Paard verplaatsen wat NIET trailermak is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:33

Dees schreef:
Juist als je "bijzonder" gaat doen omdat het dier niet trailermak is, maak je hem juist helemaal niet trailermak. Door gewoon te doen vertel je met je lichaamstaal aan het dier dat het voor hem ook gewoon is.

Dat dus!
Gewoon doen
En als je zelf denkt dat je spanning mee brengt het een ander laten doen

Mijn paard was 3 dat ik haar kocht
Zeker niet trailer mak
Is bij het ophalen de trailer in getilt
Thuis na een maand of 3 zou ze voor het eerst mee naar het bos
We gingen met 3 paarden
2 moeilijk te laden oudere paarden in een tweepaards trailer
Die van mij in een anderhalf paards
Ze gingen met de tweepaards trailer vlakbij stal staan om te laden
Ik op het parkeer terrein
Heb gezegd als die van jullie er in staan moeten jullie maar even komen helpen
Maar liep op de trailer af zoals ik mijn pony ook deed laden
Touwtje over de hals en ze liep er zo in
Dus ik heb alles dicht gedaan en we zijn naar het bos gegaan

Anoniem

Re: Paard verplaatsen wat NIET trailermak is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:42

Zet je alsjeblieft wel de voorstang weer terug na het inladen? :D die van mij laadde ook fijn zonder voorstang. Als ze eenmaal stond drukte ik die er weer in. Hij heeft een functie!

Touwen zou ik aan beide kanten vastzetten en een lekker gevuld hooinet erin hangen! Meteen gaan rijden als hij staat, stilstaan vinden ze vaak erg naar.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:43

Gewoon niet mauwen en hup de trailer op en (niet te veel :+ ) gas erop.

Ik heb overigens de mogelijkheid om de stang extra laag op te hangen, voor kleinere pony's en hele jonge paarden. Voor een D-pony is het al te hoog.

Anouk0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 14:57

Oké... ik laat de voorstang er in zitten! En maak een touw eronder vast. Hang een hooinet voor hem dat ie kan knabbelen en zodra hij er instaat alles dicht en vastmaken en gelijk gaan rijden! Thanks iedereen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:34

Hooinet wel zo vastmaken dat hij stabiel hangt en niet als boksbal gaat stuiteren.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:37

Als je de achterstang op de kleinste stand vast maakt, kan hij ook minder makkelijk over de voorstang omdat hij daartussen staat "vastgeklemd" en geen ruimte heeft om zijn benen er overheen te krijgen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:46

Laat hem door een no-nonsens iemand op de trailer zetten. Jij ziet veel teveel beren op de weg en dat gaat geheid fout met laden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:46

Anne_GTI schreef:
Laat hem door een no-nonsens iemand op de trailer zetten. Jij ziet veel teveel beren op de weg en dat gaat geheid fout met laden.

Dit dus. Het paard heeft een slechte ervaring en TS weet niet hoe het moet.
Laten laden door iemand die het veel doet.
Twijfel en teveel nadenken zijn volgens mij de meest voorkomende redenen dat trailerladen niet lukt.
Daarna wel zelf gaan oefenen :+ ...

Snuitje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:52

Anne_GTI schreef:

Dit inderdaad.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:28

Hier mijn ervaring als "lotgenoot".
Paard als 2-jarige tinkerruin door de fokker bij onze stal afgeleverd.
Was toen uiteraard niet trailermak, alleen was hij echt flink over de rooie omdat hij in die trailer stond, hij kwam met koel weer echt zeiknat uit de trailer, gewoon omdat ie zich zo druk gemaakt had.
(Hooinet niet aangeroerd, meneer was gewoon boos...)

Anderhalf jaar later verhuisden we vrij plotseling van stal.
Geen eigen trailer, laat staan een trekhaak, dus nooit de gelegenheid gehad om paard aan trailer te laten wennen.
Verhuizing van ruim 10 ki,ometer, niet ver, maar toch.
Uitgevoerd door mensen met ruime ervaring, ook met jonge paarden.

Laden was het probleem niet, nou ja, behalve dan dat hij zich, net voordat hij vastgezet kon worden, zich abrupt omdraaide in die anderhalfpaardstrailer. Stang zat er al op en klep was al dicht, maar wel even een flink stressmoment voor de betrokkenen omdat hij over de klep zou kunnen komen.
Dat is gelukkig niet gebeurd, paard weer uitgeladen en opnieuw opgeladen, liep zo de trailer op en dit keer wel gelijk goed vast. We gingen er van uit dat hij zich nog steeds zou misdragen op de trailer (iets van: ken het karakter van je paard :+ ) daarom afgesproken dat wij er met onze auto achteraan zouden rijden, zodat we alarm konden slaan als er iets verkeerd zou gaan onderweg.
Goede beslissing, want het ging mis. Zolang het maar hobbelde onderweg, had meneer het druk genoeg met blijven staan in die trailer, maar stil staan voor een verkeerslicht was al genoeg om te gaan kwallen op de trailer. En toen de autosnelweg, oeps.
Mooi effen wegdek, één constant tempo, en een paard wat gaat staan klieren omdat ie niks te doen heeft.
(Hooinet weer niet aangeroerd, en dat voor een tinker).
Gevolg: meneer kreeg het voor elkaar (ondanks kort genoeg vastgezet) om te stijgeren in de trialer en kwam met een been over de voorstang (is ook een heel flexibele en lenige tinker). Omdat ik dat zag gebeuren doordat ik er achter reed, kon ik met seinen en alarmlichten de trailerchauffeur waarschuwen. Noodgedwongen dus moeten stoppen op de vluchtstrook, waar de trailerchauffeur paard uit zijn benarde positie kon halen door de voorstang los te halen. (Paard stond met dat ene been over de stang echt heel duf te kijken van: oeps foutje). Daarna voorstang weer teruggeplaatst, weg vervolgd, maar wel bij de eerste gelegenheid een afslag van de snelweg genomen, en daarna maar verder binnendoor gereden.
Over van die hobbelweggetjes, want daar had paard het dus maar wat druk mee om netjes zijn evenwicht te moeten bewaren in die trailer. Daardoor geen tijd meer om te klieren.
Uitladen verder geen probleem,eind goed, al goed.
Cursus trailerladen (of in elk geval trailerbraaf maken) staat op mijn verlanglijstje, gaat in de toekomst echt wel gebeuren.

Wat ik als tips wil geven, door bovenstaande ervaring met een niet trailerbraaf paard:
- iemand die dus achter de trailer aanrijdt, voor het signaleren van noodsituaties (tenzij je een camera aan boord hebt, maar dan nog kunnen extra handen erg handig zijn) (en zeker niet alleen in je uppie met paard en trailer op pad, minstens een bijrijder in je auto dan mee)
- als het paard lastig laadt, lijkt me een 2-paards trailer handiger (kan die niet in omdraaien, als de middenstang er natuurlijk wel in zit) (maar misschien hebben trailerkundigen daar een andere mening over?)
- als je paard juist onrustig wordt zodra er geen of weinig beweging in de trailer zit: vermijdt dan autosnelwegen en neem de binnenwegen; hobbeltjes, bochten, paard heeft dan wat te doen, namelijk hij moet in evenwicht blijven (hooinetten kunnen helpen, maar niet elk paard laat zich "omkopen")
- zoek in dat laatste geval dan wel een route met zo min mogelijk stoplichten, een route waarvan je weet dat je gewoon kunt blijven rijden

Verder heb ik zelf totaal geen trailer ervaring, dus misschien hebben de wel ervaren trailermensen betere of totaal andere ideëen. Dit is alleen mijn eigen ervaring van het verplaatsen van een paard dat niet braaf is in een trailer.
En ja, ik had het ook veel fijner gevonden als we die verplaatsing met een goed braaf trailergetraind paard hadden kunnen maken. Helaas was dat in ons geval ook niet mogelijk.
TS, ik wens je veel succes en een veilige reis met de verplaatsing van je paardje.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:46

Niet te moeilijk denken en de situatie niet gevaarlijker maken dan nodig door zelf dingen te gaan fabriceren (een touw onder de voorstang?!) of weglaten.
Zo'n paardje til je er ook nog wel op mocht hij niet vrijwillig de trailer op gaan.
Heb je wel 2 sterke mensen nodig die niet bang zijn.
Handen kruisen, in elkaar slaan en zo onder de kont. Hopla!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:10

Je paardje staat in een opfok? Vraag aan die mensen om te laden, ze hebben mag ik aannemen ervaring met jong spul.
Paardje aan 2 kanten vastzetten, kijk even bij een koeienboer of ze een oude koeienband hebben hang een wartel aan de band. Band niet te los om de nek, touw met paniekhaak aan de wartel en vastbinden aan de stang. Op deze manier kunnen ze bijna niet over of onder de stang doorkomen.
De tip is eigenlijk al gegeven, gewoon laden en rijden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:39

BarbaLala schreef:
een touw onder de voorstang?!

Wat is er mis met een touw onder de voorstang?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:52

ponyparadijs schreef:
BarbaLala schreef:
een touw onder de voorstang?!

Wat is er mis met een touw onder de voorstang?

Wat niet kan je beter zeggen :')

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:23

Als je dan gewoon verteld wat je dwars zit hebben we er misschien nog wat aan.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:24

Het antwoord staat al in mijn reactie, even beter lezen :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:26

Daar staat helemaal geen antwoord ;) Ja, dat dingen zelf fabriceren gevaarlijk is.
Wat is er gevaarlijk aan een touw onder de stang door vast maken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:32

Anne_GTI schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Echt dit dus!
Ik lees zoveel gespook en angst... Man man man...
Volgens mij sta jij al te trillen als een rietje nog voor je je paard uit de stal haalt, TS. Is niet goed... :n

Paard op de trailer en gáán... Maak het niet zo moeilijk!
Paard dat over de stang gaat is het eind van de wereld niet. Stangen kan je van buitenaf los maken. Daar is echt wel over nagedacht. Je paard hoeft echt niet uit de trailer geknipt te worden als zoiets gebeurd.
Zelf al een paar keer meegemaakt dat het gebeurde. Een draak op de lange trailer ritten presteerde het op de snelweg. Nouja, dan ga je op de vluchtstrook staan, maakt paard los en stang weer vast en rijdt weer verder :+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:37

Gewoon het touw onder de stang door en dan vast aan de ring. Vrij kort vast zetten. Liefst aan 2 kanten. Idd stangen er gewoon in en je paard meteen duidelijk maken dat er niet achteruit gelopen wordt als er iemand achter staat en vooruit de enige move is. Vooruit wachten er brokjes in de trailer. Maar ga dit niet zelf doen, dit moet iemand doen die niet eerst Bokt nog moet doorlezen voordat het paard in de trailer kan maar iemand die
" paard in de trailer zetten reflexen " bezit.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:44

Noodgedwongen dus moeten stoppen op de vluchtstrook, waar de trailerchauffeur paard uit zijn benarde positie kon halen door de voorstang los te halen

waarom stoppen op de vluchtstrook ??? wat er gebeurt gebeurt er maar stoppen langs of op snelweg doe ik nooit :+

en voor ts peerd erin en rijden, komt vast goed

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:46

Strak vast zetten is echt niet goed. Kunnen ze voor geen meter hun evenwicht zoeken. Gewoon niet zo moeilijk doen en hop gaan. Mijn jonge paard moest zo uit de opfok 200km op de trailer. Op een gegeven moment stopte hij wel met stuiteren hoor. Niet zo moeilijk doen allemaal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:46

sassefras schreef:
Noodgedwongen dus moeten stoppen op de vluchtstrook, waar de trailerchauffeur paard uit zijn benarde positie kon halen door de voorstang los te halen

waarom stoppen op de vluchtstrook ??? wat er gebeurt gebeurt er maar stoppen langs of op snelweg doe ik nooit :+

en voor ts peerd erin en rijden, komt vast goed

Je paard lekker laten zitten in een benarde positie met weet ik veel wat voor gevolgen van dien? Lekkere eigenaar ben je dan :+
Zo eng is de snelweg echt niet en de vluchtstrook is ruim genoeg. Paard hoeft niet uit de trailer ofzo :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:49

Nies_ schreef:
Strak vast zetten is echt niet goed. Kunnen ze voor geen meter hun evenwicht zoeken. Gewoon niet zo moeilijk doen en hop gaan. Mijn jonge paard moest zo uit de opfok 200km op de trailer. Op een gegeven moment stopte hij wel met stuiteren hoor. Niet zo moeilijk doen allemaal.

Veulens (afgespeend) en jonge paarden zet ik wel degelijk kort vast. Weliswaar in een tweepaards, dus hebben misschien wat meer steun dan in een 1,5 paards. Maar in het begin moeten ze maar even leren.

Mijn 'eigen' zet ik inderdaad lang vast, hij is gewend aan trailerritten en gaat moeilijker laden als hij te kort vast staat. Heeft inderdaad moeite met balans in bochten als hij te kort vast staat. Staat hij gewoon lekker lang vast is er niets aan de hand :)
Lang leve de camera's aan boord!!! *\o/* Zeker als je een hele flinke auto voor de trailer hebt, je voelt echt helemaal niets! Terwijl je bij de gewone gezinsauto's (een station van 1500 kg bijvoorbeeld) echt elk stapje voelt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:52

Tussen heel kort en lang zit natuurlijk wel een verschil. Als je ze aan twee kanten vast zet kan het prima strak genoeg, maar niet te strak. Iemand adviseren om ze "goed strak" vast te zetten vind ik niet heel wijs.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:53

Nies_ schreef:
Tussen heel kort en lang zit natuurlijk wel een verschil. Als je ze aan twee kanten vast zet kan het prima strak genoeg, maar niet te strak. Iemand adviseren om ze "goed strak" vast te zetten vind ik niet heel wijs.

True story :D