Amber_anne schreef:NoorWJ schreef:Hier nog iemand! Ik houd persoonlijk niet zo van manegelessen, maar ik ben ook te angstig om een privé paard alleen te rijden, een bijrijdpaard bijvoorbeeld. Dus nu heb ik toch maar weer me aangemeld voor manegelessen om zo misschien mijn angst te overwinnen en ooit toch de stap te maken naar een bijrijdpaard/eigen paard. Het is wel super tof om te horen dat er nog meer mensen zijn, gedeelde smart is toch halve smart.
Ben je met alles in de omgang wel vertrouwd? Is het anders een optie om een verzorg paard te zoeken zonder te rijden, misschien als je het paard door en door kent dat de angst voor het rijden wat minder wordt
Ja klopt dat heb ik ook jaren gedaan!
Blijft ook echt iets wat ik enorm leuk vind, lekker met paarden omgaan en relaxed zijn tegelijkertijd.
Maar het gaat me stiekem toch wel kriebelen. Ik wil héél graag over mijn angst heen komen! 
Ik heb op m'n 12e zo'n 20 á 30 lesjes gehad, vooral stappen en op m'n 16e ook zo'n 20 op een manege. Maar op de manege kwam ik in een gevorderde groep terecht door m'n leeftijd en tja, een vriendin van mij zat ook in die groep dus van het één kwam het ander. Die groep bleek te moeilijk te zijn waardoor ik er een paar keer naar van af ben gevallen, werd bang en stopte met lessen.
, nog redelijk kalm onder. Nu scheelde het al dat ik nu op een koudbloed ruintje zat, terwijl ik normaal op paarden les. Ben toch duidelijk meer op me gemak op iets kleiners en kalms. En galop is een stuk fijner rechtuit dan in de bak, omdat ik in de bak in de bochten snel mijn balans kwijt ben. Al met al gaat het dus wel steeds beter
nog niet 100% angstvrij. Maar durf wel te zeggen dat ik ruim over de 50% ben inmiddels van wat ik uiteindelijk wil bereiken.
), met 38 jaar rij-ervaring. In 2013 ben ik heel hard van mijn paard gestuiterd toen deze door een ander paard tegen de stroomdraden werd gedrukt. Hij sprong weg en ik eraf. Resultaat; 2 weken ziekenhuis, 5 gebroken ribben, morfinepomp en nog ontzettend veel pijn. Meteen weer erop stappen was dus niet mogelijk. Na 3 maanden revalideren voor ik uberhaupt weer plat kon liggen en slapen ben ik heel anders tegen het rijden aan gaan kijken. Maar toch; ikzelf of mijn paard was niets te verwijten. Gewoon domme pech.
Dus dat. Inmiddels weer 'gewoon' aan het rijden met mijn eigen paard. En daar heel blij mee.
). Ik ben ook iemand die wisselend ontspannen/gefrustreerd-angstig op een paard zit.
Succes!!