waarom ga je op pad met een niet verkeersmak paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: waarom ga je op pad met een niet verkeersmak paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:15

Vind Gini en Buuk wel erg zwart/ wit denken. Is hij in de bak niet braaf dan is hij dat buiten ook niet.

Dat verschil zie ik persoonlijk niet zo, mijn fjord is zeer regelmatig onder het werk uitgekomen IN de bak, maar nog nooit buiten.
Bakwerk was echt ons ding niet.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:34

Hi Onali, ik begrijp dat je het zwart wit vind, maar is niet geheel zo bedoeld. Ik bedoel, als een ruiter niet de gang van zijn of haar paard kan bepalen in een binnenbak...dat buiten ook niet kan. Gaat mij meer om de ruiter. Ik heb voldoende paarden gezien die hun ruiter tot de max uitdaagde in de bak, en buiten zo mak als lammetje waren. Maar als je dus als ruiter bepaald dat je wil stappen, je dan ook stapt, je figuur rijdt waar jij wil..en niet hoe je paard verzint dat ie wel kan lopen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:05

Onali schreef:
Vind Gini en Buuk wel erg zwart/ wit denken. Is hij in de bak niet braaf dan is hij dat buiten ook niet.

Als jij in de bak je paard niet onder controle hebt, dan hoor je niet buiten. Wat uiteraard niet wilt zeggen dat een braaf paard in de bak per definitie ook braaf zal zijn buiten.
Maar inderdaad ja, dat mag jij zwartwit vinden, maar als je paard in het algemeen niet braaf is in de bak, wat zou je dan in vredesnaam te zoeken hebben op een asfaltweg tussen auto's en vrachtwagens?
Als je paard schrikt van een jas die over de bakrand hangt en daarbij snuivend tot aan de andere kant van de bak galoppeert, dan is dat geen paard waarmee je je tussen het verkeer wilt begeven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 06:30

Gini: mijn pony rende bokkend de bak door. Ging rollen als t kon en als een gek rondjes rennen. Maar buiten? Buiten was t een engeltje. Tegenwoordig loopt hij dan voor de wagen maar kan me geen bravere of betrouwbaardere pony bedenken. Je hebt denk ik zelf geen ervaring met paarden die echt niet geschikt zijn voor t rijden in de bak.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:24

Ben het ook niet eens met Gini, paard van mijn stalhouder vliegt er in de bak wel eens vandoor. Maar buiten is ze super braaf en doet ze dat grapjes dus nooit.

Ik rijd veel samen met haar buiten, beide paardjes gewoon braaf. Maar je kan altijd eens iets tegenkomen waar ze van schrikken.
Zo reden wij door het dorp toen er opeens een graafbak van een kraan door de struiken heen kwam, met het doel de struiken weg te halen. Struiken waren hoog dat je de kraan niet zag. Wel hoorde overigens.
Paardjes schrokken echt best hiervan, gingen dan wel niet aan de kletter.
Ik heb met die van mij schriktrainingen gedaan ook met kranen etc. en daar gaf ze ook nul reactie. Zelfs niet als je onder de arm door moest lopen van de kraan met draaiende motor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:45

Een paard is nooit helemaal bomproof, diegene die denkt dat een ruiter een paard áltijd onder controle kan houden heeft zo'n situatie gewoon nog niet meegemaakt.

Ik heb jaren een fries gereden, zo ontzettend nuchter, ik fietste veel met haar en dan gewoon aan een halstertje, nooit problemen mee gehad, met rijden ook niet tot ik een man in een scootmobiel tegenkwam, hij reed achter ons en gooide zijn hond (stabij) los die al grommend en blaffend achter ons aan kwam rennen, paard was al vaker gebeten door een stabij en zette het op een lopen, de eerste keer kon ik haar nog terug krijgen maar zodra wij weer in stap waren kwam die hond weer.. En op dat moment nam zij het over en ging gewoon. Smalle berm naast een smal fietspad met een scherpe bocht aan het einde, paard op ijzers dus dat we dat niet gingen halen was wel duidelijk maar ik kon niks meer behalve blijven zitten en kijken waar we zouden eindigen. Dat was dus na die bocht, op het asfalt.. Beiden gelukkig oké maar dit was een paard waar ik alles mee kon, bussen, vrachtwagens, ligfietsen, het boeide haar allemaal niet maar in deze situatie was het gewoon een vluchtdier in paniek en dan kan die band nog zo goed zijn maar ik gaf haar groot gelijk dat ze ging, dit was haar instinct en dan is het logisch dat ze het overnemen. Ze luisterde de eerste keer, maar ze zag dat het niet kon wat ik wilde.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:46

Verkeersmak maken doe je als ze veulen zijn. Liefst met de brave moeder erbij of anders een brave weidegenoot. Bij voorkeur niet pas als ze 3-4 zijn, al ingereden en loeisterk.

En met een veulen ga je wandelen, wandeleb, wandelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:03

Waves schreef:
Verkeersmak maken doe je als ze veulen zijn. Liefst met de brave moeder erbij of anders een brave weidegenoot. Bij voorkeur niet pas als ze 3-4 zijn, al ingereden en loeisterk.

Helaas doet niet iedereen dat. En nuet iedereen koopt een 1 jarige.

Edit: ik weet niet hoe je het “wandelen wandelen wandelen” met een veulen bedoeld. En hoewel ik het goed vind om het een en ander tr doen met een veulen. Alles met mate.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:24

7 jaar op een super verkeersmakke haflinger gereden maar ook die durfde weleens ergens niet langs.
Toen nam ik elke niet compleet verkeersmak paard mee. En die trok zich dan op aan de haf.
En gewoon rustig opbouwen en inschatten mocht iets eng zijn of kunnen zijn daar naar handelen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:20

Hier een paard dat verkeersmak geboren is.

Maar eenden?! Oh en zwanen, nog erger. _O-

Vrachtwagens, tractoren, graafmachines, het zal hem een worst wezen. Motoren die zwaar geluid maken en langs rijden, boeien.. Maar die drijvende vogels.. :+

De eerste keren ben ik gewoon via het fietspad gaan lopen. zat nog een stuk berm tussen, dus mocht hij schrikken loopt hij niet gelijk midden op de weg. Ondertussen loop ik bijna overal. Ik ga hem ook eerder buiten inrijden dan in de bak. In de bak is de stuur soms defect (ikke niet snappe) en buiten doet hij het erg goed (en zowel hij als ik vinden het buiten 10 keer leuker). Ik werk ietwat weinig in de bak, dus dat maakt het er ook niet echt beter op. Zou hem bijna bakmak moeten maken. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:27

Gini schreef:
Onali schreef:

Als jij in de bak je paard niet onder controle hebt, dan hoor je niet buiten. Wat uiteraard niet wilt zeggen dat een braaf paard in de bak per definitie ook braaf zal zijn buiten.
Maar inderdaad ja, dat mag jij zwartwit vinden, maar als je paard in het algemeen niet braaf is in de bak, wat zou je dan in vredesnaam te zoeken hebben op een asfaltweg tussen auto's en vrachtwagens?
Als je paard schrikt van een jas die over de bakrand hangt en daarbij snuivend tot aan de andere kant van de bak galoppeert, dan is dat geen paard waarmee je je tussen het verkeer wilt begeven.

Hier haak ik even op in.
Ik heb inderdaad zo'n paard dat in een bak echt heel veel dingen spannend vind. Vreemd terrein blijft een ding, een jas hoef je niet zomaar op de rand te leggen en die deur die net open stond kan je ook maar beter open laten en niet ineens dichtdoen... Maar buiten, heel erg braaf! Schrikt wel is, maar een stuk "controleerbaarder" dan af en toe in de bak. Kijkt niet op of om van groot verkeer, al blijven die enorme landbouwvoertuigen wel wat spannend.
Dus zelfs dat gaat niet op... Want ik rij af en toe bijna liever buiten dan in de bak met d'r ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:24

Waves schreef:

Ook niet naar mijn idee, bij mijn eigen veulen wel paar keer met mans mee gewandeld denk 5x in totaal, daarna opfik in andere kant van NL daar haar weinig geleerd ( niets .. eigenlijk gewoon paard laten zijn) tien ze weer thuis kwam weer begonnen met verkeersmak maken. Zwarte kocht ik als 5 jarige zadelmak, maar uiteraard niet verkeersmak. En die daarvoir was bismak en normasl verkeer mak, maar randstad verkeersmak plusheeft ze ook toen pad echt geleerd, ze was wel mirmaal verkeersmak. ( super vorige eigenaren waar ze achter het huis opgroeiden.)

Krijg wel eens get idee dat trailerladen/lossen en verkeersmak maken etc. Bij veel ruiters niet op 1e plaats staat of hoog in het prioriteiten lijstje, hij moet aan de teugel en mee op wedstrijd, dat investeren in die andere zaken ook zou kunnen komt in 1e instantie niet in ze op. Want dat is niet hun "doel".

Overigens ziet mijn zwarte tijdens het dressuurrijden echt wel dat je het rietje anders in het blikje hebt gestopt, maar is buiten super braaf.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:29

Er zit inderdaad een stevig verschil tussen 'verkeersmak' en 'randstadverkeersmak'.

Had met het vorige paard zelfs dat als het hem dan te 'landelijk' werd dat hij dan juist een soort van zenuwachtig werd :') . Lekker tussen de huizen, dat snapte hij tenminste :))
Huidige paard gaat ook een beetje die kant op. Op straat met verkeer/wegwerkers/fietsers etc. dat snappen we goed :j , het moet er alleen niet te rustig en groen uit zien, dan zitten er wolven achter elke graspol.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:31

Ik heb niet alles door gelezen.
In het verleden veel buiten gereden. Ook met jonge paarden die letterlijk groen als gras waren.
Het leren zou ik wel doen met een ander reeds verkeersmak paard erbij. Maar eens komt dan toch dat moment dat je met paard een ritje maakt alleen. Trouwens heb ik wel eens mee gemaakt in een groep met manege paarden dat de hele groep van 12 aan de kletter ging. Dus met een groep is ook niet altijd zo veilig.

Ook ben ik eens van mijn bomproeve paard gevallen omdat hij dus schrok van een buschauffeur die het nodig vond te claxoneren. Hij kon ons en we reden altijd langs het htm huisje. Paard een Bels van 1200kg met een jong meisje erop trekt behoorlijk wat bekijks aan de rand van Den Haag. Waar ik doorheen Reed. En de bus chauffeurs hielden ons altijd een staande voor een praatje en doms kreeg het paard een suikerklontje, de chauffeur dacht niet na en wilde groeten zoals ze onderling met elkaar doen vanuit de bussen. Nou dom dom dom. Maar zo snel gaat het fout ook met een mak dier.

timmysytse70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:08

mijn paarden zijn ook redelijk bomproof maar schikken net als de meeste paarden van de kleine dingen :D
vooral veel oefenen en vertrouwen opbouwen is heel belangrijk. ik kom uit de polder en daar rijden de grootste traktors of combines, niks aan de hand! maar ga ik met vakantie naar het bos, zijn ze een stuk frisser en schikken ze van boomstronken :(

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 23:24

Nogmaals een paard maak je niet verkeersmak in een binnenbak.
En alle nuances en mogelijke uitzonderingen...allemaal gezien , van temperament in de bak, buiten braver dan braaf, tot dood in de bak naar niet te houden buiten.

Mijn punt: als je ziet dat een paard “gewoon” te rijden is in een bak, maar de ruiter tekort komt, vind ik dat er wel ff zelfspiegeling mag komen.
Wanneer ik zie dat het paard daar mag lopen hoe het haar uitkomt, en ruiter dat niet gecorrigeerd krijgt, ik ga er niet mee naar buiten. Wanneer ik zie dat ze drie rondes aan het proberen is om paard van draf, terug te krijgen in stap...Ik zal een enorme zeiker zijn...maar ik vind het echt onveilig. Je zal als ruiter toch van een zeker niveau ( en nee das heus geen grand prix he...sommige b ruiters zitten beter dan een z ruiter) moeten zijn wil je, je paard en jezelf zo veilig mogelijk buiten wagen.

En jawel, elk paard kan schrikken, sterker nog aangezien paarden vluchtdieren zijn..kun je dat eerder verwachten dan erachter komen dat je paard bomproef is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 01:26

Zelfs bij een top ruiter kan een paard aan de kletter.
Het allerbeste is als er een goede band is tussen ruiter en paard. En het vertrouwen dan bereik je buiten het meest.

Ik heb op paarden groen als gras gereden maar zou daar never nooit naar buiten mee gaan zonder iemand erbij. Dat is gewoon gevaarlijk zelfs bij de beste ruiter.

Als een paard eenmaal aan de kletter is kan je nog zo netjes rijden maar bereik je echt 0,0. Ervaring met buiten rijden is sowieso van groots belang. Maar net als paarden moeten ook mensen dat leren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 02:43

Het is hartstikke lastig, want het hangt van zoveel af.

Onze paarden zijn stuk voor stuk braaf, maar ik heb vaak geen vertrouwen in het verkeerd. Vind mensen echt asociaal met bijvoorbeeld passeren en dat vind ik ''enger'' dan mn eigen paarden.

In de bak rijden is een leuke basis, maar niet te vergelijken met buiten. Mijn ene ruin schrikt bijv in een binnenbak veel meer dan hij ooit in het bos heeft gedaan. Ik laat hem los en hij kan kijken, dus situaties veel beter inschatten.
Onze merrie die kijkt van links naar rechts, loopt heel driftig en snorkelt de hele weg, maar ze overziet alles en zal nooit schrikken.

Een tijdje terug zat ik op mn ene ruin en reed met iemand samen. Die hield het paard niet en ging er vandoor. Mijn ruin vond dat duidelijk vervelend, maar blijft wel goed handelbaar en rent er echt niet blind achteraan.
Doet hij in een bak ook zekers niet. Al zovaak van alles om ons heen meegemaakt en daar doet hij niet aan mee.

Je paard moet kunnen leren en ik zou dingen opbouwen, maar ook kijken naar hoe het paard staat. Is het een rustig straatje, maakt ie weinig mee. Is er al veel om de wei heen bijv, wennen ze al veel beter aan dingen en daar ook mee om te gaan.

Persoonlijk neem ik paarden eerst aan de hand mee en daarna dan omgekeerd, ga ik op dat paard zitten en neem andere ernaast mee. Of zoals met mn andere ruin, direct naar het bos met mn man op de merrie, maar bos direct aan stal.

Zou ik eerst moeten oversteken, zou de voorbereiding wat beter zijn.

Maar ook al rij ik al tig jaren buiten, je maakt altijd weer iets nieuws mee. Hier bijv veel wild, jagers, buggy's etc. Als je paard eenmaal leert met situaties om te gaan, zelfvertrouwen krijgt door training, gaat dat veel makkelijker.

Ik kom vd week nog iemand tegen op het paard. Zij met slof, teugels strak en duidelijk heel gespannen. Ik loop wandelpad ernaast met honden en paard schrikt. Ze houdt hem bij zich en ik kijk nog een tijdje mee, maar zie het continu gebeuren.

Schriktraining is vaak niet om het plastic zeil niet meer eng vinden, maar hoe gaat je paard om met iets nieuws of iets engs. Hoe kan het weer een ontspannen situatie worden. Daar kan je van leren samen. Niet het enge ding an sich.

Vallen kan overal gebeuren en je kan nooit bedenken wat een ergere val is. Doorgaans is het in het bos zonder hekwerk naast je of de bak, misschien zelfs veiliger. Maar als je je paard loslaat, vind ik het echt doodeng. Niet eens alleen voor mij en het paard, maar ook alles en iedereen, evt verkeer dat hij gaat tegenkomen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:11

Buuk schreef:
Nogmaals een paard maak je niet verkeersmak in een binnenbak.
En alle nuances en mogelijke uitzonderingen...allemaal gezien , van temperament in de bak, buiten braver dan braaf, tot dood in de bak naar niet te houden buiten.

Mijn punt: als je ziet dat een paard “gewoon” te rijden is in een bak, maar de ruiter tekort komt, vind ik dat er wel ff zelfspiegeling mag komen.
Wanneer ik zie dat het paard daar mag lopen hoe het haar uitkomt, en ruiter dat niet gecorrigeerd krijgt, ik ga er niet mee naar buiten. Wanneer ik zie dat ze drie rondes aan het proberen is om paard van draf, terug te krijgen in stap...Ik zal een enorme zeiker zijn...maar ik vind het echt onveilig. Je zal als ruiter toch van een zeker niveau ( en nee das heus geen grand prix he...sommige b ruiters zitten beter dan een z ruiter) moeten zijn wil je, je paard en jezelf zo veilig mogelijk buiten wagen.

En jawel, elk paard kan schrikken, sterker nog aangezien paarden vluchtdieren zijn..kun je dat eerder verwachten dan erachter komen dat je paard bomproef is.

Eens hoor. Dat het paard buiten braaf is en er geen doden vallen wil nog niet zeggen dat de ruiter het paard ook daadwerkelijk onder controle heeft (want dan zou hij in de bak ook luisteren).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:33

Ik vind het persoonlijk wel je plicht om zoveel mogelijk al op eigen erf te oefenen. Op de meeste stallen staat wel een vorkheftruck oid waar je vast mee aan de slag kan. Je hoeft niet alles al een keer gezien te hebben,maar bouw vast wat vertrouwen op, weet hoe je paard reageert.

En geef en neem. Kom ik met mijn hondvriendelijke paard iemand met een jonge hond tegen, dan nodig ik mensen even uit om met de pup even bij mijn paard te komen kijken of even extra te oefenen oid. Ik groet ook iedereen. In de oogsttijd geef ik boeren ruim baan want die mensen moeten ons eten op tijd binnen krijgen. Zo kweek je hopelijk wat begrip, want uiteindelijk kan elk paard een keer iets raars doen en dan hoop je op begrip van je mede verkeersdeelnemers.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:00

plutolover schreef:
bakmak

Geweldig grappig woord! Moet in de vandale vind ik.

Je kunt een paard alleen maar voorbereiden op de mensenwereld door te doen.

Het "doen" moet je zo veilig en verantwoord mogelijk maken.

Ik mijd zelf zoveel mogelijk de 80km wegen. Maar maak wel regelmatig rondjes door het dorp om zoveel mogelijk mensendingen te leren.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:13

Ik ben gewoon op 6 maanden al begonnen met wandelen met mijn jongste en dan mijn oudste al verkeersmakke erbij. Het zijn de onverwachtse dingen waardoor ik hem gewoon niet meer mee naar buiten neem, zoals bv een onverwachtse hond die uit een hoek komt die ik niet verwacht. Mijn andere pony is als de dood voor die automatische grasmaaiers, maar begint inmiddels te leren dat die niet zomaar het erf afrijden de weg op. Ook is hij bang van de aangebonden geit verderop in onze straat, want dat dier gaat als een malle heen en weer springen als ie Alex ziet. Alleen van Alex weet ik dus waar hij wel op reageert en wat precies zijn reactie is. Hij verstijft even en dat is prima. Jorie gaat van alles wat onverwachts is gewoon wegrennen, die heeft een hele sterke vluchtdrang. Oftewel die kan ik buiten gewoon niet handelen als hij al schrikt, want dan rent hij al. In de bak doe ik dan gewoon een kleine volte draaien en hij is weer handelbaar, maar dit kan niet op de weg.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 31-01-19 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:15

Mijn paard is verkeersmak in de zin van, ik weet waar hij wel en niet bang voor is.
Hij is bang voor tractors door het verleden en dus ook groot verkeer.
Voor de rest superbraaf, blaffende vliegende honden, eenden of wat dan ook maakt allemaal niet uit.
Rijd er overal op naartoe en groot verkeer ga ik voor opzij en niet opzoeken. Ik weet dat van hem en het is nou eenmaal zo.
Vertrouw hem door en door maar dat is zijn dingetje.
In de bak is het een draak :')
Vliegt er rustig vandoor ofzow omdat hij andere paarden leuker vind maar goed he ~~}>
Heb voorheen vooral aan de hand geoefend en dergelijke en opgebouwd.
Zoals met ieder paardje eigenlijk wat ik ooit mak heb gemaakt.
Gauw genoeg gezien hoe ontvankelijk ze zijn en dan op hun tempo opbouwen.
Ga niet gelijk met een onervaren paard “ellende” opzoeken, zou ik als automobilist ook niet fijn vinden als ik op de weg een gek tegen kom (pas me uiteraard wel altijd aan)

Ben wel van mening dat een paard nooit helemaa bomproof is. Kan altijd wat gebeuren want het is en blijft een dier

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:22

Hier iemand met een niet verkeersmak paard nadat we 2x een ongeluk hebben gehad met groot verkeer (gewoon auto's is geen probleem)
Op mijn vorige stal moest ik best een eind de weg over als ik naar het bos wilde, niet handig met een crosspaard wat regelmatig conditietraining moet krijgen, ruim een jaar geleden zijn we verhuisd, ik sta nu aan een doodlopende weg en hoef maar 100m te stappen en ik sta in de bossen / duinen... Ik ga me er niet meer aan wagen om haar het verkeer in te krijgen, het is goed zo...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:20

Maartje1990 schreef:
Gini: mijn pony rende bokkend de bak door. Ging rollen als t kon en als een gek rondjes rennen. Maar buiten? Buiten was t een engeltje. Tegenwoordig loopt hij dan voor de wagen maar kan me geen bravere of betrouwbaardere pony bedenken. Je hebt denk ik zelf geen ervaring met paarden die echt niet geschikt zijn voor t rijden in de bak.

Nee, want ik verwacht wel dat mijn paard gehoorzaam is, ongeacht de plek waar ik ben. Niet dat er nooit iets gebeurt wat ik niet voorzien had, maar zomaar gaan rollen als ik erop zit of als een gek rondjes rennen zonder controle, lijkt mij nu niet per sé gedrag dat je zou moeten tolereren, of je nu in de bak bent of niet. Dat is iets waar ik gericht op zou gaan trainen.
Want eigenlijk zou je kunnen stellen dat het puur toeval is dat je paard braaf is buiten. Het paard gedraagt zich goed en braaf zolang die het leuk vindt (in het geval van jouw pony is dat dus buiten) en heeft blijkbaar lak aan je wanneer je iets doet wat die minder leuk vindt (in de bak rijden). Daar zou ik dan wel aandacht aan besteden, maar dat is dan weer een andere trainingskwestie dan het verkeersmak maken.

Het gaat natuurlijk niet om het al dan niet schrikken van iets in de bak. Het gaat om wat het paard daarmee doet. Als het paard schrikt van een jas op de bak, maar hij is snel terug bij de les, is dat uiteraard geen belemmering om het rijden buiten de bak te gaan oefenen. Als het paard echter schrikt van de jas en meteen wegspurt naar de andere kant van de bak zonder dat de ruiter ook maar iets van contole heeft, dan is dat in mijn ogen wel een teken om even verder te oefenen in een veilige omgeving (bak, erf, weiland,...) voordat je je met dat paard naar buiten begeeft.