Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sassy82 schreef:Ze kan daar in de zomer op een ruime wei en er is een track van 1,5 km waar ze kan lopen.
In de winter staan ze ook buiten, verhard en onverhard. Nu staat ze in de winter binnen en komt ene uurtje buiten.
Change3x schreef:Even offtopic:
Ik vind het overigens wel bijzonder dat mensen het raar vinden dat je niet zomaar je veulen, jaarling of twenter, uit een stabiele kudde met jonge paarden, mag halen. Dat geeft zóveel onrust en gedoe. Ik snap ontzettend goed dat dat niet mag. Ik zou dat ook niet willen op mijn erf.
Ik vraag me dan af of die mensen die dat maar raar en niet kunnen vinden zelf hun jonge spul in de opfok hebben gehad.![]()
En voordat er in de aanval wordt gegaan: er zullen vast plekken zijn waar het wel mag.
NatasjavE schreef:Lekker laten staan. Het is voor de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van je paard heel erg goed om in een opfokgroep op te groeien.
Uiteraard jeuken je handen om lekker met haar aan de slag te gaan. Maar stel dat je haar dichterbij hebt kan je nog steeds maar heel weinig met haar doen. Een beetje borstelen en dat is het zo'n beetje.
Het paard leert nu veel meer van haar soortgenootjes dan dat ze van jou kan leren.
ingvdh schreef:Ik reageerde meer op het feit dan mensen gelijk denken dat er dingen te verbergen zijn indien je niet altijd langs mag komen. Ik kan dat dus aan een kant wel begrijpen.
Maar wat ik dan weer niet begrijp is dat TS haar paard op deze opfok heeft neergezet omdat deze eigenlijk niet aansloot bij de wensen die zij heeft. Dat kan je de eigenaren van de opfok niet kwalijk nemen. TS had ook voor een andere opfok kunnen kiezen waarbij dit wel mogelijk was. Dat heeft ze niet gedaan.
rumay schreef:Ook mijn ervaring is dat er nooit onrust in de kudde was als er 1 uit ging of weer terug kwam. Als dit vanaf het begin gebeurt is het normaal en kijken ze niet meer op. Als er een hoefsmid komt moet er toch ook 1 uit de kudde? Die gaat echt niet in de groep bekappen. Het zijn jonge paarden die leren snel dat iets normaal is. Als veel jonge paarden meer opgevoed zouden worden zou dat soms veel ellende besparen. En ja ik weet niet ieder paard is zo of wordt zo.
Change3x schreef:rumay schreef:Ook mijn ervaring is dat er nooit onrust in de kudde was als er 1 uit ging of weer terug kwam. Als dit vanaf het begin gebeurt is het normaal en kijken ze niet meer op. Als er een hoefsmid komt moet er toch ook 1 uit de kudde? Die gaat echt niet in de groep bekappen. Het zijn jonge paarden die leren snel dat iets normaal is. Als veel jonge paarden meer opgevoed zouden worden zou dat soms veel ellende besparen. En ja ik weet niet ieder paard is zo of wordt zo.
Als het goed is zijn de paarden niet uit het zicht van elkaar tijdens het bekappen. En inderdaad, ze vinden het dan vaak niet grappig dat ze bij de rest weg moeten. Waarom dan die stress nog vaker geven?
Op het moment dat ze oud genoeg zijn dat je ze ophaalt, zal een goed opfok bedrijf ze daarop voorbereiden door ze alleen in een (loop)stal te zetten maar wel in het zicht van de rest.
Daarnaast zijn dat (de eigenaren van zo’n bedrijf) vaak ook veel handigere en kundigere mensen dan wij. Zij werken dag in en dag uit met zulke dieren, kunnen ze beter inschatten etc etc.
Temeraire schreef:Op zich klinkt de pp goed en zou mijn voorkeur daar ook naar uit gaan.
Ik kan wel aanraden om goed te checken hoeveel en wat voor ruwvoer er gegeven wordt, en wat de mogelijkheden zijn om (vitamine)brok te geven.
Een pp is vaak niet ingericht op de voerbehoefte van een paard in de groei.
Veel beweging en geen gras is voor veel recreatiepaarden prima, maar voor een jong dier is het even opletten.