verzekering losgebroken paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:28

beatje schreef:
Duhelo schreef:
Ik neem aan dat mijn verzekeraar het ook wel weet en liever niet zou betalen :+. Ik heb het onlangs nog nagevraagd. Sowieso is al dat verzekeringsgedoe moeilijk en merk ik dat de ene verzekeraar iets anders zegt tov een andere verzekeraar. Ik ga er inderdaad van uit dat als mijn paard schade toebrengt aan derden dat het altijd voor mijn rekening (verzekering) is, ongeacht de omringende situatie, want uiteindelijk is dat toch alleen maar woord tegen woord.

Als pensionhouder ben je verantwoordelijk voor een deugdelijke omheining.Als paarden er door heen gaan of in ons geval een boom op de omheining en de paarden gaan daardoor lopen,zijn de kosten voor de gene waarvan het pension is.

Verplaats ik (pensionhouder) het paard vd wei naar de stal hij trekt zich los en rent daardoor de weg op dan zijn het gedragingen eigen aan het paard en moet de eigenaar betalen.
Zo werkt het bij onze verzekering in ieder geval.

Ook niet helemaal waar, is de omheining al in slechte staat en jij gaat ermee accoord dat je paard er achter staat ben je zelf verantwoordelijk, want het heeft jouw toestemming dat het dier daar staat

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:38

knollentuin schreef:
Ook niet helemaal waar, is de omheining al in slechte staat en jij gaat ermee accoord dat je paard er achter staat ben je zelf verantwoordelijk, want het heeft jouw toestemming dat het dier daar staat

Conclusie TS heeft niks aan het Topic want iedere verzekeraar werkt blijkbaar anders.
De verzekering die je als stalhouder betaalt is anders als die van eigenaar van het paard het verbaast me dat iedereen plots weet hoe die in een steekt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 17:57

Roodvos schreef:
Mijn verzekeraar heeft me dat desgevraagd ooit als volgt uitgelegd: het hangt er vanaf of het uitbreken voortkomt uit de eigen energie van het paard of dat het een gevolg is van het handelen van een persoon (niet de eigenaar) die met het paard bezig is.

Dus bijvoorbeeld:
1) Paard schrok van een opvliegende vogel, gaat aan de haal, breekt uit en komt op de weg. Komt voort uit eigen energie van het dier => eigenaar is aansprakelijk.
2) Paard laat zich slecht vangen, pensionhouder gaat er wild roepend en rennend achteraan waardoor het paard in paniek uitbreekt en op de weg komt. Komt voort uit actie van de pensionhouder => pensionhouder is aansprakelijk.

Kijk dit maakt mij veel duidelijk.

Oke zal het hele verhaal even vertellen

Mijn paard staat bij een vriendin
Overdag op het land
Vriendin wil het paard en de andere paarden binnen halen
Ze stonden met zijn vieren
vriendin gaat het land in
Sluit het land weer af
En op het moment dat ze naar de paarden loopt om aan te klikken vliegen er 2 zwanen op achter de paarden
Die van mij (leidende merrie) schrikt daar zo erg van dat ze op hol slaat
Het is het paard er niet naar zomaar te schrikken en op hol te slaan
Maar ze gaat wel door het op hol slaan dwars door het draad en neemt de rest van de kudde mee
Vervolgens rent ze dus de dijk op
(geen hek aan de weg vanwege een boerenerf waar een hek niet heel handig is met al het verkeer wat van en op het erf komt)
Nu 3 km loopt ze tegen een auto op
Zij is de enige met letsel
Ik heb als eigenaar gewoon mijn verantwoording genomen en alles gemeld aan de verzekering
Netjes bij de automobilist langs geweest die gelukkig niets mankeerde behalve veel schade aan de auto

Ik dacht dus alles netjes te hebben geregeld
Echter komt de verzekering nu met een aanvullende vragenlijst
Waarbij ik een ondertoon lees dat ze het op de vriendin willen afschuiven
En ik vroeg mij dus gewoon af of dat nou zomaar kan

knollentuin

Re: verzekering losgebroken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:56

Nee, het lijkt mij dat dit volledig buiten haar schuld om gebeurd is.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:08

knollentuin schreef:
Nee, het lijkt mij dat dit volledig buiten haar schuld om gebeurd is.

Eens, want je paard is door een dichte omheining gegaan en het maakt dus volgens mij weinig uit of zij erbij was of niet.

Ik heb laatst schade gereden aan een auto met mijn fiets, volledig mijn schuld. Kreeg ook een aanvullende vragenlijst of de andere partij dit wellicht had kunnen voorkomen. Daar gewoon “nee” op geantwoord en uiteindelijk is er zonder problemen uitgekeerd. Dus ik zou de vragenlijst naar eer en geweten invullen en dan kijken wat eruit komt :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:14

Misschien toch nog eens de link lezen die ik geplaatst heb? Daar staat gewoon in hoe het is.
En verzekeraars passen de wet gewoon toe, dus doen in theorie allemaal hetzelfde. Dat in de prakrijk medewerkers van verzekeraars ook niet altijd goed weten hoe het zit zorgt ervoor dat er nogal eens foutief gehandeld wordt.