Paard op proef, maar vorige eigenaar weigert terugname

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annalies03

Re: Paard op proef, maar vorige eigenaar weigert terugname

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:39

maar de tinker (die van facebook) was toch een ander persoon waarbij hetzelfde is gebeurd met dezelfde eigenaar..?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:40

Nee ik meen dat de tinker het hoofdverhaal is en de arabier van een ander en dezelfde verkoper kwam erbij :j

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:12

Ik snap bokt toch niet hoor... Normaal wordt er moord en brand geschreeuwd als een beginner een groen paard koopt en nu komt alles wel goed met les?
Kan, maar de kans is ook groot van niet...

TS, kan je er geen rechtsbijstand bijhalen? Op proef is op proef, dat is nu net het doel van proefperiode, dat het paard terugkan als het niet werkt. Al vind ik het wel dom van de koper om haar te kopen na enkel een stukje gestapt te hebben.

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:49

Het feit blijft dat het contractje wat opgesteld was.
(Lees alles aan elkaar bijna zonder punten en coma's )
10 regels hoogstens bevatte en er geen specifieke informatie instond.

Alleen het chipnummer namen van koper en verkoper. De afhaal datum en wanneer wat betaald is en vanaf welke datum proeftijd in zal gaan.
Daarnaast speelt het zich af in België en gelden daar al andere regels als in nl.

Welke weet ik niet precies maar wat ik las van de Belgen op fb is dat daar de contracten niet rechtsgeldig zijn zonder een notaris.
Hoe dat werkelijk zit weet ik dus niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:17

Ik heb er ook eens een een maand op proef gehad.Maar die hoefde ik pas na de proefperiode te betalen.Na zo'n 2 weken vonden de pony en ik elkaar helemaal niet leuk,er was absoluut geen klik.Toen wou die handelaar hem ook niet terugnemen,omdat er qua gezondheid niets mis was met de pony.Die handelaar begon me zelfs te bedreigen! Gelukkig heeft mijn stalhouder toen de onderhandelingen overgenomen en is het paardje opgehaald.Vervelend was dat,want je wilt toch niet blijven zitten met een paard waar het niet mee klikt,daar is die proefperiode toch voor.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:53

Paspoort schreef:

Alleen het chipnummer namen van koper en verkoper. De afhaal datum en wanneer wat betaald is en vanaf welke datum proeftijd in zal gaan.
Daarnaast speelt het zich af in België en gelden daar al andere regels als in nl.

Welke weet ik niet precies maar wat ik las van de Belgen op fb is dat daar de contracten niet rechtsgeldig zijn zonder een notaris.

Jij en Prosecco begrijpen niet helemaal waar dit om gaat. ;)

Het is puur juridisch: het paard is op proef 14 dagen en bevalt niet. Dus kan paardje teruggebracht gezien er geen bepalingen instaan over het waarom. Daarvoor hoef je ook niet langs de notaris.

Aangetekende brief sturen binnen de 14 dagen en melden dat juridische stappen volgen mits het dier niet terug genomen wordt.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:07

maar weten we nu al hoe verder? TS ben je er nog?

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:32

gekvanfleur schreef:
Paspoort schreef:

Het is puur juridisch: het paard is op proef 14 dagen en bevalt niet. Dus kan paardje teruggebracht gezien er geen bepalingen instaan over het waarom. Daarvoor hoef je ook niet langs de notaris.

Aangetekende brief sturen binnen de 14 dagen en melden dat juridische stappen volgen mits het dier niet terug genomen wordt.

Maar we proberen je uit te leggen dat dit verhaal
In België afspeelt en dat het daar anders aan toe gaat als in nl. En dat wat hier veel gezegd word niet van toepassing is volgens de Belgische wetgeving.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:38

gekvanfleur schreef:
Paspoort schreef:

Zoals Paspoort al zegt speelt zich dit niet af in Nederland maar België, een heel andere wetgeving.

Laat ik eerst zeggen dat ik het absoluut niet netjes hoe de zaken gaan, maar ik zou als verkoper het dier ook niet terug nemen, ondanks er werd gezegd dat het paard voor beginners geschikt was. Waarom? Iedere beginnende en/of gevorderde ruiter weet dat een paard dat zo goed als niet op de hulpen reageert al niet geschikt is voor een beginner en zelfs nog niet de volledige basis onder de knie heeft, zeker als dit in al in stap is. Als beginnende ruiter hoor je juist een paard te testen en kopen die braaf op iedere hulp reageert dat jij vraagt van het dier. Zowel verkoper als koper hebben hun fouten gemaakt in dit verkoop/aankoopproces.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:51

Dat vind ik vreemd aangezien het stukje al niet klopt dat je een onbeleerd paard als mak gereden verkoopt. Dan weet jij dat hij terug gaat komen. Gaat het goed heb je geluk, gaat het niet goed heb je pech.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:55

Verkoper adverteerde het paard aan als beginnerspaard maar bij het proefrijden, wat enkel in stap gebeurde in een wei, reageerde het paard al zo goed als niet op hulpen..dan weet je als ruiter al genoeg naar mijn mening. Koper heeft dan ook besloten om het dier aan te kopen, die er niet al te goed uit ziet/zag, ondanks het zo goed als niet reageerde op de gevraagde hulpen. Verkoper heeft dus 'geluk' met iemand die toch voor het snoetje gevallen is in de plaats van de gevraagde eis(en).

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:02

Niet als beginner en al helemaal niet als ze er een mooi verhaal bij verteld wordt.

Ik vind het gewoon asociaal en ze had hem gewoon goed kunnen verkopen aan een ander die er wel heel blij mee zou zijn, want het is een vreselijk leuk beest.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:37

AM01 schreef:
Proefperiode is proefperiode.
Als dat vast staat en verder niets dan kan het paard om elke reden terug.
Aangetekend melden dat je hem terug doet. Reden onbelangrijk en een jurist/rechtsbijstand benaderen. Zorg wel dat je bewijs hebt dat je hem goed verzorgt. Foto's film rekeningen voer, etc. Stom trouwens dat daar niets over is vermeld. Zelfs daar staat de verkoper mijn inziens niet sterk mee.
Rijden ter plekke zegt niets overigens. Je moet eens weten wat er geknoeid wordt om paarden en pony's braaf te maken op de dag van kijken.

Precies wat ik ook dacht; gewoon te smerig wat sommige handelaren doen om een paard te verkopen.. sedatie bijvoorbeeld, oo, zo braaf en rustig, op de kennismakingsdag, totdat na een x-aantal uren de drugs uit het bloed zijn, en het geld al betaald.
Koop een paard niet alleen uit emotie, er zijn te veel stakkers die er misbruik van maken. En vooral; geloof niet klakkeloos in de praatjes van verkopers, totdat je het zelf hebt gezien en het vertrouwd.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:19

Ik vind het maar raar.. ik dacht dat een proefperiode juist was zodat je het paard zonder "goede" reden terug kon brengen, en dat de verborgen gebreken-wetgeving was voor ná de proefperiode.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:09

Fish_n_Chips schreef:
Ik vind het maar raar.. ik dacht dat een proefperiode juist was zodat je het paard zonder "goede" reden terug kon brengen, en dat de verborgen gebreken-wetgeving was voor ná de proefperiode.

Dat lijkt mij ook.. Maar er zullen best wat juridische truukjes en uitzonderingen zijn.
Best een goed idee om je daar eens in te verdiepen, voor je een paard koopt.
Er zijn nou eenmaal handelaren die nergens goed in zijn, behalve mensen misleiden op het moment dat ze het kwetsbaarst, minst kritisch zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:01

gekvanfleur schreef:
Paspoort schreef:

Zoals Paspoort al zegt speelt zich dit niet af in Nederland maar België, een heel andere wetgeving.

Laat ik eerst zeggen dat ik het absoluut niet netjes hoe de zaken gaan, maar ik zou als verkoper het dier ook niet terug nemen, ondanks er werd gezegd dat het paard voor beginners geschikt was. Waarom? Iedere beginnende en/of gevorderde ruiter weet dat een paard dat zo goed als niet op de hulpen reageert al niet geschikt is voor een beginner en zelfs nog niet de volledige basis onder de knie heeft, zeker als dit in al in stap is. Als beginnende ruiter hoor je juist een paard te testen en kopen die braaf op iedere hulp reageert dat jij vraagt van het dier. Zowel verkoper als koper hebben hun fouten gemaakt in dit verkoop/aankoopproces.

Ik heb gelezen dat het in Belgie is, maar ben heel beniewd naar je (liefst juridsche) teksten waaruit blijkt dat schriftelijke afspraken niet gelden.

En de discussie over wel of niet slim hoort hier gewoon niet thuis. Daar gaat het topic niet om. ;)

dreamertje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:10

Benieuwd hoe t afloopt zeg, jeetje!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:13

Die man die reageerde (Edwin of zo) daar was die toch daarvoor van geweest? Hij had de pony verkocht aan degene waar ts van hem had gekocht. Bij hem was die een stuk of 20 keer onder het zadel geweest e nwas braaf

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:54

Paard is waarschijnlijk paar keer onder het zadel geweest en stilgezet dat pakt voor het ene paard goed uit en het andere paard heel Rot of ze hebben hem verpest en daarom verkoopt ze hem weer