Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Visitor schreef:Als het voorspelbaar wordt voor je paard dat je steeds verder van huis gaat kan dat ook averechts werken. (Dat is trouwens ook laatste redmiddel, wat ik van iemand, weet niet meer wie, begreep, regelmatig oefenen maar als het niet verbetert en het erop aankomt toch dan maar de tactiek van de overval. Al werkt dat ook maar één keer en kan ook gevaarlijk zijn.)
Dat doet mij aan iets denken...
Citaat:Ben helaas nooit zo ver gekomen dit plan helemaal uit te voeren. Heb toen wel een trailer gekocht om regelmatig te kunnen oefenen.
Het is een lastig probleem en mijn ervaring is dat niet veel trailertrainers bekend zijn met het verlatingsangstaspect.
), terwijl het trailerprobleem alleen ontstaat als ik er níet ben en we juist mijn afwezigheid moeten oefenen. Dat is qua trainingsaanpak flink omdenken,
vandaar dat ik dit ook niet zelf ga aanpakken maar er een professional bij wil. De kans dat ik als onervaren trailertrainer iets over het hoofd zie is gewoon te groot, en omdat hij al zo gestresst is wordt elke fout van mijn kant meteen enorm uitvergroot, plus als het fout gaat dan gaat het meteen extreem fout. Ik vind jezelf over het schot werpen in elk geval behoorlijk extreem, dus daar zit in mijn ogen geen enkele foutenmarge voor mij als onervaren trailertrainer bij.
xyzutu2 schreef:Snap ik, het topic is ook een beetje ontplof.
Als hij alleen op de betonnen poetsplaats staat (het hok ter grootte van een tweepaards trailer met dichte betonnen wanden) is hij nu na alle training gewoon braaf, daar valt eigenlijk niets meer over te zeggen dan dat hij daar tussen twee touwen staat en met een achterbeen op rust gewoon wat voor zich uit kijkt. Hij staat dus niet in de freeze-stand en kijkt ook niet zenuwachtig om zich heen. Hij staat gewoon te staan en als er wel iets gebeurt dan kijkt hij daar gewoon naar zonder uit de ruststand te komen.
Ik zou er eens een hartslagmeter aan kunnen hangen terwijl hij in dat hok staat, dat zou wel interessant zijn, zeker als die ook op afstand (met mij onzichtbaar voor het paard ) afgelezen zou kunnen worden want dat is waar het om gaat, maar hij lijkt qua lichaamstaal gewoon ontspannen/berustend.
Met een beetje geluk zijn paard en wagen dan nog heel. In het verleden is dat een aantal keer zeer goed verlopen, maar ook een aantal keer niet. Ik kan er niet de vinger opleggen wat nou precies de hele extreme reacties triggert. Ook met de cabincam reizen gevolgd, veelal staat hij echt wel kalm en braaf op de wagen. Ellende doet zich meestal in het begin voor, maar ik heb ook weleens gehad dat hij op driekwart van de reis de tent begon te verbouwen.
Voor mij was de 'oplossing', hoe zuur dat ook klinkt, me er eigenlijk bij neerleggen. Bovenstaande methode voor noodgevallen en verhuizingen, verder geen leuke uitjes meer. Ik heb hem één keer moeten verhuizen binnen een straal van 50km, dat heb ik maar gewoon onder het zadel gedaan, gaf minder gedoe. Ik doe geen shows meer met dit paard omdat het risico van vervoeren niet opweegt tussen ergens een lollige middag hebben. Mijn Luso is gelukkig superbraaf met vervoeren, dus daar doe ik de uitjes mee.
rider schreef:Ik heb niet het hele topic heel nauwkeurig doorgelezen, maar bekend probleem. Mijn Tinker heeft dit ook, volgens mij op precies dezelfde manier. Laden geen probleem, alles ontspannen, staat lekker te eten. Ik loop de trailer uit, meneer gaat in de stress, hinnikt een keer dwingend en als ik dan niet terug verschijn stampt hij de trailer aan gort. Letterlijk, overigens, hij heeft er al twee total loss geramd. De keren dat ik hem heb vervoerd met een vriendje ernaast ging het goed, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk ook eng vind aangezien ik weet wat hij doet als hij het niet meer gezellig vindt op de wagen. Hij komt trouwens over de schotten heen, en als er geen schot is gaat hij op de voorstang hangen.
Dit even ter illustratie, omdat ik hier en daar voorbij zag komen dat 'ze er vanzelf aanwennen'. Dat dacht ik ook altijd, tot mijn tinker. En als het dan mis gaat, gaat het ook snoeihard mis en dat levert echt gevaarlijke toestanden op.
Ik heb er verschillende trainers bij gehad en veel geld aan uitgegeven, alles zonder resultaat. Dit omdat ze hem veelal ook verkeerd lezen, hij toont namelijk rustig (is hij ook) tijdens het laadproces. Het probleem is echt daadwerkelijk het 'alleen' zijn, en dat overigens ook niet altijd. Ook geprobeert andere mensen te laten laden en zelf helemaal niet in de buurt te zijn. Dan werd hij of bij het laden zelf al dwars (op trailer heeft ie zich een keer achterwaarts onder de achterstang doorgeduwd) of direct na het afsluiten van de trailer.
Met verdovende middeleen heb ik zeer slechte ervaring. Ogenschijnlijk helpt dat even, totdat hij alsnog te hoog in de stress komt en dan heeft hij onder invloed al helemaal geen grenzen meer en flipt echt nog veel harder.
Wat tot nu toe het enige is dat bij mij helpt (en ik vervoer hem nu alleen als het niet anders kan): in de vrachtwagen met alle schotten eruit. Aan een lang touwtje want als hij gaat vechten trekt hij zijn halster toch wel kapot. Vantevoren even rijden/longeren zodat hij op zich een beetje moe is, dan een uurtje bij de vrachtwagen aan de slag. Wat kunstjes laten doen om hem af te leiden, hem volledig zen maken door hem een aantal keer voor de klep te laten knielen/liggen en ook in de vrachtwagen zelf een of twee keer vragen te liggen. Dan stapje voor stapje alles dicht doen, zelf nog een tijdje gezelschap houden. Een tweede persoon op een gegeven moment vragen om de motor te starten. Pas weggaan als hij 100% rustig is en dan zorgen voor afleiding in de wagen zelf. Die van mij reageert goed op eten, dus ik geef hooi met lekkers erin verstopt (wortels o.i.d zodat hij een beetje moet hengelen) en als ik iets heb om het aan op te hangen bv. zo'n speel LIK-it waar ze mee moeten frummelen om bij het eten te komen. Dan ga ik rustig de wagen uit, sluit de deur af, ren naar de bestuurderscabine en rij naar onze bestemming, waarbij ieder geluid wat ik uit de wagen hoor me ongeveer 10 jaar van m'n leven kost en dan kom ik stijf van de stress op plek van bestemming aan.Met een beetje geluk zijn paard en wagen dan nog heel. In het verleden is dat een aantal keer zeer goed verlopen, maar ook een aantal keer niet. Ik kan er niet de vinger opleggen wat nou precies de hele extreme reacties triggert. Ook met de cabincam reizen gevolgd, veelal staat hij echt wel kalm en braaf op de wagen. Ellende doet zich meestal in het begin voor, maar ik heb ook weleens gehad dat hij op driekwart van de reis de tent begon te verbouwen.
Lang verhaal geworden. Ik ben hier al tien jaar zoet mee en nog steeds geen oplossing gevonden. Dus mocht jij een oplossing vinden, dan hoor ik het graag.Voor mij was de 'oplossing', hoe zuur dat ook klinkt, me er eigenlijk bij neerleggen. Bovenstaande methode voor noodgevallen en verhuizingen, verder geen leuke uitjes meer. Ik heb hem één keer moeten verhuizen binnen een straal van 50km, dat heb ik maar gewoon onder het zadel gedaan, gaf minder gedoe. Ik doe geen shows meer met dit paard omdat het risico van vervoeren niet opweegt tussen ergens een lollige middag hebben. Mijn Luso is gelukkig superbraaf met vervoeren, dus daar doe ik de uitjes mee.
xyzutu2 schreef:Ik hou me voor nu maar gewoon vast aan alleen reizen als het echt niet anders kan en in die gevallen de paardentaxi's inschakelen die een pony meegeven, maar mocht ik toevallig zomaar over de briljantste oplossing aller tijden struikelen dan laat ik het je weten...
Hopelijk krijg je hem er ooit aan gewend.
Ikke schreef:Denk ik dan te simpel als ik zeg: bouw een hufterproof vrachtwagen, zorg dat er iemand bij hem kan zijn tijdens het rijden en zorg als extra nog voor een goede audio/video verbinding met je paard.
Dit is hoe ik nu vervoer voor noodgevallen (zonder iemand erbij in echter; zelfde verhaal als met een tweede pony, als hij alsnog ineens volledig flipt brengt hij niet alleen zichzelf maar ook iemand anders in gevaar), hufterproof door alle interieurzaken weg te halen die kapot kunnen. Punt is, als hij dan alsnog flipt en zichzelf tegen de muren aanwerpt ofzo, dat dit de stabiliteit van de wagen niet echt ten goede komt (zelfs met een vrachtwagen, 700 kilo verschuivende 'lading' voel je echt wel). Daarnaast komt hij tijdens zijn worstelingen meestal vroeg of laat wel een keer ten val. En voor noodgevallen, ja prima, maar voor de lol ga ik niet het risico lopen dat hij met vier gebroken benen van de wagen komt.
Krap zetten helpt ook niet, dan raast hij net zo lang tot hij ten val komt. Citaat:De vraag is dan alleen of je je die oplossing ook kunt veroorloven, in welke vorm dan ook.
Met al nog het risico dat hij gaat stieren tot hij onderuit gaat. Nee, bedankt.
ikke schreef:Denk ik dan te simpel als ik zeg: bouw een hufterproof vrachtwagen, zorg dat er iemand bij hem kan zijn tijdens het rijden en zorg als extra nog voor een goede audio/video verbinding met je paard. Er zijn genoeg opties om het verbod in de wet te omzeilen dat je tijdens de rit niet bij het paard mag zijn.
Gini schreef:De opties om dit probleem op te lossen zijn natuurlijk zeer beperkt tot onbestaande omdat je geen beschikking hebt over een trailer die je dagelijks kan gebruiken. Want ja, dit is een probleem dat ik op dagelijkse basis zou aanpakken.