Handschoenen, waarom wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Handschoenen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:35

altijd met handschoenen... ik ben nogal blaar gevoelig, ook op mijn voeten bijvoorbeeld.
Tel erbij op dat ik mijn handen niet goed sluit, waardoor er wat bewegingsmogelijkheid is :+ Als ik zonder rij heb ik meteen blaren.
Ik heb bijna altijd Roekl deze vind ik het prettigste rijden en zijn redelijk slijtvast.
Al heb ik een hele tijd geleden ook van mondoni een echt leren paar gekregen, zwart met witte stiksels... en die blijven ook opvallend mooi.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:48

Ik rij altijd met handschoenen, ik kan mijn hand niet goed sluiten waardoor ik binnen no time met waslijnen rijd als ik de niet draag.
Ik heb alle merken in huis zo'n beetje, pak altijd wat mee als ik wat tegen kom.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:14

Ik heb ooit eens een paard van de wei naar de stal gebracht en onderweg trok het zich los. Vel van mij handen blaren en heel veel pijn . Als jullie jullie paard borstelen enzo doen jullie dan handschoen en Aan?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:17

Ik reed ook altijd mijn handen open en droeg altijd handschoenen, zelfs met 30+graden. Vreselijk!

Nu ben ik overgestapt op western, ben bezig met mijn paard neckreining te leren en heb touwteugels gekocht. Sindsdien rijd ik altijd zonder handschoenen. Geen lelijke witte strepen meer op mijn polsen in de zomer haha

Met longeren/grondwerk doe ik wel altijd handschoenen aan, maar dat is puur omdat hij zich wel eens lostrekt en ik liever niet onder de blaren zit haha

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:20

Als het koud is en met crossen draag ik handschoenen. In de afgelopen jaren heb ik verschillende periodes gehad. In de periode dat ik het wel fijn vond om altijd handschoenen te dragen lagen mijn handen nog open na een rustig stapritje aan de lange teugel. De huid op je handen went aan de bescherming. De laatste jaren hebben geen handschoenen mijn grote voorkeur. Toch minder 'ruis' (?) denk ik

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:23

henst schreef:
Ik heb ooit eens een paard van de wei naar de stal gebracht en onderweg trok het zich los. Vel van mij handen blaren en heel veel pijn . Als jullie jullie paard borstelen enzo doen jullie dan handschoen en Aan?

Nee, dan niet. Maar als die zulke fratsen uit haalt heeft die ook wel een probleem :+
Dan blijven we net zo lang oefenen tot hij wel normaal met me mee kan lopen.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:24

Ik heb altijd zonder handschoenen gereden, geen problemen.

Een half jaar geleden ben ik weer begonnen met rijden na 4 jaar niet, ik dacht ik heb nooit met handschoenen gereden, nu ook niet maar wat een blaren heb ik gehad... In het begin heb ik alleen maar met licht contact rondgehobbeld, dus van trekken kan het niet zijn.

Paard loopt nu ontzettend fijn, vaak op je pinken te rijden maar als ik een keer mijn handschoenen niet aan doe heb ik gelijk een schuurplekken of blaar te pakken.

Ik heb het overigens ook ineens met al het stalwerk, als ik geen handschoenen aan heb, gelijk een lelijke plek.

De handschoenen van Roeckl Micro Mesh vind ik erg fijn, kost wat maar je hebt ook wat. Ik had eerst een hele zachte handschoen van Roeckl maar die zaten na 10x rijden al vol met gaten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:26

Altijd handschoenen aan, al vanaf dat ik begon met paardrijden.
Geen handschoenen betekenen blaren... En ach, waarom zou ik er aan beginnen? Ik heb nu lekkere poezelige vrouwenhandjes, dat wil ik graag houden... Geen eelterige, dikke mannenhanden. Want die zou ik echt krijgen...

Wel op tijd nieuwe handschoenen kopen, want als ze niet meer antislippen, heb je er vrij weinig aan :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:26

Nu in de winter rijd ik altijd met mijn dunne, warme Roeckl handschoentjes. Mijn hypermobiele handen trekken het anders echt niet met deze kou.
Op buitenritten heb ik meestal van die goedkope, katoenen handschoentjes aan tegen dazen, vliegen, takken of paarden die af en toe met hun hoofd trekken (grasjes eten bijv).

Met longeren heb ik vooral in de winter vaak wollen handschoentjes met silliconen grip. Van die kinder rijhandschoentjes! Als het paard anders een sprint neemt en ik een ruk aan het touw krijg staan de blaren op mijn handen... ;( :+

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:27

Altijd met.
Ik kan slechte vuisten maken, en met kou helemaal.
Wat er dan gebeurt is dat mijn vuist open gaat staan en ik de mond van mijn paard niet kan volgen of voelen.
Regelmatig hoor ik: Teugels op maat!
Trekken doet ze niet.
Ook zonder handschoenen glijden ze er gewoon door.
Webband krijg ik enorme blaren van.
Rubbere teugels zijn weer te dik.

Dus, dan maar handschoenen.
En zelfs met handschoenen laat ik de teugels soms alsnog glijden.

Gerard Joling op paard zou je denken: "Ik heb er de kracht niet voor"

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:33

Altijd men handschoenen, liefst roeckl. Soms heb ik last van teveel zweethanden, en dan is dat niet handig om men teugel op de juiste lengte te houden, en met handschoenen blijf ik tenminste men grip behouden

gwneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:39

Ik rijd eigenlijk altijd met handschoenen omdat ik dan geen blaren enz krijg, voor de grip.
In de zomer heb ik speciale zomerhandschoenen zodat het niet warm wordt, en in de winter winterhandschoentjes. Daardoor kan ik dus echt altijd handschoentjes dragen.

Maar ik vind het helemaal niet raar als je zonder of met handschoentjes rijd want iedereen vind weer wat anders fijn om mee te rijden.
Vooral als je een paard hebt die heel sterk in de mond is of je snel blaren enz. krijgt moet je gewoon lekker met handschoentjes rijden.

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:51

Ik vind zonder rijden nog steeds het fijnste. Maar aangezien ik een vergroeiing heb in mijn rechterringvinger waar de teugels langs gaan. Is dit geen optie meer, wanneer ik dit namelijk open rij kan het maanden duren voor het weer dicht is en als ik pech heb gaat het meteen smetten en duurt het nog langer.

langedeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:18

Ik rijd altijd met handschoenen, vroeger toen ik nog heel klein was een keer op de tinker van mijn tante gereden en die wilde absoluut niet linksom, sinds toen altijd handschoenen aan.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:14

Ik zou de handschoenen niet gebruiken voorganisatie het rijden.

brittkalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:48

Ik rijd ook met handschoentjes. Toen ik begon een tijdje niet maar paard trok in de zomer wel eens teugels uit mijn handen (door vliegen bijvoorbeeld). Toen heb ik handschoentjes gekocht en nooit meer zonder gereden eigenlijk.
Denk dat ik ook prima zonder kan rijden, kreeg alleen blaren als het paard dus met zijn hoofd zat te irriteren, niet bij het 'gewoon' rijden.

mariavank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:44

Ik rij zonder handschoenen, ik heb het zelf niet nodig. /behalve als het heel koud is :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:47

Thuis meestal zonder, behalve in de winter omdat ik anders koude handen heb haha.

Op wedstrijd altijd met, net om het plaatje iets mooier te maken :)

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:06

Ik rij in de winter altijd met handschoentjes omdat ik nog al een kou kleun ben. In de zomer wisselt het een beetje. Aan het begin heb ik dan altijd wel een beetje last van plekjes maar als er dan een beetje eelt op zit niks aan de hand. Maar mijn paard trekt ook atlijd heel langzaam de teugels uit mijn handen en dan vind het soms weer fijner om handschoentjes aan te hebben. Ik draag eigenlijk altijd roeckl.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:24

Altijd met.
Heb nogal snel zweethandjes en dan ben ik mijn grip kwijt.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:31

Ik rijd idd ook met handschoenen, heb heel snel zweethanden en na 1x zonder handschoenen met dressuurteugels waarbij ik dus allen het uiteinde kon vasthouden met mn handen tegen elkaar, was niet zo'n succes, rijd ik altijd met handschoenen haha.

OokGestoptX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:49

Ik doe bijna alles met handschoenen! :D Heb nog snel koude handen en blaren...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:56

Ik rij nooit met handschoenen. Heb er een hekel aan, zelfs in de winter liever niet.

Laatst zat ik op een fries van iemand anders die mijn handen aan gort trok, consant hoofdschudden. Dus ja toen miste ik de handschoenen wel, maar ergens vind ik het raar als mensen handschoenen gebruiken omdat hun paard te hard trekt en ze dan last krijgen van hun handen. Zal maar een klein deel zijn die ze daarvoor gebruiken.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:38

Ik doe ook bijna alles met handschoenen!!
Anders krijg ik eelt :')

Ik hou te veel van mijn zachte handjes om geen handschoenen aan te doen tijden bijv. het poep scheppen in het land haha..

Ik rij er ook mee, gewoon omdat ik snel koude vingers krijg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:42

Ik reed altijd met handschoenen, maar sinds een tijdje heb ik teugels waar het absoluut niet meer bij nodig is! :j

Teugels zijn van die rubberen met nopjes, echter veel zachter dan wanneer je ze in Nederland koopt. Heerlijk om mee te rijden, en ze slippen absoluut niet!

https://www.hookseurope.com/horse/horse ... 4?att=Q29i