Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

funnypony11

Re: Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:32

Ik ben momenteel aan het kijken voor een simpele trailer onder de 1500 kg. Anders mag die niet achter onze auto.
Dus mijn eisen:
- redelijk lichte 1,5 paards-trailer
- Maximum massa onder de 1500 kg
- veel licht binnen
- Ruimte voor een hooinet
- Achterklep die door een kleine volwassene ook alleen dicht te doen is (vanwege het gewicht van de klep)
- Deurtje die niet elke keer dicht valt maar je kan vast zetten
Verder gewoon goed van kwaliteit, heel veilig en lange levensduur. Niet zo moeilijk dus maar gewoon praktisch!

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:38

Wat ik ideaal vond aan mijn ex trailer van weijer . Was een vastzet handvat zowel links als rechts helemaal aan het uiteinde van mijn trailer.
Ik gebruikte dit zelfs om mijn paard de trailer mee in te laden.
Als hefboom zodat die niet achterwaarts kon.
Ik had een slimme en sterke pony die overigens niet ging hangen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:42

Kayleigh327 schreef:
Ik ben momenteel aan het kijken voor een simpele trailer onder de 1500 kg. Anders mag die niet achter onze auto.
Dus mijn eisen:
- redelijk lichte 1,5 paards-trailer
- Maximum massa onder de 1500 kg
- veel licht binnen
- Ruimte voor een hooinet
- Achterklep die door een kleine volwassene ook alleen dicht te doen is (vanwege het gewicht van de klep)
- Deurtje die niet elke keer dicht valt maar je kan vast zetten
Verder gewoon goed van kwaliteit, heel veilig en lange levensduur. Niet zo moeilijk dus maar gewoon praktisch!

Gewoon een Weijer dus (of een Henra, Waco, Hapert, eventueel een Heja). Degelijk Hollands produkt, zonder opsmuk of tierelantijntjes.

Maarre, waarom mag die trailer niet meer dan 1500 op papier zijn? Voor de auto maakt het niks uit en voor de wet ook niet: Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:44

Kayleigh327 schreef:

Achter iedere auto mag je welke trailer dan ook hangen. Zolang je het zootje maar niet zwaarder belaadt dan wat de auto mag trekken.

Hooguit mag jij dan de auto niet besturen omdat je geen BE rijbewijs hebt.

Maar dat je auto maximaal 1500 kilo mag trekken wil NIET zeggen dat je dan alleen maar een trailer met een TMM van 1500 kg er achter mag hangen. Er mag gerust een 2-paard met een TMM van 2 ton achter. Zolang die maar niet meer dan 1500 kilo komt te wegen als je er een paard in zet.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:13

Nee hoor Ibbel, dan moet de trailer teruggekeurd worden qua gewicht, maar nu gaan we off topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:31

Trailer speciaal voor D pony's.
De trailers kunnen wat hoeven minder hoog te zijn wat een hooplucht weerstand en benzine scheelt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:29

Tobbes schreef:
Trailer speciaal voor D pony's.
De trailers kunnen wat hoeven minder hoog te zijn wat een hooplucht weerstand en benzine scheelt.

Dat zou top zijn inderdaad :)ddd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:04

Shalimar schreef:
Nee hoor Ibbel, dan moet de trailer teruggekeurd worden qua gewicht, maar nu gaan we off topic.

Als het dan off-topic is EN je niet weet waar je het over hebt, houdt dan je mond. Zie de links in mijn eerdere post of de FAQ in TAO.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:49

Ook sowieso aan iedere zijde van de trailer een haak om het paard aan vast te zetten!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 14:01

Shalimar schreef:

Nee, achter iedere auto mag je hangen wat je wilt. Zolang je maar daadwerkelijk er niet meer achter hangt dan wat de auto mag trekken.

Als jij geen BE hebt, dán zou je kunnen moeten terugkeuren, maar dan nog alleen als de TMM van de combi boven de 3500 kg uitkomt. De trailer hoeft tegenwoordig ook geen lagere TMM meer te hebben dan het leeggewicht van de auto bij rijbewijs B - wat vroeger de meest gebruikelijke reden was voor terugkeuren.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:39

Zo Ikke, lekker vriendelijk type ben jij! Dat gebitch hoeft van mij niet zo, dus dim ff in aub. Ik had het idd over rijden met een B rijbewijs Ibbel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:55

Shalimar schreef:
Zo Ikke, lekker vriendelijk type ben jij! Dat gebitch hoeft van mij niet zo, dus dim ff in aub. Ik had het idd over rijden met een B rijbewijs Ibbel.

Dan nog steeds klopt jouw opmerking niet. Je kunt helemaal niet enkel op het gewicht van de trailer bepalen of je daarmee met B-rijbewijs mag rijden!

En nee, ik ben niet vriendelijk; de FAQ hebben we niet voor de kat z'n viool geschreven, JUIST om dit soort onnodig verwarring scheppende berichten te voorkomen.

Rijbewijs BE

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:17

Ciaooo bekijk het lekker, ik ben niet achterlijk, ik ga alleen geen heel topic zitten overschrijven hier. Maar doe lekker bijdehand tegen een ander met je korte lontje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:35

Roosendaal schreef:
Ik ben Peter den Haan, eigenaar van Aanhangwagens XXL west brabant te Roosendaal. Ik ben op zoek naar informatie voor een nieuw te ontwikkelen paardentrailer, wat is er volgens jullie belangrijk aan een paardentrailer?

Hoi Peter.. wij hebben onze trailer bij jou in onderhoud gehad (antraciet kleurige Atec Starline uit 2005, die 1,5 paards met die led breedte lampjes) tot ik hem verkocht heb.
Over een paar maanden komen we bij je langs voor een nieuwe, aangezien we er straks weer een nodig hebben.. ;)

Naast goed zichtbare verlichting (led dus) vind ik ook een 3e remlicht erg belangrijk.
Ook reflectiestrepen of zijmarkering is een pre.
Verder was een minpunt van onze trailer het roesten van de scharnieren, dus wellicht is dat een aandachtspuntje.
En de raampjes van de Atec kon je helaas niet open houden staan met regen, ivm inregenen.
Ook het opspattende water van de auto kwam naar binnen onder het servicedeurtje van de trailer.

Misschien zijn het maar kleine dingetjes, maar als je toch gaat ontwerpen kan je hier misschien aandacht aan besteden.
Ik ben al wel héél benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!! :o

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:53

Wat ik bij een trailer erg belangrijk vind is dat hij niet alleen voor mensen ontworpen is (zoals 99% van alle trailers) maar voor paarden!
Bijvoorbeeld:
-Lampje wat niet in de ogen van de paarden schijnt
-klep + bodem voorzien van stroef rubber (of vergelijkbaar) wat niet snel glad wordt van een beetje mest
-diagonaal of achterwaarts kunnen reizen
-veiligheidsstangen voor en achter (bij voorkeur verstelbaar in hoogte en diepte), die simpel te openen zijn
-geen zadelkamer in de trailer , in een aparte ruimte geen probleem maar niet voor de voor stang
-idealiter een zij lader, anders de mogelijkheid om achter zowel deuren als een klep te maken en een voorlader voor het uitladen
-stevig tussenschot wat niet een paar cm omhoog vliegt aan de voorkant als een paard tegen de achterstang aandrukt
-stil rijden, weinig rammelende onderdelen en weinig geluid tijdens het rijden
-stangen die simpel en veilig dicht te doen zijn, bij voorkeur met een klik systeem
-sluitingen van de klep volledig weg te draaien zodat het paard zich daar niet aan kan verwonden bij het in- of uit laden
-Geen zeiltje achter maar een klep of 2 bovendeurtjes
-etc

De ideale trailer heb ik nog niet gevonden helaas, maar als je gaat ontwerpen ben ik zeker geïnteresseerd om mee te denken. Ik werk oa veel met paarden die problemen hebben met laden en kom op die manier met veel verschillende trailers en de voor- en nadelen en problemen in aanraking.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:56

Eefje1987 schreef:
Wat ik bij een trailer erg belangrijk vind is dat hij niet alleen voor mensen ontworpen is (zoals 99% van alle trailers) maar voor paarden!
Bijvoorbeeld:
-Lampje wat niet in de ogen van de paarden schijnt
-klep + bodem voorzien van stroef rubber (of vergelijkbaar) wat niet snel glad wordt van een beetje mest
-diagonaal of achterwaarts kunnen reizen
-veiligheidsstangen voor en achter (bij voorkeur verstelbaar in hoogte en diepte), die simpel te openen zijn
-geen zadelkamer in de trailer , in een aparte ruimte geen probleem maar niet voor de voor stang
-idealiter een zij lader, anders de mogelijkheid om achter zowel deuren als een klep te maken en een voorlader voor het uitladen
-stevig tussenschot wat niet een paar cm omhoog vliegt aan de voorkant als een paard tegen de achterstang aandrukt
-stil rijden, weinig rammelende onderdelen en weinig geluid tijdens het rijden
-stangen die simpel en veilig dicht te doen zijn, bij voorkeur met een klik systeem
-sluitingen van de klep volledig weg te draaien zodat het paard zich daar niet aan kan verwonden bij het in- of uit laden
-Geen zeiltje achter maar een klep of 2 bovendeurtjes
-etc

De ideale trailer heb ik nog niet gevonden helaas, maar als je gaat ontwerpen ben ik zeker geïnteresseerd om mee te denken. Ik werk oa veel met paarden die problemen hebben met laden en kom op die manier met veel verschillende trailers en de voor- en nadelen en problemen in aanraking.

Die trailer bestaat al jaaaaaren: Ifor Williams......

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:05

De I-for komt een eind in de richting (zeker de beste optie van de trailers die ik tot nu toe gezien heb), maar heeft toch een aantal punten die ik als ik mocht kiezen graag anders zou zien.
oa de plaatsing van het lampje. Is zelf makkelijk om te bouwen maar echt een ontwerpfout in mijn ogen, de stangen zou ik graag met een klik systeem zien, geen geklooi met borgpinnen of haakjes.
Hier heeft Atec bijvoorbeeld weer een mooi systeem voor maar die heeft dan weer een aantal andere nadelen tov een ifor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:19

Ik heb een Ifor, en ik heb gewoon zelf een houdertje met ledlampjes geplaatst (ik heb het meest basic model van de 506). Daarnaast ook zelf draadloos camerasysteem geplaatst en een houdertje voor mijn bezem. Wie een beetje handig is kan een hoop zelf aanpassen vanaf een basic trailer.

Zadelkamer: te klein en te makkelijk open te breken. Neemt teveel nuttige ruimte in in de trailer zelf en als mijn paard schraapt/stampt ligt die zo in frut.
Voorlader: mogelijk extra gewicht, extra spul wat kan rammelen en vaak zat dat ze op wedstrijd zo kort naast je parkeren dat je paard er toch niet eens af kan zonder op de andere auto te belanden. Of dat je klep überhaupt niet eens open kan.
Schuifraampjes: kan je even goed zelf plaatsen en is nog goedkoper ook.

Het enige waar ik wel verbetering zie, is de haak om je paard aan vast te zetten. Dit is bij de mijne ook de ring waar de hooizak aan zou moeten. Wanneer ik die volledig zou vullen, dan kan mijn paard zijn hoofd er niet meer langs := Dat los ik nu op door de portie te verdelen over de heenrit, de tijd ter plekke en de terugrit. Wat er niet in gaat ligt gewoon los voorin de trailer.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:29

Ik zag de vraag voor trailers voor D ponies. Dat kun je gewoon laten bouwen hoor.

Ik rijd momenteel een Humbaur Xanthos koets. Heel fijn ding. Zou niet gauw echt kritiek hebben.
Maar voor meerdaagse wedstrijden laat ik nu een trailer bouwen volledig naar mijn wensen :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:40

voor mij heeft de ideale trailer de volgende kenmerken (zullen vast al wel genoemd zijn);
wanden + evt vloer van aluminium
rubberen schopranden en vloer
zadelkamer
iets breder dan normale 1,5 paards trailer
veel ventilatie die wel afsluitbaar is
een rolgordijn van iets van windbrekersgaas, zodat je nog wel ventilatie hebt.
panieksluitingen
geen klep, maar een instap met deuren
geen haakjes op sluitingen van de stang, maar iets vergelijkbaar wat makkelijk te openen is
idd geen lampje boven het hoofd of in de ogen schijnen
geen hooinethaak boven hoofd paard
licht in gewicht, maar wel stabiel
een neuswiel wat in 1 keer volledig omhoog gaat (dus niet in 2 delen)
misschien een geïntegreerd slot op de (veiligheids) koppeling

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:52

Ipsilonka schreef:
Ik zag de vraag voor trailers voor D ponies. Dat kun je gewoon laten bouwen hoor.

Is dat dan nog wel betaalbaar dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:00

Ineke2 schreef:
Ipsilonka schreef:

Is dat dan nog wel betaalbaar dan?

Ja, dat heet op de prijslijst gewoon "veetrailer"........

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:15

Tja ik weet dan nog steeds niet aan welke prijsklasse ik dan moet denken.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:17

ik heb een sirius. heel fijn is de zadelkamer: de zadelstang is met 1 hand naar buiten te draaien dmv een veersysteem. Wat ik wel mis (totnutoe op alle trailers): de binnenverlichting aangesloten op de constante plus zodat je die ook aan kunt doen zonder dat het licht van de auto aan moet. De schakelaar dan wel op een makkelijk bereikbare plaats, dus niet boven in het plafondlampje. Verder een goede achteruitrijverlichting, ik heb er zelf een stevige led/werklamp op gemonteerd dat geeft tenminste licht. Verder voldoende en grote vastzetogen aan de buitenkant: zijkanten en klep.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 07:27

Mijn ideale trailer komt aardig in de richting van de ifor.

De voorlader mag van mij weg.. teveel paarden gezien die al over of onder de stang door kwamen voordat de klep überhaupt op de grond was.

Verstelbare voor en achterstang in hoogte en breedte.

Zadelkamer die goed afsluitbaar is.

Rubberen wanden ( paard trapt ze kapot met zijn ijzers)

Aluminium of gietijzeren bodem.

Genoeg ventilatie ( 2 raampjes)

Een lampje wat niet in mijn paard zijn oog schijnt.

Aan beide kanten een haakje waar paard aan vast kan staan

Een haakje dat de zijdeurtje open kan blijven