Welke (lichte) auto voor trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:18

Zeker 10 minuten niet op zitten letten als je een noodstop moet maken is natuurlijk nonsens! Zelf ooit een noodstop moeten maken omdat het verkeer voor mij ineens vol in de remmen schoot, vrachtwagens voor mij schoten de vluchtstrook op zo snel als het verkeer ineens stil stond en geloof me op dat moment ben je blij als je geen autootje van 1050kg ervoor hebt staan want dat gaat geheid mis.

Zelf een hele tijd een ford Mondeo gehad, mocht 1300kg trekken en woog zelf leeg 1250kg uit Mn hoofd. Ondanks dat de auto het prima trok merk ik nu ik een zwaardere auto heb met meer trekvermogen dat dit zo onwijs veel fijner rijd. Heel de combinatie is een stuk stabieler. Mijn advies is koop geen lichte auto om met je trailer combinatie op pad te gaan die net net mag maar Zorg dat je auto echt meer mag trekken dan wat er achter hangt. Levende haven achter je auto wat beweegt (ookal is je paard nog zo braaf) moet je gewoon niet willen trekken met zn lichte auto.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:37

L1nda_91 schreef:
Dan laat ik het idee van met de trailer op pad links liggen.

Verstandig besluit +:)+

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 21:40

maaaikkee schreef:
Zeker 10 minuten niet op zitten letten als je een noodstop moet maken is natuurlijk nonsens! Zelf ooit een noodstop moeten maken omdat het verkeer voor mij ineens vol in de remmen schoot, vrachtwagens voor mij schoten de vluchtstrook op zo snel als het verkeer ineens stil stond en geloof me op dat moment ben je blij als je geen autootje van 1050kg ervoor hebt staan want dat gaat geheid mis.

Zelf een hele tijd een ford Mondeo gehad, mocht 1300kg trekken en woog zelf leeg 1250kg uit Mn hoofd. Ondanks dat de auto het prima trok merk ik nu ik een zwaardere auto heb met meer trekvermogen dat dit zo onwijs veel fijner rijd. Heel de combinatie is een stuk stabieler. Mijn advies is koop geen lichte auto om met je trailer combinatie op pad te gaan die net net mag maar Zorg dat je auto echt meer mag trekken dan wat er achter hangt. Levende haven achter je auto wat beweegt (ookal is je paard nog zo braaf) moet je gewoon niet willen trekken met zn lichte auto.

Ik was dan ook niet van plan om daarmee op de snelweg te rijden.. Maar een 50 weg richting het bos van hooguit 5 min leek mij best te doen. Maar ik heb al besloten geen trailer er achter te gaan zetten. Het is namelijk ook niet te doen met de kogeldruk.

maralyn

Re: Welke (lichte) auto voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:49

Ik reed met mijn Mazda 323f van 2001 ook met trailer. Wel kleine stukjes.

Grotere stukken de Mazda zes van vriendlief.

Gezien ik voor een kleinere auto ben gegaan, alleen nog maar de Mazda 6.
Dan ruilen we van auto.

Zelf heb ik nu een Hyundai i10.
Daar trek ik nog geen skelter mee.
"Waarom nou niet?"
Nou... Hij heeft geen trekhaak. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:08

L1nda_91 schreef:
Dan laat ik het idee van met de trailer op pad links liggen. Wegenbelasting en een laag verbruik zijn toch echt belangrijker.

Bedankt voor jullie hulp :)

Neem je een leuke Pinda (wel met een 4-cilinder!) dat rijdt echt spotgoedkoop en zuinig. Van dat verschil kun je best wat keren een serieuze bus huren als je op pad wil :j

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:10

Ik heb een daihatsu terios en die trekt met gemak mijn twee pony koetsen trailer. Trailer en ponys is 1300 en hij mag 1350 trekken. Wel heeft hij extra zware veren gekregen. Zodat de kogeldruk niet teveel wordt.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:20

Een grand vitara 3 deurs? Mijne kost 62 euro per maand en mag 1600 trekken.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:22

Ik woon niet in Nederland dus ik weet niet wat het qua wegenbelasting kost, maar wij waren op zoek naar iets soortgelijks en kwamen op de Hyundai Santa Fe uit. Mag 2000 trekken en is nog best zuinig in het verbruik.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:24

Afbeelding
Trailer is leeg 520 , ponys rond se 200-250 per pony en afhankelijk met 2 sulkys of een marathon wagen voorop. Rond de 150-200 kilo ruim genomen.
En ja pas een noodstop moeten maken op de snelweg door een ongeluk voor mij . En mijn auto hield de trailer gewoon tegen.
Wel heeft hij extra sterke veren gekregen en hulpveren erbij.
Rijdt met trailer 1 op 10 a 12 normaal gebruik 1 op 14 a 15 rij veel in de stad. Wegenbelasting 44 euro per maand.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 22:39

Patricia_86 schreef:
[ [url=m/enNJgr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Trailer is leeg 520 , ponys rond se 200-250 per pony en afhankelijk met 2 sulkys of een marathon wagen voorop. Rond de 150-200 kilo ruim genomen.
En ja pas een noodstop moeten maken op de snelweg door een ongeluk voor mij . En mijn auto hield de trailer gewoon tegen.
Rijdt met trailer 1 op 10 a 12 normaal gebruik 1 op 14 a 15 rij veel in de stad. Wegenbelasting 44 euro per maand.

Ziet er uit als een leuke combi! :)

Helaas is de trailer niet van mij, dus ik kan/wil verder ook niets qua extra veren plaatsen om de kogeldruk te verminderen. Anders was dit best een optie geweest.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:43

L1nda_91 schreef:
Patricia_86 schreef:
[ [url=m/enNJgr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er uit als een leuke combi! :)

Helaas is de trailer niet van mij, dus ik kan/wil verder ook niets qua extra veren plaatsen om de kogeldruk te verminderen. Anders was dit best een optie geweest.
het is de auto die de extra veren heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:46

Patricia_86 schreef:
Ik heb een daihatsu terios en die trekt met gemak mijn twee pony koetsen trailer. Trailer en ponys is 1300 en hij mag 1350 trekken. Wel heeft hij extra zware veren gekregen. Zodat de kogeldruk niet teveel wordt.

Ik vind dat je een hele leuke combi hebt :j

Maar dat is absoluut niet te vergelijken met een kolos van een 2 paardstrailer. Je kan met een lichte auto beter een 2 ton aan lood op een kleine bagageaanhanger trekken (oké een zwaar verstevigde bagageaanhanger :+ ) dan een 1300 kilo met bewegende lading als in een 2paardstrailer met paard. Wat denk je dat rijwind en zuiging van ander verkeer met zo'n grote aanhanger doet? Het zit hem in meer dan kilo's alleen.

@TS ik denk dat je hier een verstandige keuze aan doet. Alleen op de wereld zou het allemaal best net net kunnen maar er zijn op de openbare weg en met levende dieren zoveel dingen om rekening mee te houden waar je zelf geen enkele invloed op hebt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 22:54

Hier al een jaren een subaru forester ervoor, 58 euro per maand wegenbelasting.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:23

Undefined schreef:
Ik woon niet in Nederland dus ik weet niet wat het qua wegenbelasting kost, maar wij waren op zoek naar iets soortgelijks en kwamen op de Hyundai Santa Fe uit. Mag 2000 trekken en is nog best zuinig in het verbruik.

Ik heb hiervoor een santa fe gehad die ook 2000 mocht trekken. Mijn ervaring is echter dat hij totaal niet zuinig was: zonder trailer 100€ tanken en slechts 470 km kunnen rijden, met trailer eraan iets minder nog.
Nu was dit er een van 2003 (of was het 2005?) en een benzinevariant. Ook behoorlijk prijzig in de wegenbelasting en voldeed niet aan mijn eisen destijds: 2 paards trailer met 2 pony's, totaalgewicht trailer met pony's, zak hooi en tuig woog maximaal 1600kg. Het trok naar mijn zin veel te langzaam/moeizaam op. Gevoelsmatig reed het prima zodra het reed, maar dat langzame optrekken vond ik echt een no-go en dan de bijkomende kosten maakten voor mij dat ik de auto toen weer verkocht heb.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:29

L1nda_91 schreef:
keshia schreef:
Wij hebben een chevrolet tacuma. Voordelig in aanschaf, trekt mijn 1.5 paards met paard van 550 kg legaal en fijn. Auto is tot nu toe erg betrouwbaar gebleken. Enkel een remlichtschakelaar vervangen van 50 euro in de afgelopen 3 jaar. Verder enkel de bandjes en apk als kosten gehad. Auto gekocht voor 2150 euro met een km stand rond de 100.000 km.
Trekgewicht is 1250 geloof ik

Deze auto weegt zelf ook behoorlijk wat. Ik zoek echt een auto die wat goedkoper is in wegenbelasting en wat zuiniger is bij normaal gebruik. Dus tot 1050 kg.

Ik betaal 48 euro per maand aan wegenbelasting. En de auto is een 1.6 liter. Ik denk dat het niet veel goedkoper kan dan dit?

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 23:55

Gloa schreef:
Patricia_86 schreef:

Ik vind dat je een hele leuke combi hebt :j

Maar dat is absoluut niet te vergelijken met een kolos van een 2 paardstrailer. Je kan met een lichte auto beter een 2 ton aan lood op een kleine bagageaanhanger trekken (oké een zwaar verstevigde bagageaanhanger :+ ) dan een 1300 kilo met bewegende lading als in een 2paardstrailer met paard. Wat denk je dat rijwind en zuiging van ander verkeer met zo'n grote aanhanger doet? Het zit hem in meer dan kilo's alleen.

@TS ik denk dat je hier een verstandige keuze aan doet. Alleen op de wereld zou het allemaal best net net kunnen maar er zijn op de openbare weg en met levende dieren zoveel dingen om rekening mee te houden waar je zelf geen enkele invloed op hebt.

Dat is toch ook een 2 paards trailer met 2 pony's die ook bewegen? Of is het 1,5 met 2 pony's?
Ik snap het punt wel hoor, het is zeker niet ideaal. Maar als je zegt dat dat een mooie combi is, vraag ik me af wat dan het verschil is. Kan het met 1,5 paards dan wel? Die 2 pony's bij elkaar wegen vrijwel hetzelfde als het paard wat ik mee wil nemen.

En nogmaals, ik rijd op een 50 km weg, rechtdoor met 2x afslaan naar het bos. Is dat dan zoveel gevaarlijker dan bovenstaande combi met hetzelfde 'losse' gewicht die wel gewoon overal rijdt?

Niet dat ik dat nu van plan ben, maar vraag me oprecht af wat het verschil is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 00:15

Zo heb ik jarenlang in een vrij gedateerde auto gereden, zeg maar vintage, die met gemak 1500 voortsleurde en tot stilstand bracht. Er lag een ouderwetse 2 lit motor in die echt moest lachen om dat gewicht. Nooit onveilig in gevoeld, zelfs toen de trailer heen en weer stuiterde bleef de auto braaf luisteren. Per maand 30 euro in de belasting, met 55 liter benzine kon hij bijna 700 km rijden zonder trailer, kostte natuurlijk wel geld qua onderhoud en dan heb je het over een bedrag tussen 500 en 800 euro per jaar en dan reken ik alles mee.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 00:27

Wij hebben een aantal jaren geleden een Suzuki Grand Vitara gekocht en nog geen dag spijt van. Echt onverwoestbaar en beresterk. Is nu intussen 20 jaar oud, maar denk er nog niet over om hem weg te doen. Gebruik is wel hoog en veel harder dan 110 moet je ook niet willen. Maar dat mag toch al nergens meer, binnenkort. Ik rijd er dagelijks mee over zand- of modderpaden en kan bijna jaarrond overal in de wei nog komen. Ik heb nog maar 1x tot de buik toe vastgezeten, maar doorgaans helpt 4x4 mij er altijd weer uit. Ook wij gebruiken de trailer niet vaak, maar is prima te doen. Anderhalf paards en dan meestal 2 ponies te vervoeren. Ik denk dat wij dan wel op het max. gewicht zitten.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 01:55

Gowlan schreef:
Undefined schreef:

Ik heb hiervoor een santa fe gehad die ook 2000 mocht trekken. Mijn ervaring is echter dat hij totaal niet zuinig was: zonder trailer 100€ tanken en slechts 470 km kunnen rijden, met trailer eraan iets minder nog.
Nu was dit er een van 2003 (of was het 2005?) en een benzinevariant. Ook behoorlijk prijzig in de wegenbelasting en voldeed niet aan mijn eisen destijds: 2 paards trailer met 2 pony's, totaalgewicht trailer met pony's, zak hooi en tuig woog maximaal 1600kg. Het trok naar mijn zin veel te langzaam/moeizaam op. Gevoelsmatig reed het prima zodra het reed, maar dat langzame optrekken vond ik echt een no-go en dan de bijkomende kosten maakten voor mij dat ik de auto toen weer verkocht heb.

Oh wauw.. Wij hebben er 1 uit 2011. Hij rijdt 7 liter op 100 km, dit is nog minder dan officieel is aangegeven voor de Santa Fe. Wij rijden 700 km op een tank! Ik denk niet dat het 2005 model te vergelijken is eerlijk gezegd. Ik weet niet wat hij rijdt met trailer want heb dat nog maar 1 keer gedaan, maar dat lijkt me voor die kleine afstanden niet zo relevant. Zoals gezegd wegenbelasting weet ik niet. Wij betalen hier qua belasting evenveel voor de Santa Fe als de Hyundai i20 die we hebben, dus is iets anders geregeld!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 06:58

Ik rij een Volvo s40 voor mijn 2-paards Böckmann. Auto mag 1200kg trekken. Mijn pony's wegen niet meer dan 420kg.
Rijd nu ongeveer 1,5 jaar met deze combi rond en dat gaat prima. Auto trekt trailer goed, ook met flinke wind nog geen problemen gehad.
Heb zonder pony (wel volgeladen met 45 pakken hooi) keer flink op de rem getrapt en combinatie stond kaarsrecht in no time stil. Gelukkig met pony erin nog nooit hoeven doen, ik houd altijd zeer veel afstand tussen voorganger. Betaal overigens 50 euro per maand belasting.
Ben nu af en toe wat langere afstanden aan het maken en wil tzt toch een iets grotere/sterkere auto hebben. Gewoon omdat het toch beter trekt voor langere afstanden.
Ook zo als gebruik voor woon-werk verkeer super fijne auto in gebruik! Enige nadeel: zuipt behoorlijk, zeker met trailer. Maar ik heb wel de '97 variant, youngtimer dus.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 07:41

https://caravantrekker.nl

Zelf rijd ik een kia c'eed sw 1600 diesel, voor een 1,5 trailer.
Voldoet goed.
Trekvermogen goed. Zou qua stabiliteit niet graag lichter gaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:26

ikke schreef:
Janneke2 schreef:
...en in wezen is het trekvermogen niet interessant, maar of het ding bij een noodstop paard plus trailer tegen kan houden.

Dus svp niet te veel schipperen met kleine gewichten.

Of huur af en toe een 'bakbeest' om de trailer te trekken en koop een smart voor als je zelf echt een auto nodig hebt.

Als jij noodstops moet maken met een trailer, heb je zeker tien minuten niet op zitten letten!

Met paarden aan de haak (of op de bak) stel je jezelf maar een vraag: wat gebeurt er 500mtr verderop en 100mtr achter me en dat elke seconde.
Nee, je hebt geen tijd voor een gezellig kletsverhaal, radiootje luisteren of om je heen kijken. Je bent bezig met wat het overige verkaar allemaal van plan is en hoe je daar zonder rare acties doorheen komt.

Het heet niet voor niks een NOODstop.
Soms kom je in totaal onverwachte situaties. Bv iemand wil de volgende afrit nemen, wil jou toch persé nog eerst inhalen, schat de afstand verkeerd in en besluit dan dat de korste weg over jouw motorkap loopt. Dan moet je wel iets doen. Ben je gewoon met de auto hoef je enkel flink te remmen en eens goed te vloeken, met een aanhangwagen wordt dat al wat kritischer. Op zo een moment ben je heel blij met een auto met voldoende eigen gewicht tov de aanhanger. Kwestie van dat de auto ergens heen gaat met de aanhanger en niet het omgekeerde.
Een lichte auto en een trailer gaat niet samen als je veilig op weg wil gaan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:28

ik heb een renault clio gehad , 1.2 motor met turbo.
Had ik een 1,5 paards trailer met een gewicht van 560kg achter en een A pony erin of mini met sulky.
Was prima te doen.
Heb er ook wel eens een Welsh Cob in gehad, ging ook prima voor een keer maar een groot paard zou ik zeker niet doen in die combi.
Daar vond ik de combi te licht voor.

Heb nu een Vw Golf gekocht om een paard mee te kunnen vervoeren. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:38

L1nda_91 schreef:
Dat is toch ook een 2 paards trailer met 2 pony's die ook bewegen? Of is het 1,5 met 2 pony's?
Ik snap het punt wel hoor, het is zeker niet ideaal. Maar als je zegt dat dat een mooie combi is, vraag ik me af wat dan het verschil is. Kan het met 1,5 paards dan wel? Die 2 pony's bij elkaar wegen vrijwel hetzelfde als het paard wat ik mee wil nemen.

En nogmaals, ik rijd op een 50 km weg, rechtdoor met 2x afslaan naar het bos. Is dat dan zoveel gevaarlijker dan bovenstaande combi met hetzelfde 'losse' gewicht die wel gewoon overal rijdt?

Niet dat ik dat nu van plan ben, maar vraag me oprecht af wat het verschil is.

Kijk eens goed naar de foto die ze plaatst. Dat is een enkelassige ponytrailer. Qua omvang 1/3 of zelfs maar 1/4 van een normale 2 paards. 2 kleine bewegende pony's heeft ook weer een heel ander effect op de gewichtverdeling dan 1 grote die aan 1 kant van een trailer staat of zonder schot in 1x van links naar rechts zou springen.

Gister waren wij toevalling met een 3 assige aanhanger (de bak was 5,5m lang) een grote zware autobrug halen. Werkelijke gewichten zullen we het maar even niet over hebben. Zwaarder in ieder geval dan mijn trailer met paard. En toch is dat weggedrag vele malen stabieler dan mijn paard in een trailer.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:16

Ik heb een Toyota Corolla 1,6 voor de trailer, deze mag 1300 kilo trekken. Ik vind het een prettige auto voor de trailer. :j