Paard in paniek? Super grote daas/steekvlieg/hoornaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:55

Ik ben vorige week ''aangevallen'' door zo'n kreng. Deed verrekte zeer toen dat beest mij stak in mijn kuit.
Heb hem van schrik een klap op z'n kop verkocht en hij was helemaal geplet. Kon niet meer goed definiëren wat het was.
Maar nu ik het plaatje zo zie, weet ik zeker dat het zo'n joekel daas was!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:58

Iejoorr schreef:
Kaatje_S schreef:
Bij ons kom ik deze dingen de laatste tijd wel tegen. Groter dan een daas, paarden reageren er ook heftig op. Ze zoeken ook echt de plekken rond uier/koker op...

[ [url=m/uEciVw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zkZqsm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MU6DxN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die kwam ik afgelopen week voor het eerst tegen op stal. Wat zijn dit voor beesten? Ik vond hem zo groot dat ik hem niet dood durfde te slaan :')

Is toch de goudoogdaas.
Mijn paardje gaat er tevens ook van.lopen. en zitten voornamelijk bij de geslachtsdelen. (Dunnere huid om snel te kunnen bijten).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:08

Toen wij twee jaar terug bij jou in de buurt waren zaten er regelmatig hoornaars, maar die steken in principe alleen als je te dicht bij het nest komt...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:21

Coentjuh schreef:
En weer te zacht geslagen zodat dat kreng wist te ontkomen -:(-

Ik sla nooit.
Hand op paard plus insect - en dan duwen/ draaien.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:32

wij hebben dit ook elke zomer! steeds is er 1 zo'n dik ding die de paarden echt aanvalt. hij komt eigenlijk alleen als de zon schijnt. die wij hier hebben is zeker wel 1,5 cm groot. je ziet hem gewoon naar de paarden toe vliegen met zn steek ding krom richting het paard. paarden raken hier ook helemaal in paniek. wij hebben geen idee wat het is en wat we ermee moeten.. die bij ons maakt trouwens niet echt een brom geluid

Mungbean

Re: Paard in paniek? Super grote daas/steekvlieg/hoornaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:37

Zodra het graan van het land is zijn ze normaal gesproken weg.

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 22:06

bruintje123 schreef:
Ir111 schreef:

Zo een zat laatst ook op mijn paard. Hij bromde, zoemde heel hard. Hij vloog vrij traag, ik kon het hem zo met mijn vlakke hand uit de lucht slaan en toen hij op de grond lag heb ik m doodgetrapt (terwijl ik echt normaal heel vredelievend ben :+ ). Hij was groot (1-2 cm?) en licht bruin. Vooral dat trillende/brommende geluid was heel apart.

Ik had hem nogal goed doodgemaakt want het was onmogelijk om daarna nog vast te stellen wat voor beest het was... :7

Had jij die in de avond schemer?

Die had ik vorige week ook en wist niet wat het was. Maar het viel wel aan.

Ja! Was al later op de avond echt in de schemer. Hij bleef om mijn paard heen brommen. Paardlief was vrij kalm. Ik niet. :')

Janneke2 schreef:
Ik sla nooit.
Hand op paard plus insect - en dan duwen/ draaien.

Dat lukt je met deze units niet. Daar zijn ze echt te taai voor. Ik heb m met vlakke hand uit de lucht geslagen en daarna vertrapt, ik hoorde/voelde hem knappen onder mijn schoen...

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 22:54

Klopt wij moesten ze ook echt met de hak kapot trappen... anders kreeg je ze bijna niet kapot
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 06:31

bruintje123 schreef:
Zelf ben ik benieuwd of iemand het herkend, beesten die ook net zo groot als dat ze breed zijn.
Bruin kleurig??
Ook zwaar brommen.
En aanvallen richting gezicht.
Alleen nog maar in de zware schemer gezien in de avond.

(Juni)kevers? Die vallen alleen niet aan, maar ze kunnen gewoon niet sturen. Botsen zo'n beetje overal tegenop, en als je op de fiets zit dan raken ze nogal eens je gezicht of schouders.

*edit: spuit elf

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:30

Volgens mij is dit een aziatishe hornet, echt nasty beesten. Ze vermoorden bijen en zijn bijna 2x zo groot! Ze steken heel naar, en zijn enorm agressief helaas in op komst....

Kaatje_S schreef:
Bij ons kom ik deze dingen de laatste tijd wel tegen. Groter dan een daas, paarden reageren er ook heftig op. Ze zoeken ook echt de plekken rond uier/koker op...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:47

chocobroodje schreef:
Volgens mij is dit een aziatishe hornet, echt nasty beesten. Ze vermoorden bijen en zijn bijna 2x zo groot! Ze steken heel naar, en zijn enorm agressief helaas in op komst....

Kaatje_S schreef:

'Hoornaars' noemen wij die 'hornets' in gewoon Nederlands.
En nee, de Aziatische (Vespa velutina) is niet bijna 2x zo groot als onze inheemse hoornaars (V. cabro), maar vrij vergelijkbaar van formaat of zelfs iets kleiner. In Frankrijk hebben ze zich inmiddels op meerdere plaatsen gevestigd, maar voor zover ik weet is er nog geen Nederlandse populatie.
Dat Aziatische hoornaars niet zo fijn zijn voor bijen klopt, en dat ze agressiever zijn ook, maar dat laatste gaat vooral om gedrag rondom het nest. Ze vangen doorgaans geen paarden, nestelen niet in de (weide)grond en zullen ook niet actief op paardenjacht gaan.

*Oh, en dan nog de toevoeging: de foto's van Kaatje_S laten heel duidelijk een vlieg zien en geen wesp, en al helemaal geen (Aziatische) hoornaar. Beter kijken dus in het vervolg voordat je paniek zaait.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:02

Sizzle schreef:
Juni kevers.
Die vliegen je midden in je gezicht en lijken je te achtervolgen. In werkelijkheid hebben ze gewoon geen coordinatie.
Mijn vorige paard maaide er sltijd naar met de voorbenen.

Femke_Tweety schreef:
Klinkt als meikever.

Die vallen overigens niet echt aan.
Maar ik kan me voorstellen dat het daar wel op lijkt, als er een met zijn enorme brommende geluid op je af komt vliegen.

oomens schreef:
(Juni)kevers? Die vallen alleen niet aan, maar ze kunnen gewoon niet sturen. Botsen zo'n beetje overal tegenop, en als je op de fiets zit dan raken ze nogal eens je gezicht of schouders.

*edit: spuit elf

Dank je wel.
Ja dat zullen het dan wel zijn geweest.
Gelukkig minder eng dan dat ik er voor hoefde te zijn :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:50

Van de week had ik een colonie die tegen mijn auto aan botsen was terwijl ik in wilde stappen. Toen heb ik ook vrij debiel maaiend mijn deur open gedaan om te voorkomen dat zo'n brommer tijdens het autorijden ineens tegen mijn gezicht zou botsen. Moet het vrij hysterisch uitgezien hebben :')

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 22:01

@ Kaatje_S; Goed gemept man! Dat lijkt hem inderdaad wel te zijn. Duidelijk meer kleur (geel/oker) als de normale dazen die hier zitten en wat dikker.

Bij mij kwam tie gewoon overdag/zonnig weer. Dus niet in de schemer. Iedere keer boven op zijn kont en inderdaad echt "Aanvallend"! Er zitten hier ook iets grotere dazen (gestreepte) onder de buik/bij de piemeltjes :(:) , maar das een middenmaatje (runderdaas??). En dan die kleinere grijze regendazen op de hals en rug.

@ Janneke2; Dan mag jij bij mijn paarden dit enge beest met je handen duwen en draaien :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:20

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 23:02

Ja maar Goudoogdazen worden helemaal niet zo groot? Die felle ogen kan ik me trouwens niet herinneren. Misschien worden de Belgische goudogen groter :Y)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:50

Dazen worden tor 2,5cm groot kan.ik vinden als.ik gewoon daas intik op google.
Er zijn ook zovéél soorten.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:52

Die goudoog was het zeker niet bij mij! Die zijn meer driehoekig en wat kleiner, ken ze wel, ik noem die om een of andere reden altijd delta's 8)7

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:05

Vind die er toch het meest op lijken qua kleurpatronen.
Maar google geeft geen zoekresultaten voor steekbeesten groter dan 3cm hoor. Alleen hoornaar maar daar lijkt het helemaal niet op en de horzel steekt niet, die legt alleen eitjes op de vacht en is ook meer fluffy.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:32

Ik vind tot nu toe die runderdaas het meest overeen komen qua kleur en grootte, bij die van mij dan hè, wat voor monsters anderen tegenkomen weet ik ook niet...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:33

Art_Ificious schreef:
Vind die er toch het meest op lijken qua kleurpatronen.
Maar google geeft geen zoekresultaten voor steekbeesten groter dan 3cm hoor. Alleen hoornaar maar daar lijkt het helemaal niet op en de horzel steekt niet, die legt alleen eitjes op de vacht en is ook meer fluffy.

Goudoogdazen hebben voor zover ik weet altijd een donker vlekkenpatroon op de vleugels, dus dat is het dier op de foto's van Kaatje_S sowieso niet.
Overigens lijkt mij dat 'steekbeesten' ook niet echt een zoekterm is die zinnige literatuur gaat opleveren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:36

Coentjuh schreef:
@ Janneke2; Dan mag jij bij mijn paarden dit enge beest met je handen duwen en draaien

....de afgelopen week viel het mee in het Noorden, maar ik ben vaak zoet ermee als Knollie plus vriendjes hun zomerbepakking niet aan hebben.
Omdat ik niet sla vinden alle zoogdieren in de kudde mijn "moordpraktijken" prettig.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 21:58

Je bent hier gelijk welkom in het Zuiden!

@ de rest; Sorry we moeten waarschijnlijk toch even afwachten totdat ik er werkelijk 1 doodgemept kan krijgen, en als tie dan niet te plat geslagen is :+, leg ik de centimeter ernaast, maak ik er foto's van en plaats ik ze hier! Bedankt iig!

Edit; Of het is gewoon die Giant Horse Fly.. Lijkt tie er niet op Kaatje?

MaiB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 22:01

Hertenluisvlieg?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:48

MaiB schreef:
Hertenluisvlieg?

Klok.
Klepel.