speurneusc schreef:Eigen verantwoording, staat niet in de wet dat het verplicht is. Op manege's ook niet, maar daar stelt dat als er een paard van de manege raar doet en jou verwond en je hebt geen cap op, dat de manege eigenaar aangeklaagt KAN worden voor de voledige schade, want hij heeft niet voldoende maatregelen genomen om de aanwezige te beschermen.
Maar als je op je eigen paard zit en je bent volwassen, waar je ook bent en wat je ook doet het is niet verplicht (het is een advies), verzekering dekt gewoon de schade. En je doet er niemand schade mee, alleen jezelf, dus laat ieder zelf bepalen hoe en wat. Ik draag ook geen gordel, ondanks dat dat wel verplicht is, heb 3x ongeluk meegemaakt waarin bewezen is dat als ik wel een gordel had gedragen dat ik er niet meer was geweest, ik vind het een onveilig ding dus ik draag hem niet. Gaat een ander nix van merken.
Dat van die gordel is toch een broodje aap mag ik hopen, 3x een ongeluk waarbij het anders met dodelijke afloop was? 3x een ongeluk in je leven is al veel, laat staan zo ernstig dat je er 3x aan dood was gegaan.
Ben je autocoureur of zo?[/quote]
1x als bijrijder hard in de flank geraakt in mijn deur, nu was alleen mijn arm geraakt anders mijn hele zijkant.
1x stalen bint van voorganger door de voorruit waar mijn hoofd had gezeten wanneer ik een gordel om had gehad, trouwens ook als bijrijder.
en 1x als bijrijder in een auto gezeten die slipte en onder een tankwagen door gleed, met gordel om had ik niet weg kunnen duiken.[/quote]
Toch kun je een gordel omdoen niet vergelijken met een cap. Zonder gordel is verboden maar toch is er blijkbaar bewezen dat zonder niet altijd onveiliger is. Bij paardrijden is echter wel bewezen dat een cap veiliger is! Dus je kan het niet met elkaar vergelijken vind ik