10 jarige merrie met opvallende 'gebreken'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:37

janouk schreef:
Tipje, als morgen bloed geprikt wordt, laat ook bloed afnemen voor ppid (cushing) controle. Veel symptomen zouden passen in ppid beeld. Op dit moment is de controle in lab gratis, uitgezonderd veearts kosten.

Ja zou ik absoluut ook doen.
Zeker omdat het onderzoek naar ppid nu gratis is...
Ben benieuwd naar wat het nu is..
Wanneer komt de DA? Morgen?

geert1996

Re: 10 jarige merrie met opvallende 'gebreken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 09:58

Paard is regelmatig ontwormd. Zelfs deze week nog. DA komt morgen inderdaad.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:09

Zo mager vind ik dit paard niet. Ook niet dik, maar dat hoeft niet.
Hopelijk komt er morgen een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:33

Paard lijkt idd erg weinig buikvulling te hebben. Erg schraal kwa bespiering ook.
Geloof oprecht dat je het bij het juiste eind hebt TS en je paard zich echt niet lekker voelt.
Gelukkig grijp je in en handel je ernaar.

Ben zeer benieuwd wat er uit de onderzoeken komt.
Hou je ons op de hoogte?

geert1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 14:53

Het is even een kwestie van afwachten tot morgen. We hebben even een camera opgehongen. Hou jullie op de hoogte.

geert1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 20:31

Dierenarts vanmiddag zijn bezoek gedaan, Met een blik kon hij ook zeggen dat er toch iets niet pluis is.
Na zijn weten krijgt Cilanka genoeg ruw en krachtvoer. Hij heeft 2 buisjes bloed afgenomen en mest.
Dierenarts heeft haar tevens opgevoeld om te zien of er binnenin ook misschien wat mis is maar hier kon hij niks ontdekken. Voor een nooit opgevoeld paard bleef ze toch best lief :). Tot dat de dierenarts onderaan de buik kwam bij de nieren, toen gingen de oren toch plat in de nek en deed ze duidelijke uitdrukking naar pijn.
Ook heeft hij Cilanka nog even aan de longeerlijn gezien en zat er ook duidelijk geen puf energie in en loopt ze lang niet zoals het hoort. Het is even afwachten tot de bloeduitslag er is en dat moet maandag binnen komen.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:36

Fijn dat de DA geweest is!
Misschien dan toch de nieren als ze daar zo extreem op regeert.
Hopelijk heb je snel de uitslag binnen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:59

Ben benieuwd of er iets uitkomt maar ik vrees van niet. Ik herken wel een boel in dit verhaal. Uiteindelijk kwam ik bij rijstolie uit extra over het voer. 60 ml per dag. Er zit veel omega 3-6-9 in wat de opname door de darmen bevordert. Daarna vlogen de spieren erop en werd de bovenlijn gevuld. Alleen tijdens de verhaarperiode valt hij iets terug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:01

geert1996 schreef:
Dierenarts vanmiddag zijn bezoek gedaan, Met een blik kon hij ook zeggen dat er toch iets niet pluis is.
Na zijn weten krijgt Cilanka genoeg ruw en krachtvoer. Hij heeft 2 buisjes bloed afgenomen en mest.
Dierenarts heeft haar tevens opgevoeld om te zien of er binnenin ook misschien wat mis is maar hier kon hij niks ontdekken. Voor een nooit opgevoeld paard bleef ze toch best lief :). Tot dat de dierenarts onderaan de buik kwam bij de nieren, toen gingen de oren toch plat in de nek en deed ze duidelijke uitdrukking naar pijn.
Ook heeft hij Cilanka nog even aan de longeerlijn gezien en zat er ook duidelijk geen puf energie in en loopt ze lang niet zoals het hoort. Het is even afwachten tot de bloeduitslag er is en dat moet maandag binnen komen.

Onderaan de buik?? Enfin.

Is er ook een urinemonster mee met de veearts voor onderzoek?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:41

Kan een paard suiker hebben, diabetes bedoel ik.

En een oude rot in het vak zei ooit dat als de nieren van een paard niet goed werken dat je het stuk vacht voor de kroep dus bovenop de lendenen zeg maar niet stofvrij kunt krijgen. Dan blijft daar een grijzige waas. Geen idee of dat een bakerpraatje was of niet.

Maar als ze oren in de nek doet bij het buik aanraken, dan lijkt dat toch niet op de nieren. Die zitten zeg maar onder de rugwervels achter je zadel.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:33

Heb je al nieuws?

geert1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 22:13

Gisteravond 'maandagavond' hebben we Cilanka naar de kliniek in wolvega gebracht. Ze hebben hem vanmiddag nog onderzocht en mocht niks mis zijn en komt ze morgen weer thuis. We gaan haar lucerne voeren en hopen dat ze snel weer bij trekt en tevens komt zaterdag de fysio voor haar. We hopen dat ze snel weer de oude is.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:42

Lastig als je ziet dat je paard niet oké is, en dmv uitsluitsel moet zoeken..eerste wat ik dacht is maagzweer ( gisteren een lezing over gehad...schrok van de getallen die daar genoemd werden..) maar goed, onderzocht en dat is het gelukkig niet, maar wat dan wel...hoop dat jullie snel duidelijkheid krijgen. Succes hoor en beterschap.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:43

Rare vraag, hebben jullie ook ontwormt op longworm?
Dat is niet in de standaard wormonderzoek inbegrepen.

Mijn merrie was een tijdje terug ook absoluut niet fit, bloedonderzoek gedaan en een grote mestonderzoek met zoektocht naar longworm.
Rara, ze staat niet met ezels te samen.... Maar ze had longwormen.
Onze dierenarts zei dat egels en reeen ook de wormen verspreiden...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:25

Wel vreemd dat je zegt dat ze onderaan de buik reageerde en het dan over de nieren hebt ts, want de nieren zitten toch echt ergens anders.

Maar balen dat er nog geen uitsluitsel is... ik hoop voor je dat er morgen meer bekend is, want als je doelgericht iets kunt doen is dat altijd fijner als dat je maar moet blijven gissen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:46

Wáárom luzerne??

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 01:08

Oei klinkt erg als verhaal van stalgenoot. Dat bleek een nierprobleem..Ook even de dag laten kijken omdat hij zo slomig werd en veel drinken, 2 WK later afscheid moeten nemen :( hoop voor je dat het dat niet is..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 01:40

Koper schreef:
Wáárom luzerne??

Is zeer eiwitrijk en zeer laag in suiker.
Citaat:
Luzerne bevat hoge kwaliteit eiwit, omdat het alle essentiële aminozuren bevat. Voor paarden in de groei of bij spierontwikkeling is eiwit heel belangrijk. De kwaliteit van het eiwit speelt hierbij een belangrijke rol.

Het hogere eiwitgehalte kan ook voordelig zijn ter opwaardering van het ruwvoerrantsoen, bijvoorbeeld bij een matige kwaliteit hooi/kuilgras of voor paarden die te mager blijven. Luzerne wordt ook vaak gevoerd aan oude paarden, omdat de korte stengels gemakkelijk worden gekauwd en deze voedzame aanvulling de senioren op gewicht kan houden.

Citaat:
Laag suikergehalte
Luzerne is van nature arm aan suikers. Luzerne bevat gemiddeld 3,3% suiker, terwijl grashooi gemiddeld 10% suiker bevat. Daarom is luzerne ook zeer geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor suiker, zoals bij insulineresistentie, EMS en hoefbevangenheid. Sommige producenten voegen melasse toe aan de luzerne. Dit verhoogt het suikergehalte, maar meestal blijft het suikergehalte nog steeds lager dan het gemiddelde van hooi en kuilgras.

Effectief tegen maagzweren
Onderzoek in 2007 op de Texas A&M University toont aan dat luzerne voeren aan paarden preventief kan werken en effectief is bij de behandeling van maagzweren. Luzerne heeft een bufferende werking op het maagzuur, waardoor dit effectief werkt tegen maagzweren.

http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... er-luzerne

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 04:21

Brainless schreef:
Koper schreef:
Wáárom luzerne??

Is zeer eiwitrijk en zeer laag in suiker.

En daarmee dus niet zo geschikt voor een paard waarbij je nierproblemen vermoedt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 10:58

Koper schreef:
En daarmee dus niet zo geschikt voor een paard waarbij je nierproblemen vermoedt.

Juist paarden die ziek/herstellende/spieropbouw hebben, verwerken meer eiwit dan er wordt uitgescheiden.
ook het soort eiwit is van belang.
Luzerne bevat een goed verteerbaar eiwit.

Citaat:
Kies producten met goed verteerbare eiwitten
De verteerbaarheid van het eiwit hangt af van het aminozurenpatroon. Hoe meer het aminozurenpatroon overeenkomt met de lichaamseigen eiwitten hoe gemakkelijker de vertering van dit eiwit is en daarmee ook de benutbaarheid van het eiwit. Slecht verteerbaar eiwit zal via de nieren uitgescheiden worden. Eiwitten door zware kunststofbemesting in gras, hooi en kuil zijn over het algemeen moeilijk verteerbaar voor een paard. Eiwitten uit producten met melkeiwit en luzerne zijn goed verteerbaar.

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... voeligheid

nr 5:
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/vijf ... ten/40818/

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:13

Een paard met NIERproblemen moet je geen extra eiwitten gaan geven. Dat is alleen maar extra belasting.

Nog afgezien van dat ik het raar vind dat ze aanpassingen gaan doen als nog niet duidelijk is wat het probleem is. Symptoombestrijding is allemaal prachtig maar als je niet weet wat de oorzaak is kun je ook zomaar de symptomen erger maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:43

Je moet niet meer gaan geven dan het lichaam nodig heeft.
Het overschot wordt afgevoerd door de nieren.

Lucerne geeft juist heel weinig extra belasting aan de nieren (helemaal vergeleken met hooi/kuil), dus juist heel veilig om te geven aan een ziek paard.
Lucerne wordt nl beter verteerd en opgenomen (dus weinig eiwitten te veel die moeten worden afgevoerd).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:45

Overleg eens met de dierenarts of het volgende voer wat voor je paard is: Seniores Priores van Subli, dit is een volledig voer met ruwvoer en geef je als een soort slobber. Het is een goede dikmaker. Onze ruin valt in de winter altijd terug in gewicht, als ik hem dit 1x daags erbij geef blijft hij mooi op gewicht en hij eet het erg graag.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:55

Wat ik me afvraag, Eet het paard het ruwvoer ook op?

Dat klinkt stom maar ik heb het zelf vorig najaar gehad.
3 paarden samen dus het duurde even tot ik door had dat mijn rijpaard veel minder van het ruwvoer at als de andere 2.
Uiteindelijk en hele andere partij moeten halen want hij at het gewoon zeer slecht en bleef afvallen.
Wat er mis mee was, geen idee , zag er goed uit .

Vervelende is dat als ze schraal de winter ingaan , het ook meer moeite kost om ze weer goed op gewicht te krijgen.

Ik mis ook nog even of er zand in de mest zit?

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:15

Zoveel water drinken is niet normaal.
Hoe gaat het inmiddels met je paard TS?