Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Re: Aansprakelijkheid bijrijder zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 10:40

Er is ook geen demotivatie (of discussie) betreffende het dragen, maar ik ben er niet altijd bij/vaak niet. Dus kan hier geen controlerende functie in uitoefenen, of de beloofde beterschap daadwerkelijk gehandhaafd wordt.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:58

Geen idee hoe het wettelijk zit, maar bij mij zou het zijn cap vergeten = niet rijden. Dan gaat ze maar longeren ofzo. Lastig is natuurlijk dat je er geen controle op hebt als je er niet altijd bij bent.

Kan een juridisch loket oid in deze geen advies geven? (ik heb niet het hele topic gelezen dus excuses als het al genoemd is)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:01

Als iemand niet zo betrouwbaar blijkt te zijn zal ik die wegsturen. Weet jij veel waar ze nog meer niet eerlijk over is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:06

Locanda schreef:
LDRD gelezen, ik blijf dus altijd verantwoordelijk en kan dit niet anders regelen.

Denk dat ik indd een contractje ga opstellen voor allemaal:
Berijder verklaart op gevorderd niveau te rijden.
Berijder verklaart dat het paard ... voldoende opgeleid is en genoeg ervaring heeft voor de gevraagde arbeid.
Eigenaar eist dat berijder ten alle tijden een goedgekeurde cap (edit: en geschikt bevonden schoeisel) draagt, wanneer deze op het paard gaat zitten.
Berijder zal eigenaar op de hoogte stellen van afwijkende situaties, en bij twijfel.

Maar dit dan netjes uitgeschreven, zoiets?

Dit helpt niet voor schade die door jouw paard is aangebracht. Het verminderd misschien het % van jouw aansprakelijkheid, maar pleit je niet helemaal vrij van schadevergoeding. Tenzij de schade aangebracht door het paard enkel te wijten is aan de bijrijder, hetgeen niet goed bewezen kan worden.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:07

Als jij niet wilt dat ze zonder cap op het paard rijdt moet ze dat gewoon niet doen. De smoes “ik ben mijn cap vergeten” jammer dan ga je die dag niet rijden of je leent een cap van iemand anders.

Ik zou daar heel makkelijk in zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:07

Leuk al die contractjes die je samen wilt opstellen, maar het ontslaat je niet zomaar van je aansprakelijkheid als eigenaar. Zelfde geldt voor de dooddoener "... is voor eigen risico" die je vaak ziet staan. Dat kun je vinden, dat kun je opschrijven, maar je kunt er vrijwel nooit iets aan ontlenen als er daadwerkelijk iets gebeurt.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 11:10

Even tussen de bedrijven door, inhaken op dat laatste.

Ik wil me ook geenszins ontdoen van mijn aansprakelijkheid! Maar ik denk dat het in deze zeker geen kwaad kan dit stukje op papier te zetten?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:11

Cheminee schreef:
Toevallig ben ik dit net aan het leren :+

Bezitter = degene die erop zit

[ [url=m/ulvOzo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eigen aansprakelijk dus!

bezitter is toch de eigenaar van het paard die bezit toch het paard? of bedoelen diegene die erop zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:13

Mensen, bezitter is niet automatisch degene die op het paard zit.
De houder van een paard wordt vermoed bezitter te zijn en de bezitter wordt vermoed eigenaar te zijn.
Zo kom je bij degene die bijvoorbeeld een paard least, of de eigenaar van een paard. Een bijrijder valt daar niet onder.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:16

Ik zou het niet laten aankomen op de verzekering, wellicht weet je zelf ook wel hoe die te werk gaan. ;) Jouw paard, jouw regels. Ik zou haar nog 1 kans geven en bij de eerstvolgende keer dat je haar zonder cap ziet rijden, afscheid nemen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:21

stel dat ze wel een cap zou dragen en ze lazert er af. Breekt een been, arm, teen, rug... wat dan ook wat een cap ook niet zou kunnen voorkomen. Een cap is niet heilig. Ben je dan alsnog aansprakelijk. Dan zouden er toch helemaal geen bijrijders meer op paarden mogen? Het risico is in mijn ogen voor de ruiter. En cap dragen is nog steeds niet wettelijk verplicht, voor zover van toepassing.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:21

Maar ik moet dus een AVP nemen omdat ik iemand een plezier wilt doen om op een paard te zitten? maar ik ben al WA verzekerd, dat is toch hetzelfde

ER was laatst toch ook iets als je lid ben van KNHS ben je ook soort van verzekerd. ook op een paard van een ander..

https://www.knhs.nl/lidmaatschap/verzek ... het-paard/

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:26

plutolover schreef:
Maar ik moet dus een AVP nemen omdat ik iemand een plezier wilt doen om op een paard te zitten? maar ik ben al WA verzekerd, dat is toch hetzelfde

Ben jíj WA verzekerd? Of is je auto/motor dat? Als je paard een motorvoertuig is, dan zal het vast allemaal wel kloppen wat je zegt, maar ik vermoed eerlijk gezegd dat je paard geen motorvoertuig is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:27

goeie, ga ik even achterna, volgens mij ben ik wel zelf WA verzekerd. en niet alleen mn motor/auto

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:28

Plutolover, wat jij je WA verzekering noemt is waarschijnlijk een AVP. WA is alleen voor de auto.

De verzekering van de knhs is aanvullend op je AVP (staat ook in je link). Mocht je eigen verzekering niet dekken, dan kun je een beroep doen op deze verzekering. Die zul je dus niet altijd nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:29

juval schreef:
stel dat ze wel een cap zou dragen en ze lazert er af. Breekt een been, arm, teen, rug... wat dan ook wat een cap ook niet zou kunnen voorkomen. Een cap is niet heilig. Ben je dan alsnog aansprakelijk. Dan zouden er toch helemaal geen bijrijders meer op paarden mogen? Het risico is in mijn ogen voor de ruiter. En cap dragen is nog steeds niet wettelijk verplicht, voor zover van toepassing.

Je bent als eigenaar (bezitter) aansprakelijk voor de schade die jouw paard aanbrengt aan een ander. Dit geldt ook voor schade die een bijrijder oploopt.
Stel je voor: je bijrijder berijdt jouw paard. Je paard steigert en de bijrijder valt en loopt letsel op. Misschien heeft je bijrijder wel enorm aan de teugels zitten trekken waardoor je paard is gaan steigeren. Je zegt kortom: bijrijder je hebt het zelf veroorzaakt met je gedrag. Wanneer dit al aangetoond kan worden, kan dit naar alle waarschijnlijkheid slechts een gedeelte van jouw (als eigenaar/bezitter) schuld wegnemen. Je kunt hierdoor bijvoorbeeld voor 50% aansprakelijk blijven voor de schade (een billijkheidscorrectie).
Nota bene: een overeenkomst waarin aansprakelijkheid voor bezitter en eigenaar van het paard wordt uitgesloten kan onredelijk bezwarend zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-19 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:32

ze maken het zo wel heeeeeel moeilijk om eigenaar van een paard een bijrijder te nemen.. En een bijrijder een leuk paard om te rijden, omdat diegene geen geld heeft voor eigen paard. Of de tijd er niet voor..

iets met eigen verantwoording....

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 11:34

@Plutolover, zo'n beetje hè. En ik ben heel kritisch op bijrijders, nu juist erg tevreden over het team dat er staat.

Joman schreef:
Nota bene: een overeenkomst waarin aansprakelijkheid voor bezitter en eigenaar van het paard wordt uitgesloten kan onredelijk bezwarend zijn.

Dan maak je jezelf eerder verdacht natuurlijk (alsof je informatie achterhoudt) het gaat me indd puur om de afspraken betreffende veiligheidsmaatregelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:42

plutolover schreef:
ze maken het zo wel heeeeeel moeilijk om eigenaar van een paard een bijrijder te nemen.. En een bijrijder een leuk paard om te rijden, omdat diegene geen geld heeft voor eigen paard. Of de tijd er niet voor..

Nouja dat valt mee; een bijrijder accepteert op haar of zijn beurt wel een risico. In het geval van bijrijders wordt dan ook wel gesproken over risicoaansprakelijkheid. Het is sinds een aantal jaar pas dat de eigenaar/bezitter (gedeeltelijk) aansprakelijk is voor schade aan bijvoorbeeld de bijrijder. Voorheen lag dit volledig in de risicoaansprakelijkheid van de bijrijder.
Regelmatig zie je, op dit moment, dat de aansprakelijkheid 50-50 verdeeld wordt. Gedraging van de ruiter kan hierbij een rol spelen, maar dat hoeft niet.
Zoals altijd: het is volledig afhankelijk van de omstandigheden en hoe wordt gemotiveerd als het erop aan komt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:44

Locanda schreef:
LDRD gelezen, ik blijf dus altijd verantwoordelijk en kan dit niet anders regelen.

Denk dat ik indd een contractje ga opstellen voor allemaal:
Berijder verklaart op gevorderd niveau te rijden.
Berijder verklaart dat het paard ... voldoende opgeleid is en genoeg ervaring heeft voor de gevraagde arbeid.
Eigenaar eist dat berijder ten alle tijden een goedgekeurde cap (edit: en geschikt bevonden schoeisel) draagt, wanneer deze op het paard gaat zitten.
Berijder zal eigenaar op de hoogte stellen van afwijkende situaties, en bij twijfel.

Maar dit dan netjes uitgeschreven, zoiets?

Zo is het inderdaad.

Een contract maken kan je natuurlijk prima doen om een signaal af te geven naar de bewuste bijrijder. Aan jouw aansprakelijkheid doet dit verder helemaal niets af.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:50

Joman schreef:
plutolover schreef:

Nouja dat valt mee; een bijrijder accepteert op haar of zijn beurt wel een risico. In het geval van bijrijders wordt dan ook wel gesproken over risicoaansprakelijkheid. Het is sinds een aantal jaar pas dat de eigenaar/bezitter (gedeeltelijk) aansprakelijk is voor schade aan bijvoorbeeld de bijrijder. Voorheen lag dit volledig in de risicoaansprakelijkheid van de bijrijder.
Regelmatig zie je, op dit moment, dat de aansprakelijkheid 50-50 verdeeld wordt. Gedraging van de ruiter kan hierbij een rol spelen, maar dat hoeft niet.
Zoals altijd: het is volledig afhankelijk van de omstandigheden en hoe wordt gemotiveerd als het erop aan komt.

De aansprakelijkheid wordt niet 50-50 verdeeld. Als bezitter ben je 100% aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van je dier. Echter, degene die schade heeft opgelopen kan een deel 'eigen schuld' treffen, waardoor de schadevergoedingsverplichting van de bezitter kan verminderen. Hoeveel dit percentage zal zijn is altijd volledig afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:52

LDRD schreef:
Joman schreef:

De aansprakelijkheid wordt niet 50-50 verdeeld. Als bezitter ben je 100% aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van je dier. Echter, degene die schade heeft opgelopen kan een deel 'eigen schuld' treffen, waardoor de schadevergoedingsverplichting van de bezitter kan verminderen. Hoeveel dit percentage zal zijn is altijd volledig afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

Dat is toch wat ik zeg? Ik zeg dat je inmiddels met regelmaat een 50-50 verdeling ziet, maar dat het altijd afhankelijk is van de omstandigheden van het geval en de motivering.
Je hoeft er mij niets over uit te leggen. Volgens mij heb ik al heel wat jaren geleden (2013) een heel onderzoek met jou gedeeld over aansprakelijkheid in de paardensport en sport- en spelsituaties in zijn algemeen. Zowel in Nederland, België als Frankrijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-19 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:54

Maar net zo goed als ik zelf op zit of een ander kan je toch niet altijd het gedrag van je paard voorkomen?

dus als ik van mijn paard valt omdat hij schrik ben ik verzekerd. Maar een bijrijder niet.. En wat kan ik dan doen om te voorkomen dat me paard schrikt en een rare sprong maakt? dan moet ik er altijd bij zijn? en dan nog kan je het niet voorkomen... en dan ben ik verantwoordelijk.

ze maken het je niet makkelijker op haha. Maar ik heb t aan mn verzekerings mannetje gevraagd. Die gaat t voor me uitzoeken hoe dat nou zit.

maaar stel diegene heeft eeen ruiter bewijs. En dan ben je ook verzekerd. MAar dus niet als je op een paard van een ander zit, want dan is het mijn 'schuld' ?

maar als ik iemand mijn paard zadelmak laat maken, ligt het weer anders.. want diegene doet het voor zn werk en is dan wel zelf verantwoordelijk wat mijn paard voor schade aanricht..

lekker krom.. ze maken het voor bijrijders/verzorgers echt lastig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:56

plutolover schreef:
Maar net zo goed als ik zelf op zit of een ander kan je toch niet altijd het gedrag van je paard voorkomen?

dus als ik van mijn paard valt omdat hij schrik ben ik verzekerd. Maar een bijrijder niet.. En wat kan ik dan doen om te voorkomen dat me paard schrikt en een rare sprong maakt? dan moet ik er altijd bij zijn? en dan nog kan je het niet voorkomen... en dan ben ik verantwoordelijk.

ze maken het je niet makkelijker op haha. Maar ik heb t aan mn verzekerings mannetje gevraagd. Die gaat t voor me uitzoeken hoe dat nou zit.

maaar stel diegene heeft eeen ruiter bewijs. En dan ben je ook verzekerd. MAar dus niet als je op een paard van een ander zit, want dan is het mijn 'schuld' ?

maar als ik iemand mijn paard zadelmak laat maken, ligt het weer anders.. want diegene doet het voor zn werk en is dan wel zelf verantwoordelijk wat mijn paard voor schade aanricht..

lekker krom.. ze maken het voor bijrijders/verzorgers echt lastig..

Dit hoeft niet zo te zijn. Hoewel ook zo iemand een risicoaansprakelijkheid heeft, is het paard nog steeds jouw eigendom en ben jij bezitter.