Enter uit de opfok halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:51

Ja maar een paard moet toch ook wennen aan die onrust om uit de kudde gehaald te worden en als dat rustig gebeurt heb je er alleen maar profijt van in de toekomst omdat het normaal is.
Toen die van mij ging puberen deed ik ook minder met hem omdat het voor hem onrust was maar toen dat weer een beetje over was ben ik gewoon weer lekker dingen met hem gaan doen.

Ik ga graag met mijn paard op vakantie en hoor overal dat hij zich keurig gedraagt en netjes opgevoed is dat is deels te danken aan mijn bezig zijn met hem tijdens de eerste 3 jaar hoor.
Hij is ook pas geruind op 5 jarige leeftijd en tegenover andere paarden heeft hij zich altij keurig gedragen en snapte paardentaal ook netjes.

Maar goed iedere moet lekker doen wat hij/zij wil, gelukkig hebben we daar een keus in.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:53

Ik snap je helemaal, TS, en ben ervan overtuigd dat je er helemaal niet verkeerd aan doet. Als het een gemengde kudde is (dus alle leeftijden, merries en ruinen), dan is dat alleen maar beter: een kleuterklas kan zichzelf tenslotte niet opvoeden, maar heeft juist ook een juf of meester nodig. Opfok is meestal alleen maar jong spul van dezelfde leeftijd. Leuk voor het spelen, wat heel belangrijk is, maar het echte opvoeden doen de oudere dieren en die ontbreken meestal in de opfok. En het is ook wel heel fijn dat jij een band op kunt bouwen met jouw merrie. Beetje wat basisdingetjes meegeven, zoals wennen aan het halster en wat poetsen, zodat je daar straks je handen niet aan vol hebt - wat je zelf ook al aangeeft. Het zou mijn voorkeur ook hebben in plaats van de opfok.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:54

Ik reageerde meer op het feit dan mensen gelijk denken dat er dingen te verbergen zijn indien je niet altijd langs mag komen. Ik kan dat dus aan een kant wel begrijpen.

Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat TS haar paard op deze opfok heeft neergezet omdat deze eigenlijk niet aansloot bij de wensen die zij heeft. Dat kan je de eigenaren van de opfok niet kwalijk nemen. TS had ook voor een andere opfok kunnen kiezen waarbij dit wel mogelijk was. Dat heeft ze niet gedaan.

Jord

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:57

Ik zou 'm ook lekker laten staan. Ik heb er ook 2 in opfok staan, ga er eens in de 2 a 3 maanden naar toe, haal ze nooit uit de groep, wat ze als veulen mee gekregen hebben vergeten ze niet meer. Na het weideseizoen haal ik ze altijd met 2,5 naar huis.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:21

Sassy82 schreef:
Ze kan daar in de zomer op een ruime wei en er is een track van 1,5 km waar ze kan lopen.
In de winter staan ze ook buiten, verhard en onverhard. Nu staat ze in de winter binnen en komt ene uurtje buiten.

Dit alleen al zou voor mij voldoende zijn om te verhuizen naar de pp.

Mijn jongste paardje is opgegroeid in mijn eigen kleine pp met 2 ruinen.
De oude ruin (20+) was altijd in voor een spelletje en ze liepen samen heerlijk te ravotten.
De andere, ex-dekhengst en de onbetwiste leider van de kudde, heeft hem manieren bijgebracht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:27

Ik zou haar lekker ophalen. Sowieso vind ik een opfok waarbij je er niks mee mag drie keer niks. Paard mag er niet uit, leert niet van oudere paarden en dan zijn ze ineens de magische drie gepasseerd en dan moeten de meesten direct BAM van alles. Nee dat is lekker..

Mijn ruin is in een gemengde groep opgegroeid, en is daar een heel evenwichtig en fijn paard door geworden. Hij heeft alle tijd gekregen om op te groeien. Maar bij opgroeien hoort ook uit de groep gehaald worden, een blokje om, etc. Met mate, en zorgvuldig opgebouwd qua tijdsduur.

Zo ook met mijn huidige jonge paard. Die staat sinds ze bij mij staat in een gemengde groep. Wat oudere dieren, jongere dieren en ruinen en merries. Ze speelt de hele dag door :D maar wordt ook zeker opgevoed door de oudere dieren. In de winter staat ze overdag op de paddock en gaat ze 's avonds op stal. Ze is het dus ook gewend om door meerdere mensen uit de paddock te gehaald te worden. In de zomer staat ze 24/7 op het land. Nu ze 2,5 is gaan we langzaam maar zeker wat meer doen. Lees: 1x per week een blokje om of wat oefeningen in de bak aan de hand. Verder krijgt ook zij alle tijd. Maar als ze straks wel wat meer aan het werk gaat is het meeste gewoon en normaal, onderdeel van het dagelijks leven. Niet een driejarige die uit de klei wordt getrokken en dan ineens van alles moet.

Natuurlijk vindt iedereen zijn eigen paard het leukst, maar ik kan wel oprecht zeggen dat ik een goed ontwikkelde, evenwichtige, zelfstandige en vooral ontzettend blije en ongecompliceerde merrie heb. Ik zou het echt niet anders willen.

Dus TS: als ik jou was wist ik het wel. Naast het beperkte contact is vooral het feit dat ze maar zo weinig naar buiten komt nu wel echt iets waar ik zelf echt niet mee akkoord zou gaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:30

Ik zou een andere opfok zoeken. Waar je dit soort dingen wel mag/kan en waar je naartoe mag wanneer je wilt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:24

Even offtopic:

Ik vind het overigens wel bijzonder dat mensen het raar vinden dat je niet zomaar je veulen, jaarling of twenter, uit een stabiele kudde met jonge paarden, mag halen. Dat geeft zóveel onrust en gedoe. Ik snap ontzettend goed dat dat niet mag. Ik zou dat ook niet willen op mijn erf.

Ik vraag me dan af of die mensen die dat maar raar en niet kunnen vinden zelf hun jonge spul in de opfok hebben gehad. :')

En voordat er in de aanval wordt gegaan: er zullen vast plekken zijn waar het wel mag. ;)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:43

Ik vind dat absoluut niet raar hoor. Voor de rust begrijp ik dat helemaal.

Maar niet langs mogen komen geeft mij een vreemd onderbuik gevoel. Misschien onnodig, maar daar zou ik dus nooit voor kiezen.

Een gemengde groep voor een 2 jarige merrie is toch prima?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:48

Change3x schreef:
Even offtopic:

Ik vind het overigens wel bijzonder dat mensen het raar vinden dat je niet zomaar je veulen, jaarling of twenter, uit een stabiele kudde met jonge paarden, mag halen. Dat geeft zóveel onrust en gedoe. Ik snap ontzettend goed dat dat niet mag. Ik zou dat ook niet willen op mijn erf.

Ik vraag me dan af of die mensen die dat maar raar en niet kunnen vinden zelf hun jonge spul in de opfok hebben gehad. :')

En voordat er in de aanval wordt gegaan: er zullen vast plekken zijn waar het wel mag. ;)

Ik heb werkelijk nooit enige onrust gemerkt in 2 verschillende kuddes tijdens de opfok jaren van mijn paard. Hij stond eerst in een kudde van 10. Hier kon hij niet uit maar mocht ik gewoon de weide in, halstertje om, poetsen etc. Toen hij 1,5 jaar was naar dichterbij gehaald in kudde van 13 hengsten. Daar gestaan tot 3,5 jaar en gewoon bijna elke week uit de weide gehaald. Paarden waren het gewend en daar moeten ze overigens ook maar gewoon aan wennen als ze na hun 3jaar op pension worden gezet. Dan gaat dat ook gebeuren.
Maar nooit onrust gemerkt omdat de kuddes vrij groot waren en de weide echt vrij groot. Dus paard kwam gewoon aangelopen, halster om en eruit. Geen poeha. En ondertussen kon ik buiten het terrein wandelen, met 2,5 jaar dekje op met een longeersingeltje, dekentje op oefenen, bitje in vanaf 3. Balkjes draven in de bak, longeren aan halstertje etc. Ik ben heel dnakbaar dat dat toen zo kon.
Pensionstal waar we daarna kwamen te staan wilde niet hebben dat paarden los in de bak waren en dat gaven ze pas aan toen we er al paar weken stonden. Dus zonder ons voorwerk hadden we niet zoveel gekunt vrees ik.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:10

Ook mijn ervaring is dat er nooit onrust in de kudde was als er 1 uit ging of weer terug kwam. Als dit vanaf het begin gebeurt is het normaal en kijken ze niet meer op. Als er een hoefsmid komt moet er toch ook 1 uit de kudde? Die gaat echt niet in de groep bekappen. Het zijn jonge paarden die leren snel dat iets normaal is. Als veel jonge paarden meer opgevoed zouden worden zou dat soms veel ellende besparen. En ja ik weet niet ieder paard is zo of wordt zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:40

Ben geen van van opfok met enkel leeftijdsgenoten. Een kleuter die een kleuter wat moet leren, ik vind het altijd zo onlogisch.

Als je een plek kunt vinden waar ze bij een gemengde groep kan staan, het mooist is.

Dieren worden van nature niet door leeftijdsgenoten opgevoed, dus een oudere merrie erbij zou ik een must vinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:52

Absoluut ophalen, ik zal nooit begrijpen dat er mensen denken dat dit de juiste manier (makkelijkste voor de eigenaar) is van een jong paard houden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:13

NatasjavE schreef:
Lekker laten staan. Het is voor de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van je paard heel erg goed om in een opfokgroep op te groeien.

Uiteraard jeuken je handen om lekker met haar aan de slag te gaan. Maar stel dat je haar dichterbij hebt kan je nog steeds maar heel weinig met haar doen. Een beetje borstelen en dat is het zo'n beetje.

Het paard leert nu veel meer van haar soortgenootjes dan dat ze van jou kan leren.

Volledig achterhaald ;)

Een goede opfok combineert in 1 groep jonge en oudere dieren van beide geslachten(ruinen dan).
Echter is er praktisch geen opfok die dat doet.
Hengsten en merrie groepen van dezelfde leeftijd en vaak met zijn allen in een groot hok en in de winter gelimiteerd buiten.(als in minder dan 4 uur).

De beste wijze voor een jong paard om groot te worden(en gezond te blijven) is nog altijd bewegen,heel veel bewegen, gemengde en stabiele kudde. Weinig krachtvoer en veel ruwvoer en van goede kwaliteit.
Ik denk dat 75% vd opfokbedrijven dat niet bieden.

@ts, lekker naar huis halen, op laten voeden door de groep en spelenderwijs wat basis zaken bijbrengen.
Hier start ik mijn training ook als ze 2 zijn en daardoor krijg je evenwichtige, goed opgevoede, stabiele paarden die graag aan het werk gaan.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 01:22

Beste TS,

Ik kom me even melden omdat ik in een soortgelijke situatie zat als jou.
Ik had mijn Tinker merrie’tje ook op een opfok staan. Opzich deden die mensen daar prima hun best hoor!
Ik ging ook wekelijks langs en ze hielpen me dan altijd even haar uit de stal te halen. Ik wandelde er dan wat met rond en gaf haar een uitgebreide poetsbeurt.
Maar in de winter was het het zelfde verhaal als bij jou. Lange dagen in een grote loopstal en dan maar een uurtje op de paddock... Voor mij was dit ook niet ideaal. Ik ben ook een persoon die mijn paarden graag dagelijks wil zien en ze echt wil zien opgroeien etc.
Ik ben zelf helemaal geen voorstander van ze 3 jaar laten staan en ze dan opeens uit het niets overvallen met halsters, meelopen, poetsen, hoeven geven etc.
Ik hoor veel mensen hier zeggen dat ze dit op de opfok wel meekrijgen. Maar heb dit nog nooit in de praktijk gezien dat ze met elk paard is een rondje lopen en gaan poetsen of dergelijke.
Ik begin hier liefst al met vanaf dag 1. Geen extreeme dingen natuurlijk, maar gewoon de echt basis basis dingen.
Ik heb dan ook mijn merrietje in september eruit gehaald. Ze staat nu samen bij mij thuis met mijn twee volwassen Tinker merries en dat gaat helemaal prima! In maart wordt ze nu 2 jaar. Ik zie haar elke dag en 1x per week poets ik haar eens en wordt het hoefjes geven onderhouden. Voor de rest hoeft ze niks te doen, maar zo komt ze wel elke dag in de hand bij mij.

Het paddock paradise klinkt als een erg fijne oplossing, dus ik zou daar volledig voor gaan!

Sassy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 07:23

ingvdh schreef:
Ik reageerde meer op het feit dan mensen gelijk denken dat er dingen te verbergen zijn indien je niet altijd langs mag komen. Ik kan dat dus aan een kant wel begrijpen.

Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat TS haar paard op deze opfok heeft neergezet omdat deze eigenlijk niet aansloot bij de wensen die zij heeft. Dat kan je de eigenaren van de opfok niet kwalijk nemen. TS had ook voor een andere opfok kunnen kiezen waarbij dit wel mogelijk was. Dat heeft ze niet gedaan.

Het is mijn eerste paard die ik als veulen heb gekocht. De opfok staat super aangeschreven en nogmaals ik heb ook geen klachten daarover. Behalve dat ze te weinig naar mijn zin buiten komt in de winterperiode.. Na ruim een jaar dat ze daar staat ben ik er toch wat anders naar gaan kijken.
Ik had totaal geen idee hoe het zou gaan, omdat het voor mij ook allemaal nieuw is.
Ik neem dan ook zeker de eigenaren niks kwalijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:23

Mijn dochter heeft haar, toen twee en een half jaar oude, paard opgehaald uit de opfok en hij kwam heerlijk buiten te staan met een groepje waaronder de ruin en merrie van onze nichtjes.
De ruin heeft hem echt opgevoed, was leuk om te zien en het ging prima.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:37

rumay schreef:
Ook mijn ervaring is dat er nooit onrust in de kudde was als er 1 uit ging of weer terug kwam. Als dit vanaf het begin gebeurt is het normaal en kijken ze niet meer op. Als er een hoefsmid komt moet er toch ook 1 uit de kudde? Die gaat echt niet in de groep bekappen. Het zijn jonge paarden die leren snel dat iets normaal is. Als veel jonge paarden meer opgevoed zouden worden zou dat soms veel ellende besparen. En ja ik weet niet ieder paard is zo of wordt zo.

Als het goed is zijn de paarden niet uit het zicht van elkaar tijdens het bekappen. En inderdaad, ze vinden het dan vaak niet grappig dat ze bij de rest weg moeten. Waarom dan die stress nog vaker geven?

Op het moment dat ze oud genoeg zijn dat je ze ophaalt, zal een goed opfok bedrijf ze daarop voorbereiden door ze alleen in een (loop)stal te zetten maar wel in het zicht van de rest.

Daarnaast zijn dat (de eigenaren van zo’n bedrijf) vaak ook veel handigere en kundigere mensen dan wij. Zij werken dag in en dag uit met zulke dieren, kunnen ze beter inschatten etc etc.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:48

Het is jouw paard... misschien maak je het maar 1x mee om een jong paard op te leiden... waarom niet al gelijk beginnen met daarvan te genieten.

Je leeft nu... niet over 1 of twee jaar ;)

Ik heb mijn veulen vanaf dag 1 op een op gehad...en kon elke dag van hem genieten... hij stond/staat nog steeds in een gemengde kudde... het is super! Het proces dat ze groeien, hun persoonlijkheid leren kennen, afspraken maken met elkaar... mooiste wat er is <3

Je kan ook met een jong paard leuke dingen doen (korte sessies grondwerk/schriktraining) spelenderwijs. Alles komt dan mooi gelijkelijk in de loop der jaren... hoe fijn is dat.
Je bouwt dan enorme vertrouwensband op!
Laatst bijgewerkt door Mopjemop op 14-01-20 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:50

Het is jouw paard, jouw keuze.
Ik zou haar lekker ophalen en in een gemengde groep laten opgroeien. Ik ben geen fan van opgroeien in een groep van 1 leeftijd.
En op de pp is ideaal, want bewegen is het belangrijkste voor de gezonde opgroei.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:22

Change3x schreef:
rumay schreef:

Als het goed is zijn de paarden niet uit het zicht van elkaar tijdens het bekappen. En inderdaad, ze vinden het dan vaak niet grappig dat ze bij de rest weg moeten. Waarom dan die stress nog vaker geven?

Op het moment dat ze oud genoeg zijn dat je ze ophaalt, zal een goed opfok bedrijf ze daarop voorbereiden door ze alleen in een (loop)stal te zetten maar wel in het zicht van de rest.

Daarnaast zijn dat (de eigenaren van zo’n bedrijf) vaak ook veel handigere en kundigere mensen dan wij. Zij werken dag in en dag uit met zulke dieren, kunnen ze beter inschatten etc etc.

Sorry maar hier moet ik toch om lachen een opfok zal dat bijna of niet doen en wie zegt dat ze meer ervaring hebben dan de eigenaren van de veulens enz. Heb heel wat opfok bedrijven gezien maar nog nooit gehoord dat ze de paarden voorbereiden op hun verdere leven door ze apart te zetten enzo. Ben blij dat ik dat zelf heb gedaan.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:51

Mijn mening, ja doen! Ik vind het altijd zo raar dat mensen baby paarden en peuterpaarden bij elkaar zetten en dan verwachten een normaal sociaal paard er voor terug te krijgen. Ze horen toch een beetje opgevoed te worden door oudere paarden. En als je der dan zelf vast wat kan leren is dat toch top? :D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:58

Op zich klinkt de pp goed en zou mijn voorkeur daar ook naar uit gaan.

Ik kan wel aanraden om goed te checken hoeveel en wat voor ruwvoer er gegeven wordt, en wat de mogelijkheden zijn om (vitamine)brok te geven.
Een pp is vaak niet ingericht op de voerbehoefte van een paard in de groei.
Veel beweging en geen gras is voor veel recreatiepaarden prima, maar voor een jong dier is het even opletten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:13

Rumay,

Ik kan je reactie niet serieus nemen, sorry.

Bij echte goede opfokplekken, vooral waar de eigenaren begaan zijn, bereiden ze de jonge paarden netjes voor op het verlaten van de opfok.

En het is helemaal niet raar hoor dat opfok eigenaren meer ervaring hebben met jong spul dan wij, zij hebben er xxxx staan en zijn er dagelijks mee bezig. Dat is wel anders dan 1 jong dier op stal. Is ook niet erg toch? :j

Edit:

Laten we verder weer ontopic blijven.

Sassy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 07:50

Temeraire schreef:
Op zich klinkt de pp goed en zou mijn voorkeur daar ook naar uit gaan.

Ik kan wel aanraden om goed te checken hoeveel en wat voor ruwvoer er gegeven wordt, en wat de mogelijkheden zijn om (vitamine)brok te geven.
Een pp is vaak niet ingericht op de voerbehoefte van een paard in de groei.
Veel beweging en geen gras is voor veel recreatiepaarden prima, maar voor een jong dier is het even opletten.

Ja dat is iets waar ik ook over na heb gedacht.. Er is onbeperkt ruwvoer, alleen krachtvoer moet ik dan zelf geven.
En elke dag kan ik niet gaan.. Dus zal dan moeten kijken of het mogelijk is op een andere manier haar elke dag krachtvoer te geven.