dat er dan wel nog een rem op zit? Het grote verschil is dat jij de keuze maakt om hard te gaan. Wat ik lees was bij TS alle controle zoek en dat is gewoon onverantwoord. Je moet jou paard ten alle tijden kunnen stoppen, anders heb je op een strand niets te zoeken. Er lopen daar nog andere mensen rond. Ik lees nergens dat het hard gaan het probleem was. Wel de manier waarop. Dat je in een rengalop wat minder controle hebt, ok. Maar er is echt wel een verschil tussen minder en geen. En nee, met een groep de duinen in knallen om ze toch maar rustig te krijgen is geen controle hebben.