Vrachtwagentje of nieuwe auto?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Re: Vrachtwagentje of nieuwe auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:40

Hoe vaak ga je met beide paarden op pad?

Ik heb gekozen voor een middenklasser met stevige motor, deze is (redelijk) zuinig is gebruik en niet al te groot zodat ik hem in de stad goed kwijt kan. Maar ik kan er maar 1 paard mee trekken .
(ik heb een VW Golf, ik mag max 1500 kg trekken, met mijn ene paard kom ik daar nooit aan overigens).

tengeltje11

Re: Vrachtwagentje of nieuwe auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:50

eerlijk,ik vrees dat een vrachtwagentje vinden waar 2 stevige koudbloeden in mogen qua gewicht(plus gerief,plus jezelf en passagier),onmogelijk is.

om je moet een heel recente of bijna nieuwe zoeken,en die kosten dan zoooo veel dat je echt onmogelijk goedkoper uit kan komen.

qua trekkende auto.

al 2x een freelander gehad,die mocht 2050 kg trekken en was zo gek duur niet op alle vlak.
drinkt niet overdreven veel(natuurlijk iets meer dan een stadswagen).

bij vrachtwagentjes komen altijd een boel kosten.
als je een betaalbaar stuk wil vinden,zit je bij de oudere vrachtwagentje.
laat die dan vooral 's winters stilstaan en je hebt sowieso nog jaarlijks extra kosten.
ook de keuring in belgie van iets oudere voertuigen is vaak gelijk aan de eerste keer rood door eender welk miniem dingetje.

het is moeilijk,elke keuze heeft een voor- en nadeel.
als je voor gemak wil kiezen,zou ik het vrachtwagentje kiezen.
als je voor goedkoop wil kiezen,denk ik dat je altijd goedkoper gaat zitten met trailer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:17

Varekaj schreef:
Ze zijn hier even duur hoor :P

Verzekering is per maatschappij afhankelijk. Je leeftijd telt ook nog mee, schadevrije jaren, eerste voertuig of niet, aantal km's jaar, wat er allemaal onder je polis valt etc.

TS is van België dus de lichte vracht is voor haar nog een optie.
Ik heb er eentje zonder achterbank en eerlijk gezegd, die bevalt me prima hoor voor dagelijks gebruik. Verbruik is prima, handig met boodschappen doen of spontaan spul halen voor de paarden en qua parkeren ook weinig problemen.

Wij hebben ook een nette 2e hands Renault van 5 jaar oud en ben er heel blij mee. Paarden lopen er makkelijk op en je bent vlot van A naar B
Gebruik hem niet wekelijks maar hij doet het altijd netjes als we weg moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:38

Die heb je toch ook niet voor 20k op de kop kunnen tikken?

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:41

Wij hebben het laatst berekend en het kan zeker uit om een vrachtwagen en klein autotje te nemen (nu de wegenbelasting voor een trekauto met lediggewicht 1800kg die 2700kg mag trekken).

Ware het niet, dat de vrachtwagen zelf geen van onze paarden (vanaf 500kg) kan laden, ze meestal geen 2700 kg mogen trekken (andere optie was bij 2 paarden de trailer er achter) en het onderhoud behoorlijk op kan lopen (nieuwe banden enz).

Als voorbeeld een Renault Master:
Massa rijklaar 2970 kg
Massa ledig voertuig 2870 kg
Technische max. massa voertuig 3500 kg

Dus met 2 personen / 1 zadel enz / hooi en water mag je nog een paard vervoeren van 400kg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:48

Varekaj schreef:
Die heb je toch ook niet voor 20k op de kop kunnen tikken?

Nee helaas niet, was rond de 40

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:02

Ilsje_007 schreef:
Ik ga inderdaad 45 euro p maand belasting betalen voor een B-rijbewijs vrachtwagen. Ik kwam er niet helemaal uit wat het zou worden voor de C-rijbewijs wagen waar we ook naar hebben gekeken, maar dat leek veel minder (ik las ergens 72 euro p kwartaal?). Ik heb nu verschillende offertes liggen voor de verzekering (wa+beperkt casco) en dat wordt minimaal 400 euro p jaar exclusief 21 procent belasting.

Yep, vrachtwagen tot 25 ton op bladveer is 78 euro per drie maanden. (luchtvering tot 31 ton).
Let op boven 12 ton TMM betaal je ook BZM. 8 euro per dag dat je op de SNELweg rijdt. Er zijn opties voor vrijstelling.