Paspoorten worden gewoon achtergehouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kcinarual

Re: Paspoorten worden gewoon achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:17

Ik heb een soortgelijk iets gehad. Ik heb mijn verzorgpony gekregen, maar toen ik hem wilde verplaatsen naar de stal waar ons andere paard staat, moesten ze zijn aankoop bedrag hebben. Ik heb het maar betaald, dan is er geen gezeur meer en heb ik m'n eigen knol op een fijne stalling. Ik raad je aan om het gewoon te betalen, dan ben je van de boer en het gezeur af.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:19

Het is vaak met dit soort dingen dat mensen toch ineens geld willen zien als je van stalling verhuist o.i.d. Het is niet netjes, maar het gebeurt (regelmatig). Om die reden kun je dus maar beter zelf de rekeningen betalen, een koopcontract opstellen enz...

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:20

In je profiel heb je 2 shetlanders. Had je die beide bij de boer staan? En heeft hij ook het paspoort van de andere shet? (Lola)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 19:16

Diablo schreef:
LadyMadonna schreef:
Onhandig misschien, maar ik denk dat 80% van de bokkers geen koopcontract heeft.... @kalab

En dan hoop je dat het goed gaat, wat in de meeste gevallen ook zo is. En dan heb je geluk.
Gaat het fout, zoals in dit geval, dan moet je op de blaren zitten.

Heb van al mijn paarden nog nooit een koopcontract gehad.
Degene die ik nu hier heb staan, heb ik genoeg mailcontact met de vorige eigenaar waarin duidelijk wordt dat ik hun paard heb gekocht.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 00:12

Debbie00 schreef:
In je profiel heb je 2 shetlanders. Had je die beide bij de boer staan? En heeft hij ook het paspoort van de andere shet? (Lola)

Ja hij heeft ook het paspoort van onze andere shet Lola.

Even voor alle duidelijkheid, dit was de enigste rekening die hij betaald heeft. Hij kreeg de brieven binnen en die werden aan ons doorgegeven om te betalen. Zo is het dus ook met de castratie gedaan, maar toen heeft hij nog met pen 160,- eronder gezet en dat moesten we dan wel bij hem inleveren, en dat hebben we samen gedaan met de kosten van het laboratorium. Dit is de enigste keer dat dat gebeurd is. Ja we waren erg dom om hem geen koopcontract te laten tekenen. Maar ik zou het niet echt volgen als hij dit shetje terug zou willen. Dat gaat hem alleen maar meer kosten als dat hij waard is eigenlijk. We laten nieuwe paspoorten maken, we willen niks meer met die boer te maken hebben, dat hebben mijn ouders duidelijk laten blijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 00:35

Een duplicaat paspoort gaat per stuk al veel meer kosten dan 160E.....
Zij gaan eerste de laatst bekende eigenaar aanschrijven of degene het paspoort nog heeft en of het klopt dat het paard verkocht is.
Als degene aangeeft dat het paard niet verkocht is... dan krijg jij geen vervangend paspoort.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 01:37

Brainless schreef:
Een duplicaat paspoort gaat per stuk al veel meer kosten dan 160E.....
Zij gaan eerste de laatst bekende eigenaar aanschrijven of degene het paspoort nog heeft en of het klopt dat het paard verkocht is.
Als degene aangeeft dat het paard niet verkocht is... dan krijg jij geen vervangend paspoort.

Bij een van de 2 zal dat dan wel goed zitten, ik heb nog contact met haar fokker de vorige eigenaar. Met Jack moeten we dan maar kijken. Er is ook geen bewijs dat de pony ooit van hem is geweest, het paspoort wat toen is aangemaakt daar staan alleen onze gegevens in als het goed is. Na alles wat gebeurd is daar krijgt hij niks meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 01:54

Van welk stamboek zijn de paspoorten?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 08:09

Maar wat een gedoe allemaal. Slik je trots in, betaal die €160 en haal je paspoorten op.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:07

Hoe komt het toch dat er zoveel gezeik is met paarden, ik heb het ook meegemaakt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:30

Er is geen gezeik met paarden, altijd met mensen ;)

Gewoon duidelijk zijn.
Je rekeningen zelf betalen en niks met gesloten beurzen afhandelen of handje contantje zonder kwitantie...
Houd een zakelijke overeenkomst ook zakelijk, dan heb je dit soort ellende niet :n

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:16

Maar vaak gaat het meer over emoties dan over geld.En sms "krijg"je je verzorgpony of zoiets,en dan ontstaat er later ruzie en wil je met de pony naar een andere stal en dan begint het gegooi in de glazen,heel vaak over dieren die in feite alleen emotionele waarde hebben. :$

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 22:29

Jennyj01 schreef:
Maar wat een gedoe allemaal. Slik je trots in, betaal die €160 en haal je paspoorten op.

Sorry, maar het gaat niet echt om onze trots. Het gaat ons meer om de veiligheid van de pony's en ons zelf. Ik weet zeker ook als we die 160,- betalen dat hij ons alsnog gaat dwars zitten. Wij gaan hem niet meer de kans geven daarvoor, wij zijn gewoon helemaal klaar met hem. En gaan weer verder met ons leven. Dus laten we duplicaten aanmaken. Hij had het geld kunnen krijgen want dat was het probleem niet. Maar op de manier waarop het is gegaan, en dan heb ik het niet over een beetje gedoe. Nee ik was al blij genoeg dat de pony's veilig in de trailer stonden.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 22:33

Brainless schreef:
Van welk stamboek zijn de paspoorten?

Die van de merrie zijn van het NMRPS en volgens mij van Jack van het NSPS maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 08:36

Maar als jij de paspoorten, pony's en je spullen hebt. Hoe kan hij je dan nog dwars zitten?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 09:16

Maar als ik het goed begrijp dan hoeft de TS slechts voor 1 paspoort te betalen en houdt de stalhouder er 2 achter. Terwijl de andere pony nooit in het bezit is geweest van de stalhouder en hij ook nooit iets voor deze pony betaald heeft wat hij dan nu weer terug zou willen hebben. Dit tweede paspoort 'gijzelt' hij dus als het ware? Die zou de TS dus sowieso terug moeten krijgen.

Het andere paspoort zou ik idd gewoon betalen. Als je het daarna nog niet krijgt dan kan je wat mij betreft de politie inschakelen. Zorg dan wel voor bewijs dat je betaald hebt. Een kwitantie of een bankafschrift of zoiets.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:57

Beide pony's stonden bij de boer. Hij heeft niks te zeggen over het paspoort van de merrie.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:04

Het paspoort van de merrie mag hij dus niet achterhouden?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:05

Hij mag beide paspoorten niet achter houden! Paspoort hoort ten alle tijden bij het paard en moet bij inspectie getoond kunnen worden. Dit is wettelijk geregeld. Julie zijn hier door dus strafbaar.

Heb je hierover al eens bij de politie of de paspoort verstekkende instantie geïnformeerd?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:08

Inderdaad, de paspoorten horen bij de ponies te zijn. En daarbij komt dat die paspoorten niet van hem zijn, maar van jou. Ik zou zelf gewoon naar de politie stappen want dat is diefstal.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:04

GamblersCup schreef:
Inderdaad, de paspoorten horen bij de ponies te zijn. En daarbij komt dat die paspoorten niet van hem zijn, maar van jou. Ik zou zelf gewoon naar de politie stappen want dat is diefstal.

Nee.
Hij houdt ze achter. Ze waren al in zijn bezit, hij was houder van de paspoorten.
Dan spreek je niet van mogelijk diefstal, maar een mogelijke vorm van verduistering. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:19

Maakt me geen reet uit, dit mag niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:17

JoyCiej007 schreef:
GamblersCup schreef:

Nee.
Hij houdt ze achter. Ze waren al in zijn bezit, hij was houder van de paspoorten.
Dan spreek je niet van mogelijk diefstal, maar een mogelijke vorm van verduistering. ;)

Nee want de ene pony is nooit zijn eigendom geweest dus dat is gewoon diefstal.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:03

Nee romy het gaat niet om de pony het gaat om de paspoorten.

hij was vd padpoorten geen eigenaar maar wel houder.
Hij had de paspoorten al in zijn bezit.
En houdt die nu achter.

Dus er kan in geen geval sprake van diefstal zijn.
Het gaat hier om evt verduistering!

Alleen als de paspoorten bij TS thuis lagen of weet ik veel waar, anders dan in zijn handen en in zijn bezit, dan neem je iets WEG en dan is er sprake van diefstal.
Een stalhouder heeft de paspoorten al in zijn bezit.

Kun jij het niet mee eens zij; zo IS het nou eenmaal juridisch en wettelijk geregeld.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:11

Wat maakt dat nou uit?