Geen instructie van buitenaf.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:07

Het lijkt mij dat het juist andersom werkt, ruitje? Stel, je gaat wekelijks naar je eigen instructeur en zou wel vaker willen lessen. Verder sta je prima op je huidige stal. Maar dat iedere keer met de trailer naar je instructeur gaan staat je wel tegen. Juist in die situatie lijkt het me logischer dat je dan van stal wisselt.
In jouw geval lijkt het me alleen maar een pre. Wat je zegt, dat zijn misschien dan mensen die toch wel weggegaan zouden zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:13

Maar niet elke instructrice of instructeur heeft een eigen stal. Ken er genoeg die op locatie komen maar geen pensionklanten hebben. Dus dat hoeft toch geen reden te zijn om te verhuizen? Wij lessen ook geregeld bijeen ander. Frisse blik en hulp bij net een ander stukje kan je soms veel verder helpen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:14

ruitje schreef:
Bij ons is het toegestaan, we hebben zelfs geen instructeur die aan ons verbonden is omdat we dat gescheiden willen houden. Dus ik ga helemaal met jullie mee.

Wat ik echter nog wel wil meegeven is dat het mogelijk niet om inkomsten hoeft te gaan wat betreft lessen, maar dat instructeurs soms ook je klanten wegtrekken.

De keren dat een instructeur een klant naar zijn 'eigen' stal heeft getrokken zijn ontelbaar.

Daarnaast kan je zo anders denken over het houden van paarden dan die instructeur dat je daar een pensionklant op verliest.

Ik denk dan altijd dat die mensen toch wel weggegaan waren vroeger of later...

En toch, als je een discussie heb met een 21 jarige die met haar ORUN doet alsof ze jou kan vertellen hoe je een magere 4 jarige Fries met meer krachtvoer dik moet krijgen, terwijl ze 3 keer per week een uur lessen en betreffende instructeur hem met een longeerzweep achterna zit.

Dan is het toch vervelend als een klant vertrekt omdat je voerbeleid niet goed is :')

En dan denk je heus wel eens: Eigenlijk zou je willen kiezen wie hier les geeft.

Even om de andere kant te bespreken :)

Ja en nee, hoeveel instructeirs hebben daadwerkelijk een eigen stal ? Meer niet dan wel denk ik .
En mensen die toestaan dat hun paard achterna gezeten wordt door een instructeur met zweep en dat normaal vinden wil je die als pensionklant?
Plus als je voerbeleid en klopt en je staat er achter en de klant vertrekt toch daarom had je het echt nooit goed gedaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:34

Dat zeg ik ook, die hadden toch wel vertrokken :) .

Nogmaals, bij ons is alles toegestaan maar ik benoem even de kant vanuit de pensionhouder.

Ik denk dat je een stuk minder ergernis hebt als je geen instructeurs van buiten af hebt.

Waarschijnlijk ook minder klanten maar dat is een keuze :)

knollentuin

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:09

Aha, zo kan je m ook lezen :j
Gewoon geen pension klanten , nog rustiger :+ (grapje)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:23

Het kan ook een manier zijn om (te proberen om) gelijkgestemden op stal te hebben door geen instructie van buitenaf toe te staan.
Degenen die dat niet willen, komen dan niet bij je staan, die wil je dan misschien als pensioneigenaar misschien ook niet?

Misschien past iemand die aangespannen rijdt of western rijdt ook wel minder goed op een pensionstal met verder allemaal dressuurruiters, dan is het wellicht zo gek nog niet dat je ook in die andere disciplines geen instructeurs van buitenaf wil als pensioneigenaar.

Overigens, ik las ergens iets over toestaan om met de trailer buiten de deur te gaan lessen. Vraag me wel af hoe ze dat willen controleren?
Moet je toestemming vragen om met je eigen trailer op pad te gaan en als het voor les is zou het niet mogen maar voor wedstrijd en/of bosritten wel? Dat zou ik dus idd wel belachelijk vinden, het gaat niemand iets aan om welke reden ik met de trailer op pad wil. Is dat om elders te lessen, dan is dat zo...

Ik weet niet wat ik zou doen als ik eens van stal wil veranderen en kom bij een verder perfecte stal zo'n regel tegen.
Heb een trailer, dus kan zo ergens anders gaan lessen indien nodig, dus zou zomaar kunnen dat ik op zich zo'n regel geen probleem vind. Hangt af van de situatie denk ik.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:33

knollentuin schreef:
Aha, zo kan je m ook lezen :j
Gewoon geen pension klanten , nog rustiger :+ (grapje)

Haha :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:39

SusanH schreef:
Wat is een wn instructeur? Is dat western? Niemand die dat dat rijdt bij ons op stal. Maar die mogen dus ook geen les geven daar idd. Boetes zijn niet misselijk.

Idd western, sorry.

Bijzonder dat je daar boetes voor kan krijgen, van welke instantie krijgen jullie die dan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:46

De instantie die het keurmerk afgeeft. Die controleren van tijd tot tijd of alles in orde is. En dat gaat niet alleen om de instructie maar ook andere eisen aan oa de accommodatie. Of iedereen met cap rijdt etc. Wij staan er alleen gestald hoor, zijn dus gewoon pensionklant.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:18

SusanH schreef:
De instantie die het keurmerk afgeeft. Die controleren van tijd tot tijd of alles in orde is. En dat gaat niet alleen om de instructie maar ook andere eisen aan oa de accommodatie. Of iedereen met cap rijdt etc. Wij staan er alleen gestald hoor, zijn dus gewoon pensionklant.

Ah ok! Dank voor de info, weet je toevallig welke instantie het is?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:58

Troi: https://www.veiligpaardrijden.nl/ , https://www.knhs.nl/voor-sportaanbieder ... rtificaat/ ...

Ik vind het zelf een heel vervelend certificaat, de instructie die ze accepteren moeten hoe dan ook een opleiding van de KNHS hebben...
Al heeft instructie nog zoveel ervaring, andere diploma's, verzekeringen, maar geen KNHS-papiertje, mogen ze geen les geven op door hun geaccepteerde accommodaties. Terwijl iedereen die een stom basis KNHS-papiertje uit het jaar kruik toegelaten wordt en de meesten daarvan niet eens de meest simpele verzekering hebben...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:03

Jet schreef:
Troi: https://www.veiligpaardrijden.nl/ , https://www.knhs.nl/voor-sportaanbieder ... rtificaat/ ...

Ik vind het zelf een heel vervelend certificaat, de instructie die ze accepteren moeten hoe dan ook een opleiding van de KNHS hebben...
Al heeft instructie nog zoveel ervaring, andere diploma's, verzekeringen, maar geen KNHS-papiertje, mogen ze geen les geven op door hun geaccepteerde accommodaties. Terwijl iedereen die een stom basis KNHS-papiertje uit het jaar kruik toegelaten wordt en de meesten daarvan niet eens de meest simpele verzekering hebben...

Dank voor de info!

Niet bijster geschikt voor de minder ‘standaard’ ruiter / situaties idd!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:13

Op de stal waar ik stond mocht je ook niet lessen met eigen instructie. De reden die ze gaven was omdat er vaak gedonder was met de bakken, mensen die leste die de bak probeerde 'op te eisen' etc. Er waren twee bakken, zo'n 35 pensionpaarden en zelf gaven ze ook nog les met hun manegepaarden.

Wel hadden ze twee vaste instructrices van buitenaf die om de week een avond les gaven, beide een andere manier van lesgeven. Hier kon je je dan voor inschrijven. En eens in de zoveel tijd kwam er een wisselende (meer bekende) 'gast' instructie, of organiseerde ze een clinic oid, in verschillende disciplines.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:39

Ik sta op een manege en heb van instructeur les die van buitenaf komt zonder extra kosten voor bak huur etc...
Wel kunnen er dan andere pensionklanten bij komen rijden. Wil ik de bak voor mij alleen dan moet ik daarvoor een reservering betalen wat ik heel logisch vind.

Ben in het verleden wel op 2 stallen wezen kijken waar bleek bij de rondleiding geen instructeur van buitenaf was toegestaan.
1 was een manege en de andere een kleine privé stal.

Tja hoe dan ook, dan kijk ik verder want een instructeur is net als keuze in veearts en hoefsmid nogal persoonlijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 04:28

Troi, inderdaad, heel kortzichtig. Overigens nog een aanvulling hierop: De KNHS stelt het veiligheidscertificaat verplicht als je officiële wedstrijden onder de vlag van de KNHS op je terrein organiseert en een binnenbak erbij hebt waar die in verreden worden.
Hoezo is Stichting Veilig Paardrijden een onafhankelijke organisatie??? Naar mijn idee is het gewoonweg een verkapte onderafdeling van de KNHS.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 06:34

Wat ben ik toch enorm blij dat ik al jaren doe-het-zelf sta met mijn paarden. Al die idiote regeltjes op pensionstallingen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 06:57

Twiggy2008 schreef:
Wat ben ik toch enorm blij dat ik al jaren doe-het-zelf sta met mijn paarden. Al die idiote regeltjes op pensionstallingen.

Tja ik zou dan weer niet op een doe het zelf stal kunnen staan tenzij ze aan huis staan. Maar dat is een hele andere discussie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 07:05

Ineke2 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Tja ik zou dan weer niet op een doe het zelf stal kunnen staan tenzij ze aan huis staan. Maar dat is een hele andere discussie.

Ze staan aan de overkant van mijn huis. Maar al zou ik hier niet wonen en weer op en neer moeten rijden - ik bepaal graag zelf alles om diverse redenen en ik hou van onze mooie, rustige plek❤. Ik hou van mijn vrijheid. En ik heb erg fijne, kundige instructrices, die wil ik voor geen goud missen!!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 07:23

Jet schreef:

Dit is niet waar. Ik ben instructeur op een manege met een veiligheidscertificaat (en heb zelf wel een KNHS opleiding gedaan). Maar we hebben ook een instructeur die een andere opleiding heeft gedaan. Wel is het zo dat niet zomaar elke opleiding mag, hij moet wel zijn "goedgekeurd" door SVP.

On topic: mijn paard staat op dezelfde manege en als je les wil van iemand van buitenaf betaal je 5 euro bakgeld. Daarmee is de bak in principe voor jou alleen gereserveerd. Dit doen ze omdat er ook 12 instructeurs in dienst zijn waar je les bij kan nemen. Als je bij een instructeur van buitenaf lest verdient de manege daar natuurlijk niet aan. Dus ik begrijp het ergens wel. Overigens les ik ook bij iemand van buitenaf.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:29

Ja oké, maar dat zijn veelal opleidingen uit het verleden ( Deurne bijvoorbeeld) of huidige Mbo-opleidingen. Blijft het feit dat een aantal instructeurs zich niet verzekeren, zeker niet als ze beginnen, omdat ze "af en toe" les geven. Dan heb je wel het "juiste" papiertje, maar iemand die dus al jarenlang op een andere manier lesgeeft dan het geijkte en zich goed heeft verzekerd valt dus buiten de boot en mag niet meer lesgeven op de accommodatie waar het Veiligheidscertificaat is gekomen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:30

Ik sta op een stal waar ik de enige western ruiter ben. Les ook bij eigen western instructie op onze stal. Inmiddels rijden er steeds meer stalgenoten bij mijn western lesjuf omdat ze gewoon fijn les geeft.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:44

Ik ken één stal waar dit het geval is. De eigenaresse van deze stal heeft haar steentje (zeg maar gerust steen) bijgedragen aan de Nederlandse dressuur én international op het hoogste niveau. Als zij er dan voor kiest om een stal te beginnen waar alleen zij en haar stalamazone les mogen geven vind ik dat haar goed recht. En heb je daar problemen mee, dan moet je of op locatie gaan lessen of er gewoon niet gaan staan.
En haar stal staat bomvol, dus genoeg mensen die er geen problemen mee hebben :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:53

Gulpje schreef:
Ik ken één stal waar dit het geval is. De eigenaresse van deze stal heeft haar steentje (zeg maar gerust steen) bijgedragen aan de Nederlandse dressuur én international op het hoogste niveau. Als zij er dan voor kiest om een stal te beginnen waar alleen zij en haar stalamazone les mogen geven vind ik dat haar goed recht. En heb je daar problemen mee, dan moet je of op locatie gaan lessen of er gewoon niet gaan staan.
En haar stal staat bomvol, dus genoeg mensen die er geen problemen mee hebben :)

Als je echt op niveau bent, begrijp ik dat. Ik heb ook een trainer van grand-prix niveau gehad met een privéstal, daar kwamen ook enkel zijn eigen paarden en paarden van leerlingen te staan. Zijn vrouw reed op hetzelfde niveau en gaf ook les op de stal. Ze hadden dezelfde kijk op training, dus dat werkte gewoon. Op zich fijn want training en stalmanagement liggen op 1 lijn. Ik ben er echter nooit gaan staan, te weinig weides.

Maar een stal waar wat instructie rondloopt die eenmalig Z gereden hebben met 1 paard... nee sorry, dat zou ik niet accepteren.

Daarbij maak ik er persoonlijk een punt van geen lesgever te nemen die op dezelfde stal staat. Dat geeft na een tijd vaak vervelende toestanden als je zou willen veranderen van lesgever en je kan elkaar niet ontwijken.

Het hangt dus echt van de situatie af, maar als de lesgevers niet van degelijk niveau zijn, hou je de pensionklanten er toch vaak klein mee wat het rijden betreft. Het is al moeilijk genoeg zonder dat je hier en daar een keer kan proberen wat nu werkt.

Bij ons betalen enkel mensen voor de bak als ze van buiten de stal komen om te rijden, al denk dat dat nu zelfs niet meer mag, de pensionklanten ondervonden er te veel hinder van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:10

Tsja, ik vind het de keuze van de staleigenaar.

Toen ik ging verhuizen en een nieuwe stal voor mijn paard zocht had ik de perfecte stal voor mijn paard gevonden, er mocht enkel geen andere instructeur komen. Er werd toen gezegd: "Dan pak je maar de trailer en ga je maar naar je instructeur toe". Enige probleem voor mij was dat mijn instructeur geen eigen locatie (of paarden o.i.d.) heeft en daarnaast 100km verderop woont. Ik moest dan maar in de buurt ergens een bak huren en daar gaan lessen.. Dat was me toch iets te veel gezeur en gehannes. Een stal met 1 binnenbak, 1 buitenbak en een stapmolen, je mag er geen instructeur meenemen maar wel 325 euro per maand achterlaten. Ja, daaaag.

Een andere stal was ook een geweldige stal met een hoop faciliteiten en een hoop voordelen voor mij, maar ook daar werd hetzelfde gezegd. Alleen lessen bij hun dochter. Een half jaar later stapte dochter uit het bedrijf en mocht het wel. Toen ben ik er alsnog heen gegaan. Achteraf gezien gelukkig, want inmiddels ken ik de dochter en weet ik dat haar manier van lesgeven niet bij mij zou passen.

Ik snap het als de staleigenaar de keuze maakt, anderzijds vind ik het dom want er ketsen wel degelijk een hoop potentiële klanten op af.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:13

Waar ik eerst stond werd daar ook altijd heel flauw over gedaan, zoals over heel veel dingen. Bij hoge uitzondering mocht het en dan moest degene € 5 bakhuur betalen (terwijl er ook anderen bij mochten rijden). Waar ik nu sta vinden ze gelukkig alles best. Verademing zo'n relaxte stal.