Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:05

@ ellepel : Het gaat om [***], die wat nog ziet :j :+
Eczeemdeken is beperkt tegenwoordig, van juli tot begin september is die op geweest. Hij heeft het dan ook wel iets maar lang niet zo heftig, niet met poetsen, alleen bij het vastmaken van de borstsluiting reageert hij dan.

Voorlopig gaat het goed :j Hij stond lekker buiten in de modder toen ik aankwam en had het volgens mij niet koud, hij leek ook heel vrolijk maar dat was misschien maar een gedacht :P Met poetsen was het nog hetzelfde, al beet hij wel niet als ik voorbij liep. Ben benieuwd... :)

@ Rocamor : goed idee, ga ik zeker doen :j
Is moeilijk te zeggen natuurlijk, of hij het misschien juist koud heeft. Hij voelde altijd warm aan, en hij had al 200 gram opliggen met die berenvacht die hij heeft. Kan toch niet nog meer gaan opleggen met dit soort temperaturen?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:12

In antwoord op je laatste zin: meet het en je weet het. Rock voelde ook altijd warm aan, maar de thermometer wees anders uit (en je wilt niet weten hoe onwijs schuldig ik me voel(-de) toen bleek dat ik mijn paard dus letterlijk heb laten vernikkelen van de kou.

Mijn merrie heeft in de winter minder vacht dan mijn ruin in de zomer. De ruin MOET bijgevoerd worden omdat hij het niet trekt. de merrie wordt dik van de lucht van hooi. Maar de merrie redt het prima zonder dek en ondanks al het voer en de lekkere wollige vacht van ruinlief, moet hij echt een dek op. En ja, ik ben ook van die groep die zegt: knol zou het zonder moeten redden, zou niet nodig moeten zijn. Maar mijn beest laat zien dat hij niet "standaard" is.

Stel dat Cobe het wel koud heeft (meer een "if" dan een "when"), wat maakt het dan uit dat ie toch een dikker dek krijgt? De een slaapt met -10 nog met een zomerdekbed en het raam open en een ander heeft alle ramen dicht, verwarming aan en een dubbel dekbed.

En als ie het niet koud heeft, heb je dat deel tenminste uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:52

Ik ga het zeker in de gaten houden :j Ken toch zijn normale temperatuur dus even monitoren en we hebben een idee. Volgende week wordt het kouder dus dan weten we dat ook meteen :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:56

Fijn dat je je pony zo in de gaten houdt. Hopelijk voelt hij zich snel wat beter en is het niks complexer dat dit, maar goed, dan ben je in ieder geval al een stapje verder in je onderzoek.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:44

Wij hebben ook een merrie die altijd een deken op had omdat het koud was en het zielig gevonden werd dat ze "bloot" stond.. Die vond het écht niet fijn als je er een deken opgelegde en vond het borstelen ook niet fijn. Dit jaar heb ik er tot nu toe 2x een ongevoerde regendeken op gehad omdat het kletsnat was, toen wou ze hem wel ophebben, maar ze wou hem nog liever weer af als het weer droog was.. Merrie is veel vrolijker en zit een stuk beter in haar vacht en vel. Heb 2 weken terug met de temperaturen onder nul wel getemd om zeker te weten dat ze niet koud was, maar ze trekt het prima..

Hier wil ik overigens niet mee zeggen dat elk paard zonder deken kan, kijk naar je paard. Ieder dier is anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:20

Ik doe mijn best :j Toch fijn om te lezen dat er blijkbaar toch meer paarden zo zijn, had al schrik dat ik iets heel raars zat te denken maar dat valt dan wel mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:25

klinkt als mijn merrie. dit jaar geen deken op gedaan. zij houdt gewoon niet van dingen aan haar lijf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:30

@ Rocamor : klein vraagje .. op wat voor temperatuur zit die van jou normaal, en hoeveel had die dan zonder deken? Is dat met deken dan nu gewoon weer normaal?

@ VivaLaVida : toch fijn dat het niet alleen die van mij lijkt te zijn. Hij is ook wel een "doe maar gewoon"-paard. Borstelen is ok (normaal gezien dan) maar een uur tutten en bezig blijven hoeft voor hem dan weer niet en zo is hij met alles. Gewoon simpel en gewoon doen ;)

Kan me toch niet van de indruk ontdoen dat hij vrolijker is. Misschien wil ik het ook wel gewoon zo zien natuurlijk, maar toch. Heb vandaag even wat in de longeerpiste gewerkt en hij was anders. Hij reageerde veel makkelijker op de dingen die ik vroeg (ik was zelfs niet eens moe aan het einde van de sessie :Y) ) en hij ging gewoon ok. Was ook totaal niet stijf ofzo (daar had ik wel wat schrik voor met die koude nu), viel me allemaal echt goed mee.

Het borstelen is nog niet 100%, maar dat heeft misschien ook wat meer tijd nodig. Had wel het idee dat er verbetering in zat, alleen op een paar echt "gevoelige" plaatsen reageerde hij nog, op de rest van zijn lichaam niet meer. Ook niet meer bijten of boos kijken als je passeerde. Dus volgens mij doet het toch wel wat .... Ofwel doet het wat tussen mijn oren 8-)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:16

En zelfs als het alleen dat laatste is, dan is het nog fijn :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:46

Mijne zat in de winter zonder deken (maar met 24/7 goed hooi/voordroog plus ruime dik opgestrooide inloopstal op 36.3-36.6.

In de zomer (zonder regenbui op zijn kont) of nu met regendeken op zit hij op 37.4-37.6.

Ook in de zomer met flinke buiten regen erop, zit hij gelijk weer een graad lager. Hij
lijkt het gewoon niet te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:57

Sabine, dat Doe maar gewoon is ook herkenbaar hoor! Kan best even knuffelen maar wel op haar voorwaarden :') niet te lang, alleen aan haar hoofd kriebelen etc.
Aansingelen haat ze en dekens ook.
Als ze je niet begrijpt in de training kan ze ook een beetje frusti worden.
Beetje onzeker is ze ook wel. Geen frutsel paard gewoon :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:59

Ik denk dat jij en je paard maar moeten emigreren naar een warm land. :+

Ik vind het dapper van je dat je de deken eraf hebt gehaald omdat ze altijd gewend was een deken op te hebben.

Hopelijk kom je eruit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:18

Dat ben ik zeker met je eens, van dat warm land.. heerlijk :Y)

@ VivaLaVida : herkenbare dingen zitten erbij :+

@ Rocamor : dank je wel. Ik heb vandaag 3x gemeten, toen ik aankwam, na het "werk" en toen ik naar huis ging. Eerst was het 36.6, daarna 36.8 en dat was het ook nog toen ik naar huis ging (was het al even donker en 5 graden). In de zomer zit hij tussen 36.8 en 37.2, zit sowieso al vrij laag dus. Denk dat het nog wel ok is maar vraag me wel af wanneer het een probleem zou vormen. Hoe laag kan een paard gaan? Is daar iets van geweten? (Ook omdat veel paarden toch een tikje hoger zitten met hun basistemperatuur).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:42

Na vijf kwartier in een koude (eerste kerstdag) sloot gelegen (!! Dus echt bijna koppie onder) te hebben maar met een goede regendeken op, zat de mijne op 36.5.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:58

Een gezond paard dat voldoende beweging kan nemen ( dus niet zo'n 3x3 hok), kan schuilen als-ie wil en voldoende hooi ter beschikking heeft om bijna continue te eten en z'n motortje warm te houden, heeft geen deken nodig. Moeder Natuur heeft paarden van een wintervacht voorzien die prima isoleert. Een paard voelt zich prima tussen +15* en -10*.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 01:36

Misschien een kweekje van zn huid laten maken onder deze plek. Kijken wat daar uikomt Ik weet niet op welke manier hij gaat liggen dat hij het aan een kant heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:50

Bij deze heb ik officieel een complex paard :+

In tegenstelling tot de afgelopen dagen, waar ik dacht dat er verbetering in zat, was het vandaag weer minder. In ieder geval het eerste gedeelte, hij kwam wat zuur naar mij toe (maar duwde wel gretig zijn neus in het halster, dus misschien had hij te lang moeten wachten naar zijn zin ofzo 8-) ) en op de poetsplaats was hij ook niet vrolijk. Hij beet weer als ik langs liep, keek regelmatig boos en reageerde weer heftig op het borstelen. Wel maar op 2 plekken (zijn schoft/schouder), de rest was ok.

De planning was om een ritje te gaan doen maar wist niet of dat zo'n goed idee was nu hij weer zo boos was, de vorige ritjes waren namelijk echt niet leuk. Even staan twijfelen maar besloten toch op te zadelen, ik kon het maar zeker weten ... Dus gezadeld en vertrokken, en hij liep als een zonnetje! Had een leuk tempo erop van in het begin (waar ik hem anders de eerste 10 minuten echt moet pushen om een beetje vooruit te kunnen) en zelfs draven & galopperen ging super. Heb hem ook wat zitten irriteren in draf om te zien wat voor reactie dat gaf (daarvoor oren in de nek & slaan met het hoofd) maar niks .. kreeg hem niet boos :+

Wat ik dan ook raar vind is dat hij zo boos doet als je zijn schoft/schouder poetst, maar tijdens het rijden kan ik heel mijn hand tussen dekje & bot duwen (waardoor er veel meer druk op komt dan wanneer je er met een borstel over gaat) en daar maakt hij totaal niks van .. Begrijpen wie begrijpen kan :Y)

Zijn temperatuur was overigens 36.8° C bij aankomen, en 37.3°C bij vertrek x aantal uur later (in het donker). Dus voorlopig trekt hij het nog wel goed denk ik, maar ik hou het in de gaten ;) En nog iets wat mij opviel.. zijn longen zijn niet 100% en normaal hoest hij bij aandraven 1 keer (echt maar 1 kuch). Gisteren deed hij dat niet in de longeerpiste bedacht ik mij vandaag, maar ik was niet zeker, dus vandaag extra op gelet, en geen kuch gehoord. Ben nog niet achter het verband, maar wel benieuwd of het toeval is of niet ;)

@ franka75 : die plek is niet hetgeen waar ik mij zorgen om maak, denk ook niet dat een kweekje iets gaat opleveren want het is puur haar wat verkeerd staat. Je voelt niks eraan of eronder, er zitten geen schilfertjes of korstjes of wat dan ook (heb er ook al met isobetadine op gezeten maar dat doet ook niks). En het gekke is .. nu de deken weg is is de plek ook minder, maar heeft hij er aan de andere kant wel eentje bij :+ Laat het sowieso wel nog door de DA bekijken als die komt enten ;)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:14

Heeft je paard het alleen in de herfst of ook in het voorjaar? Mijn pony vertoont namelijk hetzelfde gedrag, chagrijnig bij deken opdoen, met achterbeen trappen bij poetsen en proberen te bijten bij aansingelen, maar alleen in het najaar. Met rijden is ze gewoon blij en braaf, idem met longeren. Vorig najaar eerst de ostheopaat en daarna de veearts laten komen. Beiden hebben na onderzoek aangegeven dat ze gewoon goed in haar vel zat. Vorig najaar was ze wel echt te dik. In de winter 2015/16 verdween dit gedrag om nu in november dus weer terug te komen. Ik doe haar nu geen deken meer om, maar ze blijft chaggie met poetsen en aansingelen. Verder is ze gewoon blij en ze eet goed. Weet ook niet waar het aan kan liggen. Dacht zelf nog aan de overgang van 24/7 op de wei naar alleen overdag op het land en in de nacht op stal ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:09

Herfst en winter, in het voorjaar gaat het weer over (dekens gaan af? Verharing komt op gang? Dan is borstelen wel leuk :Y) ).

Die van mij is dan met rijden/longeren ook niet braaf, minste wat je van hem vraagt of wanneer je hem stoort dan gaan die oren in de nek en slaat hij met zijn hoofd, echt als reactie op... In het voorjaar/de zomer heeft hij daar totaal geen problemen mee (en vandaag dus ook niet ).

Bij die van jou kan het zeker de overgang zijn :j Sommige paarden trekken het gewoon echt niet op stal en in de nacht op stal is ook relatief. Op sommige plaatsen is dat van 17u tot 10u 's morgens ofzo ;) Die van mij staat zomer en winter op dezelfde manier met dezelfde voeding dus dat stukje kan ik al uitsluiten. Het blijft alsnog een puzzel.

Zal mij trouwens benieuwen de komende dagen.. gaat nu echt koud worden (3 graden overdag en 's nachts vriezen), daarna wordt het wel weer iets warmer maar gaat het regenen en die hebben we ook nog niet gehad :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:40

Mini-update: het gaat nog goed.
Ondanks de koude (waar baasje echt moeite mee heeft :brr: ) was pony nog vrolijk. Temperatuur vanmiddag 37°C, toen ik naar huis ging 36.8°C. Hij stond wel binnen vandaag en heeft goed stro gegeten (naast zijn hooi uiteraard) dus je merkt wel dat het kouder is :Y)

Verder nog steeds vrolijk om iets te doen, stukje aan de hand gaan wandelen en hij stapte lekker actief door, totaal niet stijf of dergelijke. Dus kou lijkt op dit moment nog niet veel te doen voor hem.

Poetsen is nog altijd niet ok, al reageert hij enkel nog op/rond de schoft heb ik het idee. Gekke is dat hij niet altijd reageert, ook als je gaat drukken of voelen of knijpen is het soms wel, soms niet. Zeker als hij afgeleid is voelt hij ineens niks meer. Dus in hoeverre het echt fysiek is, ik heb het idee eerder mentaal... :+

De schoft zelf + schouder (ook spieren) zouden ok moeten zijn. Heeft eerder wel wat problemen gehad met de linkerschouder (spieren, liep ook licht onregelmatig) maar dit was bij de recente controle allemaal ok. Omdat hij verder ook goed & vrolijk loopt + zoals gisteren totaal niet reageert als je in het zadel zit te klooien en je hand ertussen duwt, heb ik het idee dat het tussen z'n oren zit.

Hoelang zou ik dat tijd moeten geven? Ga het er sowieso met de DA over hebben als die komt. Kan me voorstellen dat als de deken hem irriteerde dat dit juist daar misschien het meest was omdat daar toch het meeste druk op komt. Dus kan wel begrijpen dat dit tijd nodig heeft.. maar zou dat nog kunnen? Of had het al beter moeten zijn? Iemand ervaring?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:49

Interessant topic zeg.
Mijn bijrijdpaard heeft ontzettend zadel- en singelnijd van de tijd toen hij op de manege heeft gestaan. Zadel is al jaren weer goed, maar hij heeft nog steeds mentaal last. En idd, als hij afgeleid is hapt hij niet..
Zelfs poetsen onder de buik of dekje opleggen is niet oke (behalve dus als hij iets te doen heeft). Ik denk dus dat het heel veel tijd nodig heeft of zelfs niet meer over hoeft te gaan.. maar het zou ook volgende week zomaar over kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:26

Het gaat altijd wel over tegen de zomer dus hoop toch nog dat er verbetering in zit, al ben ik nu wel aan het twijfelen of de schoft op zich in de zomer wel 100% weg is... maar als er nog reactie is dan is het totaal niet zoals nu.. De tijd zal het uitwijzen zeker...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:27

Ts ik zou benieuwd zijn wat er gebeurt als je hem gaat poetsen en een kruiwagen hooi voor em neerzet waaruit ie kan eten Hoe je paard dan reageert?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:45

Deken aflaten is idd mss de beste oplossing. Paard lijkt me idd te lang in vacht te staan om er een deken bovenop te leggen. De mijne kan vreselijk chagrijnig zijn als er een haartje ergens geklemd zit (heeft me een maand geleden nog aangevallen toen ik het licht aangesingelde zadel wou rechttrekken), zelfs tussen een gespje van een hoofdstel is het oppassen geblazen.

Wat die gevoeligheid op de schoft betreft: zeker dat het niet van het zadel is? Op de foto lijkt het paard me ook wel weinig bespierd op de rug, dus mss is ie met de winter wat vermagerd? En kan me ook voorstellen dat een vet-/spierlaagje beschermt tegen drukplekken, dus dat kan het verschil tussen zomer en winter ook maken.

Zal bij jou niet het geval zijn, maar hier ooit een paard gehad dat helemaal hysterisch werd door een deken. Wat bleek achteraf? Paard in kwestie had luizen, en die amuseerden zich natuurlijk onder een warme deken. Paard was toen paar weken panisch als ik nog maar zijn schoft of manen wou aanraken, ook al had ie de deken maar een dag op gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:51

pol1 schreef:
Ts ik zou benieuwd zijn wat er gebeurt als je hem gaat poetsen en een kruiwagen hooi voor em neerzet waaruit ie kan eten Hoe je paard dan reageert?

Ik gok niet :+
Ik wilde het inderdaad wel eens proberen :j Kruiwagen hooi gaat wat moeilijk zijn maar een bak slobber zal wel hetzelfde effect hebben :Y)

@ hwn : Die vacht heeft hij gekweekt met deken(s) dus je moet niet vragen... Komt me wel bekend voor, van die haartjes. Hij is sowieso ondanks zijn stoer zijn heel gevoelig, vooral qua huid/vacht :j (gevolg van zijn vitamine E problemen? )

Zadel kan het in principe niet zijn, is recent nagekeken en komt niet op die plek. Dekje heeft ook ruimte voor de schoft (zit zo'n inkeping in dus staat daar open). De mindere bespiering klopt :j Dat komt waarschijnlijk door mijn andere zadel, lag in het begin goed maar daarna is er blijkbaar iets verandert, dit heb ik niet opgemerkt en van het 1 komt het ander. Hoop is nog dat de spieren weer terugkomen maar het is even kijken want zijn leeftijd werkt niet in zijn voordeel ;)

Hij is sowieso afgevallen, maar was ook veel te zwaar, is nu wel opletten dat hij niet naar de andere kant doorslaat maar voorlopig is hij ok. De voorgaande jaren was hij zwaarder en had hij het in de winter ook, dus het zou kunnen maar is niet meteen mijn eerste idee. Ik hou het wel in de gaten ;)

Bij dat laatste zie je maar weer dat paarden toch goed associaties kunnen maken. Denk dat dat hier ook het geval is : schoft gevoelig door deken -> poetsen is vervelend/pijnlijk. Deken is weg maar dat poetsen zal nog wel vervelend zijn.. ofzo...
Hij had dat ook met zijn hoefschoenen. Hij liep niet gevoelig op kiezel, maar wel terughoudend (kwam terug in tempo als hij kiezels onder zijn voeten voelde). De eerste keren met schoenen deed hij dat op bepaalde paden nog automatisch, hij moest echt even tot het besef komen dat hij die stenen niet meer voelde :P Gaat nu ook goed, dus heb nog hoop ;)