Gemeente-gezeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Re: Gemeente-gezeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:37

Er valt gewoon niet echt iets heel nuttigs over te zeggen zolang je de verbeelding en regels van het bestemmingsplan er niet bij hebt..
Zelfs individuele ervaringen leveren geen zinnige info op, daar het bij elke gemeente anders geregeld kan zijn in het bestemmingsplan.
Een agrarisch adviseur kan je hiermee helpen of een gemeente ambtenaar die in een adviserende rol wil kruipen/kaders geeft.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:37

Tink89 schreef:
AnnucksZooi schreef:
Paarden zijn vee, dus erop rijden lijkt mij gewoon argrarisch. Je gebruikt ze dan wel niet voor eten ofzo maar voor recreatie. Koekwaus die gemeente. Eventjes alle regels opzoeken en aandachtig doorlezen?

Het keyword is recreatie. Het verschil tussen agrarisch en recreatie is namelijk of je er wel of niet je boterham mee verdient door ze te fokken of hun product te gebruiken (melkvee bijvoorbeeld). Als je een manege hebt of een pensionstal, ben je dus geen agrarisch ondernemer.

Dus als je (volgens jouw redenering) geld verdient met de paarden als manege of pensionstal dan ben je geen agrarisch ondernemer. Je beredenering klopt niet.

Het verneukeratieve van bestemmingsplannen is dat deze zo opgezet zijn dat er een redelijke mate van vrije interpretatie is of anders wel regels die elkaar tegenspreken waardoor de ambtenaar het elke kant op kan laten draaien die hij wil en als dat een andere kant is dan de burger dan is de burger altijd de banketstaaf. De ambtenaar zit in de machtspositie en zal het niet nalaten die machtspositie te misbruiken zodat de burger zijn interpretatie van het bestemmingsplan volgt, of het nou wel of niet moreel (en zelfs) juridisch klopt.

Ik heb het ondertussen al zo vaak meegemaakt en meestal zijn die gemeentelijke juristen belast met zo een casus types die voor het eerst van hun leven eindelijk eens in een positie zitten dat zij een ander mogen vertellen, al dan niet onder dwang (die ze dan kwijlend opschrijven), hoe er gehandeld moet worden. Het mooie is, dat als je ze een beetje prikt hier en daar dat ze dan fouten gaan maken, zoals andere dingen in een verslag zetten dan jij op de opname hebt staan enzo. Je moet gewoon weten hoe je zo een spel moet spelen. Neem altijd al je gesprekken op, ook de telefonische (zijn handige apps voor) laat de gemeente zelf eerst het verslag maken. Vraag bij elk scheefgegroeide grasspriet een gesprek aan en vraag over alles om raad, uiteindelijk banketstaaf ze zichzelf in de richting waar jij naar toe wil.

Het is tactiek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:04

Citaat:
Het verneukeratieve van bestemmingsplannen is dat deze zo opgezet zijn dat er een redelijke mate van vrije interpretatie is of anders wel regels die elkaar tegenspreken waardoor de ambtenaar het elke kant op kan laten draaien die hij wil en als dat een andere kant is dan de burger dan is de burger altijd de banketstaaf.

Zou het een onsje minder mogen...?
De ambtenaar is een uitvoerder van wat de gemeente, in dienst van haar burgers, heeft besloten.

In alle juridische teksten kan het gebeuren dat er enige ruimte in de verschillende definities zit.
Dat is fot your information geen vrijbrief voor willekeur, maar dat is deregulering.
(Niet elke centimeter vastleggen in de gemeenteraad.)

Citaat:
De ambtenaar zit in de machtspositie en zal het niet nalaten die machtspositie te misbruiken zodat de burger zijn interpretatie van het bestemmingsplan volgt, of het nou wel of niet moreel (en zelfs) juridisch klopt.

Er zijn 2 opties.
Als jij weet hebt van misbruik van machtspositie door een ambtenaar - NIET er over roddelen op bokt, maar vandaag nog naar de politie.
Wat zullen we nu dan toch hebben?!

De andere optie: zou je "gewoon" wensen te beweren dat nederlandse ambtenaren strijk en zet aan machtsmisbruik doen, beschouw ik als smaad.
Citaat:
Ik heb het ondertussen al zo vaak meegemaakt en meestal zijn die gemeentelijke juristen belast met zo een casus types die voor het eerst van hun leven eindelijk eens in een positie zitten dat zij een ander mogen vertellen, al dan niet onder dwang (die ze dan kwijlend opschrijven), hoe er gehandeld moet worden. Het mooie is, dat als je ze een beetje prikt hier en daar dat ze dan fouten gaan maken, zoals andere dingen in een verslag zetten dan jij op de opname hebt staan enzo. Je moet gewoon weten hoe je zo een spel moet spelen. Neem altijd al je gesprekken op, ook de telefonische (zijn handige apps voor) laat de gemeente zelf eerst het verslag maken. Vraag bij elk scheefgegroeide grasspriet een gesprek aan en vraag over alles om raad, uiteindelijk banketstaaf ze zichzelf in de richting waar jij naar toe wil.

Het is tactiek.

Nee.
Dat is geen normale gang van zaken.
Een ambtenaar staat onder ede en jij schrijft hier over een ambtsmisdrijf.
"Als jij dit al zo vaak hebt meegemaakt", ben je niet echt op de hoogte van hoe de dingen in Nederland horen te gaan.
Tijd voor een advocaat.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:16

Hoho, het is mijn werk, en ja ik sta maandelijks wel bij de rechter om juist dit soort dingen. Mijn mening is gebaseerd op jarenlange ervaringen met bestemmingsplannen ambtenaren en als klap op de vuurpijl rechtszaken.

Op dit moment ben ik er met een bezig waarbij de rechter zich gelijk mag buigen over inderdaad ambtsmisdrijven, onbehoorlijk bestuur, onbetrouwbaarheid met daarnaast nog een klein stukje over het bestemmingsplan.

Zou dit nou uitzondering zijn, dan zou ik je nog enigszins kunnen volgen, maar ik denk dat ik gemiddeld drie keer per jaar een zaak start waarbij de malversaties van de ambtenaren meer de boventoon voeren dan de daadwerkelijke overtreding op het bestemmingsplan. Dat jij dit als ambtenaar anders ziet en daarom jezelf niet herkent in de ervaringen van mij en mijn clienten, dat kan, maar dat betekent helemaal niet dat dit niet gebeurt.

Het bagatelliseren van het probleem met betrekking tot foute ambtenaren op foute (beslissende) posten is niet handig, want het IS een probleem en het wordt een steeds groter probleem. Laat ik het zo zeggen dat het vroeger minder gebeurde dat men de ambtenaar op onwaardige daden kon betrappen, vandaag de dag is het schering en inslag. Ik begrijp dat jij nu plotseling begrijpt waarom de wob op de schop moest?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:53

danzzz schreef:
Hoho, het is mijn werk, en ja ik sta maandelijks wel bij de rechter om juist dit soort dingen. Mijn mening is gebaseerd op jarenlange ervaringen met bestemmingsplannen ambtenaren en als klap op de vuurpijl rechtszaken.

Op dit moment ben ik er met een bezig waarbij de rechter zich gelijk mag buigen over inderdaad ambtsmisdrijven, onbehoorlijk bestuur, onbetrouwbaarheid met daarnaast nog een klein stukje over het bestemmingsplan.

Zou dit nou uitzondering zijn, dan zou ik je nog enigszins kunnen volgen, maar ik denk dat ik gemiddeld drie keer per jaar een zaak start waarbij de malversaties van de ambtenaren meer de boventoon voeren dan de daadwerkelijke overtreding op het bestemmingsplan. Dat jij dit als ambtenaar anders ziet en daarom jezelf niet herkent in de ervaringen van mij en mijn clienten, dat kan, maar dat betekent helemaal niet dat dit niet gebeurt.

Het bagatelliseren van het probleem met betrekking tot foute ambtenaren op foute (beslissende) posten is niet handig, want het IS een probleem en het wordt een steeds groter probleem. Laat ik het zo zeggen dat het vroeger minder gebeurde dat men de ambtenaar op onwaardige daden kon betrappen, vandaag de dag is het schering en inslag. Ik begrijp dat jij nu plotseling begrijpt waarom de wob op de schop moest?

Hoho, ik ben geen ambtenaar - even voor alle duidelijkheid.
En ik heb ook nergens gezegd 'dat ik mij(zelf) niet in jouw beeld herken'.
Van alle landen ter wereld voeren we net niet helemaal de ranglijst van onkreukbare ambtenarenaan, maar het scheelt weinig.

Ook voor alle duidelijkheid: ik begrijp dat jij advocaat bent.
Nuttig beroep, maar dat is van een andere orde dan een burger die vergeet wat hij/ zij op school heeft geleerd, maar half informeert
naar het bestemmingsplan en dan tegenover de gemeente (bij monde van een ambtenaar) komt te staan.

En ik ;) "betreur het in hoge mate" dat jij zo vaak dit soort rechtszaken moet voeren.
Naar mijn mening als Nederlands staatsburger hoort geen enkele burger zich te hoeven verweren tegen zaken als ambtsmisbruik.
Gewoon - omdat een ambtenaar onder ede staat en ambtsmisdrijf en meineed strafbaar zijn.
Please, geen commentaar in de vorm van 'dream on, babe' - ik weet dat het ook in NL gebeurt, ik ben 'alleen maar' tegen.
(En om het nog ingewikkelder te maken: waar ik tegen ben, levert jou werk/ geld op....)

En mag het ook een onsje minder mbt mijn begrip van de herstructurering wob...?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:59

danzzz schreef:
Het is tactiek.

En daarmee leg je precies de vinger op de zere plek. Je beschrijft een verstoorde relatie tussen burger en overheid en vlakt daarbij de rol van die eerste voor het gemak maar even uit. Ambtenaren zijn niet altijd voor niets voorzichtig. Geef sommige mensen een vinger en men neemt de hele hand. Juist door het gejuridiceer wat jij beschrijft verloopt het contact vaak onnodig onprettig. Minder (achterdocht, tactiek en juridische 'hulp') is vaak meer. Bijvoorbeeld ook in het geval van TS.

Overigens beweer ik niet dat er bij gemeenten nooit fouten worden gemaakt, dat er alleen maar leuke lieve mensen werken en dat burgers altijd onterecht de strijd aangaan. Te vaak duiken mensen echter al de loopgraven in voordat er ook nog maar een normaal gesprek heeft plaatsgevonden. En krijgen dan helaas vaak wat ze hadden verwacht terwijl het ook anders had gekund.

TS, wat verwacht je zelf van een gesprek? Een nee wordt geen ja. Ook ambtenaren zoeken en vinden in een persoonlijk gesprek vaak wel wat ruimte, afhankelijk van hoe je zelf het gesprek ingaat. Het is niet ondenkbaar dat hij of zij tussen de regels zal laten doorschemeren dat je je niet zo druk hoeft te maken, bijvoorbeeld door aan te geven dat handhaving op het gebied van meisjes die in de wei op hun pony rijden voor de gemeente geen prioriteit heeft. Jammer genoeg worden dit soort hints vaak niet opgepakt. Mensen horen alleen wat ze willen horen of ze raken geïrriteerd doordat het antwoord wat ze willen horen niet tot de mogelijkheden behoort. Zo worden situaties soms geproblematiseerd terwijl er feitelijk geen probleem is. Gewoon je dochter lekker laten rijden, de kans dat er gedonder van komt is nihil en als er al gedonder komt dan kun je je er op dat moment altijd nog over opwinden.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:09

Janneke2 schreef:
Hoho, ik ben geen ambtenaar - even voor alle duidelijkheid.
En ik heb ook nergens gezegd 'dat ik mij(zelf) niet in jouw beeld herken'.
Van alle landen ter wereld voeren we net niet helemaal de ranglijst van onkreukbare ambtenarenaan, maar het scheelt weinig.

Ook voor alle duidelijkheid: ik begrijp dat jij advocaat bent.
Nuttig beroep, maar dat is van een andere orde dan een burger die vergeet wat hij/ zij op school heeft geleerd, maar half informeert
naar het bestemmingsplan en dan tegenover de gemeente (bij monde van een ambtenaar) komt te staan.

En ik ;) "betreur het in hoge mate" dat jij zo vaak dit soort rechtszaken moet voeren.
Naar mijn mening als Nederlands staatsburger hoort geen enkele burger zich te hoeven verweren tegen zaken als ambtsmisbruik.
Gewoon - omdat een ambtenaar onder ede staat en ambtsmisdrijf en meineed strafbaar zijn.
Please, geen commentaar in de vorm van 'dream on, babe' - ik weet dat het ook in NL gebeurt, ik ben 'alleen maar' tegen.
(En om het nog ingewikkelder te maken: waar ik tegen ben, levert jou werk/ geld op....)

En mag het ook een onsje minder mbt mijn begrip van de herstructurering wob...?

Bestuursrechtjurist, het is mijn werk en ik betreur het zeker dat men niet meer uit kan gaan van de juistheid van de verkregen informatie en de betrouwbaarheid van de ambtenaar.

Standaardzinnen heb ik er al voor, dit is er een van:
Citaat:
Als burger van Nederland moet men uit kunnen gaan van een betrouwbare overheid, zowel in woord als geschrift, zowel in daden als in laten.

Op het moment dat je als jurist al standaard dat soort zinnen in beroepsschriften moet gaan zetten, dan weet je wel hoe laat het is.

Nou ben ik er met een bezig die wel heel buitensporig is en ik verwacht dat deze zaak een aantal staarten krijgt waar dit overheidsorgaan niet blij van gaat worden, en waarom? Alleen maar omdat er iets in het bestemmingsplan staat wat niet klopt met de realiteit, en ook nooit zal kloppen met de realiteit en dit bestuursorgaan door dendert waar die een hele berg stations is gepasseerd om het zonder de rechter op te lossen.

Op dit moment ben ik wat fanatiek op ontsporende ambtenaren die hun macht misbruiken inderdaad, maar dat komt ook omdat deze zaak wel in mijn systeem is gekomen, iets wat niet gebruikelijk is.

De wob is een machtig goed middel om de ins and outs van bestemmingsplannen helemaal boven water te krijgen, de documenten die je niet aangeleverd krijgt zijn altijd de belangrijke documenten. Nu kan de overheid die documenten dus gewoon onder zich houden zonder dat de burger daar een dwangmiddel op heeft. Kan jij mij uitleggen waarom jij die herziening van de wob toejuicht?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:14

Erg vervelend om te horen dat je zulke ervaringen hebt danzzz. Misschien dat het beter is om over dit soort misstanden een apart topic te openen?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:17

goeroe schreef:
TS, wat verwacht je zelf van een gesprek? Een nee wordt geen ja. Ook ambtenaren zoeken en vinden in een persoonlijk gesprek vaak wel wat ruimte, afhankelijk van hoe je zelf het gesprek ingaat. Het is niet ondenkbaar dat hij of zij tussen de regels zal laten doorschemeren dat je je niet zo druk hoeft te maken, bijvoorbeeld door aan te geven dat handhaving op het gebied van meisjes die in de wei op hun pony rijden voor de gemeente geen prioriteit heeft. Jammer genoeg worden dit soort hints vaak niet opgepakt. Mensen horen alleen wat ze willen horen of ze raken geïrriteerd doordat het antwoord wat ze willen horen niet tot de mogelijkheden behoort. Zo worden situaties soms geproblematiseerd terwijl er feitelijk geen probleem is. Gewoon je dochter lekker laten rijden, de kans dat er gedonder van komt is nihil en als er al gedonder komt dan kun je je er op dat moment altijd nog over opwinden.

Nou pakt dit meisje die hint wel op, en gaat gewoon haar ding doen. Dan komt er een handhaver die zegt "hier einde maken aan situatie anders 20.000 euro dwangsom (ofzo)" Waar ga je je op beroepen dan? Op de ambtenaar heeft dit gezegd? De ambtenaar gaat dat ontkennen, ga daar maar van uit. Vandaar dat ik zeg altijd al je gesprekken opnemen, zonder dit gesprek op band ben je nergens want rechters geloven nog dat ambtenaren nooit liegen.

Ik heb zelfs een keer gehad met de belastingdienst: "die (belangrijke allesbepalende) brief hebben wij nooit gehad!!" Altijd lastig als ik dan een voor ontvangst getekende kopie kan overleggen.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 02-08-17 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:39

goeroe schreef:
Het is niet ondenkbaar dat hij of zij tussen de regels zal laten doorschemeren dat je je niet zo druk hoeft te maken, bijvoorbeeld door aan te geven dat handhaving op het gebied van meisjes die in de wei op hun pony rijden voor de gemeente geen prioriteit heeft. Jammer genoeg worden dit soort hints vaak niet opgepakt. Mensen horen alleen wat ze willen horen of ze raken geïrriteerd doordat het antwoord wat ze willen horen niet tot de mogelijkheden behoort.

Dat mensen hints niet oppakken hoeft niet te maken te hebben met 'horen wat ze willen horen' maar wellicht veel meer dat ze geen ervaring hebben met dergelijke hints interpreteren. Ik denk dat er heel veel mensen echt niet weten wat je bedoelt met 'de handhaving van x heeft voor ons geen prioriteit' en nog minder snel als je emotioneel betrokken bent bij zoiets.

Bedenk ook dat burgers hierin de niet-professionals zijn: zij hebben minder ervaring. Hoewel communicatie van twee kanten moet komen heeft de ambtenaar wel een iets grotere plicht om te aan te sluiten bij de burger dan omgekeerd, omdat de ambtenaar daar een functie heeft die groter is dan een individueel persoon.

(En aan alle ambtenaren die beleid moeten uitvoeren waarvan ze ten diepste vinden dat het onrechtvaardig of fout is: zoek in elk geval de ruimte op die je hebt om menselijk te zijn, geef zorgvuldig informatie, indien nodig inclusief manieren waarop ze bezwaar kunnen maken. Is trouwens een oproep aan elke professional op elk vlak: gebruik de ruimte die je hebt om menselijk en met compassie je werk te doen, voer nooit te blind beleid uit.)
⚠️ Shadow0 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:45

Ik ken heel veel hardwerkende ambtenaren die van alles naar hun hoofd krijgen om maar hun zin te krijgen. Een ander mag iets niet maar zij wel want..... en dan volgt een hoop zieligheid waar je een serie mee vol krijgt. Ik ken ook advocaten die dit soort mensen vertegenwoordigen, en die verliezen ook net zo vaak als ze winnen.
Helaas mogen telefoongesprekken niet opgenomen worden zonder vooraf toestemming te vragen, je wilt niet weten wat er allemaal over je heen gekotst wordt. Later hebben ze dat NOOOOIIITTT gezegd natuurlijk...
Gelukkig zijn er ook veel leuke mensen die je een heel stuk verder kunt helpen mits ze het fatsoenlijk vragen. Dat is leuk werk!
En misschien wist je het niet, ambtenaren zijn mensen. Ze hebben ouders, kinderen, dieren enz. Ze zijn niet op de wereld om beledigd en uitgescholden te worden, ook niet door arrogante, overbetaalde juristen.
Ik heb altijd geleerd, als je netjes iets vraagt, krijg je netjes antwoord.
TS zoek het bestemmingsplan erbij en ga zitten lezen, uitleg kun je op het gemeentehuis krijgen. Er zit vast wel een menselijke ambtenaren bij, het zijn niet allemaal ORKS.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:51

Voor alle duidelijkheid, ik doe de suggestie om er vooralsnog vanuit te gaan dat het gegeven antwoord juist was. De strijd aangaan kan altijd nog. Misschien (en die kans lijkt mij groter) hoort ze er helemaal nooit meer iets over en verspilt ze slechts haar energie door zich hier nu druk om te maken. Wat is er mis met het tackelen van een probleem wanneer het zich daadwerkelijk voordoet en niet eerder? Vooral ook aangezien we niet kunnen uitsluiten dat het eerste antwoord het juiste was en ze dus mogelijk aan het kortste eind trekt als ze hier nu een punt van maakt. Niemand wordt hier beter van behalve de 'hulpverlener' die ze hier mogelijk bij inschakelt. Waarmee ik absoluut geen sneer bedoel te geven, want het is ontzettend belangrijk dat zulke mensen er zijn en het werk wat ze doen is vaak heel waardevol, maar in deze situatie en in dit stadium denk ik dat ze zonder beter af is.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:52

Margee schreef:
Helaas mogen telefoongesprekken niet opgenomen worden zonder vooraf toestemming te vragen,

dat mag je wel, elk gesprek waar jij zelf aan deelneemt mag je altijd opnemen en je hoeft er geen toestemming voor te vragen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:56

goeroe schreef:
Voor alle duidelijkheid, ik doe de suggestie om er vooralsnog vanuit te gaan dat het gegeven antwoord juist was. De strijd aangaan kan altijd nog. Misschien (en die kans lijkt mij groter) hoort ze er helemaal nooit meer iets over en verspilt ze slechts haar energie door zich hier nu druk om te maken. Wat is er mis met het tackelen van een probleem wanneer het zich daadwerkelijk voordoet en niet eerder? Vooral ook aangezien we niet kunnen uitsluiten dat het eerste antwoord het juiste was en ze dus mogelijk aan het kortste eind trekt als ze hier nu een punt van maakt. Niemand wordt hier beter van behalve de 'hulpverlener' die ze hier mogelijk bij inschakelt. Waarmee ik absoluut geen sneer bedoel te geven, want het is ontzettend belangrijk dat zulke mensen er zijn en het werk wat ze doen is vaak heel waardevol, maar in deze situatie en in dit stadium denk ik dat ze zonder beter af is.

Dit is het allerbeste antwoord!

Neemt niet weg dat het handig is voor TS om wel gewoon aan dossieropbouw te doen voor het geval ze wel aan de haak komt te hangen in de toekomst. Dit is ook de kern van mijn betoog. Bouw dossier op, altijd alle post aangetekend versturen MET ontvangstbevestiging als je niet in staat bent om het persoonlijk zelf aan de balie af te laten stempelen voor ontvangst. Zorg ervoor dat je als burger de administratie en archivering goed hebt aangelegd want vaak is dat het enige wat je redt als je aan de beurt bent.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:01

Shadow0 schreef:
Dat mensen hints niet oppakken hoeft niet te maken te hebben met 'horen wat ze willen horen' maar wellicht veel meer dat ze geen ervaring hebben met dergelijke hints interpreteren. Ik denk dat er heel veel mensen echt niet weten wat je bedoelt met 'de handhaving van x heeft voor ons geen prioriteit' en nog minder snel als je emotioneel betrokken bent bij zoiets.

Bedenk ook dat burgers hierin de niet-professionals zijn: zij hebben minder ervaring. Hoewel communicatie van twee kanten moet komen heeft de ambtenaar wel een iets grotere plicht om te aan te sluiten bij de burger dan omgekeerd, omdat de ambtenaar daar een functie heeft die groter is dan een individueel persoon.

Heel terecht wat je hier zegt, maar elke werknemer en ook een ambtenaar moet het doen met de ruimte die er is (of ander werk zoeken). Die ruimte kan variëren en de één beweegt zich er bovendien veel gemakkelijker in dan de ander. Ik ondersteun je oproep en voeg er slechts aan toe dat de liefde nou eenmaal wel een beetje van twee kanten moet komen. En dan helpt het als beide partijen het contact zonder vooringenomenheid aangaan. Helaas is het geen garantie voor succes, maar het vergroot wel de kans dat men elkaar juist verstaat.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:25

Wij hebben 4 paarden die achter ons huis staan. Ons huis plus een deel erf staat op bouwbestemming. Ook onze paardenstal staat daarop. Daarachter is onze rijbak, roundpen en weiland. Die staan op de agrarische bestemming. Het enige wat we 21 jr. terug gehad hebben van de gemeente is een brief waarin we kenbaar moesten maken of we recreatief of bedrijfsmatig paarden wilden houden. Boven de 5 valt hier onder bedrijfsmatig.

TS, ik vermoed dat je woord 'trainen' te zwaar valt bij de gemeente. Dat klinkt wellicht iets teveel richting bedrijfsmatig waardoor ze gelijk de hakken in het zand zetten. Gewoon noemen dat dochterlief soms pony rijd. Daar kunnen ze toch niet moeilijk over doen lijkt me?

Shadow0
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:58

goeroe schreef:
Voor alle duidelijkheid, ik doe de suggestie om er vooralsnog vanuit te gaan dat het gegeven antwoord juist was. De strijd aangaan kan altijd nog. Misschien (en die kans lijkt mij groter) hoort ze er helemaal nooit meer iets over en verspilt ze slechts haar energie door zich hier nu druk om te maken. Wat is er mis met het tackelen van een probleem wanneer het zich daadwerkelijk voordoet en niet eerder?

Toch 'leer' je daarmee de burgers dat ze zich dus niet teveel aan moeten trekken van de officiele informatie en die maar het beste kunnen negeren tot het tegendeel bewezen is.
En... mensen zijn verschillend. Sommige mensen vinden het heel makkelijk om dat los te laten, maar anderen hebben misschien het gevoel dat ze iedere keer dat ze hun dochter met de pony in de wei laten het risico lopen op een boete. En dat rijdt toch niet helemaal ontspannen voor iedereen.

Mensen gaan heel verschillend om met dergelijke zaken, en waarbij het makkelijk te zien is dat er mensen zijn die de regels gewoon zonder moeite aan hun laars lijken te lappen, zijn er dus ook best mensen die hun best doen om zich aan de regels te houden, en er juist daarom op willen kunnen vertrouwen dat die regels ook redelijk en rechtvaardig zijn.
⚠️ Shadow0 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:11

De ellende met regels is dat zo soms overdone zijn. Wat de een heel gewoon vindt, kan de ander ontzettend storen en die gaat dus klagen. En dan moet handhaving gaan handhaven, soms tegen hun zin.
Buren kunnen elkaar zo ook het leven zuur maken, kijk maar naar de programma's op tv.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:16

Maar wat is er mis met gewoon een rijbaan afzetten met prikpaaltjes???? Het is ook zo weer weg mochten ze moeilijk gaan doen.

AnnucksZooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:13

lovelucydan schreef:
Maar wat is er mis met gewoon een rijbaan afzetten met prikpaaltjes???? Het is ook zo weer weg mochten ze moeilijk gaan doen.

Ja dat vraag ik me ook af, en volgensmij is het geeneens een rijbaan maar gewoon een wiede waarin wel eens wordt gereden. Dan snap ik alsnog niet helemaal waarom je er niet mag rijde als het je eigen grond is. Ik snap dat dat door een bestemmingsplan komt, maar waarom staat dat dan in godsnaam in dat bestemmingsplan? Lol, als mensen er paarden gaan houden kun je verwachten dat er ook wordt gereden, gemend en noem maar op. Eigen schuld van de gemeente, dan hadden ze maar moeten zeggen dat er geen paarden op mogen staan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:43

Tja, sommige paardenbedrijven lijken erg op melkveehouderijen. Denk aan opfokbedrijven of pensioen-pension.

Of af en toe hobbelen op de wei echt een probleem is, is een vraag - maar je mag ook met je eigen bezit nu eenmaal niet alles doen en laten wat je wil.

Dus wellicht was de toevoeging 'deze agrarische grond is ook toegestaan om paarden op te houden' een soort tegemoetkoming...
(de gemeenteraadweet het antwoord)
...en krijgen we hier 'geef ze 1 vinger, willen "ze" de hele hand.

(Dus wellicht had de gemeente beter het houden van paarden kunnen schrappen.)

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:30

Toch fijn die deregulering in dit land. Eigenlijk te zot voor woorden dat je niet zelf mag bepalen wat er op jouw eigendom gebeurt. Dat ze zeggen dat zware industrie niet mag en intensieve veeteelt, prima, maar verder hangt het vaak van flauwekul aan elkaar. Heb gezien dat een bestemmingsplan eerst gebaseerd was op de biotische sfeer ivm amfibiën en toen de aanwonenden konden aantonen dat er in een vorige periode door een werkgroep was onderzocht of die beestjes sowieso voor kwamen in dat gebied het antwoord negatief was. Toen ze dit op tafel legden, draaide de gemeente als een blad aan een boom om en werd het bestemmingsplan gebaseerd op een abiotische sfeer ivm het mogelijk voor komen van historische resten.... Misschien wel een scherf van een potje uit de vorige eeuw.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:43

En dan vinden ze het raar dat er verval komt in het buitengebied als boeren vertrekken.
De particulier word tegengewerkt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:18

En terecht dat ze land agrarisch willen houden. Niets zo onwerkbaar als een particulier wonend tussen agrariers :+ . Iedereen redeneerd ook zo lekker op zichzelf af. Eens kijken hoe jullie reageren als je buurman vind dat hij zelf mag bepalen wat hij op zijn land doet en jij daar last van hebt.

Dan ben je weer blij met die regels ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:48

Ik begrijp je niet zo goed.
Niet alles is meteen last.
Voorbeeld.
Hier staat een oude stal.
Graag zouden wij die slopen en in dezelfde afmetingen terug bouwen.
Daar heeft niemand last van.
Toch mag dat niet als particulier.

Dus voor wie is dadelijk boeren objecten nog aantrekkelijk?
Boeren stoppen er helaas maar begrijpelijk mee. Burgers kunnen amper wat met de objecten.