Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:50

missanous schreef:
Ja ik vind het heen en weer zeulen ook zielig maar ik heb niks aan een klophengst aangezien wij geen ruimte hebben voor hengsten

In die 3 maanden dat de pony van jullie was gaf het toch ook geen problemen? Het is schijnbaar niet eens opgevallen dat het een klophengst was?

dieseltje

Re: Pony gekocht en heeft verborgen gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:13

Arm dier :n

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:19

fransje23 schreef:
missanous schreef:
Ja ik vind het heen en weer zeulen ook zielig maar ik heb niks aan een klophengst aangezien wij geen ruimte hebben voor hengsten

In die 3 maanden dat de pony van jullie was gaf het toch ook geen problemen? Het is schijnbaar niet eens opgevallen dat het een klophengst was?

Dit inderdaad, als hij geen verdere problemen heeft gegeven als klophengst en hij is 3 maanden in handen van jullie/de huidige eigenaren dan snap ik niet zo zeer wat het "probleem" is.
Heeft het paard nou 2 niet ingedaalde ballen of is er 1 normaal gecastreerd?
Hij figureerde dus als kinderpony neem ik aan?
Als hij dat prima deed als "ruin" waarom is hij dan nu een probleem als zogenoemde "hengst"
Klophengsten hebben sowieso een verminderde vruchtbaarheid (tot helemaal onvruchtbaar aan toe) en afhankelijk van de reden waarom ze klophengst zijn maken ze ook minder/geen testosteron aan.

In ieder geval, als je je geld niet terugkrijgt neem dan wel de "retourpony" aan en laat deze klinisch keuren. Daar kan je misschien nog wel meer voor vangen als je hem een beetje opknapt (mits goedgekeurd) dan dat je betaald hebt voor de eerste pony.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:35

4 maanden geleden was het hartje winter...nu zijn alle merries hengstig dus kan me voorstellen dat hij nu "meer" hengst is als in januari.

Ik verbaas me in dit soort topics wel over al die reacties dat je kennelijk alleen aan je onderzoeksplicht hebt voldaan als je een aankoop keuring hebt gedaan. Dit is je reinste kul. Je hebt aan je onderzoeksverplichting voldaan als je de verkoper goed hebt uitgevraagd naar de toestand en gezondheid van het paard. Het enige verschil is dat je als je dit alleen mondeling doet, het later lastiger te bewijzen is dat je dat gevraagd hebt. Maar laat jij in een koopcontract of een mail opnemen dat de verkoper heeft aangegeven dat het dier goed gezond is, geen oude blessures en geen (stal)gebreken heeft, dan heb jij ruimschoots aan je onderzoeksverplichting voldaan. Aankoopkeuring is puur voor de eigen gemoedsrust, dat je een gezond paard koopt, waar je je mogelijk aan gaat hechten of waar je later als je het zelf wilt verkopen niet voor onaangename verassingen komt te staan (als je een jaar later verkoopt is het verrekte lastig om nog aan te tonen dat hij iets al had toen jij hem kocht) Of voor de verzekering, want die gelooft de verkoper boven een bepaalde waarde ook niet op de blauwe ogen. Maar behalve voor verzekering is niemand verplicht een aankoopkeuring te doen en maakt het niet doen van een aankoop keuring niet dat je je rechten als consument verliest.

Dus ook hier geldt, als de verkoper een paard verkoopt als ruin (of ie het nu weet of niet) mag de koper gewoon aannemen dat het inderdaad een ruin is mits de ballen er niet ruimschoots onder klotsen. In dit geval, alleen als de verkoper had gezegd het is een paard, geen idee welk geslacht, de koper had er zelf onder gekeken en gezegd oh het zal wel een ruin zijn, dan had je kunnen weigeren dat ze hem zouden terugbrengen.
Ook jij TS hebt gewoon recht hem terug te brengen, want klophengst is niet iets wat bij jou ineens ontstaan is, dat was ie (tenzij je hem als hengst gekocht natuurlijk). Maar ja, of een gewiekste handelaar je zomaar je geld terug gaat geven is iets anders...die weten ook dat het vaak de financiele moeite van een rechtzaak niet waard is.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 22:08

fransje23 schreef:

HopeMyDay schreef:
fransje23 schreef:

Dit inderdaad, als hij geen verdere problemen heeft gegeven als klophengst en hij is 3 maanden in handen van jullie/de huidige eigenaren dan snap ik niet zo zeer wat het "probleem" is.
Heeft het paard nou 2 niet ingedaalde ballen of is er 1 normaal gecastreerd?
Hij figureerde dus als kinderpony neem ik aan?
Als hij dat prima deed als "ruin" waarom is hij dan nu een probleem als zogenoemde "hengst"
Klophengsten hebben sowieso een verminderde vruchtbaarheid (tot helemaal onvruchtbaar aan toe) en afhankelijk van de reden waarom ze klophengst zijn maken ze ook minder/geen testosteron aan.

In ieder geval, als je je geld niet terugkrijgt neem dan wel de "retourpony" aan en laat deze klinisch keuren. Daar kan je misschien nog wel meer voor vangen als je hem een beetje opknapt (mits goedgekeurd) dan dat je betaald hebt voor de eerste pony.

De reden dat het niet eerder was opgevallen is dat de paarden op de stal waar ik sta in de winter niet buiten komen
De staleigenaar wil dit absoluut niet hebben aangezien hij zuinig is op zijn weiland
We mogen ze enkel onder toezicht dan even los in de bak zodat ze even kunnen bokken en hun energie kwijt kunnen
Het land is pas sinds 2 weken open bij ons op stal en toen hadden wij de pony al verkocht
Bij de nieuwe eigenaar liep hij dus samen met andere paarden en deed heel macho etc en begon naarmate het mooie weer een beetje kwam te komen steeds meer te hinniken
Hierop hebben ze in overleg met de veearts een bloed onderzoek laten doen en daar is dus uitgekomen dat het een klophengst is

En ja het is een probleem om deze pony bij ons op stal te hebben
Wij hebben namelijk maar 2 stukken land waarop op 1 de fokmerries lopen en het andere stuk de ruinen en niey fokmerries
Hij kan dan dus nooit naar buiten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:16

Sorry, ik vergeet weleens dat er stallen zijn waar paarden in de winter niet buiten komen. Maar dan snap ik het inderdaad wel in een sociaal isolement zal hij weinig hengstengedrag vertonen.

Hopelijk krijgt hij snel een goede plek van dat gesleep wordt geen paard beter.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 23:31

Ja hoop ook dat hij snel een blijvend thuis vind
Het is een plaatje van een pony namelijk en pas 7 jaar oud

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:39

Klophengst is weldegelijk een verborgen gebrek.
Hopelijk krijg jij je geld terug, en kun je op zoek naar een geschikte pony.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 00:08

Jij hebt hem gekocht bij een handelaar, dan geldt gewoon consumenten recht en heb je volgens mij gewoon recht op geld terug. Ik zou op mijn strepen gaan staan en niet zomaar akkoord gaan met een andere pony. Lekker makkelijk om te zeggen dat hij geen geld terug kan geven natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door loulou op 05-05-18 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 00:37

Ik verplaats dit topic naar [TAO] Transport, Afspraken en Overige, omdat het daar beter past.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:26

fransje23 schreef:
Sorry, ik vergeet weleens dat er stallen zijn waar paarden in de winter niet buiten komen. Maar dan snap ik het inderdaad wel in een sociaal isolement zal hij weinig hengstengedrag vertonen.

Hopelijk krijgt hij snel een goede plek van dat gesleep wordt geen paard beter.

Ja ik ging er ook vanuit dat hij in de 3 maanden al in kuddeverband stond.. excuses daarvoor.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:34

Nou ik vind dit triest en ronduit asociaal... je checkt toch of je dochter het echt leuk
Vind. Het is geen gebruiksvoorwerp. Ja na 3 maanden vind ze het niet meer leuk. Misschien had er dan eerst even goed onderzoek moeten worden gedaan of ze het überhaupt wel leuk vind of gewoon lekker 1x pw op de manege moest blijven hobbelen. Heel sneu voor dit paard.
Je heb je keuze al gemaakt betreft het ophalen/ wegbrengen. Dus begrijp je topic ook niet....

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:45

1x in de week op een manege rijden is niet vergelijkbaar met zelf een pony hebben en daar kom je alleen door ervaring achter toch? Kan me dat wel voorstellen en dan houd je geen pony aan die je toch in onderhoud moet voorzien. Kinderen zijn kinderen, het kan heel leuk lijken, maar (bijna) iedere dag een verplichting maakt het toch anders. Zie ik ook bij mijn kinderen wel, al blijven die wel doorrijden, maar ik moet er soms echt achteraan, er zijn perioden waarin ik de ponys meer in handen heb. Op de manege zijn ze allemaal braaf, zo niet, gaat er een groot kind op, in huis moet je alles zelf doen. Met name dat laatste nam voor één van onze kinderen echt even de pret weg, maar doorgezet en een toppony voor terug. Als ik niet paarden aan huis had gehad, hadden ze ook geen pony's gehad, maar als paardenmama toch gezwicht. Het hebben van een pony is niet altijd zo rooskleurig als een kind van te voren heeft bedacht en hoe enthousiast ze op de manege soms lijken, het kan anders lopen.

Ik denk ook dat je de handelaar flink aan de broek moet zitten om je geld terug te krijgen. Als laatste optie die andere pony mee nemen. Ik heb iets soortgelijks gehad en wel terug kunnen doen. Pony stond wel op een grote stal, maar proefrijden was alleen. Hier kwam hij bij een hengstige merrie op terrein en een hele andere pony.. Probeerde over het draad te gaan om te dekken en was compleet de weg kwijt. Mijn dochter kon er niet op zitten zonder dat hij begon te gillen en zich groot te maken, hebben we het over een A. Zodra ze been gaf was het een heel pakket ineens.. Ik heb de bloedtest niet laten doen, was duur zei de dierenarts en hij kon terug na een paar maanden hier, zonder verbetering, dus heb het zo gelaten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:57

TS: jij hebt de pony gekocht bij een professional, en deze koop valt dus inderdaad onder het consumentenrecht.

Het zijn van een klophengst wordt zover ik weet niet standaard onderzocht/ getest bij een aankoop keuring, dus ik denk dat je best sterk staat.

Verkoper heeft je gewoon het geld terug te geven. Lees je even in op internet rondom consumentenrecht aankoop paard / verborgen gebrek, bel de handelaar en spui daar je kennis. Met daarbij dan de opmerking dat wanneer de handelaar niet aan zijn verplichting gaat voldoen, jij er een zaak van zult maken.

Dikke kans dat handelaar dan toch bakzeil haalt. ( dan wel pas pony overhandigen als je het geld hebt he ,eerder niet.)

En verder:
Inderdaad sneu voor het dier...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:47

miesnaom schreef:
Nou ik vind dit triest en ronduit asociaal... je checkt toch of je dochter het echt leuk
Vind. Het is geen gebruiksvoorwerp. Ja na 3 maanden vind ze het niet meer leuk. Misschien had er dan eerst even goed onderzoek moeten worden gedaan of ze het überhaupt wel leuk vind of gewoon lekker 1x pw op de manege moest blijven hobbelen. Heel sneu voor dit paard.
Je heb je keuze al gemaakt betreft het ophalen/ wegbrengen. Dus begrijp je topic ook niet....

Dit.... koop aub geen pony meer, het is geen brommer. Dochter vindt "pony niet leuk meer na 3 maanden". Na 3 maanden is zo'n dier nog niet eens gesetteld.
Je moet kinderen ook leren dat ze geduld hebben, een band opbouwen.
Koop maar een iPad ofzo.... lijkt me verstandiger. Zak chips erbij, komt helemaal goed!

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:19

Het lijkt me niet nodig om iemand zo totaal respectloos af te branden. Ik heb via pb voorgesteld dat ik de pony evt een plekje zou kunnen bieden. Nu is het aan de ts de keuze wat ze daarmee wil. En die zullen wij gewoon moeten respecteren.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:30

Ninx schreef:
miesnaom schreef:

Dit.... koop aub geen pony meer, het is geen brommer. Dochter vindt "pony niet leuk meer na 3 maanden". Na 3 maanden is zo'n dier nog niet eens gesetteld.
Je moet kinderen ook leren dat ze geduld hebben, een band opbouwen.
Koop maar een iPad ofzo.... lijkt me verstandiger. Zak chips erbij, komt helemaal goed!

Vind dit wel kort door de bocht, want stel dat de pony wel hengstenmanieren of dergelijke had tijdens het rijden, poetsen, verzorgen bij het jonge kind, wat TS zelf op dat moment niet zo door had?
Een pony kan bij een volwassen iemand die weet waar hij mee bezig is heel braaf zijn, maar tegen een jonger kind wat niet de overhand heeft kan deze zelfde pony dominant en vervelend zijn, en ja dan is de lol voor zo'n jong kind er snel van af.
Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk het geval is geweest, maar zou zomaar kunnen......

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:30

Pepper3 schreef:
Het lijkt me niet nodig om iemand zo totaal respectloos af te branden. Ik heb via pb voorgesteld dat ik de pony evt een plekje zou kunnen bieden. Nu is het aan de ts de keuze wat ze daarmee wil. En die zullen wij gewoon moeten respecteren.

Wat lief..en wat zijn jouw plannen dan? Gewoon lekker rijden?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:35

@cinnepin, de bedoeling is er inderdaad om gewoon lekker te rijden. Ik ben zelf 1,49 :') en mijn dochter zit sinds kort op les. Dus als die genoeg ervaring opgedaan heeft op de manege zal ze zo nu en dan ook erop gaan. Hebben momenteel nog een a pony merrie maar die is nog onbeleerd en drachtig. Daar gaan we naar haar dracht mee aan de slag, zodat mijn dochter en ik straks samen kunnen rijden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:37

Eigenlijk ben ik heel jaloers hoor Pepper3! Mijn dochters hebben zulke leuke pony's, had daar wel graag op gepast :o

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:37

Oh klinkt ideaal!! Hoop dat jullie tot een compromis kunnen komen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:40

Ts, ik hoop dat je de pony goed terecht laat komen, zou in het vervolg wel de grillen van je dochter een halt toeroepen. Hard misschien maar idd een pony,hond of welk dier dan ook is geen wegwerpding. En als ouders heb je verantwoording wanneer je een dier aanschaft. Ik snap je wel maar vind het jammer dat je dochter er mee weg komt, natuurlijk kun je ze niet dwingen maar wanneer ze in vervolg om een dier vraagt maar even pas op de plaats en wat langer afhouden.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:40

Haha ja het is ook wel heel bijzonder inderdaad zo samen met je dochter op dezelfde maat pony _O- :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:41

Pepper3 schreef:
@cinnepin, de bedoeling is er inderdaad om gewoon lekker te rijden. Ik ben zelf 1,49 :') en mijn dochter zit sinds kort op les. Dus als die genoeg ervaring opgedaan heeft op de manege zal ze zo nu en dan ook erop gaan. Hebben momenteel nog een a pony merrie maar die is nog onbeleerd en drachtig. Daar gaan we naar haar dracht mee aan de slag, zodat mijn dochter en ik straks samen kunnen rijden.

Mocht dit doorgaan houd dan wel voor ogen dat klophengsten, hoe klein ook echt link kunnen zijn. Heb er ooit mee te maken gehad en dat was niet echt prettig.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:48

Ik snap je bezorgdheid bigone en dat is inderdaad heel terecht. Mocht het zover komen dan wordt daar heel goed mee opgepast. Ik heb overigens wel ervaring met hengsten alleen niet met klophengsten.