Paard gaat er van tussen op het strand.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:50

Jennyj01 schreef:
Correctie stang helpt goed hiervoor. En een goeie timing van jou. Want tussen langs het water rijden en de duinen in vliegen zit nog wel wat tijd. Waarschijnlijk heeft hij wel signalen gegeven maar jij ze niet opgepakt. Niet (te veel) kleppen met je vriendin. Koppie erbij en een beetje aan het werk zetten. Uitrijdekentje en martingaal zijn ook bruikbare tips die gelijk werken.

Een correctie bit hebben wij hiervoor gehad, misschien moet ik die inderdaad weer eens proberen, bedankt.
Hij laat zeker wel signalen zien, beginnend met een beetje leunen/hangen en versnellen, maar zodra hij dat doet kan ik hem al niet meer tegen houden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:51

Zo'n enorme uitingen van energie zonder dat je het vraagt, hebben altijd een oorzaak. Zoek die zoals reeds gezegd is en neem die weg.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat paarden om onder werk uit te komen of de mens te pesten, veel meer energie gaan besteden dan nodig is voor het werk.
Niet echt logisch.
In plaats van de fout bij het paard te leggen (niet op jou bedoeld ts) is het beter een oorzaak te zoeken en weg te nemen.

Bij mij is de eerste vraag die boven komt ook wat het paard doet als je aan de hand wandelt.

Voor zij die zeggen dat dat een groot risico is. Het is een veel groter risico om er op te kruipen met een bit en hulpteugels om het probleem te verbergen en de oorzaak niet te moeten zoeken. Als een paard echt weg wil is de toevoeging van pijn zeker zo vaak een stimulans om harder en langer te rennen, als in af te remmen.

Zeggen dat aan de hand wandelen en gevaar is, maar met extra druk en zelfs pijn het paard berijden niet, is niet echt logisch.

Waar het fout gaat is voor ons moeilijk te zien vanachter het scherm. Maar het is van groot belang dat te weten te komen.

Nog een extra vraag. Hoe is het paard bij het wandelen aan de hand?

Heb je ooit al eens (als het veilig genoeg is) aan de hand wandelend gegaan naar de probleemzone?
Is het paard continue geneigd om naar die plek te gaan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:53

Wat Nouvel schrijft is inderdaad heel goed.
Zo kom je uit dit kringetje waar je nu in zit. Dat is echt de oplossing.

Maar mocht hij je toch te snel af zijn of om jou meer zekerheid te geven zou ik zeker helemaal niet tegen een pelham bit zijn met 2 teugels.
En nee ik ben helemaal geen persoon die bij alles meteen een scherper bit neemt.
En rij je nu met een dubbel gebroken bit, pak dan ook een dubbel gebroken pelham, om zo het verschil zo klein mogelijk te maken.
Maar bedenkt hij ik ga, dat jij kunt zeggen, ja daag~~}> maar vandaag niet <<) En pak je op dat moment de tweede teugel erbij en flink ook.

Een paard wat altijd sterk en verkeerd met de hand wordt gereden zal daar doorheen rennen.
Een paard wat echt in paniek is ook.
Maar zo komt jou omschrijving niet over.
Dan kun je hem lik op stuk geven en hij schrikt zich gewoon het apezuur dat jij zomaar ineens ook wat extra's hebt. En dat is voldoende om het te doorbreken.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:53

liekec schreef:
Ook met de rest eens, een hulpteugel of zwaarder bit erin zou mijn mening zijn. Dit is inderdaad levensgevaarlijk voor jou maar ook het paard. Als je nu de truuc doorbreekt door een keer goed in te werken op een manier dat het hem tegen houdt zal hij het de volgende keer wel laten. Ik vraag me wel af of jij hier dan de juiste ruiter voor bent, want wat doe jij als hij gaat rennen? Denk je dat je zelf in staat bent om door je angst heen na te denken en te corrigeren? Ik vraag het niet om je de grond in te boren hoor, maar een oprechte vraag. Als je antwoord daar nee op is, kijk eens of je een handige ruiter kan vinden die dit probleem wilt aan pakken (wie weet doet hij het niet bij haar?).
Ik zou zelf voor een slof kiezen en deze aan de zijkant van je Singel bevestigen. Martingaal kan werken maar heb zelf een tijdje een fjord gereden die met z'n kop tussen z'n benen keihard ging dus dan helpt die niet.

Bedankt voor je toevoeging.
Ondanks dat ik een onzekere/angstige ruiter ben, blijf ik in zo'n situatie verbazingwekkend rustig. de paniek komt daarna en dan durf ik er vaak niet meer op.
Een oude stalgenoot gaat hem waarschijnlijk binnenkort een keer rijden, kijken of hij het bij haar ook doet en misschien heeft zij tips voor me :)

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 18:57

jensvl schreef:
Zo'n enorme uitingen van energie zonder dat je het vraagt, hebben altijd een oorzaak. Zoek die zoals reeds gezegd is en neem die weg.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat paarden om onder werk uit te komen of de mens te pesten, veel meer energie gaan besteden dan nodig is voor het werk.
Niet echt logisch.
In plaats van de fout bij het paard te leggen (niet op jou bedoeld ts) is het beter een oorzaak te zoeken en weg te nemen.

Bij mij is de eerste vraag die boven komt ook wat het paard doet als je aan de hand wandelt.

Voor zij die zeggen dat dat een groot risico is. Het is een veel groter risico om er op te kruipen met een bit en hulpteugels om het probleem te verbergen en de oorzaak niet te moeten zoeken. Als een paard echt weg wil is de toevoeging van pijn zeker zo vaak een stimulans om harder en langer te rennen, als in af te remmen.

Zeggen dat aan de hand wandelen en gevaar is, maar met extra druk en zelfs pijn het paard berijden niet, is niet echt logisch.

Waar het fout gaat is voor ons moeilijk te zien vanachter het scherm. Maar het is van groot belang dat te weten te komen.

Heb je ooit al eens (als het veilig genoeg is) aan de hand wandelend gegaan naar de probleemzone?

Aan de hand zijn er geen problemen en wandelt hij braaf mee :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:57

Ik heb jaren geleden ook een tijdje buiten gereden met pelham met een paardje dat uit het niets omkeerde en naar huis rende de weg over.
Ik hield er echt niks meer aan en het was levensgevaarlijk.
Na een paar keer ingrijpen met de pelham echt nooit meer problemen gehad met buiten rijden, ik had met de pelham bijna niks in mijn handen en ze heeft nooit meer iets raars geprobeerd, ik kon aan een lang teugeltje het strand over draven en galopperen zonder gekke dingen en ho was ho...

Hiermee wil ik aangeven dat een scherper bit gebruiken in sommige gevallen en bij iemand die weet wat hij doet wel eens een deel van de oplossing van een probleem kan zijn.

Maar je moet altijd op blijven letten dat je niet aan je bit gaat blijven trekken in je eigen angst of onzekerheid, want dan komt er alleen maar meer spanning en onrust bij je paard en wordt de kans op stuurloos wegrennen alleen maar groter.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:04

Hey, ik kom ook even binnenvallen. De afgelopen week heb ik een strandrit gedaan, we waren met z'n drieën. Toevallig gebeurde bijna een zelfde situatie als die jij beschrijft, ts. Met galloperen ging een pony de groep voorbij, dus dat meisje stuurde richting duin, dat ging prima, hij minderde vaart. Maar wat deed hij: hij stapte helemaal het duin op, het helmgras in, en meteen: ETEN Y)(^) Daarom vroeg ik me af of jouw Ijslander dat ook doet?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:05

Ijslander12 schreef:
jensvl schreef:
Niet echt logisch.

Aan de hand zijn er geen problemen en wandelt hij braaf mee :)

Dus blijkbaar toch niet zo om je te pesten dan. Anders zou hij je aan de hand ook gewoon meesleuren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:13

jensvl schreef:
Dus blijkbaar toch niet zo om je te pesten dan. Anders zou hij je aan de hand ook gewoon meesleuren.

Wat noem je pesten.

Ts zal aan de hand zekerder zijn dan wanneer ze erop zit, zeker nu hij dit een paar keer heeft gedaan. Logisch.
En daar maakt hij gebruik/misbruik van.
Dat kun je pesten noemen.

Ik geloof niet in angst of pijn of zo, wel in lekker zijn eigen plan trekken.

Anoniem

Re: Paard gaat er van tussen op het strand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:21

Ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoe gevaarlijk de duinen kunnen zijn voor een paard, laat staan het klapzand dat ervoor kan liggen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat je hier als ruiter niet blij van wordt. Er zijn al een hoop goede tips geweest, maar misschien kan dit je ook nog helpen: als het andere paard echt zo cool is, kun je dan niet eens een buitenrit maken waarbij de andere ruiter jouw paard aan een halstertouw vasthoudt? Zolang je paard gewoon netjes meestapt/draaft/galoppeert werkt dat niet in, maar als hij te ver weg wil dan werkt het halstertouw ineens van opzij op zijn bit in. Doordat het halstertouw meer van opzij komt kan hij zijn hals daar ook minder goed tegenin duwen.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is wat er eigenlijk precies gebeurt als het fout gaat? Zoals ik het nu lees rij je langs het water en vervolgens klimt hij het duin op; wat gebeurt daartussenin? Peert hij er vooruit vandoor en buigt dan af richting duin, of draait hij ineens om richting de duinen, of blijft hij zelfs iets achter om er dan vandoor te gaan richting de duinen? En op welk moment werken jouw hulpen niet meer? Dat zijn namelijk verschillende problemen waar ook verschillende oplossingen bij horen.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 19:25

Pocca_Locca schreef:
Hey, ik kom ook even binnenvallen. De afgelopen week heb ik een strandrit gedaan, we waren met z'n drieën. Toevallig gebeurde bijna een zelfde situatie als die jij beschrijft, ts. Met galloperen ging een pony de groep voorbij, dus dat meisje stuurde richting duin, dat ging prima, hij minderde vaart. Maar wat deed hij: hij stapte helemaal het duin op, het helmgras in, en meteen: ETEN Y)(^) Daarom vroeg ik me af of jouw Ijslander dat ook doet?

Nee eten doet hij niet ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:30

Ijslander12 schreef:
Draven op een volte kan, maar dan trekt hij waarschijnlijk wel weer naar de duinen, als hij er zijn zinnen eenmaal op gezet heeft kan ik niks meer inbrengen.

Als je hem op de volte kan krijgen, doen! En dan in galop zetten en laat hem maar lopen. Niet totdat hij het zat is, maar totdat jij het zat bent. Wil hij langzamer? Aandrijven en aan het werk zetten.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 19:31

xyzutu2 schreef:
Ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoe gevaarlijk de duinen kunnen zijn voor een paard, laat staan het klapzand dat ervoor kan liggen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat je hier als ruiter niet blij van wordt. Er zijn al een hoop goede tips geweest, maar misschien kan dit je ook nog helpen: als het andere paard echt zo cool is, kun je dan niet eens een buitenrit maken waarbij de andere ruiter jouw paard aan een halstertouw vasthoudt? Zolang je paard gewoon netjes meestapt/draaft/galoppeert werkt dat niet in, maar als hij te ver weg wil dan werkt het halstertouw ineens van opzij op zijn bit in. Doordat het halstertouw meer van opzij komt kan hij zijn hals daar ook minder goed tegenin duwen.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is wat er eigenlijk precies gebeurt als het fout gaat? Zoals ik het nu lees rij je langs het water en vervolgens klimt hij het duin op; wat gebeurt daartussenin? Peert hij er vooruit vandoor en buigt dan af richting duin, of draait hij ineens om richting de duinen, of blijft hij zelfs iets achter om er dan vandoor te gaan richting de duinen? En op welk moment werken jouw hulpen niet meer? Dat zijn namelijk verschillende problemen waar ook verschillende oplossingen bij horen.

Een halstertouw aan mijn rijmaatje geven durf ik niet aan, ik denk niet dat hij daar op gaat reageren en dan gaat hij er van tussen met een los halstertouw achter hem aan zwiepend, dat zie ik echt goed mis gaan.

Even een situatie schets:
Ik rij rustig langs het water, we pakken een rustig drafje, meneer doet leuk mee.
Soms na een stukje en soms meteen begint hij zijn schouder naar het duin te draaien, ik kan dat meteen al niet meer corrigeren, meteen daarna versnelt hij, begint naar voren te rennen en draait rustig naar het duin toe. Dus draait niet 90 graden direct om, maar gewoon een ruime bocht.
Dan gaat hij recht op het duin af en begint te klimmen.
Vanaf het moment dat hij zijn schouder naar het duin draait heb ik niks meer te zeggen.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 19:31

Goof schreef:
Ijslander12 schreef:
Draven op een volte kan, maar dan trekt hij waarschijnlijk wel weer naar de duinen, als hij er zijn zinnen eenmaal op gezet heeft kan ik niks meer inbrengen.

Als je hem op de volte kan krijgen, doen! En dan in galop zetten en laat hem maar lopen. Niet totdat hij het zat is, maar totdat jij het zat bent. Wil hij langzamer? Aandrijven en aan het werk zetten.

Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik hem niet op een volte kan draaien, ik kan namelijk helemaal niks meer als hij gaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:41

Je moet die volte opdraaien voor hij weg is, dat is lastig, maar als je aanvoelt dat hij weg wil gelijk een hele kleine volte inzetten, liever voor niks een keer dan te laat.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:41

En als je moeder aan de 'buitenkant' rijdt? De kant van de duinen bedoel ik daarmee. Dan kan hij daar toch niet heen?
En een zweepje tegen de schouder?
Je zegt dat trekken aan de teugels niet helpt, maar neem je dan de teugels beide tegelijk aan of aan één kant?

Fijn dat een stalgenootje het eens gaat proberen.
Is je angst alleen dat je paard zich bezeert? Want dan zou ik hem, hoe paardonvriendelijk misschien dan ook, toch eens goed laten weten dat jij dit niet accepteert. Zelf kies ik dan altijd voor het voorwaarts, dus extra been of een tik met de zweep, i.p.v. het in de mond trekken. Als ik de teugels gebruik, is dit aan één kant en geef ik dit ook met mijn hele lichaam aan.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 19:46

xChanelx schreef:
En als je moeder aan de 'buitenkant' rijdt? De kant van de duinen bedoel ik daarmee. Dan kan hij daar toch niet heen?
En een zweepje tegen de schouder?
Je zegt dat trekken aan de teugels niet helpt, maar neem je dan de teugels beide tegelijk aan of aan één kant?

Fijn dat een stalgenootje het eens gaat proberen.
Is je angst alleen dat je paard zich bezeert? Want dan zou ik hem, hoe paardonvriendelijk misschien dan ook, toch eens goed laten weten dat jij dit niet accepteert. Zelf kies ik dan altijd voor het voorwaarts, dus extra been of een tik met de zweep, i.p.v. het in de mond trekken. Als ik de teugels gebruik, is dit aan één kant en geef ik dit ook met mijn hele lichaam aan.

Niet alleen mijn paard, ik wil er graag ook zelf niks aan over houden ;)
Als mijn moeder aan de kant van de duinen rijd gaat hij daar dwars doorheen of krap voorlangs, zal niet de eerste keer zijn dat hij een ander paard hardhandig aan de kant duwt.
Een zweepje durf ik niet zo goed, denk dat hij daar alleen maar harder van gaat, maar ik kan het allicht een keer proberen.
Voorwaarts drijven is absoluut uit den boze, hij moet van de duin weg, niet harder er naar toe.
Ik heb alles geprobeerd, korte ophoudingen en dan weer ontspannen, links draaien, rechts draaien, mijn volle gewicht aan beide teugels hangen, het werkt gewoon niet.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:58

Ik zou toch kiezen voor een scherper bit. Als je alleen al voelt dat hij opzij wil, dus zijn schouder eruit gooit, hem gigantisch omtrekken richting de zee. Echt met al je kracht. Ik denk dattie dan na 2/3x wel klaar ermee is ;)

En als je dan een zweeep mee hebt, zodra hij dus om is een knal geven en klaar :D dan is het misschien na 1x zelfs wel klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:00

Klinkt inderdaad als een pittig probleem.
Een tip (maar misschien deed je dit al): aan beide teugels hangen helpt nooit, daarmee trek je geen enkel paard om. Wat nog wel eens wil helpen is (als je paard naar rechts afbuigt) meteen met beide handen de rechterteugel vastpakken. Dan trek je namelijk niet tegen zijn halsrichting in, want aan de buitenkant is het paard altijd sterker dan aan de binnenkant.
Het enige probleem hiermee is dat het het probleem zelf niet oplost; zelfs al krijg je hem zo met zijn neus tegen de binnenstijgbeugel op een minivolte, dan wil je zo niet je hele strandrit moeten doorbrengen... Het jammere is natuurlijk dat deze situatie hoe dan ook betekent dat 'ontspannen strandritjes maken' er sowieso voor een lange tijd niet meer in zit, want je zult hem steeds voor moeten zijn, en dus steeds waakzaam moeten blijven terwijl het idee waarschijnlijk was om rustig en ontspannen samen een ritje te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:30

Jester_ schreef:
Ik zou toch kiezen voor een scherper bit. Als je alleen al voelt dat hij opzij wil, dus zijn schouder eruit gooit, hem gigantisch omtrekken richting de zee. Echt met al je kracht. Ik denk dattie dan na 2/3x wel klaar ermee is ;)

En als je dan een zweeep mee hebt, zodra hij dus om is een knal geven en klaar :D dan is het misschien na 1x zelfs wel klaar

Tegen de beweging in trekken ga je niet winnen. Neem de beweging over en buig verder door dan hij bedacht had. Klapzand bij de duinen is hier de lastige factor, want anders is dat de perfecte plek om hem heel hard aan het werk te zetten (voltes en 8jes). hard werken is niet leuk en hard werken op de plek waar pony wil zijn dus ook niet. Rustpunt is vervolgens weer bij je rijmaatje. Het waarom is inderdaad vreemd trouwens, bij een ander paard willen blijven is normaal. Mogen deze 2 elkaar totaal niet of is de favo merrie/vriendje van de jouwe nog thuis?

genja

Re: Paard gaat er van tussen op het strand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:41

Volgens mij heb je hem nog niet zo heel lang toch? Overleg eens met de vorige eigenaar of hij daar ook zulke dingen deed en wat bij hun de oplossing was.
En kan je buiten het strand ook naar het bos bv? als dit ook kan misschien eerst eens daar een tijdje gaan rijden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:42

Het kan zijn dat ik ergens overheen heb gelezen, maar heb je enig idee waarom hij richting duin wil? Vind hij de zee (misschien sinds kort) eng? Dat hij het duin als de veilige kant ziet? En neemt hij van de twee het initiatief, dus gaat het andere paard achter hem aan?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:52

Er zijn 2 dingen, een paard dat een kunstje heeft geleerd....pffff.....
En een bange ruiter.

Ik zou iemand zoeken die je kan helpen bij je angst, je was nl al een onzekere ruiter, zoals je zei.

En dan hulp zoeken van ikemand die ervaring heeft met stoute paarden.
Ijsjes kennende, zou ik dan eens bij stal Stanos, http://www.stalstonas.nl/, Hannah is echt een geweldige coach, en paardenvrouw, vrfagen.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 06-01-17 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:52

Ijslander12 schreef:
Jennyj01 schreef:
Correctie stang helpt goed hiervoor. En een goeie timing van jou. Want tussen langs het water rijden en de duinen in vliegen zit nog wel wat tijd. Waarschijnlijk heeft hij wel signalen gegeven maar jij ze niet opgepakt. Niet (te veel) kleppen met je vriendin. Koppie erbij en een beetje aan het werk zetten. Uitrijdekentje en martingaal zijn ook bruikbare tips die gelijk werken.

Een correctie bit hebben wij hiervoor gehad, misschien moet ik die inderdaad weer eens proberen, bedankt.
Hij laat zeker wel signalen zien, beginnend met een beetje leunen/hangen en versnellen, maar zodra hij dat doet kan ik hem al niet meer tegen houden.

Je sterke hand omhoog en dát been eraan. Als je met 2 teugels wat probeert kan die juist op/door je hand gaan tanken. Draai hem maar gelijk op de volte. Dan dan hoeft het echt geen buitenbeen iets achter de singel, en binnenhand van de hals volte te zijn hoor. Zodra je merkt dat ie versnelt zonder dat jij het wil en hij reageert niet gelijk zo reageren.

Ik heb er ook zo 1, die van mij flikte het in het bos, toen kon ik geen volte op, maar thuis heeft ze ook d'r momenten.

Dit zou mijn 1e oplossing zijn, mocht dat niet werken dan een scherper bitje idd.

Ik mis trouwens de grondwerk bokkers :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:30

Ik begrijp best dat jij dit als een probleem ziet, maar het probleem zit niet bij het paard maar bij jou zelf, jij hebt dit paard zover gekregen dat dit nu ook echt zo gebeurt, dit klinkt bijna overdreven zul jij wel zeggen , maar nee dit is echt wat er aan de hand is.
Te weinig kennis en kunde, te weinig training, te weinig leiderschap, en nog een paar andere details....
.

Ijslander12 schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb een probleem.
De laatste tijd heeft mijn IJsco iets nieuws bedacht, als we op het strand rijden en we gaan draven of galopperen, gaat hij als een gek op de duinen af.
Dit doet hij niet altijd, soms hebben we gewoon heerlijke ritjes.
Normaal stopt hij voor de duinen, corrigeer ik hem en rijden we terug naar het water, een enkele keer kan ik hem opvangen voor hij de draai weet te maken.

Echter vandaag was het anders, hij ging er als een gek van tussen, recht op de duinen af en ging ook echt de duinen op.
Dit zijn geen rechte duinen, maar hobbelige bergen mul zand met enorme kuilen, gaten etc. Levensgevaarlijk.

Tot drie keer toe deed hij dit, en twee van de drie keer ben ik er afgesprongen zodra hij vaart minderde, heb hem uit reflex flink op zijn donder gegeven en ben teruggelopen naar het water om daar weer op te stappen.
De derde keer ben ik afgestapt en terug naar stal gelopen.

Hij zet echt zijn hals op slot, ik kan niet draaien of remmen, ik heb vanalles geprobeerd.

Ik ben hier echt heel erg van geschrokken, ik ben een onzekere ruiter en meneer heeft het voor elkaar: ik durf er niet meer op naar buiten.
Nu is het op het strand, maar wat als hij een weg op rent?
Hij is er verder overigens nog nooit vandoor gegaan, echt alleen op het strand doet hij dit.

Wie o wie kent iemand of weet iets wat mij kan helpen het vertrouwen in elkaar terug te krijgen en dit probleem op te lossen?
Een one rein stop is niet het antwoord op mijn probleem, ik kan zijn hals/hoofd immers niet draaien.