Jong paard wil met geen mogelijkheid bit in.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:29

Leg het bit eens een paar dagen in de voerbak, dan kan hij het aflikken, voelen, er met zijn lippen overheen gaan etc en dan haal je in ieder geval de druk weg van alleen het bit aanbieden als hij het in moet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:39

Orchidee14 schreef:
Nee, op den duur kan ik niet eens meer in de buurt van zijn mond komen. Ik stop er dan mee waardoor hij wint natuurlijk maar het laatste wat ik wil is dat hij kopschuw wordt.

En daar zit m ook de crux denk ik. Hij had mogelijk een eerste slechte ervaring (door wolfskiesjes).
Reden waarom bij mij een paard eerst naar de tandarts gaat voordat er uberhaupt een bit in gehangen wordt.
Vervolgens heb je niet doorgezet, waardoor het probleem steeds erger wordt.
Sommigen vinden het niet leuk, zeker die met een "kop erop" en dan moet je goed kunnen vasthouden. (Ik heb eerder zo'n lastige gezien)
Uiteindelijk accepteert hij het wel en is er niets meer aan de hand.
Eventueel hulp zoeken met iemand met meer ervaring hiermee.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:43

Babootje schreef:
Orchidee14 schreef:
Nee, op den duur kan ik niet eens meer in de buurt van zijn mond komen. Ik stop er dan mee waardoor hij wint natuurlijk maar het laatste wat ik wil is dat hij kopschuw wordt.

En daar zit m ook de crux denk ik. Hij had mogelijk een eerste slechte ervaring (door wolfskiesjes).
Reden waarom bij mij een paard eerst naar de tandarts gaat voordat er uberhaupt een bit in gehangen wordt.
Sommigen vinden het niet leuk, zeker die met een "kop erop" en dan moet je goed kunnen vasthouden. (Ik heb eerder zo'n lastige gezien)

Precies, ik denk dat het hem ook echt hierin zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:03

Babootje schreef:
Orchidee14 schreef:

Ik weet niet waar jij uit opmaakt dat hij een slechte ervaring heeft gehad? Hij is namelijk eerst bij de tandarts geweest voordat ik het bit er in gedaan heb. En iemand erbij halen met meer ervaring? Dit is niet mijn eerste jonge paard. Bovendien heb ik wel degelijk door gezet want hij geeft uiteindelijk wel op. Ik wil er alleen niet elke keer een strijd van moeten maken.

callippo
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Jong paard wil met geen mogelijkheid bit in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:25

Parelli heeft een goede simulatie-oefening voor het bit, namelijk met de savvy string. En er is echt een hele lijst aan friendly-oefeningen te bedenken die je kunnen helpen hiermee. Als je lid bent van Parelli online kun je daar de filmpjes vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:27

Spoiler:
callippo schreef:
Parelli heeft een goede simulatie-oefening voor het bit, namelijk met de savvy string. En er is echt een hele lijst aan friendly-oefeningen te bedenken die je kunnen helpen hiermee. Als je lid bent van Parelli online kun je daar de filmpjes vinden.

Dank je wel Callippo. Ik ga eens kijken.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:30

Ik zou eerst eens "droog" oefenen. Ga eerst dezelfde handelingen doen met je hoofdstel zonder bit eraan. dus ook je duim/vinger in de mondhoek alsof er een bit in gaat. Doet je paard een beweging met zijn mond(waarop je gewoonlijk het bit verder in de mond kan brengen) dan gelijk belonen. Zo kan hij/zij vertrouwd raken met de handelingen zelf.. Misschien moet er meer vertrouwen komen in het feit dat jij af en toe vraagt zijn mond te openen.
Laat de handelingen normaal worden :-) Paarden zijn routine dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:36

wessjuhh schreef:
Ik zou eerst eens "droog" oefenen. Ga eerst dezelfde handelingen doen met je hoofdstel zonder bit eraan. dus ook je duim/vinger in de mondhoek alsof er een bit in gaat. Doet je paard een beweging met zijn mond(waarop je gewoonlijk het bit verder in de mond kan brengen) dan gelijk belonen. Zo kan hij/zij vertrouwd raken met de handelingen zelf.. Misschien moet er meer vertrouwen komen in het feit dat jij af en toe vraagt zijn mond te openen.
Laat de handelingen normaal worden :-) Paarden zijn routine dieren.

Dank je wel. Dat vertrouwen is er op zich wel. Een wormenkuur bv is ook geen enkel probleem. Dat droog oefenen heb ik regelmatig gedaan. Hij krijgt het hoofdstel aan zonder bit, of een kaptoom of een touwhalster. Dat gefriemel aan zijn hoofd vindt hij allemaal prima.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:40

Ik zou zowiezo wachten met een bit tot het paard uitgewisseld is en tot die tijd alles Bitloos doen..En daarbij je paard geeft heel duidelijk aan dat hij nu geen bit in zijn mond wil,waarom moeten paarden toch altijd precies doen wat wij mensen willen?Als je naar ze luistert kan dat ook enorme voordelen hebben he :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:08

Excuus, maar jouw eigen OP lees ik zo dat je bij je paard de eerste keer zonder problemen het bit in kon doen en daarna niet meer en dat je daarna de tandarts erbij had gehad en er wolfskiesjes zijn getrokken.

Orchidee14 schreef:
De 1e keer ging dit zonder problemen maar nu wil hij het met geen mogelijkheid meer aannemen. Ik hen echt alles al geprobeerd. Eerst de tandarts erbij gehad, daarna genoeg rust om alles te laten genezen (wolfskiesjes getrokken). Tandarts was overigens geen enkel probleem. Appelbitje gekocht. Etc.

Maar of dat nu wel zo is of niet doet dat er niet zoveel toe. Je paard heeft een vervelende associatie met het bit, mogelijk ook wel door de tandartsbehandeling.

En vervolgens is deze uitspraak...

Orchidee14 schreef:
Bovendien heb ik wel degelijk door gezet want hij geeft uiteindelijk wel op. Ik wil er alleen niet elke keer een strijd van moeten maken.

Weer helemaal in tegenspraak met deze...

Orchidee14 schreef:

Zet je nu wel door, of geef je nu op? Want dat is natuurlijk wel cruciaal.

En sorry, ook al is het niet jouw eerste jonge paard; je komt op mij niet over als iemand met veel ervaring...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:18

Lukt het wel met iets anders?
Stom gezegd (lijkt op die hap-oefening); een touwtje, stukje leer /teugel, of zweepje. Soms is het net die associatie.

Wat ook weleens gedaan wordt, bit in en direct belonen met iets lekkers/iets leuks gaan doen (met bit in). Eten met bit in; het avondeten pas geven als het bit erin hangt. Niet mijn voorkeursmethode, maar hé, misschien kun je er wat mee.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:20

pleiada schreef:
Ik zou zowiezo wachten met een bit tot het paard uitgewisseld is en tot die tijd alles Bitloos doen..En daarbij je paard geeft heel duidelijk aan dat hij nu geen bit in zijn mond wil,waarom moeten paarden toch altijd precies doen wat wij mensen willen?Als je naar ze luistert kan dat ook enorme voordelen hebben he :)

Hoe vaak moet TS zeggen dat ze niet bitloos gaat proberen?

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:23

Honing op het bit. Hij gaat het bit dan lekker vinden. Al mijn jonge paarden vinden het geweldig en happen het bit zo naar binnen. Tip voor jezelf pak een knijpfles dan zit je niet helemaal onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:25

Ik had inderdaad iets duidelijker moeten zijn in de openingspost. Ik heb eerst de tandarts erbij gehad en toen pas het bit er in. Dit ging zonder problemen todat ik een appelbit probeerde. Hij heeft dus echt geen nare ervaring opgelopen, ook niet bij de tandarts. Ook daar was hij ontzettend braaf en de kiesjes zijn onder verdoving getrokken. Ik heb wel een paar keer door gezet en uiteindelijk geeft hij dan wel toe maar dat is niet de manier waarop ik het hem wil aanleren. Hij moet het bit als iets normaals gaan zien en niet iets wat met een hoop stress in zijn mond gepropt wordt. Daarom doe ik dat nu ook niet meer. Dit is overigens maar 2x gebeurt. Heeft hij het bit in dan is er niets aan de hand. Staat hij gewoon rustig te eten. Er zullen vast mensen zijn die vinden dat ik door moet zetten en dat bit er in moet proppen maar dat is niet de manier waarop ik met mijn paard wil omgaan. Ik denk echt dat het door de wisseling van het type bit gaat. Had daar zo snel niet aan gedacht totdat iemand hier mij daar attent op maakte. Gelukkig zijn er ook nog mensen op bokt die meedenken ipv te oordelen of hun mening door drukken. Dit laatste is overigens niet van toepassing op jou, voordat we daar weer misverstanden over krijgen. Maar het is toch te gek voor woorden dat mensen je zelfs via pb benaderen om hun mening door te drukken. Je zou bijna geen vraag meer durven te stellen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:26

callychanel schreef:
Honing op het bit. Hij gaat het bit dan lekker vinden. Al mijn jonge paarden vinden het geweldig en happen het bit zo naar binnen. Tip voor jezelf pak een knijpfles dan zit je niet helemaal onder.

Ik had er appelstroop op. Likt hij er heerlijk van af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:26

Polly schreef:
pleiada schreef:

Hoe vaak moet TS zeggen dat ze niet bitloos gaat proberen?

Dit dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:29

khirshanta schreef:
Lukt het wel met iets anders?
Stom gezegd (lijkt op die hap-oefening); een touwtje, stukje leer /teugel, of zweepje. Soms is het net die associatie.

Wat ook weleens gedaan wordt, bit in en direct belonen met iets lekkers/iets leuks gaan doen (met bit in). Eten met bit in; het avondeten pas geven als het bit erin hangt. Niet mijn voorkeursmethode, maar hé, misschien kun je er wat mee.

De keren dat hij het bit in deed heeft hij steeds wat lekkers gekregen en is hij uitgebreid beloont. Het hapspelletje ga ik eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:31

Enne Babootje, ik ben 52, zit vanaf mijn 12e in de paarden dus je hebt helemaal gelijk. Ik ben totaal onervaren. In tegenstelling tot een heleboel anderen hier denk ik niet dat ik alle wijsheid in pacht heb en vind ik dat je nooit te oud bent om te leren. Ik durf er tenminste voor uit te komen dat iets niet lukt, ondanks mijn leeftijd en ervaring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:35

Orchidee14 schreef:
Enne Babootje, ik ben 52, zit vanaf mijn 12e in de paarden dus je hebt helemaal gelijk. Ik ben totaal onervaren.

Jouw laatste post is een stuk duidelijker dus ik heb niks gezegd :D :D

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:40

Hier een jonkie dat nogal flauw doet op het bit in doen, eenmaal in is ze helemaal ontspannen maar bij het in doen wil ze een beetje profiteren van mijn gebrek aan lengte. Zodra ze merkt dat het bit komt wil ze haar hoofd hoog doen en tegelijk gaat ze naar achteren waardoor je, als je maar 1.50m bent, haar neus dus kwijt speelt want als ik vast houd tilt ze me letterlijk van de grond. :+). En als haar dat eenmaal gelukt is dan is dan is het best een klus om opnieuw in de buurt te komen. De enige oplossing hier lijkt toch echt te zijn van sneller te worden.. Teugel over het hoofd, bit klaar, vinger in de mond en bit er in en meteen door doen en hoofdstel over de oren alsof ze niet moeilijk doet. Maar dan moet je dus echt best snel zijn. het "gevecht" negeren en zodra ze het bit in de mond heeft uitgebreid belonen. Flink paard. :j Ik hoop daarmee op een punt te komen dat ze het gevecht laat voor wat het is. :') (of dusdanig snel en handig te worden dat ze de kans niet meer heeft. :') )
Het is wel een zeer frustrerend om op een moment te komen dat je verdorie geen bit meer "lijkt in te kunnen doen". :roll: Tenminste, ik vond dat een erg frustrerend moment... En nu probeer ik dus gewoon sneller te worden. (en ja ik weet heel goed dat "gewoon sneller worden" niet zo gewoon is. :x ).
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-01-18 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:48

Ayasha schreef:
Hier een jonkie dat nogal flauw doet op het bit in doen, eenmaal in is ze helemaal ontspannen maar bij het in doen wil ze een beetje profiteren van mijn gebrek aan lengte. Zodra ze merkt dat het bit komt wil ze haar hoofd hoog doen en tegelijk gaat ze naar achteren waardoor je, als je maar 1.50m bent, haar neus dus kwijt speelt want als ik vast houd tilt ze me letterlijk van de grond. :+). En als haar dat eenmaal gelukt is dan is dan is het best een klus om opnieuw in de buurt te komen. De enige oplossing hier lijkt toch echt te zijn van sneller te worden.. Teugel over het hoofd, bit klaar, vinger in de mond en bit er in en meteen door doen en hoofdstel over de oren alsof ze niet moeilijk doet. Maar dan moet je dus echt best snel zijn. het "gevecht" negeren en zodra ze het bit in de mond heeft uitgebreid belonen. Flink paard. :j Ik hoop daarmee op een punt te komen dat ze het gevecht laat voor wat het is. :') (of dusdanig snel en handig te worden dat ze de kans niet meer heeft. :') )

Ik heb inderdaad ook het probleem dat ik nogal klein van stuk ben en niet zo snel meer. Als ik hulp krijg van een stalgenoot gaat het ook een stuk makkelijker, maar dan nog geeft het een bepaalde stress. Het gaat tijd kosten maar uiteindelijk zal hij, net als mijn andere paard, keurig het hoofd omlaag doen als ik het hoofdstel om wil doen. Bij het halster doet hij dit overigens wel al.

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:50

Ik zelf heb hier nog nooit mee te maken gehad maar wel met andere dingetjes waar ik tegenaan liep. Daarin kreeg ik door dat als ik doorzet en ze uiteindelijk toegeeft, het de keren erop minder lang duurt voor ze toegeeft want immers daarna wordt ze beloont! Het hoeft echt niet ruig doorgedrukt oid te worden, blijven vragen tot je armen er bij wijze van spreken lam van worden. Lijkt mij dat ze het vanzelf toegeeft. Ze zal vast niet een week blijven staan daar :j

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:53

Hier hetzelfde. Halster steekt ze haar neus zelf in. Dus ze weet het heus wel. :) En in den beginne deed ze niet moeilijk met bit tot het haar één keer lukte en toen waren we vertrokken. Ik ben een stukje jonger dan u maar heb ook al mijn deel van moeilijke paarden gehad en ik ben normaal behoorlijk snel, maar zij is gewoon sneller... Ze staat nu bij mijn lesgever die jarenlang op een grote fokkerij gewerkt heeft en ik heb een paar keer gekeken hoe zij het doet maar zij is dus dusdanig snel dat ik haar letterlijk heb moeten vragen om het bij een ander paard trager voor te doen hoe ze het precies doet omdat ik het niet kon volgen op het tempo dat ze het bij mijn dame deed.. :') En dan doet de dame dus ook helemaal niet moeilijk... Dus ik heb nu de techniek gezien en nu is het oefenen op die techniek snel toepassen. := Bij mijn lesgever heeft ze die stress niet omdat het zo snel gaat dat ze letterlijk geen tijd heeft om die op te bouwen.. En dat is dus waar ik ook naar toe zal moeten en jij in dit geval ook vrees ik. :)
Bij sommige paarden moet je gewoon uitzonderlijk snel zijn.. Ongeacht hoeveel je er al op de teller hebt en dat je al sneller dan gemiddeld bent... Op een keer kom je eentje tegen waarbij het sneller moet..
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-01-18 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:54

Sxnnelenix schreef:
Ik zelf heb hier nog nooit mee te maken gehad maar wel met andere dingetjes waar ik tegenaan liep. Daarin kreeg ik door dat als ik doorzet en ze uiteindelijk toegeeft, het de keren erop minder lang duurt voor ze toegeeft want immers daarna wordt ze beloont! Het hoeft echt niet ruig doorgedrukt oid te worden, blijven vragen tot je armen er bij wijze van spreken lam van worden. Lijkt mij dat ze het vanzelf toegeeft. Ze zal vast niet een week blijven staan daar :j

Ze is een hij :). Maar bedankt voor je reactie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:56

Miss een paar jaar wachten ??
Neem aan dat je nog niet gaat rijden met een 3 jarige en daar zeker nog 1.5 jaar mee gaat wachten , waarom dan nu al een bit in?