Paard valt aan bij longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 03:14

Als je iets wil leren van youtube kijk dan naar Warwick Schiller, maar wat belangrijker is, is dat je hier les mee neemt en dit goed en snel oplost. Anders heb je later op andere gronden ook last van een dominant paard, als je daar niet al hebt.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 06:23

TS, ik hoop dat je een goede trainer vindt die dit gedrag zo snel mogelijk verhelpt. Het kan echt heel gevaarlijk zijn!

swartbeessie

Re: Paard valt aan bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 07:03

Ben benieuwd naar meer info van ts. Waar ik aan moet denken is een vroeger bijrijdpaard, slim beestj dat ontzettend snel leerde. Dat is een voor én nadeel, want ze had door de jaren heen problemen gekregen bij druk. Vastzetten was al teveel, verkeerde manier meenemen uit de wei en ze steigerde, was daarbij ook claustrofobisch (parallel aan het hek stilstaan zat er niet in). Met veel geduld heb ik dat allemaal opgelost, en zelf ook veel van geleerd - dat paard is mijn grootste leermeester geweest.

Had ik de methode van druk opvoeren gebruikt, dan was het alleen maar erger geworden. Daarom: Neem iemand met ervaring mee, en laat die meedenken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 07:51

aestate schreef:
Als je iets wil leren van youtube kijk dan naar Warwick Schiller, maar wat belangrijker is, is dat je hier les mee neemt en dit goed en snel oplost. Anders heb je later op andere gronden ook last van een dominant paard, als je daar niet al hebt.

Warwick *\o/* maar vergis je niet ook Warwick ( afgelopen jaar zelf ontmoet) past deze techniek toe als het nodig is! En tuurlijk in het filmje is de eigenaresse debet aan dit gedrag, ik denk dat Clinton iets overdreven inkomt om indruk op het paard te maken en het paard zeer duidelijk wil maken dat hij niet over zich heen laat denderen! Kijk maar eens goed naar het paard in het filmpje op het moment dat de eigenaresse weer in de roundpen komt je ziet dat paard denken en een klein gaatje zoeken of er weer een mogelijkheid is..

Ts: niet zelf aanklooien..Hulp zoeken!!
Hier met een eigen pension komen regelmatig paarden voorbij die gedragsproblemen hebben ben daar altijd wel druk mee omdat ik niet wil dat ze over mij heen denderen of platdrukken.. Al met al krijg ik alle paarden zo ver dat ze zich netjes gedragen zo dat ik mijn werk veilig kan uitvoeren! Opvallend daarbij is dat ze het vervelende gedrag nog steeds bij de eigenaar laten zien..Dus 100% zeker weten dat een paard wel degelijk weet met wie die te maken heeft.

Suc6 Ts!!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 08:16

Willemina_L schreef:
https://youtu.be/vZRLA7Ivh7Q

Dit is echt je enige hoop... heel gevaarlijk anders! Ik ben erg tevreden over deze methode in het algemeen en dit is dan een goed voorbeeld van zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Hoop dat je er wat aan hebt!

Zo zou ik het ook oplossen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 08:19

Terwijl verschillende bokkers hier over elkaar heen buitelen, zwijgt TS in alle talen..............

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 08:28

Dat ze jou aanvalt, of jou cirkel binnen komt werkt voor haar om onder het werk uit te komen. Dit gedrag zal zij dus blijven vertonen tot jij het doorbreekt. Met grondwerk les kun je haar leren om uit jou cirkel te blijven en op de volte te werken.
Mijn paard deed dit ook in het verleden.
Succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 08:55

NikkiDeKerf schreef:
Ach man, op dat filmpje zie je dat het paard niet eens probeert om Clinton aan te vallen. Dat heeft hij ook niet gedaan, anders had het wel 100x in slow-mo en zwart wit in het filmpje gezeten. Zo ingeslepen is het gedrag dus niet, als hij het bij een ander niet eens probeert. Het is gewoon de vrouw die telkens wegrent die het gedrag heeft veroorzaakt, bevestigt en er niets aan doet. Maar dat is geen excuus om een dier zulke striemen te slaan. Alsof dat de enige oplossing is. Ik vind het echt niets minder dan walgelijk, de methode en het normaliseren van zulke mishandeling.

Nee, he he, omdat Clinton meteen zo reageert. Thats the whole point. Als ie niet meteen de leiding had genomen, had het paard geprobeerd aan te vallen. En de zweepslagen zijn helemaal niet zomaar, maar op momenten dat het paard niet genoeg reageert (of dreigt). Als je dat niet doet, ben je meteen je leiderschap kwijt bij zo'n paard en ben je de banketstaaf. En ja, natuurlijk ligt de oorzaak bij de onkunde van de eigenaar, dat is zo bij elk probleem. Maakt voor het paard alleen geen verschil.

Ben erg benieuwd naar hoe jij het zou oplossen. Naar mijn mening kán je niet anders. Ook ik heb eerder het gevoel dat je geen ervaring hebt met dit soort extreme gevallen.

Ts, neem les in hoe je moet omgaan met paarden. :) we kunnen het hier niet uitleggen, het heeft allemaal te maken met op de juiste manier reageren op het juiste moment.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:33

Wat een gezellige discussie.

TS: als een paard druk is, krijgt hij niet te veel krachtvoer? Dat is bij een arabier al snel het geval. Die lopen topprestaties op 'handjes' biks.

Als je paard aanvalt: eerst uitsluiten of het niets lichamelijks is. Veel paarden die pijn hebben worden krengerig tijdens het longeren omdat de de kleine cirkel het niet meer mogelijk maakt om zichzelf te ontlasten.

Als je beide hebt aangepast/uitgesloten: ingesleten verkeerd gedrag tijdens het longeren kun je vrij simpel wegkrijgen door een paard aan de dubbellonge te zetten en je longeerzweep in je 'verkeerde'hand te nemen en gekruisd voor je te houden zodat je voorkomt dat hij naar je toe kan draaien. Je kunt hem zo ook begrenzen aan de buitenteugel. Dit is een handigheidje dat je niet zomaar onder de knie hebt maar echt even moet leren van een instructeur die weet hoe het moet. Zoek iemand die je kan begeleiden daarin.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:59

Ja,jammer eigenlijk. Want dit zijn eigenlijk heel interessante casussen, kun je veel van leren. Maar ja, het blijft een forum. Ts, klets je mee? Het zijn maar woorden... Mensen proberen je te helpen, uiteindelijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:06

Ik zie een meisje van 14 nog niet echt de dubbele longe goed kunnen toepassen.. vergt echt handigheid!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:12

Het is waarschijnlijk ook niet een probleem dat door een meisje van 14 opgelost kan worden. vandaar ook: hulp erbij.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:21

pol1 schreef:
Ik zie een meisje van 14 nog niet echt de dubbele longe goed kunnen toepassen.. vergt echt handigheid!

Nouuuuuuuu. Toen ik 14 was had ik de dubbele longe toch echt al onder de knie :D maar ben dan ook met paarden aan huis opgegroeid en op mijn achtste moest ik de shetlandpony al longeren met een enkele longe :D maar dat is offtopic.

Een paard dat aanvalt tijdens het longeren is niet iets dat moet worden opgelost door een 14 jarige. TS zoek hulp van een goede instructeur.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:29

TerraHowrse schreef:
pol1 schreef:

Nouuuuuuuu. Toen ik 14 was had ik de dubbele longe toch echt al onder de knie :D maar ben dan ook met paarden aan huis opgegroeid en op mijn achtste moest ik de shetlandpony al longeren met een enkele longe :D maar dat is offtopic.

Een paard dat aanvalt tijdens het longeren is niet iets dat moet worden opgelost door een 14 jarige. TS zoek hulp van een goede instructeur.

Daarom wil ik dus de ervaring van de TS met paarden weten, 4 jaar manege-ervaring staat echt niet gelijk aan iemand die van jongs af aan al op een pony word gezet.
Ondanks dat beide 14 zijn.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:31

HopeMyDay schreef:
Daarom wil ik dus de ervaring van de TS met paarden weten, 4 jaar manege-ervaring staat echt niet gelijk aan iemand die van jongs af aan al op een pony word gezet.
Ondanks dat beide 14 zijn.

Precies ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:46

Geryon schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Ach man, op dat filmpje zie je dat het paard niet eens probeert om Clinton aan te vallen. Dat heeft hij ook niet gedaan, anders had het wel 100x in slow-mo en zwart wit in het filmpje gezeten. Zo ingeslepen is het gedrag dus niet, als hij het bij een ander niet eens probeert. Het is gewoon de vrouw die telkens wegrent die het gedrag heeft veroorzaakt, bevestigt en er niets aan doet. Maar dat is geen excuus om een dier zulke striemen te slaan. Alsof dat de enige oplossing is. Ik vind het echt niets minder dan walgelijk, de methode en het normaliseren van zulke mishandeling.

Nee, he he, omdat Clinton meteen zo reageert. Thats the whole point. Als ie niet meteen de leiding had genomen, had het paard geprobeerd aan te vallen. En de zweepslagen zijn helemaal niet zomaar, maar op momenten dat het paard niet genoeg reageert (of dreigt). Als je dat niet doet, ben je meteen je leiderschap kwijt bij zo'n paard en ben je de banketstaaf. En ja, natuurlijk ligt de oorzaak bij de onkunde van de eigenaar, dat is zo bij elk probleem. Maakt voor het paard alleen geen verschil.

Ben erg benieuwd naar hoe jij het zou oplossen. Naar mijn mening kán je niet anders. Ook ik heb eerder het gevoel dat je geen ervaring hebt met dit soort extreme gevallen.

Ts, neem les in hoe je moet omgaan met paarden. :) we kunnen het hier niet uitleggen, het heeft allemaal te maken met op de juiste manier reageren op het juiste moment.

Hie ben ik het mee eens, ik zie eigenlijk weinig schokkends, heb van de o zo gewaardeerde Parelli ergere filmpjes gezien. (met veel zinlozer geweld.).

Eerlijk gezegd, een paard met dit verhaal, zou ik ook zo bij in stappen. Als een eigenaar mij verteld dat paard aan valt dan reageer ik ook fel op het minste signaal. Kwestie van maar even meteen duidelijk te hebben hoe de spelregels zijn. Ik ga niet wachten tot ie aanvalt, dat wil ik nl. voorkomen want dat gedrag wil ik er uit. En of dat aanvallen nu aangeleerd is, of in zijn natuur zit (Clinton zegt ook dat het aangeleerd is want dat een paard van nature helemaal niet agressief ingesteld is, dat worden ze als ze gemerkt hebben dat het iets kan opleveren.) maakt helemaal geen jota uit voor het gevaar dat er in schuilt als 500kg besluit om duidelijk te maken dat hij de baas is.
Over de redenen kan je gezellig bij een kop koffie praten nádat je er voor gezorgd hebt dat ie je niet in het ziekenhuis geholpen heeft.

Máár ik zou TS dit niet aanraden. Want TS komt op mij over als een onzeker iemand die niet echt door pakt. (sorry TS, ik bedoel dit niet als een belediging. Maar volgens mij ben je gewoon te lief.) en als je iemand die van nature te lief is gaat vragen om zo in te komen zonder enige begeleiding, dan krijg je dus wat met dit paard en diens trainer gebeurt is. Nl. een paard dat leert dat aanvallen tot gewenst resultaat leidt. :)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:55

Daarom raadt vrijwel iedereen hier ook TS aan om professionele hulp erbij te zoeken. Want ook ik zie niet graag een nieuwsbericht van een meisje van 14 die is gemept door haar paard en gewond is geraakt of erger... Clinton is echt een duidelijke en no nonsense paardentrainer waar ik veel van heb geleerd. En nog leer!

En ja inderdaad Ayasha, hem zie ik veel liever dan menig ander Natural Horsemanship trainer...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:02

Dit is zeer gevaarlijk gedrag en ik kan het moeilijk beoordelen maar het klinkt aangeleerd.
Hij is 11 dus het is ook niet een onzekerheid die een jong dier op die manier zou kunnen uiten.
Hij maakt gevaarlijke manoeuvres en die zou ik direct afstraffen. Dus hij valt uit naar de zweep, dan krijgt hij per direct een flinke mep met het ding.
Daarna zou ik heel langzaam, stapje voor stapje laten zien dat een zweep alleen een pijnprikkel geeft als hij iets gevaarlijks doet en dat het hem verder niet raakt.
Ik ben absoluut een voorstander van gebruik van de zweep, maar met een longeerzweep raak ik een paard nooit tenzij hij gevaarlijk gedrag vertoont. Een longeerzweep is een verlengde van je arm en absoluut een machtsmiddel (die hebben wij nodig, anders leren paarden dat zij ons zeker weten de baas kunnen en dan zijn we dood...).
Kern van de boodschap is dat het belangrijk is om een zeer goede band met je paard op te bouwen. Dat het zo is dat als jij zegt dat iets oké is, dat paard het ook als oké ziet en accepteert.
Dat hij jou kan vertrouwen dat je hem nooit zomaar pijn zult doen en alles voor hem doet. Dan krijg je hetzelfde namelijk terug.
Aanvallen is uit den boze, dus daar krijgt hij een directe correctie voor. Dat maakt zijn liefde voor de zweep natuurlijk niet groter, maar daarnaast is het zaak om de volgende keer op te gaan bouwen in het aanwezig zijn en accepteren van de zweep. Leg hem op de grond of laat paard eraan snuffelen zonder dat je het als werktuig gebruikt. Laat hem eraan likken of vasthouden. Raak zijn benen ermee aan, zijn buik, nek rug. en BELOON!

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:25

Zoals velen al zeggen neem grondwerk les, helpt enorm mijn pony is ook onwijs dominant, en dit klinkt echt als een dominatie probleem. Je kan ook misschien proberen zonder zweep, dat je je paard los longeerd en met enkel een touw hulpen geeft.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:29

Even laten staan tot je iemand bij je hebt die je kan helpen, zoiets is echt te gevaarlijk om zelf mee te klooien, ondanks dat de meeste neergezette methodes hier heel goed zullen werken. Als je het niet goed doet maak je het alleen maar gevaarlijker voor jezelf.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:30

Amberkelsey schreef:
Zoals velen al zeggen neem grondwerk les, helpt enorm mijn pony is ook onwijs dominant, en dit klinkt echt als een dominatie probleem. Je kan ook misschien proberen zonder zweep, dat je je paard los longeerd en met enkel een touw hulpen geeft.

En als hij je dan aanvalt heb je niets meer op ruimte te creëren.

Ts moet hulp inschakelen en niet zelf doormodderen.