Buitenrijden en wolven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:34

wolven springen over je hek/draad met stroom zonder het aan te raken, komen zo over 1m60 daarbij komt dat ze ff stroom voelen en in de vlucht bovenin al zitten dan, komen ze nog in je wei terecht.

Ze beginnen aan je paard te vreten zonder dat ze het hoeven te doden, ze hangen aan het vlees waar de hoeven ze niet kunnen raken.. dus verdediging tegen wolf????

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:39

Almighty schreef:
Ik was eerst ook bang dat mijn mini gevaar zou lopen met een wolf in de buurt. Maar paarden hebben een zeer goed verdedigen.

Gelukkig loopt mijn mini in kudde grote paarden buiten. Wat ze doen als groep is uitdrijven.

Ze draaien hun hoofd naar de hond/wolf en gaan met hoofd laag en voorbenen maaiende erachter aan. Zelfs de kleine mini doet dit uit instinct. Ik zie bij mij voornamelijk de merries die tactiek doen. Beiden hebben ooit veulens gehad. En beschermen op die manier. Zeer effectief! Onze hond durft de wei niet meer in.

Daarnaast een goede klap stroom op het schrikdraad zorgt dat hond/wolf niet snel door de wei wil. Reeën zijn slimmer en weten wanneer de klap komt op draad. En duiken er tussendoor. Daarnaast vinden mijn paarden de reeën rare dieren die door hun wei springen. Maar mijn ruin gast altijd hinniken naar de ree en volgen tot eind hek.

Ik maak me dus geen zorgen over hond/wolf in de buurt dat ze mijn paarden pakken. Ook niet op rit alleen ook daar al gehad met lastige hond. Paard draait zijn hoofd naar hond zet laag en valt aan. Bij mijn paarden tenminste. Voelen instinctief aan of de hond/wolf goed of kwaad in zin heeft. Ik laat ze dat ook zelf bepalen en doen of ze nodig vinden te reageren erop.

Een hond of een wolf is wel een verschil, dat weten paarden ook. Hond is doorgaans niet uit op een maaltijd, wolf wel. En de ene kudde drijft ze uit, de andere raakt in paniek. Trouwens een roedel is wel iets anders als een lone wolf, dat wordt sowieso lastig, ook voor een stoere kudde.

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:52

speurneusc schreef:
wolven springen over je hek/draad met stroom zonder het aan te raken, komen zo over 1m60 daarbij komt dat ze ff stroom voelen en in de vlucht bovenin al zitten dan, komen ze nog in je wei terecht.

Ze beginnen aan je paard te vreten zonder dat ze het hoeven te doden, ze hangen aan het vlees waar de hoeven ze niet kunnen raken.. dus verdediging tegen wolf????

Ik heb daar inderdaad foto's van gezien van paarden met happen uit hun lijf, vreselijk hoor.
Verdediging tegen wolf is lastig, zijn slimme beesten. Of opsluiten in een dichte stal/schuur of dierentuinhekken is de enige zekere oplossing.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 16:57

BeeSunshine schreef:
speurneusc schreef:

Ik heb daar inderdaad foto's van gezien van paarden met happen uit hun lijf, vreselijk hoor.
Verdediging tegen wolf is lastig, zijn slimme beesten. Of opsluiten in een dichte stal/schuur of dierentuinhekken is de enige zekere oplossing.

Ik wil ze dan nu maar even meer binnen laten, maar de staldeur moet dan ook dicht? De buitendeur laat ik gewoonlijk altijd open. Maar dan zijn de paarden niet veilig als de wild de stal in gaat.

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:13

FrNo
Denk eigenlijk niet dat ze al stallen binnen gaan. Is in Duitsland wel al meerdere malen gebeurd, maar denk in Nederland nu nog niet aan de orde. Gaat wel gebeuren als ze leren dat mensen ongevaarlijk zijn.
Zit je trouwens in een gebied waar wolven momenteel voorkomen?

ikkedus

Re: Buitenrijden en wolven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:21

Tijdens het rijden overdag zal het wellicht meevallen. Ik zou iig goed op signalen van je paard letten.
Verder denk ik dat we er met zijn allen VEEL te makkelijk over denken en dingen bagatelliseren.
We weten het eenvoudig niet en dan zou ik eerder luisteren naar mensen die ervaring hebben met wolven in de omgeving, dan naar mensen op internet en de wolven knuffelkliek die zo blij is met de Wolven in NL.
Dus wmb dieren in die gebieden voor de schemering op stal zetten en bij het paardrijden niet alleen rijden en niet in de schemering. En inderdaad laten horen dat je er bent.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:26

BeeSunshine schreef:
FrNo
Denk eigenlijk niet dat ze al stallen binnen gaan. Is in Duitsland wel al meerdere malen gebeurd, maar denk in Nederland nu nog niet aan de orde. Gaat wel gebeuren als ze leren dat mensen ongevaarlijk zijn.
Zit je trouwens in een gebied waar wolven momenteel voorkomen?

Mijn paarden staan hemelsbreed ca 3 km van de straat af waar afgelopen week schapen zijn doodgebeten. Waarvan ze serieus denken dat het een wolf is geweest. (Wordt onderzocht, duurt ca een maand).

En bij die 3 km hoeven ze geen grote drukke weg over.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/312 ... -in-Boekel

Edit, nog even op Google maps gekeken de andere straat waar schapen gedood zijn, ligt nog dichter bij mijn paarden.

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:49

Oei, dat is wel heel dichtbij.
Ik zit even te denken wat ik zou doen...
Of een flinke afrastering plaatsen met stevige stroom aan de buitenkant of voor schemer tot na zonsopgang op stal/in de schuur.
Maar hou mijn paarden graag buiten, heb een paddock paradise. Ik persoonlijk zou denk ik een 100% wolven proof nachtkraal maken rond de schuur. Wordt wel heel diep in de buidel tasten...
Die de wolven willen beweren trouwens dat 1,20 m met 5/6 stroomdraadjes zou werken. Denk in het begin wel, maar die leren wolven ook overwinnen, zijn ze veel te slim voor, zie je overal in Europa trouwens al.Enneh.. daar is nog veel meer natuur dan hier in ons drukbevolkte gebied hè. Van een vrouw in Duitsland hoorde ik dat ze 1,80 m hoog heeft om haar pony's te beschermen en nog heeft ze slapeloze nachten, want gebeurt al dat wolven daar al te slim voor zijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:54

Die flapjes die ze in dat artikel noemen, werkt dat echt? :?

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:03

Maartje_M schreef:

Nee jammer genoeg niet. Wat ik heb gehoord van iemand die in wolvengebied in Noorwegen leeft werkt het maar eventjes. Zodra de wolf doorheeft dat het geen pijn doet trekt ie zich er niks meer van aan zei hij en hij vindt wolven prachtig maar is wel realistisch, is maar een heel tijdelijk lapmiddel.
Als dat genoeg zou werken zouden ze dat in dierentuinen ook hebben i.p.v. 4 meter hoge hekken op stroom ;)

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:28

Voorlopig maak ik me nog geen zorgen om de wolf op buitenrit. Er is hier geen sprake van hele roedels die in strenge hongerwinters moeten overleven. Het gaat hier veelal om één wolf in een bepaald gebied, waar ook makkelijkere prooien lopen dan een rijpaard van pakweg 600 kg. Ik denk dat als we grote, hongerige roedels hier zouden krijgen dat het een ander verhaal kan worden. Maar ik denk dat op het moment dat ruiters met paard en al opgevreten worden, wandelaars met kinderen en honden ook niet meer veilig zijn en dat er dan toch wel maatregelen getroffen gaan worden.

Ik ben overigens niet zozeer voor of tegen de wolf in Nederland. Als de wolf hier kan vertoeven zonder voor al te grote problemen te zorgen, vind ik het prima. Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen met schapen, shetlanders en veulens hier anders instaan. Dan zou ik er ook minder blij van worden.

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:55

Liseef schreef:
Voorlopig maak ik me nog geen zorgen om de wolf op buitenrit. Er is hier geen sprake van hele roedels die in strenge hongerwinters moeten overleven. Het gaat hier veelal om één wolf in een bepaald gebied, waar ook makkelijkere prooien lopen dan een rijpaard van pakweg 600 kg. Ik denk dat als we grote, hongerige roedels hier zouden krijgen dat het een ander verhaal kan worden. Maar ik denk dat op het moment dat ruiters met paard en al opgevreten worden, wandelaars met kinderen en honden ook niet meer veilig zijn en dat er dan toch wel maatregelen getroffen gaan worden.

Ik ben overigens niet zozeer voor of tegen de wolf in Nederland. Als de wolf hier kan vertoeven zonder voor al te grote problemen te zorgen, vind ik het prima. Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen met schapen, shetlanders en veulens hier anders instaan. Dan zou ik er ook minder blij van worden.

Ja klopt wel, de kwetsbaren zijn het eerst aan de beurt. Zoals schapen en Shetjes en pony's en veulens :j

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:21

Wel leuk toch wel wolven in ons landje *\o/*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-19 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ongepaste foto verwijderd.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:26

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:55

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:10

BeeSunshine ik vind het erg ongepast de reactie met smiley en dan de foto ook zo open en bloot. Ik heb getemd.

BeeSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:29

SusanH schreef:
BeeSunshine ik vind het erg ongepast de reactie met smiley en dan de foto ook zo open en bloot. Ik heb getemd.

Met je eens, was cynisch en tegelijkertijd ook realistisch bedoeld.
Onze paarden zijn echt niet veilig meer met wolven die zich vrij mogen produceren in ons landje..
Heb nog veel meer foto's die je niet wil zien, zoals deze...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-19 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ongepaste foto verwijderd.

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:47

Waarom post je deze dan ook nog terwijl er net reactie kwam op je vorige foto?
Zet ze tenminste in een spoiler.voor degene die dit liever niet zien...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 00:16

Maartje_M schreef:

Ja en nee. De stroken werken omdat ze er een negatieve associatie mee hebben. In dit geval hebben ze echt ijzerdraad gebruikt met hogere hoeveelheden stroom. Daarmee zijn ze in aanraking gekomen en dat was geen fijne ervaring. Wolven leren snel en geven dat ook door. Dus in dit geval hebben ze geleerd dat die flapjes op die plek betekend dat het pijn doet. Als er een makkelijkere prooi in de buurt is zullen ze dus overstappen.
Maar gaan we nu allemaal flapjes hangen op hekken met laag stroom. Of op hekken die ze kunnen ondergraven... Dan zal het niet meer werken. Ze leren dan namelijk snel genoeg weer dat er geen gevaar zit in de flapjes.

Niks doen is trouwens ook een slecht idee. In nederland hebben we nogal eens de neiging om alleen een sloot of een gammel draadje te gebruiken. We hebben in dit land redelijk een overschot aan wild. Goede hekken houden ze misschien niet altijd tegen, maar daar waar genoeg andere opties zijn kan zo'n hek je wel net helpen om ze bij te sturen richting een andere prooi.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:57

BeeSunshine schreef:
SusanH schreef:

Met je eens, was cynisch en tegelijkertijd ook realistisch bedoeld.
Onze paarden zijn echt niet veilig meer met wolven die zich vrij mogen produceren in ons landje..
Heb nog veel meer foto's die je niet wil zien, zoals deze...

De foto was heftig, en liever inderdaad in een link.

Wat mij stoort is dat de pro-wolvenlobby niet eerlijk is. En dat ze te makkelijk er over doen, alsof wolven geen bedreiging zijn voor paarden, veulens, honden en mensen. Dat zijn wolven helaas wel... En hun idyllische verlangen naar te wolf zorgt voor heel veel ellende voor anderen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:36

sterregoud schreef:
De foto was heftig, en liever inderdaad in een link.

Wat mij stoort is dat de pro-wolvenlobby niet eerlijk is. En dat ze te makkelijk er over doen, alsof wolven geen bedreiging zijn voor paarden, veulens, honden en mensen. Dat zijn wolven helaas wel... En hun idyllische verlangen naar te wolf zorgt voor heel veel ellende voor anderen.

Eens, de pro-wolvenlobby zou eerlijk moeten zijn. Echter zou dit ook moeten gelden voor de anti-wolven partij. Krijg je foto's van een verscheurd paard te zien met een mededeling in de strekking van dat wolven in Nederland voor veel ellende gaan zorgen. Terwijl de foto dan afkomstig is uit een gebied met hele roedels wolven in strenge winters. 8)7 Dat is volgens mij echt niet te vergelijken met de enkeling die in Nederland rondloopt, waar ook voldoende "klein wild" rondloopt.

Ik sta aan geen van beide kanten (pro of anti wolf), maar ik merk dat beide kanten ook niet altijd helemaal eerlijk zijn.

Er loopt overigens ook een algemener topic over zorgen om de wolf:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1965175

Ik denk dat deze vooral ging over zorgen om de wolf als je op buitenrit gaat. En ik ga met een gerust hart met mijn paard de veluwe op, velen met mij. Volgens mij is het risico dat er een onopgevoede, loslopende hond achter je aan komt vele malen groter. Maar ik ben het er ook mee eens dat de wolf wel een probleem kan zijn voor andere partijen zoals eigenaren van schapen, shetlanders en veulens in een leefgebied van een wolf. Dat lijkt mij een veel reëler risico dan het risico dat je loopt als je op buitenrit gaat met je paard.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:52

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:03

Komt omdat er bij zijn die beweren dat een wolf geen paard zal pakken, bewijs ligt er.. ze pakken wel degelijk een paard en niet alleen de kleintjes en de zwakken.

Ze beweren dat een wolf eerst met de keelbijt dood, ook dat is niet waar bewijs is er zie de foto's, ze beginnen gewoon met vreten terwijl de dieren nog leven.

Zijn bang voor mensen, hebben alleen gemerkt dat mensen nix doen en zijn er dus ook niet bang voor, mensen ontwijken wolven dus de wolven voelen zich superieur aan de mens. De wolven hebben het idee dat ze de mens dus verdrijven uit hun terratorium en willen dat gevecht dus best aan. Ook daar zijn bewijzen van.

Hekje van 1m20 een lachertje, stroom erop nog harder lachen, 1m20 springen ze zonder aanraken overheen, menig sporthond doet dit ook met gemak dagelijks in de trainingen.

Allemaal items waar goed over nagedacht dient te worden zodat je niet verrast wordt. Dat er meerdere in nl. zijn is al bekend vorig jaar was het er maar 1 of 2, ondertussen half jaar verder zijn het er al heel wat meer. En ook steeds dichter bij onze landerijen waar onze kinderen, huisdieren en vee altijd vrij konden leven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:15

Quir schreef:
https://www.expressen.se/nyheter/stockh ... ridturen-/

In 2017.

Kans is zo klein. Hier hebben we veel meer wolven en dit is het enige wat ik kon vinden. Paarden in de wei is wat anders en wolf richt zich niet alleen op de kleintjes.

Wat schrijft het artikel Quir?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:39

Gaat over een vrouw te paard die een tijdje werd gevolgd door een wolf. Je kunt de pagina automatisch laten vertalen door gt als je de chrome browser hebt.