Vraag over aankoop paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:15

Tristan4ever schreef:
De dame in kwestie heeft inmiddels de factuur naar ons doorgestuurd. Heel brutaal. Maar ik had het verwacht. We hebben gezegd dat die rekening voor haar is. :O

Groot gelijk! Wat 'n achterbaks loeder zeg!

pien_2010

Re: Vraag over aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:21

Heel goed. Dan had ze de 2de keuring moeten afwachten zodat jullie alsnog hadden kunnen kopen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:33

Vind het ook zeker niet de normale gang van zaken, maar de paardenwereld is een bijzondere soms.. Jij hebt met haar een overeenkomst gemaakt dat je het paard wil laten keuren om te kopen. Jullie wilden nog steeds kopen en de 2e keuring afwachten. Zij heeft zelf voor een andere optie gekozen en de mondelinge overeenkomst daarmee verbroken. Ik zou de keuringskosten ook aan haar overlaten. Bij wijze van heb je nu voor de volgende verkoper laten keuren.. Ze heeft jullie niet de kans gegeven om de tweede keuring af te wachten zoals afgesproken. Natuurlijk moet de dierenarts voor de gedane keuring betaald worden, maar zou de nota echt bij haar proberen neer te leggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:42

Polly schreef:
knollentuin schreef:
En dit is ook de persoon die stal verhuurd? Als deze dame zo afspraken maakt en veranderd zegt me dat ook wel wat voor de toekomst

Er staat in de openingspost toch duidelijk dat het niet de stalhouder betreft :?

Ik am zo sorry dat ik daar even overheen gelezen heb.
Idd niet betalen die rekening hoor. Het is echt niet netjes wat ze gedaan heeft

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 18:47

MightyMike schreef:
Vind het ook zeker niet de normale gang van zaken, maar de paardenwereld is een bijzondere soms.. Jij hebt met haar een overeenkomst gemaakt dat je het paard wil laten keuren om te kopen. Jullie wilden nog steeds kopen en de 2e keuring afwachten. Zij heeft zelf voor een andere optie gekozen en de mondelinge overeenkomst daarmee verbroken. Ik zou de keuringskosten ook aan haar overlaten. Bij wijze van heb je nu voor de volgende verkoper laten keuren.. Ze heeft jullie niet de kans gegeven om de tweede keuring af te wachten zoals afgesproken. Natuurlijk moet de dierenarts voor de gedane keuring betaald worden, maar zou de nota echt bij haar proberen neer te leggen.

Heel bijzonder ja. Gelukkig ben ik wel wat gewend, aangezien ik mijn jeugd dagelijks op stal heb doorgebracht. De nota ligt sowieso al bij haar. En daar blijft ie ook. :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:42

Ze laat er ook geen gras over groeien om die rekening naar jullie te sturen :=

Jammer dat het zo gelopen is TS maar jullie klinken erg verstandig en nuchter. Eigenlijk is dit de perfecte manier om te leren...beter zo dan dat je iets koopt waar je ellende mee krijgt en dan achteraf pas leert hoe je beter de keuring aan had moeten pakken :D

Edit: overigens is 5000 wel een erg gevaarlijke prijsklasse om een paard in te zoeken...heel veel rotte appels ;)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:46

Wow, dat is wel heel erg respectloos zeg. Bijzonder dat een paard wat niet door de keuring komt de volgende dag plots aan een ander is verkocht. Die nemen dus een kreupel paard mee voor de volle prijs? Ik vind dit wel een heel raar verhaal. Dat ze jou de rekening stuurt is echt bizar, die zou ik ook zeker niet betalen. Hoop voor je dat je een ander leuk paardje tegen komt waar je als koper wel netjes behandelt wordt!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:01

MariekeS_ schreef:

Jammer dat het zo gelopen is TS maar jullie klinken erg verstandig en nuchter. Eigenlijk is dit de perfecte manier om te leren...beter zo dan dat je iets koopt waar je ellende mee krijgt en dan achteraf pas leert hoe je beter de keuring aan had moeten pakken :D

Edit: overigens is 5000 wel een erg gevaarlijke prijsklasse om een paard in te zoeken...heel veel rotte appels ;)

Ik vind het vreselijk veel geld voor een paard dat kreupel is. Wees maar blij ts dat het zo is gelopen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:27

Tristan4ever schreef:
De dame in kwestie heeft inmiddels de factuur naar ons doorgestuurd. Heel brutaal. Maar ik had het verwacht. We hebben gezegd dat die rekening voor haar is. :O

Groot gelijk, zij heeft besloten niet te wachten op de herkeuring en jullie mondelinge overeenkomst te niet te doen.
Ze betaald de keuringskosten maar mooi uit de verkoop opbrengst.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:40

anjali schreef:
MariekeS_ schreef:

Ik vind het vreselijk veel geld voor een paard dat kreupel is. Wees maar blij ts dat het zo is gelopen.

Precies wat ik bedoel... Een prijsklasse waar verkopers hopen dat mensen niet (volledig) keuren en zo hun ongezonde paarden proberen te slijten.

Zaya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:53

Eigenlijk heb je een over eenkomst met de verkoper van het paard.

Ook heb je het eerste kopers recht.
Mogen hun niet zomaar het paard verkopen.

Als er al afspraken staan met de keuring van de veearts.
De keuring is afgesproken en de kosten blijven voor jouw staan.
En is zeker voor jullie rekening.
Ook al wordt paard aan een andere verkocht.

Ook heb je recht op de tweede keuring en mogen ze niet tussen door verkopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:58

Het staat een eigenaar vrij om haar paard dat te koop staat te laten keuren.

'Denken jullie er over mijn dier te kopen? Morgen komt de dierenarts toch al en ik geef jullie inzage in het rapport.'

Ja, reuze interessant, maar ik koop alleen een dier nadat ik het dier zelf door 'mijn' DA heb laten keuren.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:40

Ik heb een soortgelijk iets meegemaakt. Ik liet ook paard keuren wat er niet doorheen kwam, maar mèt ijzers wrs wel glansrijk geslaagd zou zijn. Daarom adviseerde veearts terug te komen met ijzers onder. Verkoper wilde niet week later met ijzer opnieuw keuren, maar verkocht wèl dezelfde dag het paard met de keuring die ik betaald had....
Let asjeblieft op ts. Wees zelf aanwezig bij een keuring, kies jouw da èn maak afspraken over kosten bij bemerkingen maar waar wel een positief advies gegeven wordt. Het is zo'n slinks wereldje...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:00

Zaya6 schreef:

Als de verkoper zich niet aan afspraken houdt, waarom zou TS dat dan wel moeten doen??

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 00:07

upendo schreef:
Zaya6 schreef:

Als de verkoper zich niet aan afspraken houdt, waarom zou TS dat dan wel moeten doen??

Goede vraag. Daar zie ik natuurlijk geen enkele reden toe. Maar de laatste zin van Zaya zegt genoeg: “ook heb je recht op de tweede keuring en mogen ze niet tussen door verkopen”. Dat heeft ze nou juist wel gedaan. Precies daarom betalen wij niet.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 01:01

Heel verstandig dat je niet gekocht hebt!
Goed gehandeld.
Heel veel succes met de koop van een ander leuk paardje

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:56

Tristan4ever schreef:
Goede vraag. Daar zie ik natuurlijk geen enkele reden toe. Maar de laatste zin van Zaya zegt genoeg: “ook heb je recht op de tweede keuring en mogen ze niet tussen door verkopen”. Dat heeft ze nou juist wel gedaan. Precies daarom betalen wij niet.

Ik geef je groot gelijk. Mooie is ook dat de keuringsopdracht op haar naam op de factuur zal staan, dus in principe ben jij voor de dierenarts al geen partij.

Heb je nog wat gehoord nadat je had aangegeven de keuring niet te betalen?

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 11:10

upendo schreef:
Tristan4ever schreef:

Ik geef je groot gelijk. Mooie is ook dat de keuringsopdracht op haar naam op de factuur zal staan, dus in principe ben jij voor de dierenarts al geen partij.

Klopt! Ze heeft ons dus op haar eigen kosten genaaid. Gelukkig. Ja, ze bleef doorgaan dat zij juridisch gezien in haar recht staat en dat we wisten dat er ook andere geïnteresseerden waren. We hebben duidelijk gemaakt dat we bij ons standpunt blijven en dat ze maar navraag moet doen bij haar advocaat als ze denkt dat ze in haar recht staat.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:16

Goed zo. Hopelijk is het boek gesloten zo en kunnen jullie verder met de zoektocht naar een leuk paard!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:21

upendo schreef:
Tristan4ever schreef:

Die veearts had jullie naam en adres toch niet? Want jullie hadden de opdracht niet gegeven.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:51

Tristan4ever schreef:
Klopt! Ze heeft ons dus op haar eigen kosten genaaid. Gelukkig. Ja, ze bleef doorgaan dat zij juridisch gezien in haar recht staat en dat we wisten dat er ook andere geïnteresseerden waren. We hebben duidelijk gemaakt dat we bij ons standpunt blijven en dat ze maar navraag moet doen bij haar advocaat als ze denkt dat ze in haar recht staat.

Dat wordt gezellig op stal straks.

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 18:57

GDG schreef:
Tristan4ever schreef:

Dat wordt gezellig op stal straks.

Wat ons betreft is er geen vuiltje aan de lucht. We kopen gewoon elders een paard. En er zijn genoeg andere stallen in de omgeving, mocht zij er niet mee om kunnen gaan dat we bij haar op stal komen.

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 19:06

Citaat:
Die veearts had jullie naam en adres toch niet? Want jullie hadden de opdracht niet gegeven.

Nee, zowel de dierenarts als de dame in kwestie hebben geen gegevens van ons.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:06

Lon schreef:
Zoals je het beschrijft hadden jullie een (mondelinge?) koopovereenkomst onder voorbehoud van een positief verkoopadvies bij de klinische keuring. Als jullie met de eigenaresse afgesproken hebben dat het paard volgende week nogmaals gekeurd zou worden, dan geldt die overeenkomst nog steeds. Het is dus niet gebruikelijk (of oké) dat ze het paard nu onder jullie neus aan een ander verkoopt.
Tegelijk: probeer haar er maar eens aan te houden als ze toch iets anders doet. Ik zou geen zaken meer met deze dame willen doen als ik jullie was (ze kan dit ook nog aan jullie vertellen om jullie onder druk te zetten om het paard direct te kopen zonder nieuwe keuring, die andere kopers bestaan dan gewoon niet). Er staan heel veel paarden te koop en jullie zoektocht is pas net echt begonnen.

Officieel antwoord qua keuringskosten hangt het af van wat jullie afspraak is; als jullie sowieso de keuringskosten zouden betalen ligt de situatie waarschijnlijk anders dan wanneer jullie alleen de keuring zouden betalen bij een positief advies door de dierenarts. Onofficeel antwoord qua keuringskosten: ik zou de kliniek bellen en aangeven dat je rekening rechtstreeks naar de eigenaresse verzonden mag worden. Mag ze bij jullie verhaal komen halen voor de keuringskosten voor een afgekeurd paard dat ze nog even snel aan een ander verkoopt ook, moet niet veel gekker worden.

Hier ben ik het hartgrondig mee eens.
En verder kan iik er kort over zijn. Ik zou dat paard echt niet meer willen hebben al kreeg ik m gratis.
Even op rust zetten en dan nog een keer keuren zou ik zelf nooit doen.
Persoonlijk denk ik dat deze dame ervan is geschrokken dat jullie overwogen RX te gaan keuren en eieren voro dr geld heeft gekozen. Wat dat dier is natuurlijk helemaal niet gezond.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:09

En nog 1 advies. Nu heb je geluk gehad met deze dierenarts, maar een volgende x zou ik een eigen dierenarts uitzoeken en zelf bij de keuring aanwezig zijn samen met iemand die er verstand van heeft.