Lijkt jullie dit een geschikte wagen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Lijkt jullie dit een geschikte wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:01

Die auto's kosten als gewone bus van 2007 max 5000 euro op MP. Nu is er eentje cheap ass omgebouwd naar paardenwagentje en dat kost hij opeens 7000 meer. Én hij staat op bijna 300.000 km. Die automaat komt eraan. Naast alle andere dingen die bij 300.000 km versleten zijn.

Het is gewoon een (afgeragde?) transportbus die later omgebouwd is want niemand rijdt 300.000 km met een paardenwagentje als particulier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:17

Geen verstand van auto's, gewicht en paardenvervoer. Maar ik wou kort inhaken op dit berichtje.

rina schreef:
En als ze in paniek gaan in zon ding, hoe wil je ze er oooooooooooit weer uitkrijgen. Ze moeten nl ook weer bukken om eruit te komen.

Lage vrachtwagens/trailers zonder laadklep zijn geen probleem voor de meeste paarden. Ze springen er zo in en uit. Dus ook als het bij het uitladen van belang is, kun je nog via de achterdeuren werken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 01:28

Bubblewrap schreef:
Geen verstand van auto's, gewicht en paardenvervoer. Maar ik wou kort inhaken op dit berichtje.

rina schreef:
En als ze in paniek gaan in zon ding, hoe wil je ze er oooooooooooit weer uitkrijgen. Ze moeten nl ook weer bukken om eruit te komen.

Lage vrachtwagens/trailers zonder laadklep zijn geen probleem voor de meeste paarden. Ze springen er zo in en uit. Dus ook als het bij het uitladen van belang is, kun je nog via de achterdeuren werken.

Met een paard wat in paniek is????? Ik wil het je zien doen.
Het gaat niet om het missen van een laadklep, ik weet dat er veel paarden het zelfs prettiger zonder vinden (uitzondering staat hier op stal, maar die springt zelfs uit een frontlader met klep. En ach dat er 18 krammen in het voorbeen zaten was oninteressant :roll: ). Het gaat om de hoogte waar ze op dat moment onderdoor moeten. Een paard wat zich opfokt is garantie dat het hoofd omhoog gaat, slaan met hoofd als ze tegengehouden worden, draaien en doen. Lekker met zon ingangetje. Helemaal als ze dan een sprong willen maken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 06:24

Als de kilometerstand idd al 3 ton is zou ik hem alleen daarom al laten staan. :o

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 07:48

3 ton is opzich geen ramp voor een diesel. Ik ga er ook geen einden mee rijden. Het is voor in de buurt. Denk max 20 min rijden per keer.
Ik heb toch besloten zaterdag te gaan kijken. Er zijn ook genoeg positieve reacties. Met een trailer rijden wil ik niet en wil ook geen c rijbewijs halen. Ik denk voor de korte afstanden die ik ga rijden dat het best te doen moet zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:51

orlando9 schreef:
Er staat wel bij rdw veewagen. Zou het gewicht daar dan niet kloppen?

Vaak worden zo veel mogelijk dingen weg gelaten die kunnen worden weg gelaten zodat het in het gewicht scheelt, deze dingen worden dan laterop weer toegevoegd of nog wat veranderingen die niet mee genomen zijn in een nieuwe weging. Het zal je verbazen wat een weegbrug aan gaat geven. Met trailers vaak net zo, worden gewogen zonder reservewiel, de eventuele extra mat voor op de bodem en dat soort dingen. Alles om het gewicht zo laag mogelijk te houden op papier.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:51

Hmm ik zou het niet aandurven.. Zou dan liever één kopen die er al is voor gemaakt. Ik zou het niet vertrouwen om mijn pony daar in te zetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:59

Zitten er verder geen ramen in voor de paarden om naar buiten te kunnen kijken en daglicht naar binnen te laten? 3 ton is op zich aardig wat maar voor een hele goede onderhouden diesel moet het kunnen. Maar dan wel de boekjes erbij en eventueel een factuur van de dure reparaties. Geen boekjes dan zeker de kmstand controleren, terug draaien is in NL niet strafbaar. Maar geen boekjes is voor mij bij die km stand een nee.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 08:18

Er is wel verlichting in het paardengedeelte. 5 ventilatieroosters

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:26

Ik zou eens gaan kijken en vraag eens na waar hij het zelf voor heeft gebruikt.
Op Bokt wordt over dit soort dingen vaak zo gemierenf....d dat ik liever eerst zou gaan kijken en dan alles op een rijtje zetten.

Overigens zou ik het dak wel wit laten spuiten, het scheelt iig wel.

Edit, zie dat je gaat kijken, goed zo!
Ik zie genoeg dingen waarom ik zou zeggen doen, zeker als er paard van 165 in kan.

Wat voor afstanden reed hij er mee?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:36

3 ton is niet veel voor een diesel, 3 ton is wel veel voor een zwaar beladen werkbus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:23

KimD schreef:
3 ton is niet veel voor een diesel, 3 ton is wel veel voor een zwaar beladen werkbus.

Maar wel voor een Renault. Alleen maar electrische storingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:21

rina schreef:
Bubblewrap schreef:

Met een paard wat in paniek is????? Ik wil het je zien doen.
Het gaat niet om het missen van een laadklep, ik weet dat er veel paarden het zelfs prettiger zonder vinden (uitzondering staat hier op stal, maar die springt zelfs uit een frontlader met klep. En ach dat er 18 krammen in het voorbeen zaten was oninteressant :roll: ). Het gaat om de hoogte waar ze op dat moment onderdoor moeten. Een paard wat zich opfokt is garantie dat het hoofd omhoog gaat, slaan met hoofd als ze tegengehouden worden, draaien en doen. Lekker met zon ingangetje. Helemaal als ze dan een sprong willen maken.

Moet zeggen dat ik het kleine randje boven de achterdeuren heb gemist toen ik gisteravond de foto's zag. Ja, daar zit wel wat in. Al zijn er ook trailers met een gek randje achter, maar afijn. Ik snap je risico-puntje.
Aan de andere kant, ik stond laatst in de trailer bij een stuiterend paard. En kan me indenken dat het sowieso tricky voor het paard en de ruiter is om een panikerend paard van de trailer te krijgen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:32

Mijn eerste zorg zou zijn of de bodem goed is. Zoals iemand al opmerkte is dit een andere constructie dan bij een opbouw.
Wat betreft de km stand neem je best iemand mee die verstand heeft van automechanica. Of de km stand (te) veel is hangt ook af van het feit of de motor gebaseerd is op een vrachtwagenmotor of dat het de grootste versie van de motor van een personenwagen is. In het 1ste geval kunnen er nog heel wat kms bij, in het 2de geval wordt het kritisch.
Verder goed kijken of er geen gevaarlijke uitsteeksels zijn, en ook checken of de bevestiging waar de touwen waar de paarden mee vaststaan stevig zijn. Kan de stang waar de paarden achter staan van buitenaf losgemaakt worden?
De ventilatie lijkt een beetje mager, dus best budget voorzien om 3 raampjes te plaatsen + een dakluik.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:34

Ik zou gewoon eens in het echt gaan kijken, als de ventilatie goed is vind ik het er namelijk helemaal niet zo gek uitzien (geen verstand van de technische zijde, dat geef ik meteen toe). Kwa laden en hoofd hoog houden enzo, ik zie niet zoveel verschil tussen deze wagen en die B vrachtwagentjes waar Britt e.d. mee rondrijden? Dat is toch hetzelfde principe?
Wel zou ik hem op de weegbrug zetten. Mijn trailer weegt ook zwaarder op de brug dan op papier en dat is zo van de dealer. Zelf omgebouwd zou ik dus helemaal willen checken.

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:27

Vraag me echt af hoe sterk dat wandje is hoor.
Met 50 km per uur een flinke rem moeten maken is geheid die paardenbillen tegen de wand, oftewel in je nek. Ik zou het echt niet doen ts.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:41

Dat zal wel meevallen. Wij laden zo’n bedrijfsbus toch ook nokkie vol zwaar materiaal, dat ligt ook niet in je nek als je een keer een noodstop moet maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:46

Hannanas schreef:
Vraag me echt af hoe sterk dat wandje is hoor.
Met 50 km per uur een flinke rem moeten maken is geheid die paardenbillen tegen de wand, oftewel in je nek. Ik zou het echt niet doen ts.

Die wandjes zijn van oorsprong van dun plaatmateriaal, dus ze zullen hem vast wel verstevigd hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:53

janderegelaa schreef:
KimD schreef:

Maar wel voor een Renault. Alleen maar electrische storingen.

Ik wil sowieso geen Renault meer, al kreeg ik geld toe nog niet. Maar ik heb me laten vertellen dat dat een kwestie van smaak is. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:44

Waar blijft onze ongekroonde TOA-agent in deze kwestie >;) ?
Hij praat vaak geen poep, dus waardevol.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:46

Ben ik helemaal met je eens KimD. :D Al kreeg ik geld toe, voor mij geen Franse merken. Alleen maar ellende mee gezien in mijn omgeving.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:52

Heb je bij die hogere gewichten ook geen C1 rijbewijs nodig?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:56

KimD schreef:

3 ton is vooral heel erg veel voor zo'n Renault.

Citaat:
Maar ik heb me laten vertellen dat dat een kwestie van smaak is.

Tsja, smaak....... als het je hobby is om afgesleept te worden door de ANWB dan zou ik het gewoon doen :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:38

Oscar schreef:
KimD schreef:

3 ton is vooral heel erg veel voor zo'n Renault.

Citaat:
Maar ik heb me laten vertellen dat dat een kwestie van smaak is.

Tsja, smaak....... als het je hobby is om afgesleept te worden door de ANWB dan zou ik het gewoon doen :D

True story, ik heb met tegenzin in een Mégane, Twingo (de duivel op wielen) en Scènic gereden. En vooral door die laatste ben ik Renault gaan haten. Die laatste heeft nogal wat keren de ANWB gezien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:57

Hilary schreef:
orlando9 schreef:
Er staat wel bij rdw veewagen. Zou het gewicht daar dan niet kloppen?

Vaak zetten ze dit soort bussen eerst op de weegbrug en gaan daarna de inbouw erin zetten, waarna ze niet opnieuw wegen. Ik zou dus zeker wegen.

Nope, voor een veewagenregistratie moet het aannemelijk zijn dat er ook paarden op kunnen staan.
Dat die opbouw wellicht later uitgebreid is, is een punt van aandacht, maar dat ie deze wagens eerder aanbood met bijna 1500kg laadvermogen, zegt op z'n minst iets.....

Aan ventilatie worde eisen gesteld en dat opwarmen valt in de praktijk wel mee, is mijn ervaring.

Hoe dan ook, eerst wegen, dan kopen.
Daarnaast, verkijk je niet op het gewicht van alle zooi die je in zo'n gebakje pleurt. Dat is altijd drie keer zoveel als je denkt.