De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 12:48

Captain schreef:
Nee, een fiets heeft geen eigen hersenen en reageert dus alleen zoals ik dat wil. :+

De kans dat andere “hersenloze” jou aanrijden is ook aanwezig

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:50

Festeropre schreef:
Captain schreef:
Nee, een fiets heeft geen eigen hersenen en reageert dus alleen zoals ik dat wil. :+

Dan moet je nooit meer de deur uit gaan, genoeg voetgangers die ook overhoop gereden worden. :7

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:51

Nee geen fietshelm. Dochter ook niet. Nooit gehad ook. Heb een brave fiets en let goed op. Ze kunnen mij als ik op de stoep loop ook overhoop rijden. E bikes vind ik een ander verhaal daar zou een helm geen overbodige luxe bij zijn.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:51

Een cap moet goed zitten en beschermen bij een val.
Dat vind ik het belangrijkst.

Daarnaast vind ik niet te duur ook wel fijn.
Want technisch gezien moet je een cap om de 5 jaar vervangen. Net als een veiligheidshelm.

Molfre

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:53

Jammer dat het nou weer een cap of geen cap discussie lijkt te worden, ik vond het net zo'n leuk onderwerp!

Ik heb geen geld voor KEP of Samshield, maar vooral de Samshield vind ik heel erg mooi! Als ik het geld over had, dus comfortabel 600 kon missen en nog ruim overhouden, dan zou ik er een kopen zeker. Voor nu heb ik een simpele HH cap die 80% van de ruiters heeft, maar ik heb mijn oog op een leuke QHP, want mijn huidige cap is ook alweer 10 jaar oud op z'n minst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:55

Toevallig liet ik laatst mijn (€100 kostende) cap van de bovenste plak van mijn zadelkast op de grond vallen en had het er met andere ruiters over of die nou vernieuwd moest worden of niet. Die ruiters hadden net zoals Festeropre weinig goeds te zeggen over ruiters die honderden euro's 'verspillen' aan caps die in simpelere en goedkopere vorm net zo veilig zijn.
Dat vond ik wel grappig, want ik stond op mijn € 70 kostende, tien jaar oude rijschoenen naast hun honderden euro's kostende Petrie rijlaarzen.
Maar die laarzen waren vast géén geldverspillen en duurdoenerij. :D

Ik zou persoonlijk nooit € 600 aan een cap uitgeven die je na 1 val moet vervangen, maar ik zou ook niet die honderden euros kostende rijlaarzen kopen die mensen die daartegen fulmineren wel als acceptabel zien. Tegelijkertijd heb ik tien verschillende hoofdstellen voor 1 paard, dus in plaats van neerkijken op de keuzes van anderen zou ik gewoon af en toe eens de eigen zadelkast openen en kijken naar je eigen financiele keuzes. Die zal vast ook niet iedereen kunnen begrijpen. ;)

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:58

xyzutu2 schreef:
dus in plaats van neerkijken op de keuzes van anderen zou ik gewoon af en toe eens de eigen zadelkast openen en kijken naar je eigen financiele keuzes. Die zal vast ook niet iedereen kunnen begrijpen. ;)

Precies dit gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:58

cobiie schreef:
Festeropre schreef:

Dan moet je nooit meer de deur uit gaan, genoeg voetgangers die ook overhoop gereden worden. :7

Hoho, das ook gevaarlijk, straks valt er een vliegtuig op je huis :')

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:00

Ik heb wel een Samshield uit het duurdere segment. Wel met fikse korting kunnen kopen omdat er een haakje loszat, maar toch nog een heel flink bedrag. Waar jullie aan voorbij gaan is dat Samshield levenslange garantie geeft. Als je gevallen bent, of de cap is gevallen, betaal je iets van 30 of 40 euro en gaat hij door de scanner heen, wordt zonodig gerepareerd. "Als hij valt moet hij vervangen worden" gaat hier niet op. Ik zou in theorie ook dat losse haakje voor 30 kunnen laten repareren.
De binnenvoering is ook vervangbaar, als die uit gaat zakken heb je zo een nieuwe.
En hij zit echt veel beter dan de verstelbare goedkopere caps.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:03

Ik heb 3 caps in verschillende kleuren en zou en nog wel een paar kleuren bij willen. Ook zit hier een lichte luchtige bij voor de zomer en een gevoerde voor de winter.
Heb liever een aantal normale geprijsde caps dan één dure.
Trouwens voor dat geld zou ik veel liever een paar mooie laarzen kopen, dan een helm die misschien 15x over de kop gaat.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:07

Festeropre schreef:
Dragen degene die hier een cap dragen voor veiligheid op de fiets ook een helm?

Ik ruik een gefrustreerd tintje in je posts TS... :(:) jaloezie? Ergernis dat mensen geld uitgeven aan caps?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:11

Festeropre schreef:
Zelf denk ik dat het een beetje gekomen is toen de hoed verdween uit de ring.

De cap kwam terug op hoog niveau en er kwamen merken die gingen sponsoren en doorontwikkelen.
Waar destijds de hoed een status had is dat nu een dure cap waaraan je vooral moet zien dat hij ook veel geld heeft gekost

Dat denk ik ook en om heel eerlijk te zijn, vind ik dat nog steeds spijtig. Ja, natuurlijk moeten we ons hoofd beschermen. Ook ik rijd meestal gewoon met cap, maar ergens vind ik het jammer, want voor mij is er ook een stukje vertrouwen en onbezonnen vrijheid dat verloren gaat met die verplichte cap.

Napie schreef:
Festeropre schreef:

Ik fiets bij voorkeur liever niet of anders op mijn oude opoefiets die superbraaf is en er nooit vandoor gaat

Dit vind ik wel degelijk een relevante vergelijking. Het is net zo dom als te denken dat jij nooit een auto-ongeluk gaat krijgen omdat jij goed kan autorijden. Er zijn nog meer mensen in het verkeer en op de fiets ben je gewoon super kwetsbaar.

Wees even eerlijk: waar is het risico groter? Op de fiets in een drukke stad of op je brave knol in je eentje in een omheinde zandbak? We pakken onze kinderen in met helmen en bodyprotectors voor een rondje stappen op een doodbrave Shetlander, maar laten ze op diezelfde leeftijd wel wiebelend en al naast ons dwars door de stad fietsen met blootstelling hoofd. Hoeveel controle heeft een kind over een fiets?

Ik zeg NIET dat we al onze mooie of minder mooie caps in de hoek moeten gooien en ik zeg ook niet dat we die kinderen niet meer moeten laten fietsen of allemaal helmen moeten opzetten. Maar wat is er in hemelsnaam mis met een beetje relativerin en vertrouwen. Mensen werken al eeuwenlang met paarden. Sure, we zijn als maatschappij minder gewend aan paarden dan vroeger en alleen al daarom zal je mij nooit horen pleiten tegen het gebruik van caps. Maar het zijn niet ineens woeste tijgers geworden. Waarom staat een boer niet te melken met een cap op? Koeien zijn net zo gevaarlijk als paarden.

Redelijkheid, ervaring en vertrouwen. Dat maakt paardrijden net zo normaal als fietsen en autorijden. Wil je dat doen met je crococap? Have fun! Wil je dat doen met een hoed of bloot hoofd? Ook goed!

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:11

Ik heb een samshield en een BR zenith

De samshield zit toch echt het lekkerste, ventileert goed en geeft een “veilig” gevoel. Het is wel mn hoofd waar we over praten..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:12

Ik vind het echt een topontwikkeling! Altijd goedkope caps gehad en te lang met een cap rondgereden (ja het is echt net als met motorhelmen!).
Op een gegeven moment een nieuwe cap waar ik hoofdpijn van kreeg. Toen werd het tijd om verder te kijken.
Kwam er achter dat mijn hoofd niet geschikt is voor de meeste goedkope caps. En een cap op spanning op je hoofd (bij mij het geval, te wijd aan de zijkant en te krap voor en achter) is volgens mij ook niet echt veilig ivm absorbering bij impact.

Na mijn Charles Owen Wellington van 250 euro, kwam er een goedkope Uvex Exxential van 120 euro en een duurdere Uvex Suxxeed vam 400 euro, compleet met de glitters <3

Nog relatief goedkoop, als je naar sommige andere caps kijkt en het moet je smaak zijn. Maar we hebben tenminste de keuze!

Wat betreft de fiets... nee ik draag geen helm. Ben wel een voorstander van een verplichting voor e-bikes.
Mn moeder heeft een e-bike en vind het belachelijk dat ik dat een goed idee vind. Kan er wel om lachen, ik kon vroeger niet gaan rijden zonder dat ze zei: wel een cap op he?
Ik ging minder hard dan zij op haar e-bike. En dan vergeet ze voor het gemak dat ze over drukke landweggetjes fietst waar te hard wordt gereden.

Bodyprotector draag ik ook niet. Maar als ze comfortabeler en mooier zijn en makkelijk te wassen, zal ik daar ook geen probleem mee hebben.
Ben met de huidige protectors nog wel eens sceptisch mbt interne bloedingen.

En ach, oordelen over andermans financiën hou je toch overal. Ik krijg commentaar op het aanbouwen van een bijkeukentje van kennissen. Gebruik van bepaalde duurzame materialen wordt belachelijk gemaakt en verwarmen met vloerverwarming ook. Dus dat is niet iets dat specifiek in de paardenwereld thuis hoort. Frustrerend, dat wel...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:15

Festeropre schreef:

Jazeker... ik loop mijn hele leven rond in volle bepakking, je weet maar nooit wanneer er een vleugel uit de lucht komt vallen. Ik heb echt tè veel tekenfilms gezien om dit gevaar te kunnen negeren! :)*

Maargoed even serieus, waar komt jouw cap frustratie vandaan, ben er oprecht geïnteresseerd in?
Wat maakt het voor jou uit wat andere op hun hoofd dragen? Het heeft geen invloed op hun omgeving imo.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:16

Festeropre schreef:
Captain schreef:

Tsja dan kan je tijdens het wandelen eb autorijden ook wel een helm op gaan zetten. :+

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:20

De rijbroeken van tegenwoordig zitten ook allemaal bling bling en andere dingen op. Waarom een cap dan niet? Het is dat ik maar een manegeruiter ben met een verzorgpaard want anders wist ik het wel!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:25

Ik heb een Samshield gekocht. :)
Als er geen service bij had gezeten zoals dat nu is had ik hem niet gekocht, maar het was een van de weinige caps in het bruin waar ik geen champignon door leek.

Ik had het geld er voor over, status doet me niet zoveel. Een mooi plaatje des te meer. :))

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:26

Ik hou van mooie spullen en ik ben blij dat er tegenwoordig zo’n verscheidenheid in caps is. :j Waar ik mijn geld aan uit geef bepaal ik graag zelf.

Draag altijd een cap, al heel lang. Ik vind weinig goed zitten maar Samshield past me heel goed en die kunnen na een val ook goed gerepareerd worden :j

*edit
Precies wat Upendo zegt. De status interesseert me niet, ik gewoon van mooi.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:28

En toch.
Schrikik wel van sommige reacties hier dat ze oude caps van 10 jaar oud dragen. Die dingen zijn echt niet meer veilig...
Je hebt maar 1 set hersenen en die moet je toch wel echt beschermen?
Ik ben er hier in ieder geval met de lessen best steng op dat oudere modellen caps gewoon echt niet meer mogen ongeacht hoe ze eruit zien. Je weet gewoon niet of door de tijd/hitte/ gebruikt er haarscheurtjes inzitten intern.

Zelf draag ik een Charles Owen cap die wat stardust erop heeft. Maar heb hiervoor gewoon HH caps gehad en de BR Zenith.
Het moet goed passend zitten, en omdat het oog ook wat wil vind ik een tactisch sparkeltje wel leuk :j
Maar verder zal ik niet snel een dure Kep kopen, veel te bang dat hij op de grond valt :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:29

Pantykous schreef:
Ik hou van mooie spullen en ik ben blij dat er tegenwoordig zo’n verscheidenheid in caps is. :j Waar ik mijn geld aan uit geef bepaal ik graag zelf.

Draag altijd een cap, al heel lang. Ik vind weinig goed zitten maar Samshield past me heel goed en die kunnen na een val ook goed gerepareerd worden :j

*edit
Precies wat Upendo zegt. De status interesseert me niet, ik gewoon van mooi.

Ik weet niet hoe dit op andere plekken in het land is. Maar ik heb het idee dat mooi de tendens is in alles. Kleding hetzelfde.
Waar je tien jaar geleden nog het beste in G-Star, Nike, Bikkembergs, RL, Lacoste kon lopen om mee te doen. Of 20 jaar geleden een Aussie het enige goede trainingspak was... Kijkt nu niemand nog naar het merkje. Zeeman is zelfs hip...

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:30

Tja, ik heb wel een samshield. Heb genoeg andere caps gepast, maar die vond ik voor geen meter zitten. Heb een groot hoofd, maar veel zaten ook echt niet fijn. Samshield zit me wel fijn. Heb de shadowmatt met 5 steentjes.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:31

Klopt Janine. :) Of in ieder geval, ik zie het bij de paarden veel. Waar tig setjes peesbeschermers en dekjes best normaal was zie ik nu meer mensen voor een paar goede kwaliteitsspullen gaan. Denk dat de dure cap rage daar ook wel bij past.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:34

Festeropre schreef:

Dat is inderdaad een gewetensvraag die ik me ook wel eens afvraag.
Zelfde als met mijn bodyprotector. Die heb ik alleen aan met crossles of cross. Dan vind ik hem helemaal niet vervelend zitten. Toch doe ik hem in het bos, in de bak of met springen nooit aan.

Ik zou wel een helm op doen op de fiets als ik zou sportfietsen trouwens.
Maar verder moet iedereen zelf weten wat ze doen :D .

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 13:36

Het is toch een rieële vergelijking? De kwetsbaarheid op een fiets in het verkeer of op een paard in een meestal wat meer geconditineerde omgeving?
Ik stel de vraag omdat ik het interessant vind om te weten wat mensen motiveert en hoe dat werkt met bepaalde trends, altijd al interesse gehad in het koopgedrag /motief van mensen, ook vanuit een stukje achtergrond.
Ik ben niet afgunstig, ik heb bewust gekozen om zonder cap te rijden, vind dat zelf prettig.
Ga wel naar buiten met een cap.
Heb het geld zo voor de pak om er 1 te halen, daarentegen zijn er mensen die ondanks dat ze het geld er niet voor hebben er krom voor liggen om er 1 te kopen.
Ik vind dat interessant, hoe werkt dat? Hoe komt dat? Hoe gevoelig zijn mensen daar voor.
In een Westerse wereld waar materialisme en status hoog staat, maken we nog wel “bewuste” keuzes?