Trappen naar honden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:32

Ineke2 schreef:
Citaat:
De initiële situatie zit fout (hond had nooit zo dicht mogen komen) maar het gevolg (paard trapt dier het licht uit de ogen) is in mijn ogen ook best wel heftig en vermijdbaar.

Je vergeet alleen even dat een instinctieve reactie niet tot zeer moeilijk af te leren valt. De reactie is als een reflex.

Vanaf dat een paard op deze wereldbol komt, leren wij het paard constant instinctieve reacties te negeren of verkleinen. Van wijken voor druk, het zichzelf laten ophokken in een donker hok dat vervolgens 90 km per uur over de snelweg scheurt tot het aanvaarden van een roofdier op zijn rug.

Natuurlijk is niet alles te vermijden, ongelukken gebeuren, inschattingsfouten gebeuren, perfectie bestaat niet. De hondeneigenaar heeft zeker zijn deel in de gecreëerde situatie. Maar een paard dat zonder boe of bah, zonder waarschuwing een keiharde lel geeft van zodra een hondachtige gewoon te dichtbij komt (niet aanvallend, blaffend of in de staart hangend), dan vind ik het moeilijk om de volledige schuld en de volledige verantwoordelijkheid bij de hondeneigenaar te leggen. Zowel hond als paard stonden te weinig onder appèl. Als ik een fout maak wanneer ik met mijn paard bezig bent en iets stom of onhandig doe in de buurt van mijn paard, wil ik ook niet meteen voor die fout of onhandigheid afgestraft worden door een trap tegen mijn hannes. Die hond en hondeneigenaar ook niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:35

Gillbo schreef:
Waarom moet je wel je hond perfect afgericht hebben maar een paard mag wel uithalen want dan is het altijd de schuld van een ander.

Omdat een paard prima uit de buurt van honden te houden is.
Het paard van de ts rent niet achter honden aan om ze te trappen of zoekt ze op.
Het zijn de honden die de paarden benaderen, dus ja de verantwoording ligt bij de hondeneigenaren te voorkomen dat die situatie zich voordoet.

Het gaat niet om "perfecte" africhting, het gaat over basis africhting. Kun je dat niet, of is je hond wat dat betreft speciaal moeilijk, simpel; aan de lijn.

Het is dezelfde verantwoording te zorgen dat je hond niet de straat op en onder een auto rent, of vind je dat dat óók de schuld is van de chauffeur, want tsja, die kan toch niet verwachten dat jij je hond perfect africht... :roll:

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:50

Het probleem is ook gewoon dat hond en paard totaal anders communiceren. Voor honden is het beleefd om in een boogje langs elkaar te gaan en dan vanuit achter te benaderen. Voor paarden is dat bedreigend en voor mensen wellicht ook verwarrend want de hond leek eerst het paard te gaan negeren. Ik vind je paard naar de hond toe draaien nog niet zo'n gek idee. Honden die recht op mijn hond af komen die worden over het algemeen met rust gelaten door mijn hond, ook als ze een stuk kleiner zijn dan hem. Ik denk dat het gros van de honden de benen neemt als het paard op hun afkomt ipv nieuwsgierig gaan snuffelen. Pups is natuurlijk ander verhaal, die stormen vaak nog wel op alles af.
Mijn hond vind het ook niet fijn als de paarden aan hem willen snuffelen met hun hoofd, maar wil zelf wel graag van achteren aan de paarden snuffelen. Hoewel ze allemaal nog nooit iets gedaan hebben let ik altijd heel erg op en kan de hond ook niet zo maar vanuit de tuin bij de paarden komen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:53

De pup kwam aanrennen zoals ik het lees. Tja dat is bedreigend voor een paard.

Mijn huidige paard is opgegroeid in de heuvels in Polen en vanwege de ruimte die ze daar hadden werd de kudde door border collies bij een gedreven als de paarden naar beneden moesten komen om verweid te worden, of om welke reden dan ook.

Drukke honden die op haar afrennen aanvallend of niet daar gaat ze in eerste instantie voor op de loop.
Als honden vanaf een meter of 5 blaffen dan voel ik bij haar de stress al ( van buiten dan niet te zien) en als we er vandaan gaan komt er steevast een diepe zucht. Stress weer weg...

Een paard heeft 4 reacties van nature in zich. Vluchten, vechten, bevriezen en letterlijk flauwvallen.

Die van mij vlucht als eerste. Kan dat niet of is er geleerd dat niet te doen dan bevriest ze.
Negeer je dat signaal kan dat heel snel overslaan in vechten of toch vluchten.

In de situatie van Ts kan ik mij echt voorstellen dat dit in een paar seconden gebeurd is waarbij 1x roepen en... te laat het geval is geweest.

En ja helaas is in dit geval toch voornamelijk het hondenbaasje degene die in de fout is gegaan hoe vervelend ook voor beide partijen. En ja ook ik zou het echt vreselijk vinden als mijn paard een onschuldig blij puppy trapt.