Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:13

hannaengolda schreef:
Weet trouwens iemand hoe het verzekeringstechnisch zit? Moet je daar ergens rekening mee houden?

Bij ons op stal moet volgens de verzekering iedereen onder de 18 verplicht een cap op. Ook moeten ruiters onder de 16 verplicht onder begeleiding rijden.

Ik zeg er dus wel wat van als ze onder de 18 zonder cap rijden :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:14

Ik draag altijd een cap. Een keer vraag gehad dat ik geen cap op had. Ooooh dank je wel zei ik verschrikt. Hou je hem even vast voor me? Hij lag vergeten bij de stal. Zo dankbaar. Enne het was een onbekende die vroeg of ik altijd zonder cap reed.
Dus ik was er wel blij mee, want heeft in 50 jaar 2x mijn leven gered met een overigens super lief paard. Ongeluk zit in een klein hoekje.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:18

Nou idd, als ik thuis zonder cap van mijn paard kukel ben ik gewoon verzekerd.

Neem Edward Gal, als hij op wedstrijd van zijn paard zou vallen denk je dan echt dat hij niet verzekerd zou zijn. Hij rijdt tenslotte niet met een cap zoals meerdere op dat nivo. Omdat het gewoon toegestaan is. Vanaf lichte tour tenminste
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 31-10-19 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:20

Mousmous schreef:
Nou idd, als ik thuis zonder cap van mijn paard kukel ben ik gewoon verzekerd.

Neem Edward Gal, als hij op wedstrijd van zijn paard zou vallen denk je dan echt dat hij niet verzekerd zou zijn. Hij rijdt tenslotte niet met een cap zoals meerdere op dat nivo. Om dat het gewoon toegestaan is.

Hoe zou je het vinden als iedereen zonder cap gaat rijden? Puur een vraag omdat ik er benieuwd naar ben :)

Mousmous

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:21

Zou mij niets uitmaken, ik kom uit een tijd waar weinig mensen een cap droegen. Bij kinderen is het de verantwoording van de ouders en bij volwassenen van zichzelf, waarom zou ik daar een mening over moeten hebben?

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:22

hannaengolda schreef:
Ik zou je ws aanstaren met een blik van; ben jij wel helemaal lekker :?

Doe je dit bijv ook bij mensen die door rood fietsen/ lopen/ rijden, geen gordel dragen, met een mobiel in hun handen zitten?

Ik snap niet waarom je een totaal vreemde er op zou willen/ moeten aanspreken. Ik zou zelfs een stalgenoot niet eens aanspreken, niet mijn verantwoording

Ik vind het ook wel interessant om te zien dat veel mensen zeggen 'niet mijn verantwoordelijkheid'. Tuurlijk snap ik het idee erachter; je kan je niet om de hele wereld druk gaan maken.

Toch denk ik dat mensen bewust maken van iets helemaal niet zo verkeerd is. Of dat vervolgens landt bij de ander is inderdaad niet jouw verantwoordelijkheid. Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die zulke dingen toch onbewust doen; in die zin dat ze zich niet voldoende realiseren wat voor gevolgen die keuze kán hebben. Pas liep ik bijv. met mijn telefoon door een winkelstraat waarvan ik dacht dat er geen verkeer mocht rijden; dit bleek niet zo te zijn. Ik keek enkel op mijn scherm en een voorbijganger attendeere mij hier (niet eens zo aardig) op. Ik schrok even, maar bedacht me: hij heeft wel gelijk. Het maakte mij weer wat alerter: kijk uit met telefoongebruik in het verkeer. Ik liep met mijn telefoon dus officieel niet strafbaar (geloof ik?) maar het zorgde er wel voor dat ik niet aan het opletten was en dus in een gevaarlijke situatie had kunnen belanden.

Zo geloof ik best dat er zat mensen zijn die op buitenrit gaan en denken ach, zo'n zweetcap, laat maar even zitten. Maar dat er wellicht wel mensen zijn die als ze hier door een ander bij worden stilgezet, na gaan denken over hun gedrag. Zeker omdat dingen in je hoofd soms wel logisch lijken, maar niet altijd realistisch zijn. Hier kom je soms alleen maar achter als je even uit je bubbel wordt gehaald door een ander.

Hoe kan jij hier bewust van worden en de risico's van iets inzien als je nooit wordt aangesproken door een ander? :) wellicht vinden mensen dit meer iets wat je in je familie/vriendenkring doet, maar daar kan ook evengoed geen kennis/bewustwording zijn op het gebied van ... (vul maar in)

Ik zie het 'aanspreken' dan ook totaal niet als een 'gezag' kwestie waarin ik de ander eens even goed de waarheid ga zeggen. Ik zie het meer als behulpzaamheid; daarin hangt wel veel af van de manier waarop je het brengt en je nonverbale communicatie. En uiteraard het inschattingsvermogen; bijv. als iemand er heel duidelijk uitziet als iemand die geen hulp denkt nodig te hebben.

Maargoed, misschien is dit een iets minder individualistische benadering. Ik denk dan ook dat je elkaar best nodig mag hebben in een samenleving en dat elkaar aanspreken daar ook bij mag horen.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 31-10-19 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:24

Nou kan me wel voorstellen dat wanneer niemand meer een cap draagt er wel veel meer dodelijke ongelukken zouden zijn in de paardensport

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:24

hannaengolda schreef:
Weet trouwens iemand hoe het verzekeringstechnisch zit? Moet je daar ergens rekening mee houden?

Eigen verantwoording, staat niet in de wet dat het verplicht is. Op manege's ook niet, maar daar stelt dat als er een paard van de manege raar doet en jou verwond en je hebt geen cap op, dat de manege eigenaar aangeklaagt KAN worden voor de voledige schade, want hij heeft niet voldoende maatregelen genomen om de aanwezige te beschermen. En ja ik heb dat nagevraagd bij mijn verzekering omdat ik liever geen cap draag vanwege gezondheidsredenen.

Maar als je op je eigen paard zit en je bent volwassen, waar je ook bent en wat je ook doet het is niet verplicht (het is een advies), verzekering dekt gewoon de schade. Ik heb zelfs een doktersadvies om hem niet te dragen (versleten atlas, en dokter zei gelijk het is schijnveiligheid je kan er af vallen en nog harder op je nek vallen heb je nix aan je cap of aan je bodyprotector gehad ook)

En je doet er niemand schade mee, alleen jezelf, dus laat ieder zelf bepalen hoe en wat. Ik draag ook geen gordel, ondanks dat dat wel verplicht is, heb 3x ongeluk meegemaakt waarin bewezen is dat als ik wel een gordel had gedragen dat ik er niet meer was geweest, ik vind het een onveilig ding dus ik draag hem niet. Gaat een ander nix van merken.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 31-10-19 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:28

speurneusc schreef:
hannaengolda schreef:

Eigen verantwoording, staat niet in de wet dat het verplicht is. Op manege's ook niet, maar daar stelt dat als er een paard van de manege raar doet en jou verwond en je hebt geen cap op, dat de manege eigenaar aangeklaagt KAN worden voor de voledige schade, want hij heeft niet voldoende maatregelen genomen om de aanwezige te beschermen.

Maar als je op je eigen paard zit en je bent volwassen, waar je ook bent en wat je ook doet het is niet verplicht (het is een advies), verzekering dekt gewoon de schade. En je doet er niemand schade mee, alleen jezelf, dus laat ieder zelf bepalen hoe en wat. Ik draag ook geen gordel, ondanks dat dat wel verplicht is, heb 3x ongeluk meegemaakt waarin bewezen is dat als ik wel een gordel had gedragen dat ik er niet meer was geweest, ik vind het een onveilig ding dus ik draag hem niet. Gaat een ander nix van merken.

Dat van die gordel is toch een broodje aap mag ik hopen, 3x een ongeluk waarbij het anders met dodelijke afloop was? 3x een ongeluk in je leven is al veel, laat staan zo ernstig dat je er 3x aan dood was gegaan.
Ben je autocoureur of zo?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:29

Nou, het spijt me, maar dit doen wij zelfs in mijn familie niet. Als ik zonder cap rijdt zal niemand van mijn familie mij daar op aanspreken.
Maar zoals iemand al eerder vroeg, doen jullie dat ook bij iemand die buiten staat te roken? Moet je zo iemand ook bewust maken van waar hij mee bezig is. En wie zegt dat ik niet bewust ben van het risico omdat ik bij bepaalde paarden zonder cap rijd. Ik rijd andere paarden ook met cap. Maar het gaat me er gewoon om dat het niemand iets aangaat wat ik doe. Ik bepaal zelf mijn regels binnen wat toegestaan is en niet iemand anders omdat die persoon er anders over denkt en buiten die regels om mij iets zou willen verplichten.

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:31

Mousmous schreef:
Nou, het spijt me, maar dit doen wij zelfs in mijn familie niet. Als ik zonder cap rijdt zal niemand van mijn familie mij daar op aanspreken.
Maar zoals iemand al eerder vroeg, doen jullie dat ook bij iemand die buiten staat te roken? Moet je zo iemand ook bewust maken van waar hij mee bezig is. En wie zegt dat ik niet bewust ben van het risico omdat ik bij bepaalde paarden zonder cap rijd. Ik rijd andere paarden ook met cap. Maar het gaat me er gewoon om dat het niemand iets aangaat wat ik doe. Ik bepaal zelf mijn regels binnen wat toegestaan is en niet iemand anders omdat die persoon er anders over denkt en buiten die regels om mij iets zou willen verplichten.

Het gaat er ook niet over dat ik wil bepalen wat iemand anders doet, maar of het onbeschoft om te vragen waarom je geen cap draagt.

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:34

Ik zou me bij een 14-jarige met name afvragen of de ouders er wel van af weten, maar ik denk niet dat ik ze aan zou spreken. Ik vind het op zich niet verkeerd dat anderen dat wel doen, afhankelijk van de toon waarop. Aan volwassenen vind ik ook dat je het kunt vragen, maar ik vind ook dat ze je geen antwoord verschuldigd zijn. Vragen staat vrij, niet antwoorden ook.

Je bent gewoon verzekerd zonder cap. Alleen bijvoorbeeld een manege heeft vaak wel in de voorwaarden van hun verzekering staan dat klanten een cap moeten dragen, maar dat gaat dan over de verzekering van het bedrijf, niet van jou als persoon.

lauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:35

secricible schreef:
lauraax schreef:
Ik vind het absoluut niet onbeschoft, maar het veranderd niks. Iedereen weet dat het de bedoeling is dat je een cap draagt. Dus of je het wel doet of niet dat is bewust gekozen.

Wanneer je paard rijdt zonder cap ben je niet verzekerd. Ook bedrijven kunnen hun vergunning kwijt raken als er een controle komt en er mensen rijden zonder cap.

Hoe kom je daar nou bij? Niet verzekerd voor wat? Je zorgverzekering? Avp?
Er is geen enkele verzekering die je uitsluit bij geen cap hoor...

Dit is wat bij ons op de manege altijd aangegeven werd, dus daar is met het cap beleid in elk geval niks mis. Maar aan de hand van je reactie ben ik me bewust van dat ik zwaar in de fout zat. Bedankt hiervoor.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:36

Eigen verantwoording, staat niet in de wet dat het verplicht is. Op manege's ook niet, maar daar stelt dat als er een paard van de manege raar doet en jou verwond en je hebt geen cap op, dat de manege eigenaar aangeklaagt KAN worden voor de voledige schade, want hij heeft niet voldoende maatregelen genomen om de aanwezige te beschermen.

Maar als je op je eigen paard zit en je bent volwassen, waar je ook bent en wat je ook doet het is niet verplicht (het is een advies), verzekering dekt gewoon de schade. En je doet er niemand schade mee, alleen jezelf, dus laat ieder zelf bepalen hoe en wat. Ik draag ook geen gordel, ondanks dat dat wel verplicht is, heb 3x ongeluk meegemaakt waarin bewezen is dat als ik wel een gordel had gedragen dat ik er niet meer was geweest, ik vind het een onveilig ding dus ik draag hem niet. Gaat een ander nix van merken.[/quote]

Dat van die gordel is toch een broodje aap mag ik hopen, 3x een ongeluk waarbij het anders met dodelijke afloop was? 3x een ongeluk in je leven is al veel, laat staan zo ernstig dat je er 3x aan dood was gegaan.
Ben je autocoureur of zo?[/quote]

1x als bijrijder hard in de flank geraakt in mijn deur, nu was alleen mijn arm geraakt anders mijn hele zijkant.
1x stalen bint van voorganger door de voorruit waar mijn hoofd had gezeten wanneer ik een gordel om had gehad, trouwens ook als bijrijder.
en 1x als bijrijder in een auto gezeten die slipte en onder een tankwagen door gleed, met gordel om had ik niet weg kunnen duiken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:40

Jij moet echt een andere bestuurder zoeken.

Las of hoorde toevallig wel iets over dat de veiligheid in een auto, met name de gordel, niet is meegenomen voor vrouwen. Aangezien de crash test dummy's mannelijk zijn.
Maar het was te veel moeite om ook vrouwelijke dummy's te maken.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:51

Er zijn zelfs dummy's van zwangere vrouwen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:56

Ik sta in pension op een fnrs manege met veiligheidscertificaat en dat soort dingen.
Er lopen veel kinderen rond, dus ik zeg het ja.
Vaak iets gewoon oprecht joh ben je je cap toevallig vergeten, of gewoon niet op?
Negen van de tien keer: ‘wat stom zeg! Vergeten, nou dat mij dat overkomt!
Wil jij hem pakken voor me?’
En soms hebben ze hem bewust niet op, en wijs ik ze erop dat ze op een fnrs manege staan.
Dat daar veiligheidseisen aan zitten en dat ze ook wel mogen denken aan dat kinderen dat ook zien dat zij geen cap dragen.
Dan is het antwoord eigenlijk altijd gewoon vriendelijk dat ze daar niet bij stil hadden gestaan.
Dat ze eerst op een pensionstal stonden waar ieder dat zelf mocht beslissen, maar dat ik gelijk heb en dat het prima is dat ik het tegen ze zeg.
Denk dat dat iets met de toon en de muziek is, ik ben er echt nog nooit op afgezeken.

Kinderen vinden niet mogen spelen bij de strobalen ook stom. Zeg dat mag niet en ze zitten er zo weer. Leg uit dat die balen erg zwaar zijn en dat als ze vallen dat gevaarlijk is, en ze zitten er niet meer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:57

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:02

Ik zeg er altijd wat van, omdat het dragen van een cap bij ons op stal verplicht is :j . Mijn man is hem ook wel eens vergeten. Hij vond het zo raar dat hij de wind zo voelde op zijn hoofd met rijden. Toen kwam hij er achter dat hij wat vergeten was.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:04

Onali schreef:
Jij moet echt een andere bestuurder zoeken.

Las of hoorde toevallig wel iets over dat de veiligheid in een auto, met name de gordel, niet is meegenomen voor vrouwen. Aangezien de crash test dummy's mannelijk zijn.
Maar het was te veel moeite om ook vrouwelijke dummy's te maken.

Elke x andere bestuurder, dus dat ging niet op. Wel daarna zelf me rijbewijs gehaald

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:08

Tja , ik vind het eigen verantwoording maar heb vorige week toch een jonge dame aangesproken. Die reed langs onze weilanden en onze paarden vinden dat maar al te leuk. Gevolg, ze kon het dier nauwelijks in bedwang houden. Viel er bijna af en ik was daar bezig bij de omheining. Paard gepakt en ze was blij maar had geen cap op. Ze bedankte me waarop ik nogal cru antwoordde dat het alternatief om hersens van de straat te schrapen me ook niet aanstond. Ze was even stil en zei dat ze in vervolg toch maar weer haar cap op zou doen. Zal me benieuwen .

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 15:14

speurneusc schreef:

Maar als je op je eigen paard zit en je bent volwassen, waar je ook bent en wat je ook doet het is niet verplicht (het is een advies), verzekering dekt gewoon de schade. En je doet er niemand schade mee, alleen jezelf, dus laat ieder zelf bepalen hoe en wat. Ik draag ook geen gordel, ondanks dat dat wel verplicht is, heb 3x ongeluk meegemaakt waarin bewezen is dat als ik wel een gordel had gedragen dat ik er niet meer was geweest, ik vind het een onveilig ding dus ik draag hem niet. Gaat een ander nix van merken.

Ben je autocoureur of zo?[/quote]

1x als bijrijder hard in de flank geraakt in mijn deur, nu was alleen mijn arm geraakt anders mijn hele zijkant.
1x stalen bint van voorganger door de voorruit waar mijn hoofd had gezeten wanneer ik een gordel om had gehad, trouwens ook als bijrijder.
en 1x als bijrijder in een auto gezeten die slipte en onder een tankwagen door gleed, met gordel om had ik niet weg kunnen duiken.[/quote]

Toch kun je een gordel omdoen niet vergelijken met een cap. Zonder gordel is verboden maar toch is er blijkbaar bewezen dat zonder niet altijd onveiliger is. Bij paardrijden is echter wel bewezen dat een cap veiliger is! Dus je kan het niet met elkaar vergelijken vind ik

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:22

hannaengolda schreef:
speurneusc schreef:

Ben je autocoureur of zo?

en 1x als bijrijder in een auto gezeten die slipte en onder een tankwagen door gleed, met gordel om had ik niet weg kunnen duiken.[/quote]

Toch kun je een gordel omdoen niet vergelijken met een cap. Zonder gordel is verboden maar toch is er blijkbaar bewezen dat zonder niet altijd onveiliger is. Bij paardrijden is echter wel bewezen dat een cap veiliger is! Dus je kan het niet met elkaar vergelijken vind ik[/quote]

met cak bedek je maar 20 x 20 cm van je hele lichaam waar je gewond/geraakt kan worden, blijft nog genoeg over om ook dodelijk gewond te raken zonder dat een cap daar iets aan kan doen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:26

hannaengolda schreef:
_San87_ schreef:
Ik zeg er inmiddels niks meer van. Mensen hebben zelf hersens, dat ze ze gebruiken.

Ik merk dat ik echt moeilijk vind om er niks van te zeggen, maarja andere kant is het natuurlijk niet mijn probleem, echt lastig!

Als mensen voor overlast of gevaar zorgen met hun gedrag zeg ik er wat van. Een cap dragen valt daar niet onder. Eigen keus van mensen en ik vind het bemoeizuchtig als je mensen daarop gaat aanspreken.

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 15:28

Toch kun je een gordel omdoen niet vergelijken met een cap. Zonder gordel is verboden maar toch is er blijkbaar bewezen dat zonder niet altijd onveiliger is. Bij paardrijden is echter wel bewezen dat een cap veiliger is! Dus je kan het niet met elkaar vergelijken vind ik[/quote]

met cak bedek je maar 20 x 20 cm van je hele lichaam waar je gewond/geraakt kan worden, blijft nog genoeg over om ook dodelijk gewond te raken zonder dat een cap daar iets aan kan doen[/quote]

Toch is het veiliger om MET cap te rijden dan zonder, daar zijn geen argumenten tegen. Uiteraard wel een cap die aan de veiligheids eisen voldoet natuurlijk.