Ervaringen (sport)paard scheren maar geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:19

Hier ook vandaag geschoren...alles behalve zn sokken

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:58

Ik las in dit topic een paar keer de aanname dat ongeschoren paarden het niet warm krijgen tijdens het werk. Dat klopt niet. Ze kunnen wel degelijk oververhit raken als je ze in wintervacht laat werken, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. En het duurt lang voordat hun lichaamstemperatuur weer binnen de normale range is na inspanning.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3427134/

Duhelo

Re: Ervaringen (sport)paard scheren maar geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:41

Hier is mijn paard nu wel geschoren, maar na halfuurtje intensieve les droop ze alsnog vh zweet. Met wintervacht was ze na 10 minuten plat vrees ik.
de temperaturen vind ik wel moeilijk. overdag warm genoeg om zonder dekzn te staan. maar snachts toch wel fris en veel dauw/nattig. maar geen mogelijkheid om 2 keer per dag naar stal te gaan...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:49

Duhelo schreef:
Hier is mijn paard nu wel geschoren, maar na halfuurtje intensieve les droop ze alsnog vh zweet. Met wintervacht was ze na 10 minuten plat vrees ik.
de temperaturen vind ik wel moeilijk. overdag warm genoeg om zonder dekzn te staan. maar snachts toch wel fris en veel dauw/nattig. maar geen mogelijkheid om 2 keer per dag naar stal te gaan...

Geen stalgenootje met wie je kunt afspreken om bij elkaars paarden de dekens op of af te doen?

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:02

Kijk, dat is volgens mij precies het issue.
Als de eigenaar besluit om een paard van zijn natuurlijke bescherming mėt aanpassingsvermogen te ontdoen, ben je verantwoordelijk voor goed deken-management. Het paard is dan afhankelijk van jou.
Als je daar geen tijd en middelen (verschillende passende dekens) hebt, is niet scheren en minder intensief rijden de betere oplossing.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:05

Eens

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:37

precies Senna, het is het een of het ander maar je kan niet een paard van zijn natuurlijke wintervacht ontdoen zonder daar een niet natuurlijke tegenhanger tegenover te stellen.

Een paard krijgt een wintervacht om een reden

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet begrijp dat iemand serieus nadenkt een paard te scheren en dan zonder deken weg te zetten naar aanleiding van een blog. Als ik morgen een blog schrijf dat het eigenlijk heel ok is om staart en manen af te scheren als ze zomers op de weide staan, dan verklaart toch ook iedereen mij voor gek?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:08

maximuss schreef:
Te warm tijdens het werk... >;)
Tenzij je in een zwaar verwarmde binnenbak gaat rijden of een combinatie van dehydratatie en overdreven inspanning gaat dit echt niet gebeuren. Ik heb het idee dat dit weer zo'n pro-scheren drogreden is...
Bij ons worden de ongeschoren paarden pittig maar met beleid getraind en die houden alles heel goed vol. Dat geeft echt geen puffende paarden zoals tijdens een hete zomer.

Nog nooit een syberisch exemplaar als een fjord gehad zeker.

Ik ben 3 jaar terug van stal verhuisd en nu staan ze in een overdekte loopruimte. Toen moest ik ineens gaan scheren want paard stond de hele dag en nacht te zweten.
Eerste jaar een jacht patroon en dat ging super. Vorig jaar helemaal en daar had ik al snel spijt van.
Steeds geleur met dekens, te dik , te dun, kapot, schuren etc etc.
Dit jaar wilde ik helemaal niet meer scheren maar de plek waar ze staan is gewoon te warm dus nu alleen de borst. Voor zover gaat het goed.

Een paard helemaal scheren en dan dan zonder deken zetten is in mijn ogen gewoon mishandeling.
Die van het Blog zegt dat het in stallen bijna nooit vriest...nou geen idee op wat voor stallen die dan is geweest maar in 30 jaar heb ik altijd bevroren waterleidingen meegemaakt.
Dat paarden vaak te dik ingepakt staan ben ik het helemaal mee eens. Sommie staan echt te gloeien onder die dekens. "lekker warm" zeggen de baasjes dan.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 19:50

danzzz schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet begrijp dat iemand serieus nadenkt een paard te scheren en dan zonder deken weg te zetten naar aanleiding van een blog. Als ik morgen een blog schrijf dat het eigenlijk heel ok is om staart en manen af te scheren als ze zomers op de weide staan, dan verklaart toch ook iedereen mij voor gek?

Dat is ook helemaal niet op die manier aan de orde en zo staat het ook niet in de blog, beetje flauw dit.. Daarnaast moeten we ook niet doen alsof we hier in NL siberische winters hebben, de echte vrieskou is meestal wel op 2 handen te tellen (dus: er zijn meer dagen dat 't wel meevalt met kou/regen/wind dan dat 't echt guur is) en er zijn legio studies te vinden over thermoregulatie bij paarden en die uitkomsten kan ik niet rijmen met de algemene trend en deken/scheer gewoontes binnen het paardenvolk (mezelf incluis). De blog heeft mij in ieder geval wel aan het denken gezet of in de situatie zoals voor mijn paard er mogelijkheden zijn om wel te scheren maar zo veel mogelijk (dus niet willens en wetens!) zonder deken te kunnen staan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:00

Ineke2 schreef:
Duhelo schreef:

Geen stalgenootje met wie je kunt afspreken om bij elkaars paarden de dekens op of af te doen?

nee, daar ga ik mijn stalgenoot niet mee gaan belasten omdat ik mijn paard wil scheren.
De "geen mogelijkheid" is uiteraard ook sterk uitgedrukt, het is 12 km enkele reis dus het is voor mij fijner als ik maar 1 keer per dag hoef (en paard dus gewoon dag en nacht met het regendeken kan staan en niet overdag zonder en snachts met.)
Hier geven ze voor deze nacht trouwens nog ruim 16 graden uit (ik zat tot 10 minuten geleden nog op een terrasje met een shirtje aan).
Paard is een koudbloed, staat in de weide met hele degelijke loopstal, onbeperkt hooi én gras, ik heb er dan ook bewust (!) voor gekozen om de deken niet op te doen, ondanks geschoren. (Let wel: ook al is ze geschoren, haar vacht is nu nog even lang en dik als haar zomervacht, niet te vergelijken met een warmbloedvachtje. Daarnaast geven ze geen regen uit, kan ze droog staan en liggen én haalde ik haar vanmorgen om 7 uur zwetend uit de weide onder haar deken.)
Morgen is het overdag ook nog ruim 15 graden en droog, vanaf morgenavond zakt de temp snachts naar 10-12 graden dus dan gaat haar deken weer op.
De ongeschoren trekpaarden stonden trouwens gisteravond om 21 uur in de weide te zweten.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 20:32

Denk dat 't prima kan hoor! En ook een geschoren vacht groeit weer aan hè, is je paard gisteren geschoren of paar weken geleden, dat maakt ook wel uit. Sommige zomernachten koelt het echt wel behoorlijk af en dan begint niemand ineens met een deken te slepen. Nu is het 20gr maar 'herfst' en zie ik er maar weinig waar de deken af is :? .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:56

ze is eigenlijk pas vanaf dinsdag geschoren, maar haar vacht is ongelooflijk, gisteren op de clinic kreeg ik ook opmerkingen dat haar vacht echt nog dik is. (de scheermachine had er stiekem ook wel moeite mee :D).
Maar inderdaad, in de zomer staat ze kort in het haar en snachts is het dan ook fris, het enige waar ik me wat "zorgen" in maak is dat ze nu minder waterdicht is en er uiteraard snachts wel meer dauw is. Anderszijds is ze wel vaker tot op de huid nat geweest van iets en zolang ze een paar uur later weer volledig droog en warm is maak ik me daar niet zoveel zorgen in.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 21:17

Ik denk niet eens dat ze tot de huid nat worden van dauw? Zweten of regen is een ander verhaal maar denk dat dauw/mist er gewoon 'op' blijft liggen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:42

indien niet geschoren blijft het er op liggen. Wel geschoren heb ik eerlijk geen idee van, maar zolang het niet nat én koud is valt het volgens mij wel mee.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:08

Sommige paarden zitten echt slecht in hun wintervacht. Mijn ruin krijgt eczeem van het zweet en vocht dat in zijn haren blijft zitten. Ook last van rainrot. Die zit gewoon veel beter in zijn vel geschoren. Dan hebben we het nog niets eens over rijden. Ik zorgde er de ongeschoren jaren voor dat hij niet volledig in het zweet kwam te staan, maar die veel te dikke vacht van hem... Andere paard heeft gewoon een regendeken en word niet geschoren. Deken is er vooral voor mijn eigen gemak. Geen zin om een uur lang modder uit de vacht te prutsen alvorens te rijden.
Een geschoren paard zonder deken buiten zetten zou ik niet doen. Dan stimuleer je de groei van de vacht en met ons vochtig klimaat vind ik het toch een risico. Buiten op droge dagen met 15-20 graden vind ik een deken na het scheren echt geen luxe. Hoeft ook niet meteen een gevoerd op maar een regendeken tegen regen en wind.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:24

Mijn paarden die getraind worden zijn ook geschoren...echter gooi ik hier geen 500 of 700 gram op maar een 300 gram (waterdicht) het scheren is puur uit gemakshalve. Sneller droog en geen last als ze gaan verharen. Ze zien er gewoon knapper uit.
Ik vind 300 grams meer dan genoeg ookal staan ze overdag buiten.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:29

Ik scheer ook maar begin met een 150 grams deken en als het echt gaat vriezen heb ik een 300 grams.En mocht dat te koud zijn heb ik nog een onderdeken maar die heb ik nog nooit gebruikt.
Paard staat in een buitenstal. Heeft het nooit koud.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:46

Mijn bijrijdpaard staat dekenloos en ongeschoren, een paar uur buiten en verder op stal (wel op de tocht, hoekbox). En die heeft het echt wel enorm warm en loopt flink te puffen tijdens het trainen of buitenrijden hoor. := Ik moet bij het bakwerk zeker elke 10 minuten even stappen zodat hij kan bijkomen.
Opdrogen na het rijden doet hij wel snel gelukkig. Dekens heeft hij niet, alleen 1 zweetdeken.

Mijn mini staat nog niet in het werk (2 jaar oud) en laat ik ongeschoren en hij krijgt alleen een 100 grams deken voor als het echt flink gaat vriezen. Hij staat in de winter in een stenen uitloop met schuilstal. Dus de deken is voor de zekerheid en afhankelijk van wat voor winter we krijgen dit jaar :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:48

Hier nu geschoren met een heel dun windstoppertje

Afbeelding

mandy_toy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:59

ik scheer altijd pas in november, dan red ik het namelijk met 1x. vorig jaar niet geschoren vanwege een blessure bij paard, toen geen dekens op gehad. Maar als ik hem scheer, heb ik toch altijd wel een deken op, ook al is mijn paard niet heel kouwelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:45

Paarden kunnen beter tegen de kou dan mensen. Hiervoor hebben ze een aantal truucjes, grofweg zijn dat de vacht, ruwvoer en beweging. Je kunt niet twee van de drie wegnemen (vacht door scheren en beweging door opstallen) en dan nog beweren dat datzelfde dier perfect voor zijn eigen temperatuurregeling kan zorgen. Dat is volstrekt oneerlijk naar het paard toe.

Een geschoren vacht is niet gelijk aan een zomervacht, dus die werking is niet 1 op 1 vergelijkbaar. Een geschoren vacht is in principe een kapotte vacht. Wanneer het paard dan toch eens een vlaag van koude over zich heen krijgt, zal het opzetten van de haren weinig tot geen effect hebben.
Wanneer je een paard scheert, zal je dat dus moeten compenseren door ofwel een deken ofwel een kunstmatige verwarming die de stal (ook 's nachts) op een constante, aangename temperatuur houdt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 10:01

Remember schreef:
Heb deze warme dagen aangegrepen om 't scheerapparaat erover te halen, ben vanachter z'n oren schuin naar achter/beneden naar z'n flank/knie gegaan maar heb onderop z'n buik wel laten zitten, behalve een brede strook bij z'n singel en tussen voorbenen ook gewoon alles weg. Hier kan hij voorlopig prima mee vooruit, niet t allermooiste modelletje maar wel functioneel voor wat ik nu voor ogen heb!

Even update voor wie het interessant vind, ben nu een maand verder en hij staat nog steeds zonder deken en is daar helemaal happy mee. Afgelopen zondag buiten wel even regendeken op ivm flinke buien en wind maar verder is het weer natuurlijk vrij zacht geweest tot nu toe. Het stuk wat geschoren was is uiteraard weer wat bij gegroeid, als het niet snel wat kouder gaat worden denk ik dat stuk weer opnieuw te scheren (hij begint het echt weer warmer te krijgen in het werk). Verder glimt 'ie lekker en zijn ongeschoren vacht is vooral aan de dikke kant in plaats van erg lang, dus hij ziet er niet eens erg siberisch uit :Y)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:03

Staat hij dan ook buiten zonder deken? enkel dekentje op als het regent?
De mijne is een maand geleden geschoren, en nu al weer teddybeer (al dubbel zo lang als net geschoren en giga dik), wel 24/7 buiten met 150 grams deken op momenteel.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 12:22

Ja, de ochtend staat hij buiten, maar hij is niet geheel geschoren hè. Zal eens kijken of ik fotootje kan vinden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:49

ohja, vroeger scheerde ik ook de hals en deel borst uit en bleeft ze 24/7 buiten zonder deken. Bij een volledig geschoren paard zou ik er toch minstens een regendekentje (windbreaker) op willen buiten.